Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: treintafel probleempje  (gelezen 13448 keer)

duitser

• Offline Offline
treintafel probleempje
« Gepost op: 05 May 2008, 03:20:25 »
hallo, ik heb al veel gelezen op diverse sites over de bouw van een treintafel. Mij is opgevallen dat er veel goed meedenkende mede hobbyisten zijn maar nog meer verschillende meningen. Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om een treintafel te bouwen van een plaat triplex van 9 mm met daaroverheen een plaat roofmate, de spoordijk en eventuele verhogingen maak ik ook van roofmate. Nu is mijn concrete vraag, is dit een goede manier en kan ik op het roofmate gewoon het gras, de wegen , het zandpad aanleggen en de huisjes plaatsen etc of moet de roofmate op die plaatsen weggesneden worden?

alvast bedankt

Robert

santerdam

• Offline Offline
Re: treintafel probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2008, 10:44:25 »
Technisch gezien kun je op roofmate gewoon gras plakken, zandpaden maken, huizen bouwen enz. Geen probleem. Maar wil je dan onder de rails nog een tweede strook roofmate leggen ? De rails ligt in werkelijkheid namelijk op een spoordijk / ballastbed, en die maak je met een strook roofmate. Puristen snijden die stook een beetje schuin om zoveel mogelijk een dijkje te imiteren.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2008, 10:51:43 »
Hoi Robert.
ja hoor zoals jij dat stelt, kan dat prima.
Alleen kan je overwegen om later een Faller Car System aan te schaffen, en ik weet niet of je dan op de wegen ook roofmat kan gebruiken.
Voor de rest werkt het prima.
Succes
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2008, 12:20:45 »
He Robert,

Ik heb ook een baan gemaakt van 6mm triplex met daarop roofmate. Ik gebruikte daarvoor de versie van 4 cm dik, omdat dat ongeveer overeenkwam met het grootste hoogte verschil op de baan.

Nadat ik de rails op maat had gemaakt, wilde ik de wissels gaan aansluiten. De wisselaandrijvingen die ik gebruik zijn van conrad. Dit leverde problemen op omdat de laag roofmate veel te dik was. Vervolgens een plaat gemaakt waarop de rails is vastgemaakt. Deze uit de roofmate gesneden, zodat alleen roofmate zit op de plaatsen waar ik bijna geen draden etc doorheen hoef te halen, landschap dus. Een plaat hout aan de onderzijde is echt een must, omdat je daar goed je electronica op kan vastzetten. Deze plaat mag echter zeer dun zijn, als de schroefjes maar blijven zitten.

Als ik jou was zou ik goed nadenken over waar je allemaal roofmate wil hebben. Het spul is ideaal te bewerken, echter niet bestand tegen verf met oplosmiddelen. Het spul is ook gewoon te verlijmen met houtlijm. Zelf heb ik de platen eerst een keer geverfd met verf op waterbasis. HIer verder geen problemen mee gehad. Het spul is trouwens ook vrij prijzig tov hout.

Kortom zeer handig om als ondergrond voor landschap te gebruiken, en het heeft zijn beperkingen als ondergrond voor de rails. Daarom zou ik daar voor hout kiezen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2008, 12:25:48 »
Maar die roofmate is toch om het geluid te dempen ?
Wat heeft het dan voor zin om dat niet te gebruiken op de plaatsen waar je de rails wilt gaan leggen?
Ik heb zelf 12 mm multiplex  en 2 mm dempingsmateriaal wat ze voor vloeren gebruiken ( zie ook de site van Huub Maaskant, de lage zij)
Ook ik gebruik de wisselaandrijving van Conrad en heb daar geen enkel probleem mee.
Harm

duitser

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2008, 15:42:05 »
heren,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik weet in ieder geval dat ik op de goede weg zit. Inderdaad wil ik over de hele plaat roofmate leggen en hier en daar een stukje uitdiepen voor water etc. De rails wil ik leggen op stroken roofmate , deze komen dus inderdaad op de ondergrond van roofmate te liggen, hierdoor heb ik dan inderdaad een spoordijk. Het probleem verven is volgens mij niet aan de orde want ik wil gras, asfalt, wegen, zand, stenen op de ondergrond hebben. Moet nog wel even een slimme en makkelijke manier bedenken om de stroken te snijden voor de rails, vooral de bochten en wissels lijken me lastig.
Iemand suggesties?

