Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 18:47:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Ronald Halma
Vandaag om 18:36:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:37:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35

Auteur Topic: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule  (gelezen 4985 keer)

bask185

• Online Online
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Gepost op: 05 February 2024, 10:24:15 »
Citaat
Dat is zo snel dat de kortsluitstroom niet schadelijk hoog kan worden.
Die stroom is sws niet schadelijk hoor :P. Ik zou eerder het woord 'hinderlijk' toepassen omdat je niet je treinen ziet knipperen en je centrale niet afschakelt. Maar je hebt gelijk, hij schakelt zeker snel genoeg. Dat is 1 ding wat zeker is.

Naar aanleiding van dit draadje heb ik toch mijn thru-hole DIY design ver-SMD'd en besteld voor de test. Volgens de printenboer zijn ze al in de maak. Lichtsluizen FTW!

Absoluut bare mininum en total kiss ontwerp.. alles wat je nodig heb.

Omdat er blijkbaar wel eens vraag naar is, komt er ook nog een 2e versie die je kan koppelen aan bestaande current sense terugmelders. Die 50 centjes aan extra spulletjes  ::). Hoeft er ook geen microprocessor en loconet op de keerlus module.

Ik weet zeker dat mensen echt niet meer dan ~€7,50 hoeven te besteden aan zo iets simpels als een keerlus module.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2024, 11:01:34 »
Ik weet zeker dat mensen echt niet meer dan ~€7,50 hoeven te besteden aan zo iets simpels als een keerlus module.
Helemaal mee eens. Maar het hangt er maar vanaf welke benadering je gebruikt. Als je b.v. de LK200 wil nabouwen, dan wens ik je veel geluk met die € 7,50.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2024, 11:20:26 »
Ik wil de Sharps IS471 IR sensoren toepassen.

Citaat
Als je b.v. de LK200 wil nabouwen
Wel een leuke uitdaging  ::). Ik zou zelf een optocoupler met een tweetal zeners over de voedingsspanning van de keerlus zetten. Wanneer de spanning onder de 10V (zener afhankelijk) valt die direct af. Welliswaar iets trager dan die van Lenz met die toroide van ze.. maar nog steeds snel genoeg. Volgens mij is die van Lenz echt 100x sneller dan strikt noodzakelijk is ofzo  ::)

Had jij niet dat schema van dat ding reverse engineered? Ik meen me te herinneren dat je had vast gesteld hoe ze met 8 mosfets de sectie schakelen. Had je dat circuit naar hoe ze mosfets aansturen ook nog uitgevogeld? Die 8 mosfets kosten namelijk aanzienlijk minder dan zo'n relais en sharps lichtsluisje.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2024, 11:31:47 »
Volgens mij is die van Lenz echt 100x sneller dan strikt noodzakelijk is ofzo  ::)
De LK200 is 1000 keer sneller dan de LK100 (5 microseconden tegen 5 milliseconden) De LK100 blijkt snel genoeg te zijn, dus de LK200 is dat zeker.

Ik zou even moeten zoeken of ik het schema nog ergens heb. Staat me vaag iets van bij dat ik het niet helemaal kon doorgronden. Het cruciale onderdeel is een speciale transformator die de kortsluiting vaststelt. Die kijkt niet alleen naar de grootte van de kortsluitstroom, maar ook naar de asymmetrie. Je hebt op de overgang nl. in beide spoorstaven een scheiding, en zelfs als die precies haaks tegenover elkaar liggen ontstaan de twee kortsluitstromen niet precies tegelijk. Dat is volgens mij de belangrijkste oorzaak waardoor het ding zo snel schakelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2024, 11:34:11 »
Heb je iets aan een foto ?
Als je hier uit zou komen dan kun je meteen denken aan ingebouwde bezetmelding.  Wel universeel natuurlijk, dus voor diverse bussen.
En dan kun je meteen meenemen voor verdere ontwikkeling:  "BM3" 's, maar dan jouw versies, voor in een keerlus.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar Lenz heeft daar een aparte versie voor.  En dat snap ik eerlijk gezegd niet, waar is dat voor nodig ?   Kom ik niet uit met de info van Lenz.  Zou bij een andere opzet (jouw opzet ?) waarschijnlijk niet nodig zijn.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2024, 11:36:47 »
Klaas, was er destijds niet sprake van een soort van detectie net als bij een aardlekschakelaar ?  Had Lenz daar ook niet een speciale benaming voor ?

