Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:26:53
Piko 2025 door Martijn193
Vandaag om 15:22:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 14:11:06
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19

Auteur Topic: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan  (gelezen 3781 keer)

Bahn-AG

• Offline Offline
Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2024, 22:18:22 »
Nederland hoort blijkbaar onder de grote rivieren op te bestaan.
Het wordt tijd dat Limburg, Zeeland en Vlaanderen weer 1 gewest gaan vormen. Compleet met internationale aansluiting naar Duitsland, Luxemburg en verder.
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen. Een beetje brommer is zelfs sneller. :(
En ik kan onderweg nog een peukje en een bakje koffie nuttigen.

Laat ik het zo zeggen: het hele OV is één grota aanfluiting. Mijn vrouw is vanaf Vlaardingen tot  Den Haag 1,5 uur met het OV onderweg. Om 30km af te leggen!
Dus die hele dienstregeling kan me gestolen worden als er geen bussen rijden en je 50x moet overstappen op een ander vervoersmiddel.

Bart
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 22:31:09 door Bahn-AG »

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2024, 23:04:42 »
4 km kun je inderdaad nog loopafstand noemen. Maar ik denk dat je sneller bent als je wacht op de eerstvolgende sprinter.

Sorry, ik bedoelde Den Haag Moerwijk. Van daar naar HS is 3 minuten met de trein of 10 met de tram. Van Den Haag Moerwijk naar Rotterdam CS is 21 minuten met de sprinter en 31 met de tram naar HS en dan de intercity.

Ik zie niet hoe dat dit station rechtvaardigt: kost veel geld en ruimte, en gaat ten koste van de snelheden en capaciteit op het spoornet. En dan heb ik plannen gezien met DRIE nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam. Dus elke kilometer één. Pure waanzin.

Niels B

• Online Online
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2024, 08:14:31 »
Omdat er kennelijk mensen daar heen willen (of juist vandaan).
Die ene zin zie je makkelijk over het hoofd maar Venlo en Deurne krijgen in de avonduren twee uur langer een rechtstreekse IC met Utrecht in plaats van met een overstap. Schokkend.  :P

Een lesje topografie is wellicht ook handig voor de NS want Deurne is geen Limburg.... :P

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2024, 08:27:12 »
Nederland hoort blijkbaar onder de grote rivieren op te bestaan.
Het wordt tijd dat Limburg, Zeeland en Vlaanderen weer 1 gewest gaan vormen. Compleet met internationale aansluiting naar Duitsland, Luxemburg en verder.
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen. Een beetje brommer is zelfs sneller. :(
En ik kan onderweg nog een peukje en een bakje koffie nuttigen.

Laat ik het zo zeggen: het hele OV is één grota aanfluiting. Mijn vrouw is vanaf Vlaardingen tot  Den Haag 1,5 uur met het OV onderweg. Om 30km af te leggen!
Dus die hele dienstregeling kan me gestolen worden als er geen bussen rijden en je 50x moet overstappen op een ander vervoersmiddel.

Bart

Nou Bart, nu zet je het wel erg dik aan. Zeeland heeft een snellere intercity gekregen twee of drie jaar terug en mogelijk wordt Zeeland in de toekomst aangesloten op de HSL.
Voor Brabant liggen er ook plannen om de frequentie van de IC1100 te verdubbelen, maar dan moet er wel ruimte zijn om de goederentreinen om te leiden. Die plannen liggen er en gaan ook uitgevoerd worden, maar helaas kan er niet getoverd worden.

Google maps geeft momenteel voor Vlaardingen - Venlo het volgende: Auto: 2.08u en OV: 2.10.

Het OV is in Nederland helemaal geen grote aanfluiting. Het kan echter wel beter, maar dat heeft niet in de eerste plaats met NS te maken. Dat heeft te maken met hoe ons systeem is georganiseerd. Het mag allemaal niets kosten en die keuze ligt in eerst instantie bij de overheid.

