Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door V200-G2000
Vandaag om 00:36:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
Raadplaatje door Benelux795
01 maart 2024, 23:44:55
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 maart 2024, 13:41:03
  

Auteur Topic: trein of metro naar Hoek van Holland  (gelezen 1195 keer)

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
trein of metro naar Hoek van Holland
« Gepost op: 12 februari 2024, 11:16:19 »


De 1220 toen nog gewoon in het Berlijns Blauw en voor een internationale trein. Dat is wat anders dan metro's...
Woensdagmiddag met mijn vrouw, die nu vakantie heeft, de metro naar het strand eens uitgeprobeerd. Het was echt 'volle bak', het weer is er dan ook wel naar. Fantastisch zoals je vanuit de metro zo een strandtent kan induiken of natuurlijk op het strand kunt gaan zitten.


Wat is er nu mis met de metro? :)
Vrindelijke groet.

R.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5162
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2024, 12:18:55 »
Met die metro is op zich niets mis, Ronald. Prima verbinding die voor erg veel Rotterdammers een forse verbetering betekent. Die zorgt er ook weer voor dat veel meer mensen met het OV naar de Hoek reizen en die file op de Maasdijk de file laten. De uitbaters van de strandtenten tevreden want die zien dat men eerst één glaasje bestelde (moet weer terug met de auto, toch?) en nu meer, want ze worden gereden. Er is aangetoond dat zelfs regulier goederenvervoer mogelijk is via de metro (en dus kan een stoomloc nog tot in Vlaardingen komen...), al mag dat best wat meer zijn.
Groet, Frank

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2024, 12:37:09 »
 :)
Wat wel mis is, is dat de laatste metro uit de stad naar Schiedam-Nieuwland en verder een stuk eerder vertrekt dan je destijds per Materieel-46 vd NS naar de Hoek kon.
Dus ook wie uit Leiden naar Maassluis gaat vertrekke eerder want in niet alleen is te Schiedam overstappen op ,elfde perron passé,  de laatste metro is al geweest ;)

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2024, 16:13:50 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2280
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2024, 13:30:26 »
De discussie over trein tov een metro is afgesplitst. Het "Rondom Charlois" draadje is niet de plek om dat te doen. Hier kan naar hartenlust gediscussieerd worden of de metro de trein had moeten vervangen of, zoals Huub denk ik bedoelde, de 2 naast elkaar hadden moeten bestaan.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2024, 13:59:05 »
Ik heb in het verleden af en toe de trein genomen van/naar Hoek van Holland (vanuit Den Haag) en tja, dat hield ook niet over. (De bus is overigens ongeveer even snel.) Wat ook niet hielp is dat die lijn doodliep op Rotterdam CS. En dat "HvH Strand" zijn naam bepaald geen eer aan deed, zo'n 2 km lopen. En dan 700 meter verderop HvH Haven.

Ik heb de metro nog niet geprobeerd, maar vrees dat die een stuk trager is dan de trein destijds. Maar echt tot het strand maakt dat weer goed als dat je bestemming is.

Zie overigens de filmpjes Metro aan zee van de RET.

Een interessante gedachte zou zijn een combinatie metro/trein net als dat we nu bij Randstadrail een combinatie metro/tram hebben. Dan zou je bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Leiden af en toe metro's een stukje over treinspoor kunnen laten rijden om dan weer af te takken en de omliggende gebieden te bedienen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3684
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2024, 14:44:16 »
In de jaren 70 zijn die plannen er van de  NS wel geweest,vanaf Voorhout aftakkend naar Noordwijk,maar i n de Bollenstreek was men er niet enthousiast over.
Ook de Rijn -Gouwe lijn  wilde men in Leiden ,Katwijk en Noordwijk niet ,helaas.
 Ook Rover was tegen ,omdat er dan minder bussen zouden gaan rijden.
 Als voorbeeld had men de oude spoorlijntjes rond Karlsruhe om die dan te vertrammen.
 
Dus jouw idee is niet helemaal  zo gek niet. ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21584
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2024, 15:00:37 »
De metro is niet trager dan het treintje was. De bereikbaarheid met het OV van Hoek van Holland is voor de meeste inwoners van de Rijnmond een stuk beter en sneller geworden.
Niet vanuit Den Haag nee. Maar waarom zou een Hagenees per se naar het strand van Hoek van Holland willen?  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Steel is king!
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2024, 16:27:46 »
Naar het strand misschien niet, maar mogelijk naar Hoek van Holland voor de boot naar Engeland dan misschien weer wel. Dat gezeul met koffers is al een ding en nu moet je vanaf R-CS in een metro.... Alleen dat idee al. Maar goed, vanuit de binnenstad naar het strand. Daar kan ik me ook wel weer wat positiefs bij voorstellen. Het model met zowel trein als metro was tof geweest.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2024, 16:59:34 »
Maar waarom zou een Hagenees per se naar het strand van Hoek van Holland willen?  :D

Voor een strandwandeling!

