Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Mar-Cas
Vandaag om 00:01:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
28 June 2025, 23:15:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
28 June 2025, 22:44:17
Piko 2025 door 5166
28 June 2025, 22:36:46
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
28 June 2025, 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
28 June 2025, 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
28 June 2025, 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
28 June 2025, 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
28 June 2025, 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 June 2025, 19:17:46
Raadplaatje door Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
28 June 2025, 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 June 2025, 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
28 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
28 June 2025, 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
28 June 2025, 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
28 June 2025, 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 June 2025, 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
28 June 2025, 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
28 June 2025, 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 June 2025, 11:54:21

Auteur Topic: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan  (gelezen 3782 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2024, 11:01:55 »
De metro is niet uitsluitend aanvoer naar Centraal maar heeft ook een grote rol binnen Rotterdam zelf en dan heb je meer aan een lijn zoals die nu loopt dat een dubbeling met de spoorlijn.
Blaak en Alexander bieden uitstekende verbindingen, dus Centraal is niet altijd nodig als vertrekpunt.

Dit station had in 2018 3300 in/uitstappers per dag. Da's gemiddeld zo'n 30 per trein. Dat kan een beetje bus prima aan. Laat het in de spits twee of drie keer meer zijn, ook geen man overboord, er kunnen 200+ mensen in de Haagse trams.
Alleen blijkt dat in de praktijk niet zo te werken. Biedt goed openbaar vervoer aan, en het trekt reizigers.
En dan blijkt op loopafstand in de trein stappen aantrekkelijker dan eerst in een stuk in een bus hobbelen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 11:14:31 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

kar

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2024, 11:39:19 »
Met de HSL ICs die ‘verder het land in trekken’ ben ik wel benieuwd of er dan nog met toeslagen gewerkt gaat worden voor het HSL-deel.

Voorbeeld:iemand die straks vanuit Amersfoort naar Rotterdam wil kan kiezen voor een iets kortere route mèt overstap in Utrecht of kan kiezen voor de rechtstreekse trein via Schiphol die er iets langer over doet. Mag toch hopen dat er straks geen toeslagzuilen verschijnen op alle tussenliggende stations.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2024, 12:06:30 »
Volgens mij is er toch een rekenfoutje in het bericht van de NS geslopen.
1600 extra treinen per week, dat is bijna 230 extra treinen per dag en er van uitgaande, dat ze 21 uur per dag rijden kom ik uit op
10,8843537415  treinen extra per uur plus de treinen, die er vóór de verandering van de dienstregeling al reden.
Als je 24 uur neemt, dan zouden er 9,5 treinen per uur meer moeten gaan rijden buiten de treinen die nu al rijden. ????????
Nou, ik wens ze succes.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2024, 12:16:40 »
Wat nu als de treinen langer dan een uur rijden??

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2024, 12:31:03 »
Als je 24 uur neemt, dan zouden er 9,5 treinen per uur meer moeten gaan rijden buiten de treinen die nu al rijden. ????????
Nou, ik wens ze succes.

9.5 per uur meer, dat geldt voor het hele spoorwegnet neem ik aan? Ze bedoelen niet dat ze per individuele lijn 10 treinen extra erin prakken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2024, 14:24:53 »
Ben blij dat ik een auto heb. ;D

Geen gezeik met dat openbaar vervoer, geen chipkaart of poortjes, geen overvolle treinen of over stappen.
Wachten op zo een perron in de kou op een trein die lekker te laat is of helemaal niet komt. ::)

Waar zouden we zijn zonder de trein : IN DE AUTO;D ;D ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 February 2024, 14:31:33 »
Mooie zinvolle bijdrage Kees. Bedankt!

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 February 2024, 14:33:24 »
Gaap.  ::)
Gelukkig hoef je je dan ook niet druk te maken in een draadje over de nieuwe dienstregeling Kees.

Hier overigens een fiets, een OV-kaart en een meer dan comfortabele auto. Kan ik lekker het vervoermiddel kiezen dat het best bij de trip past. Dat is hier toch vaak het OV. En in de stad meestal die fiets.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 February 2024, 15:03:14 »
Tinus,

Ik zie de voordelen van die IC zeker wel. Het is beter dan geen snelle IC namelijk.
Prima om te vergelijken met vroeger, maar kijk ook naar de oorzaken van de ongeveer gelijke reistijd en naar wat er dan nu verbeterd kan worden in plaats van het plat te slaan tot reistijdopsommingen.

Hoi Daan,

Het was geenszins mijn bedoeling om de discussie plat te slaan tot een paar reistijdsommen. Ik reageerde op de kreet “blij zijn want snellere intercity gekregen”. Dat voelt niet zo: netto heb je nog steeds elk uur een stoptrein intercity die stopt op elk tussengelegen station en een intercity om aan te komen in Vlissingen, en die reistijd is zoals aangetoond de laatste 40 jaar niet zoveel veranderd / korter geworden.

Echter: in mijn ogen is de kwaliteit van het product “reis Amsterdam – Vlissingen” nogal gekelderd: bijvoorbeeld de aansluitingen op andere verbindingen (wat mij een essentieel lijkt bij dit soort verbindingen, je hebt immers niet elke 10 minuten een andere aansluiting) is de laatste paar jaar niet best evenals de beschikbaarheid van een zekere mate van comfort en hygiëne, terwijl de prijs een beweging de andere kant op maakt. Ruimte genoeg voor verbetering !