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2024, 08:57:31 »
Ben ook wel benieuwd hoe vaak Bart naar Venlo wil.  :) Gisteren toevallig met de auto twee keer langs gereden en zelfs vanuit Utrecht is Venlo verbazend ver weg.
En vanuit het waterweggebied naar Den Haag is met het OV traditioneel onhandig wegens gebrek aan een kustlijn, die momenteel ook bijna niemand wil. Misschien wordt dat kassengebied nog eens vervangen door woonwijken en komt er wel behoorlijk OV. Ook het wegenstelsel houdt daar trouwens niet over.

Ik constateer dat NSR het personeelsvraagstuk kennelijk in de hand heeft en nu weer aan meer ritten kan denken. Veel sectoren zullen er jaloers op zijn. Verder woon ik bewust in Utrecht en is het OV in veel gevallen top. Alleen niet als ik mijn dochter met haar hele hebben en houden naar een studentenhok in de buurt van Keulen moet brengen.  ;D

« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 09:02:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2024, 09:22:35 »
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen.
Dat is de treinverbinding met de minste overstappen, met overstappen duurt het 2 uur.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2024, 09:57:50 »
Verder woon ik bewust in Utrecht en is het OV in veel gevallen top.
Dat ja. Bij de keuze van onze woning was de loopafstand tot station Barendrecht ook een belangrijke overweging. Ik sta in 10 minuten in hartje Rotterdam en met één overstap in hartje Londen, Parijs of Brussel.
Ik kan mij er wel eens over verbazen dat mensen een woonplaats kiezen zonder dat beschikbaarheid van OV een overweging is, en vervolgens gaan klagen dat het OV zo köt is.

En dan heb ik plannen gezien met DRIE nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam. Dus elke kilometer één. Pure waanzin.
Dan gaan we die spoorlijn binnen een grootstedelijke agglomeratie eindelijk gebruiken waarvoor hij geschikt is, als een RER, S-Bahn, veredelde metro. Zoals de meeste grote landen rondom ons al jaren doen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 10:05:36 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2024, 10:15:04 »
Sorry, ik bedoelde Den Haag Moerwijk.
.........
Ik zie niet hoe dat dit station rechtvaardigt: kost veel geld en ruimte, en gaat ten koste van de snelheden en capaciteit op het spoornet.
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is. Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand. Het is de bestemming van studenten van de Hogeschool. Die moeten vanaf station Vlissingen ongeveer een kilometer teruglopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2024, 10:23:35 »
knip

Nou Bart, nu zet je het wel erg dik aan. Zeeland heeft een snellere intercity gekregen twee of drie jaar terug en mogelijk wordt Zeeland in de toekomst aangesloten op de HSL.

kniperdeknip

Niet alles geloven wat ze je vertellen Daan!

Vroeger (toen alles beter was ::)) en dan meer speciefiek bijvoorbeeld 1982 was de reistijd met de intercity zonder overstappen vanuit de hoofdstad naar Vlissingen 2:38. Huidige dienstregeling 2:58 2:56 of 2:44. Via de HSL kan het in 2.26, maar wel meer overstappen en extra toeslag. Het verschil bij de normale IC's komt doordat 1 van de intercities op het zeeuwse deel op elk tussengelegen station stopt. je zou zowaar denken dat het een stoptrein is.

Rotterdam-Vlissingen 2 InterCitys per uur: 1:48 en 1:30, de traagste stopt weer op elk tussengelegen station op de zeeuwse lijn. Zelfde traject in 1982: 1:33

Ook was er een weliswaar krappe, maar haalbare aansluiting met het veer Vlissingen Breskens. Vanuit Rotterdam kom je aan om xx:51 of xx:39, Vanuit Amsterdam xx:51, xx:39 of xx:07. De boot vertrekt om xx:48 en in de zomer / spits kan er een extra boot zijn om xx:18...

Vergeef me mijn cynisme, maar ik zie de voordelen en verbeteringen van deze "snellere IC" in zeeland niet zo.

Ter overweging: de positie / rol van deze lijnen buiten de randstad is wellicht ook anders: De zeeuwse lijn is een van de weinige manieren om de provincie uit te komen met het OV. Ik ben van mening dat een "randstedelijke" frequentie niet nodig is, maar denk wel dat je op dit soor trajecten eisen mag stellen aan reisduur en stiptheid.