Gevonden:
Das LK200 arbeitet nach dem Fehlerstromprinzip  (Bron:  site van Lenz)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2024, 11:38:58 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2024, 11:51:31 »
Martin, dat bedoelde ik met de asymmetrie van de beide kortsluitstromen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2024, 13:50:05 »
Klaas heeft weleens een LK200 open gehad.  :)
Was destijds een handig draadje om feiten en fabels uit elkaar te houden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61421.msg3221551308#msg3221551308

« Laatst bewerkt op: 05 February 2024, 14:18:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2024, 14:17:10 »
 (y) Voor het terugvinden van de foto.
En daar heb je de 8 mosfets waar Bas het over heeft. 
Nu de aansturing nog ? :D

Inmiddels dat item waar de foto uit komt doorgenomen. Voor Bas: misschien is de daar weergegeven aansturing voldoende voor jou ?
« Laatst bewerkt op: 05 February 2024, 14:38:10 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2024, 14:59:50 »
Ben, je hebt gelijk, het hele verhaal staat al in dat andere draadje. Ik wist niet dat het alweer 9 jaar geleden was, en daarom had ik geen duidelijk beeld meer over hoe de discussie toen is gelopen.
Voor Bas hoef ik niet meer naar foto's en tekeningen te zoeken, alles wat ik er van heb staat in dat topic.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2024, 15:25:57 »
Gevonden idd  ;).

Adhv alle data van deze dag, had ik voor een alternatieve keerlusmodule dit schema bedacht. Ik denk trouwens dat ik hier nog goedkoper af ben dan die lichtsluis versie. Die sensor zelf al is al minstens €2,50

Globale idee is om een JK flipflop te gebruiken. Die optocoupler trekt de clock pin omlaag. Bij een kortsluiting (<12V) valt die optocoupler af, de clock pin krijgt een Rising flank, Q en !Q togglen en de kortsluiting moet dan opgeheven zijn. Deze opto heeft een niet al te snelle fall time van 18uS, de mosfets zijn dikke hufters met een ruime Vgs en de Flip Flop kan tegen deze spanningen. Ik denk dat dit dan toereikend moet zijn en het kost heel weinig. Die mosfets zijn nog geen 6ct.

En het mosfet schema. Ik heb dit gekopieerd maar ik moet bekennen dat ik de werking achter D9 en C6 niet helemaal snap.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2024, 15:35:45 »
Interessante benadering. Het hoofdstroomschema heb je duidelijk gekopieerd van de LK200.
Voor de triggering gebruik je niet de kortsluitstroom, maar de spanningsdaling die daarvan het gevolg is.

Zo'n kortstondige spanningsdaling kan ook optreden door andere gebeurtenissen op de baan. Ik heb nog niet helemaal in beeld of dat ongewenste gevolgen heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2024, 16:02:43 »
Ik kan plaats laten voor een kleine condensator over de clock pin om niet 'te snel' te klokken.

Ik denk dat je evt ook nog stroom kan meten door een shunt weerstand. Over die weerstand kan je dan evt een opamp circuit plaatsen waarmee je de JK een clock puls kan geven. Ik weet alleen zelf niet wat nou handiger is om te doen. Dit is wel meer gebasseerd op overstroom.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2024, 13:05:00 »
In het verleden heb ik eens iets soortgelijks gemaakt. Ook de LK200 als basis, maar net al jij laten schakelen op de spanningsdaling. Dat werkte op zich niet verkeerd. Maar na 10 rondjes vond een oude Lenz Lokdecoder (nog zonder cc) het welletjes. Aangezien ik zuinig ben op mijn lokdecoders heb ik toen maar een variant gemaakt die op basis van bezetmeldingen schakelde, zonder kortsluiting.
Dat was toen nog een 1 richting variant, die is inmiddels vervangen voor een 2 richtingsvariant, met 5 bezetmeld secties. Printje bij JLC laten maken en klaar. (totaal kosten max 20 euro).

bask185

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2024, 13:40:49 »
Wel frapant dat een keerlus module een decoder weet te rellen. Dat lijkt mij eerder toeval of een losse draad ofzo. Het is niet dat de kortsluitstroom door een decoder kan lopen onder normale keerlus omstandigheden  :o.

Terwijl ik nog wacht op de lichtsluis versie, heb ik naast de spanningval versie ook een overstroom versie bedacht. Zelfde idee met de mosfets alleen de manier van schakelen is hier op basis van stroom en niet door spanning.

Het idee is dat de stroom door een gelijkrichter loopt en door een paar shunt weerstanden. De spanning over die weerstanden loopt naar een comparator die de spanning vergelijkt met een instelbare referentie spanning. Die is in dit voorbeeld instelbaar waarmee je kan triggeren op stromen van 1,48A tot 3,38A. Zodra de stroom groter is dan de referentie 'stroom' toggle't de flipflop. Ik denk dat dit nog sneller schakelt dan de spanningsbewakende optocoupler in het voorgaande schema. Ik geloof echter wel dat beiden 'toereikend' is.

Ik vraag me alleen af of ik er goed aan doe om er nog een schmitt-trigger van te maken. Als hij 2x toggle't als gevolg van dendering van iets.. dan heb je nog steeds sluiting.

Al bij al gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de lichtsluis of! een setje LDR's. En dat combineren met de mosfets. Deze 8 tamelijk grote mosfets zijn nog steeds goedkoper dan 1 enkel relais. Alleen de print is ietsjes groter.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github