Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:33:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
  

Auteur Topic: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?  (gelezen 1069 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Gepost op: 07 February 2024, 13:03:45 »
In mijn (n-spoor) baanplan had ik eigenlijk geen schaduwstation voorzien maar ik heb nu toch een rechtshoek van ca 110x15cm beschikbaar die buiten beeld komt (in een berg). Ik zou er net 4 sporen naast elkaar kunnen leggen maar loop eigenlijk vast op ruimtegebrek om ze weer te verenigen tot max 2 sporen die met R3/R3A de keerlus maken en bij een klein station voorlangs komen.

Bij voorkeur gebruik ik bochtwissels maar ik twijfel over R1/R2 wissel (de hele baan is verder minimaal R3), daarentegen zou ik de bocht niet halen met R3/R4 bochtwissels.

Is het te doen om met doodlopend spoor te werken? Dus dat een trein een stukje achteruit moet om "uit te parkeren"?



Alle ideeen welkom :-)

Paul

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2024, 13:08:55 »
Hoe ga je tussen het schaduwstation en het bovenliggende niveau voldoende ruimte creëren om servomotoren en je bekabeling te  (kunnen) monteren?

Peter

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2024, 13:18:57 »
de vraag is ook hoe lang zijn je treinen. verder heb je al 2 sporen die rond lopen. misschien kan je daar 4 blokken van maken.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2024, 18:22:41 »
@Peter in dit ontwerp ligt het schaduwstation op het hoogste niveau  ;D.
Paul

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2024, 16:15:30 »
Ik zou in het kader van bedrijfszekerheid (en de wet van Murphy) een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk houden. En zeker niet de krapste bochten of wissels van je hele baan precies daar neerleggen.

De lengte van de sporen doet vermoeden dat je per spoor 2 treinen achter elkaar kwijt kunt, dat is dus al best een bruikbaar totaal.
Als je ook met treinstellen of pendeltreinen rijdt, kan je ook nog één of enkele kopsporen overwegen. Met getrokken treinen achteruit gaan rijden is niet altijd een succes; dan kan Murphy weer om de hoek komen.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2024, 21:03:08 »
Bedankt voor het meedenken Roald,

Deze lus is het "eindpunt" van een hondebot baan; de richting is dan ook altijd dezelfde (geen pendel). Ik ga het opzetten met standaard 15 graden wissel; eerst met 3 wissels van 1 spoor naar 4, na ca 1 meter terug naar 2 sporen die de ronde maken naar een station. Dwz geen R1/R2 bochtwissels (te scherp), en ook geen R3/R4 bochtwissels (dan haal ik de bocht niet).

Al met al zou ik dan 6 blokken hebben; 4 met lengte van ca 70cm en 2 blokken in de rond en tot aan station; voor nu prima denk ik, zeker gezien ik pas 3 locs heb ;D.
Naast 3 locs moet ik ook eerlijk toegeven dat ik alles bij elkaar pas 1 meter aan wagonnetjes heb; een luxe probleem (kan ik lekker gaan zoeken en kopen).

Paul