Daarnaast: de prijs kwaliteit verhouding van de spoorwegen is naar mijn mening ook flink zoek de laatste paar jaren. Tot een paar jaar geleden stond in de hoofstad 2x 6 bakken VIRM gereed voor de reis naar Vlissingen. Soms gesplitst in Roosendaal maar meestal niet. Momenteel wordt alles in 1 treinstel gepropt waardoor het reisconfort significant afneemt. Daarnaast is stiptheid en daarmee ook aansluitingen op ander OV ook ook waardeloos. Met geld-terug-bij-vertraging wel goedkoop reizen, dat dan weer wel.

Mvg, Tinus

« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 10:35:25 door Tinus Trein »

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2024, 10:26:13 »
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is. Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand. Het is de bestemming van studenten van de Hogeschool. Die moeten vanaf station Vlissingen ongeveer een kilometer teruglopen.

Ik zie nog best wel wat mensen verdwijnen richting bus of overig Vlissingen, maar een groot deel is ook veroordeeld tot wachten op de aansluiting met de boot naar de overkant

R1954

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2024, 10:28:16 »
Dat ja. Bij de keuze van onze woning was de loopafstand tot station Barendrecht ook een belangrijke overweging. Ik sta in 10 minuten in hartje Rotterdam en met één overstap in hartje Londen, Parijs of Brussel.
Ik kan mij er wel eens over verbazen dat mensen een woonplaats kiezen zonder dat beschikbaarheid van OV een overweging is, en vervolgens gaan klagen dat het OV zo köt is.

Marc,
Woonplaats kiezen... dat verbaast mij ook wel. Echter misschien is Bart wel echte Vlaardinger...
Die een-overstap voor Barendrechters naar die hoofsteden is natuurlijk van de laatste jaren, dat kan zò veranderen. Vanuit Vlaardingen had dat ook geweest kunnen zijn wanneer de Hoekselijn via Rotterdam Centraal was blijven rijden, met eveneens èèn overstap richting Utrecht. 

Vrindelijke groet.

R.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2024, 10:39:56 »
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is.
Nee hoor. Gewoon stadswijken met vooral laagbouw, met iets verderop parken en aan de andere kant vooral bedrijven.

Citaat
Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Dit station had in 2018 3300 in/uitstappers per dag. Da's gemiddeld zo'n 30 per trein. Dat kan een beetje bus prima aan. Laat het in de spits twee of drie keer meer zijn, ook geen man overboord, er kunnen 200+ mensen in de Haagse trams.

Citaat
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand.
Zo te zien geldt voor het grootste deel van Vlissingen dat de meeste mensen aan de westkant van het kanaal wonen en dan zijn beide stations ongeveer even ver weg. Maar dat "Vlissingen" niet erg centraal ligt kan ik in meegaan.  8)

(In mijn jonge jaren speelde ik graag langs datzelfde kanaal verderop in Middelburg.)

Den Haag is een veel grotere stad dus de relatieve aantallen mensen die binnen loopafstand van een station wonen zijn kleiner. Zelf woon ik op een kilometer van LvNOI (nog wel te lopen), twee van CS en drie van HS, Mariahoeve en Voorburg... Wel erg veel van het goede.

"Heavy rail" is gewoon niet de juiste modaliteit om veel stations binnen een korte afstand te bedienen, zeker niet in gebieden met goed stadsvervoer.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2024, 10:40:28 »
Tinus,

Ik zie de voordelen van die IC zeker wel. Het is beter dan geen snelle IC namelijk.
Prima om te vergelijken met vroeger, maar kijk ook naar de oorzaken van de ongeveer gelijke reistijd en naar wat er dan nu verbeterd kan worden in plaats van het plat te slaan tot reistijdopsommingen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 10:56:49 door Daan! »

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2024, 10:51:54 »
Vanuit Vlaardingen had dat ook geweest kunnen zijn wanneer de Hoekselijn via Rotterdam Centraal was blijven rijden, met eveneens èèn overstap richting Utrecht.
Het nog steeds 1 overstap alleen in plaats van op Rotterdam centraal op Rotterdam Alexander.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2024, 10:54:29 »
Toch wel een grote fout dat de oost-west metrolijnen in Rotterdam niet langs het centraal station gaan. Als dat wel het geval was geweest was overstappen creëren in Schiedam, Blaak en Alexander veel minder nodig geweest.