Inderdaad is de metro zeker niet langzamer dan het treintje was. Maar hoe vaak zullen we als Rijnmonders de metro naar De Hoek nemen?
Enfin, voor woon werkverkeer heb ik zo mijn vraagtekens.
De frequentie is wat verbeterd, 6 treinen in plaats van 4 treinen al had de NS in de spitsrichting nog 4 spitspendels..
De relatie Hoekselijn - Utrecht was niet best, nu moet men extra overstappen in Schiedam of doorrijden met de veelal volle metro naar Alexander en daar een plekje zoeken in de drukke Intercity naar het oosten, die vanaf december niet verder gaat dan Utrecht...
Qua reistijd is het vergelijkbaar, qua comfort geef ik de voorkeur aan de oude situatie: de metro is zeker op het stadstraject bar druk, veel fietsen gaan er mee, scootmobiels en de zitplaatsen zijn duidelijk krapper dan destijds bij de Sprinters.
Meestal rijden er zeswagentreinen, langer is niet mogelijk, zou wel wenselijk zijn.
Dit zien we ook op de voormalige Hofpleinlijn, druk, druk, druk en meestal staan...

Vlaardingen, Van Ommeren tankopslag met ketelwagens via metrotrace naar Schiedam.



 
Vrindelijke groet.

R.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2024, 17:55:53 »
Citaat
Maar waarom zou een Hagenees per se naar het strand van Hoek van Holland willen?  :D
Voor een strandwandeling!

Inderdaad. Dus van Kijkduin naar HvH of andersom.

Hoe is het mogelijk dat de rit niet langer duurt? SGM reed 120 km/u, als ik me niet vergis. De metro's kunnen 100 maar hebben een dienstsnelheid van 80 km/u. Met nog een extra station erbij moet je dat echt wel merken. En natuurlijk als je naar Rotterdam CS wilt een extra overstap, dan ben je zeker de klos.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21584
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2024, 18:02:37 »
Dan stap je op Schiedam over. Dat deed je met de trein ook al.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2024, 18:42:34 »
SGM reed 120 km/u, als ik me niet vergis. De metro's kunnen 100 maar hebben een dienstsnelheid van 80 km/u.
De Sprinters reden zeker tussen CS en Vlaardingen West geen 120 km/h.
De Metro trekt snel op en remt snel af.

Het verbaasde me als forens in de tegenspitsrichting dat de Spitspendel met een sukkelgangetje naar Vlaardingen-C reed terwijl op Nieuwland en Oost niet gestopt kon worden...
Oost was mijn uitstapstation, ik liep derhalve van Centrum terug naar naar mijn werkadres.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2024, 18:52:51 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2024, 19:15:56 »
En er zitten meer deuren in een metro dus het halteren zal ook wel korter duren. Alles bij elkaar zal het niet veel langer duren dan vroeger.
Boomshanka!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2445
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2024, 08:17:32 »
Maar waarom zou een Hagenees per se naar het strand van Hoek van Holland willen?  :D
Voor een strandwandeling!
Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?
Maar de spoorlijn daar naar toe hebben ze al in de jaren '50 opgedoekt......
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2024, 10:40:15 »
Goh leuk, een discussie !

Ik maak 's winters gebruik van de metro (Maassluis-Rotterdam) en wat een verbetering ten opzichte van de NS. Waarschijnlijk zijn jullie het vergeten, maar de NS maakte er toch vaak een potje van. Stond je te wachten werd er omgeroepen dat de trein vervallen was, en niet 1x maar vaak meerdere keren per dag, en dan ook nog liefst na de officiële vertrektijd. Nu in de ochtendspits om de 10 minuten vanaf Steendijkpolder, die RET doet 't toch maar.
Overstap richting Den Haag op Schiedam Centrum is wel wat gedoe, eerst helemaal naar beneden (ben niet meer zo best ter been helaas) terwijl de roltrap vaak kapot is, en dan uitchecken, inchecken bij NS en dan helemaal naar achteren, een glibberige trap naar boven en dan een tochtig perron (de kiosk daar is ook allang verdwenen) dus de geadviseerde overstaptijd ga ik never-nooit-niet halen, en richting Utrecht via Rotterdam-Alexander is inderdaad wel een dingetje met overvolle treinen.
Maar al met al ben ik best tevreden zo.  (y)

Groet, Marco