Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?  (gelezen 971 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Gepost op: 07 February 2024, 13:03:45 »
In mijn (n-spoor) baanplan had ik eigenlijk geen schaduwstation voorzien maar ik heb nu toch een rechtshoek van ca 110x15cm beschikbaar die buiten beeld komt (in een berg). Ik zou er net 4 sporen naast elkaar kunnen leggen maar loop eigenlijk vast op ruimtegebrek om ze weer te verenigen tot max 2 sporen die met R3/R3A de keerlus maken en bij een klein station voorlangs komen.

Bij voorkeur gebruik ik bochtwissels maar ik twijfel over R1/R2 wissel (de hele baan is verder minimaal R3), daarentegen zou ik de bocht niet halen met R3/R4 bochtwissels.

Is het te doen om met doodlopend spoor te werken? Dus dat een trein een stukje achteruit moet om "uit te parkeren"?



Alle ideeen welkom :-)

Paul

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2024, 13:08:55 »
Hoe ga je tussen het schaduwstation en het bovenliggende niveau voldoende ruimte creëren om servomotoren en je bekabeling te  (kunnen) monteren?

Peter

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2024, 13:18:57 »
de vraag is ook hoe lang zijn je treinen. verder heb je al 2 sporen die rond lopen. misschien kan je daar 4 blokken van maken.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2024, 18:22:41 »
@Peter in dit ontwerp ligt het schaduwstation op het hoogste niveau  ;D.
Paul

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2024, 16:15:30 »
Ik zou in het kader van bedrijfszekerheid (en de wet van Murphy) een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk houden. En zeker niet de krapste bochten of wissels van je hele baan precies daar neerleggen.

De lengte van de sporen doet vermoeden dat je per spoor 2 treinen achter elkaar kwijt kunt, dat is dus al best een bruikbaar totaal.
Als je ook met treinstellen of pendeltreinen rijdt, kan je ook nog één of enkele kopsporen overwegen. Met getrokken treinen achteruit gaan rijden is niet altijd een succes; dan kan Murphy weer om de hoek komen.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Hoe beste (klein) schaduwstation in te passen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2024, 21:03:08 »
Bedankt voor het meedenken Roald,

Deze lus is het "eindpunt" van een hondebot baan; de richting is dan ook altijd dezelfde (geen pendel). Ik ga het opzetten met standaard 15 graden wissel; eerst met 3 wissels van 1 spoor naar 4, na ca 1 meter terug naar 2 sporen die de ronde maken naar een station. Dwz geen R1/R2 bochtwissels (te scherp), en ook geen R3/R4 bochtwissels (dan haal ik de bocht niet).

Al met al zou ik dan 6 blokken hebben; 4 met lengte van ca 70cm en 2 blokken in de rond en tot aan station; voor nu prima denk ik, zeker gezien ik pas 3 locs heb ;D.
Naast 3 locs moet ik ook eerlijk toegeven dat ik alles bij elkaar pas 1 meter aan wagonnetjes heb; een luxe probleem (kan ik lekker gaan zoeken en kopen).

Paul