gr

Robert

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 05 May 2008, 16:17:56 »
Wat voor kleur heeft die Roofmate?
Het is meestal wel aan te bevelen om het toch te schilderen. Zo voorkom je dat de ondergrond doorschijnt tussen de ballast  en ook bij het zandpad
Voor wat betreft de bogen.
ik heb op een stuk karton een halve boog geknipt die de juiste breedte had, dus rails + bedding, dat heb ik als mal gebruikt.
voor de wissels heb ik ook een mal gemaakt.
Opnieuw een stuk karton gepakt en die op zo'n prikbord van kurk gelegd.
daar het wissel opgelegd en even vastgezet met die prikkers die bij zo'n bord horen. vervolgens heb in een klein strookje styreen genomen met een breedte van 1.5 cm (mag ook kleiner of groter zijn hoor).
Dat stukje styreen tegen elke biels leggen en een klein streepje zetten.
Als je dat allemaal gedaan hebt , krijg je allemaal streepjes die je aan elkaar kunt tekenen, en zo een vorm van je wissel krijgt maar dan breder.
Dat stuk karton is dan weer je mal om stroken te snijden waar je wissel op past.
Zo heb ik het gedaan, maar er zijn nog meer mogelijkheden.
Kijk daarom ook eens op de site van Huub Maaskant
Harm
« Laatst bewerkt op: 05 May 2008, 16:28:57 door nscargo »

duitser

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2008, 16:54:12 »
oke, fijn dat er zo snel reactie komt op al mijn vragen, jullie maken het een beginner een stuk makkelijker. Heb op beurzen nl nogal het idee dat iedere vraag die je stelt aan een exposant als dom wordt ervaren mar dat is hier beslist niet zo, mijn complimenten en dank.

De roofmate is blauw, oke schilderen is dus noodzakelijk. Verf op waterbasis moet het zijn heb ik gelezen. Klopt dat? en wat is volgens jullie de ideale kleur om mee te verven?

groetjes,

Robert

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2008, 17:33:47 »
Citaat
wat is volgens jullie de ideale kleur om mee te verven

Ik zou een kleur nemen die overeenkomt met de kleur van de omgeving. Bijvoorbeeld leisteen-grijs of zandkleur (camel).

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

OLDO

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 May 2008, 20:06:33 »
Hallo Harm,

Maar die roofmate is toch om het geluid te dempen ?

Als je met Roofmate die dikke platen blauw (of groen) PU-hardschuim bedoeld: het is isolatiemateriaal. De geluiddempende eigenschappen zijn niet echt bijster. Daar is de celstructuur veel te dicht voor. Sterker nog, een grote plaat werkt prima als klankbord. Gewone polystreen (korrel)schuimplaten van de bouwmarkt hebben een hogere geluiddempende waarde.

Ik vind het echter een prima konstruktiemateriaal. Ik gebruik het o.a. als baanlichaam met daarop de betere kurkbedding (die met rubber gemengd, gewoon (bouwmarkt)kurk hard te veel uit na verloop van tijd = weg demping) gelijmd. Lijmen doe ik met konstruktiekit (bv Pattex). Dat blijft enigzins flexibel.

