Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:10:27
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 19:10:23
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
Piko blauwe 1000 door Ben
Vandaag om 19:09:15
Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Jeroen Water
Vandaag om 18:46:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door 008200
Vandaag om 17:53:00
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
  

Auteur Topic: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?  (gelezen 1097 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Gepost op: 07 February 2024, 13:03:45 »
In mijn (n-spoor) baanplan had ik eigenlijk geen schaduwstation voorzien maar ik heb nu toch een rechtshoek van ca 110x15cm beschikbaar die buiten beeld komt (in een berg). Ik zou er net 4 sporen naast elkaar kunnen leggen maar loop eigenlijk vast op ruimtegebrek om ze weer te verenigen tot max 2 sporen die met R3/R3A de keerlus maken en bij een klein station voorlangs komen.

Bij voorkeur gebruik ik bochtwissels maar ik twijfel over R1/R2 wissel (de hele baan is verder minimaal R3), daarentegen zou ik de bocht niet halen met R3/R4 bochtwissels.

Is het te doen om met doodlopend spoor te werken? Dus dat een trein een stukje achteruit moet om "uit te parkeren"?



Alle ideeen welkom :-)

Paul

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2024, 13:08:55 »
Hoe ga je tussen het schaduwstation en het bovenliggende niveau voldoende ruimte creëren om servomotoren en je bekabeling te  (kunnen) monteren?

Peter

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2024, 13:18:57 »
de vraag is ook hoe lang zijn je treinen. verder heb je al 2 sporen die rond lopen. misschien kan je daar 4 blokken van maken.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2024, 18:22:41 »
@Peter in dit ontwerp ligt het schaduwstation op het hoogste niveau  ;D.
Paul

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2024, 16:15:30 »
Ik zou in het kader van bedrijfszekerheid (en de wet van Murphy) een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk houden. En zeker niet de krapste bochten of wissels van je hele baan precies daar neerleggen.

De lengte van de sporen doet vermoeden dat je per spoor 2 treinen achter elkaar kwijt kunt, dat is dus al best een bruikbaar totaal.
Als je ook met treinstellen of pendeltreinen rijdt, kan je ook nog één of enkele kopsporen overwegen. Met getrokken treinen achteruit gaan rijden is niet altijd een succes; dan kan Murphy weer om de hoek komen.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2024, 21:03:08 »
Bedankt voor het meedenken Roald,

Deze lus is het "eindpunt" van een hondebot baan; de richting is dan ook altijd dezelfde (geen pendel). Ik ga het opzetten met standaard 15 graden wissel; eerst met 3 wissels van 1 spoor naar 4, na ca 1 meter terug naar 2 sporen die de ronde maken naar een station. Dwz geen R1/R2 bochtwissels (te scherp), en ook geen R3/R4 bochtwissels (dan haal ik de bocht niet).

Al met al zou ik dan 6 blokken hebben; 4 met lengte van ca 70cm en 2 blokken in de rond en tot aan station; voor nu prima denk ik, zeker gezien ik pas 3 locs heb ;D.
Naast 3 locs moet ik ook eerlijk toegeven dat ik alles bij elkaar pas 1 meter aan wagonnetjes heb; een luxe probleem (kan ik lekker gaan zoeken en kopen).

Paul