Ik ben volledig met je eens dat iets beter is dan niets, maar eerst iets op 10 onderwerpen slechter maken, dan op 2 onderwerpen weer terugbrengen naar de status quo en dat dan communiceren als verbetering vind ik nogal makkelijk scoren en toch wel netto achteruitgang: geen grote blij.

Mvg, Tinus

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 09 February 2024, 15:11:25 »
Welke aansluitingen zijn dan verslechterd?

En ja, het zou zeker beter zijn als er altijd twee snelle intercity's zijn en twee sprinters, maar NS vraagt dan geld aan de provincie. Het draait altijd om geld uiteindelijk.

Karben

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 February 2024, 15:17:18 »
Ben blij dat ik een auto heb. ;D

Geen gezeik met dat openbaar vervoer, geen chipkaart of poortjes, geen overvolle treinen of over stappen.
Wachten op zo een perron in de kou op een trein die lekker te laat is of helemaal niet komt. ::)

Waar zouden we zijn zonder de trein : IN DE AUTO;D ;D ;D

Kees.
Bedoel je in de auto of in de file?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 February 2024, 15:24:43 »
De auto heeft ook enorme nadelen (kosten, files, parkeren), maar het voordeel is dat je zelf op de bestuurdersstoel zit en in controle bent.

Bij het OV ben je afhankelijk van beslissingen van anderen die lang niet altijd in jouw voordeel uitvallen. Dat is heel frustrerend.

Ik geloof niet dat ik ooit van Vlissingen naar Amsterdam gereisd heb, maar ik heb heel lang familie in Zeeland gehad en woon in Den Haag dus heb vaak de rit Den Haag - Middelburg / Rilland gemaakt. En daarnaast ook vaak Den Haag - Leiden en verder.

In de jaren '90 geloof ik, had je dat de intercity's uit Den Haag CS en Den Haag HS tegelijk halterden in Leiden zodat je daartussen over kon stappen afhankelijk of je richting Haarlem of schiphol moest. Dat doen ze tegenwoordig dus niet meer. Als je daarvan afhankelijk was is dit een flink nadeel.

in de jaren 2000 als je naar de kleine stations in Zeeland wilde moest je de benelux-intercity naar Roosendaal nemen en dan overstappen op de stoptrein naar Vlissingen. Overstap is vervelend, maar die benelux-intercity reed wel flink door dus netto ging dit best redelijk. Toen besloten ze een "intercity" te bouwen die er een uur over doet om van Vlissingen naar Roosendaal te komen, omdat die VIRMs op IEDER station in Zeeland stop(t)en, en dan 3 x in de regio Rotterdam en 2 x in Den Haag. Dat was/is onvoorstelbaar traag. Nu is er geloof ik 1 x per uur een intercity die z'n naam iets meer waarmaakt.

En natuurlijk in de jaren '90 kon je direct van Den Haag naar Arnhem, nu 100% van de tijd een overstap op het drukste station van het land met vaak uitvallende aansluitingen. En natuurlijk niet cross-platform, laat de NS niet lachen.

Je ziet dat ook in Eindhoven, de gedeeltelijk-HSL-intercity uit Den Haag heeft een overstap van 4 minuten op de trein naar Venlo. En dan wel aangrenzende sporen, maar verschillende perrons, dus hopen dat je dat redt met de (rol)trappen. Voorheen kon je rechtstreeks van Den Haag naar Venlo.

Prachtige nieuwe verbinding tussen Lelystad en Zwolle. Intercity's Den Haag - Groningen gebruiken die dus. Wat was het, 2 minuten, 3 minuten reistijdverbetering? Terwijl je op dat nieuwe stuk 200 kan rijden en alle huidige Nederlandse treinen behalve DDZ 160 kunnen, maar ja, dat doen we gewoon maar niet.

Kijkend naar het OV is er altijd wel een stok om de hond te slaan. Of je dat nu opvat als "een argument er met de haren bij slepen omdat je het toch al niks vond" of als "er is veel ruimte voor verbetering".

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 February 2024, 17:48:23 »
Hier overigens een fiets, een OV-kaart en een meer dan comfortabele auto. Kan ik lekker het vervoermiddel kiezen dat het best bij de trip past. Dat is hier toch vaak het OV. En in de stad meestal die fiets.  ;D
Juist ja. Hier zelfs twee auto’s voor de deur, mijn vrouw nog een business-OV-kaart en een paar fietsen in de schuur. Zojuist per trein en metro Rotterdam in geweest en een paar weken terug nog naar Scheveningen per trein en tram. Naar mijn werk ga ik meestal per auto, soms per trein (+lopen) en soms per fiets (15 km enkele reis). Net wat het beste uitkomt, het snelste of het meest relaxte is.

De auto heeft ook enorme nadelen (kosten, files, parkeren), maar het voordeel is dat je zelf op de bestuurdersstoel zit en in controle bent.
Vooral de illusie dat je zelf controle hebt.  8)
Ik hoor graag hoe je de plaats en lengte van files controleert.  ;)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 February 2024, 17:51:07 »
Zouden ze het nu op het forum van Rover verwoed over modelspoor hebben?  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 09 February 2024, 17:54:46 »
Ja het schijnt dat het stoppen van Hattons en de nieuwe modellen van PB daar hot topics zijn.
Bij De Maatschappij Voor Beter OV worden alle topics over modelspoor geveegd.

8)