Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108  (gelezen 961 keer)

Aartoscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Gepost op: 11 February 2024, 09:00:23 »
Ik heb zonder veel succes geprobeerd , aan de hand van de handleiding, de spoorbomen te activeren maar zonder veel resultaat. Ik weet ook niet of de Mrail hiervoor eigenlijk geschikt is .


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2024, 11:09:39 »
Moet gewoon werken, heb je dit geprobeerd ? :
" Check the
proper functionality prior to installing the barriers.
Connect the yellow and the brown wires to the 16 V AC~
output of your transformer – e. g.: Viessmann item 5200.
Make sure that the transformer is switched off while you
connect the above mentioned wires!
Then connect alternately one of the two blue wires with
one output terminal of the transformer."

Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2024, 11:17:34 »
In principe wel, als je de kleuren van de bedrading maar goed aanhoudt, zoals weergegeven op pag. 7 van de handleiding, afbeelding 6.
Daar zie je uit de trafo links onder bruin en geel komen.  De gele gaat naar het stuurapparaat van de overgang, de bruine ook.
Maar de bruine gaat ook naar de in de afbeelding reed-contacten.

Ik neem aan, dat de massa van de M-rail aan de bruine draad ligt.  Dat is belangrijk, want de M schakelrail schakelt op de massa van de rail, dus dan op bruin zoals in de afbeelding. Zie foto schakelrail hieronder.



Je ziet de contactpuntjes aan de massa vastliggen.

Als je dan dus vanaf de schakelrail-contacten 2 "blauwe" draden aan de stuurunit verbindt, dan krijg je precies de schakeling zoals in de afbeelding weergegeven.  In een testje kun je kijken of de draden goed zitten of omgewisseld moeten worden, dus sluiten in de goede richting en weer opengaan de andere kant op.
Aan de andere kant van de overgang doe je precies hetzelfde, maar dan moeten de draden wel omgewisseld aangesloten zijn. Makkelijk te testen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2024, 11:22:18 »
Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2024, 11:25:59 »
Lees even wat er gezegd wordt. Eerst een functie test uitvoeren zoals beschreven.

grtz rob
« Laatst bewerkt op: 11 February 2024, 17:14:34 door Reinout van Rees. Reden: Gefilterd op inhoudelijkheid »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2024, 12:03:26 »
Dus de niet-deskundige gebruiker volgt de goede raad, dus de voorgestelde check, ziet dat het werkt en veroorzaakt vervolgens rook of erger.
Slecht advies.  Met name omdat geen rekening gehouden wordt met een M schakelrail.

Zou op zijn minst een waarschuwing in de handleiding mogen staan.

Maar ja, ik vermoed dat de opsteller van de gebruiksaanwijzing nog nooit van M metalen rails gehoord heeft, laat staan dat die weet hoe die schakelrail werkt.  Maar in het volle besef dat dit een vermoeden is.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2024, 17:14:59 door Reinout van Rees. Reden: Gefilterd op inhoudelijkheid »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6729
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2024, 18:26:59 »
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

Je kunt de "massa" van het spoor doorverbinden met de "bruine" van de trafo die de 5108 voedt. Dan is de kring gesloten als de schakelrail wordt bediend.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2024, 19:06:53 »
Dan toch nog een vraag voor de duidelijkheid, om misverstand te voorkomen.

De massa van de rails ligt aan de bruine draad van de trafo, die de snelheid regelt (even aangenomen:  een M trafo).

Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?

Dus, wederom in mijn ogen, mag je alleen de bruine draad van de M trafo gebruiken en geen andere.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Of bedoelde je dat ook juist met bovenstaande ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2024, 19:34:39 »
Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?
Al zouden ze in tegenfase staan, wat dan nog? Het gaat alleen fout als de circuits van beide trafo's nog ergens anders aan elkaar liggen. Maar zolang er maar op één punt een verbinding is, dan kan er geen (fout)stroom lopen.

Los daarvan, waarom zou je er een tweede trafo bijhalen? Voor de voeding van de overweg gebruik je de gele aansluiting, daar staat een vaste spanning van 16V t.o.v. bruin. De snelheidsregeling geeft een variabele spanning op rood t.o.v. bruin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #9 Gepost op: 11 February 2024, 22:05:10 »
Hallo Klaas,
a/  heb ik weer wat bijgeleerd  (y)
b/  helemaal met je eens.  1 regeltrafo voor snelheid (rood en bruin)  met bruin en geel voor randapparatuur, in dit geval de sturing over de schakelrail van de overweg.

Aartoscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2024, 21:27:20 »
Ja is gelukt. Maar inderdaad wel de bruine en de gele draad alsnog op dezelfde trafo aangesloten als die van de trein.Verder heb ik een schakelrail vervangen
Dank
groet Rob

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2024, 11:00:27 »
 (y)