Hennie

duitser

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2008, 10:38:30 »
oke, bedankt voor jullie tips. Nog een vraagje van mijn kant. Wat is de ideale hoogte voor een treintafel, ik wil er staande aan kunnen werken. En ben zelf 1m80 lang. Ik zit te denken aan een tafelblad hoogte van 95 cm, is dit te hoog of heeft iemand een ander idee?

gr

Robert

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2008, 10:41:16 »
Ligt eraan, wat wil je verder in de kamer en hoeveel ruimte is er voor bijv. een werktafel. Als de kamer geheel in beslag wordt genomen door de treinbaan zou ik de werktafel onder de treintafel zetten, en hou er dan erg in dat je aan de werktafel moet kunnen zitten zonder je hoofd tegen de treintafel te stoten...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2008, 11:36:43 »
De hoogte is sterk afhankelijk van het gevoel, wat je wilt bereiken. Vanuit een zittende positie geeft 80-85 cm hoogte een kijk vanuit de hoogte op de tafel. Een tafel op 110 cm geef een perspectief-beeld.
Vergelijk het met een keuken-werkblad. De trend is dat die steeds hoger worden. Om te werken is een hoger blad vaak prettig, mede gezien je lengte.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2008, 09:22:09 »
oke, dus dan zit ik met een tafelblad hoogte van ca 95 a 100 cm wel goed? Wil er inderdaad staand aan werken.

gr

robert

ps zal als de tafel staat er wat foto's van maken en hier ergens proberen te plaatsen (moet nog effe uitzoeken hoe)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2008, 11:51:43 »
Robert, je denkwijze is prima, gewoon platen roofmate gebruiken, maar ik zou als ik jouw was de 2 cm platen gebruiken. opbouwen gaat sneller dan wegsnijden  :)
Het is handig je platen los te laten liggen totdat je plan geheel is uitegtekend op de roofmate platen.
als de platen los zijn, zijn ze makkelijker te snijden en je hebt nog geen last van de opgedroogde lijm in bv slootjes, scheelt dus weer een hoop schuur en pulk werk.
Ik weet niet wat voor baan je maakt in welk land, maar wil je een mooi  gazon, schilder je de ondergrond groen, wil je een weiland dan maak je het bruin, zodat mocht er hier en daar weinig gras zitten, lijkt het meer op weiland
voordeel van de 2 cm platen is dat je gewoon de wisselstellers onder je hoouten plaat kan schroeven en bestel er voor de zekerheid wat verenstaal bij.
Dit verenstaal kan je gebruiken als wisselstellerdraar(??) indien de stangen die meegeleverd worden bij je motortjes te kort zijn, en verenstaal is sterk genoeg om je wissel om te zetten, maar wordt de afstand meer als 3 cm wordt het wel onbetrouwbaar.
Roofmate is inderdaad zeer makkelijk te bewerken, het liefst met een groot afbreekmes van 13 mm, het beste resultaat geeft om na 10 a 20 keer snijden je mes al te vervangen, wordt namelijk snel bot, en met een bot mes snijden  maakt het roofmate zeer grof, wat je weer moet bijwerken, dus extra werk weer.
Wat je zou kunnen doen is je sporen gewoon op het roofmate leggen en dan langs de sporen 3 a 4 mm diep weg te snijden, dit is veel steviger dan nog een dun laagje erop te lijmen, zeker op plaatsen waar flexspoor gebogen ligt.
Desnoods snij je de contouren van je spoortracé uit , doet hieronder een stuk karton van 3 mm en na vastlijmen op het hout de rest van het landschap aanvullen met roofmate zonder karton waardoor het automatisch 3 mm lager ligt als je spoortrace.
Kieren zijn makkelijk op te vullen met kant en klare pasta van Alabastine

Roofmate duurder dan hout ?? wat een onzin, elke imabo verkoopt roofmate ( vaak geel) in verschillende diktes en ik betaal € 2.10 per plaat van 120x60 cm, daar krijg ik geen triplex voor.

Indien mogelijk is de beste hoogte BO 110-120 cm, zowel voor het zicht als je rug.
95 cm is de hoogte van een keukenblad, en ga daar maar es een uur  aan staan prutsen aan details en voel dan je rug eens  :)
Mvg Marty,