Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39

Auteur Topic: RAILCOM- wel of niet  (gelezen 2650 keer)

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
RAILCOM- wel of niet
« Gepost op: 03 February 2024, 14:35:41 »
Hallo Forum.

Ik sta op het punt een andere centrale te gaan aanschaffen. Ik gebruik nu nog een oudje van OpenDCC (zelfbouw).
Daarbij komt de vraag of ik een centrale met of zonder Railcom ga nemen.

Wat zijn de voordelen van Railcom. Vrijwel al mijn decoder kunnen werken met Railcom. Voor de terugmelders in de blokken gebruik, ik Digikeijs DR4088.  Die kunnen volgens mij geen Railcom aan (of wel) ?

Graag jullie ervaringen.

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

iljitsch

• Offline Offline
Re: RAILCOM- wel of niet
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2024, 14:42:59 »
Als ik me niet vergis maakt Railcom het mogelijk om met bijvoorbeeld software als Decoder Pro heel snel alle CVs van een decoder uit te lezen. Dat is erg prettig bij decoders met ingewikkelde instellingen zoals die van ESU. Zonder Railcom ben je dan aangewezen op een vooroorlogs systeem waarbij de loc vele minuten lang kan staan ratelen.

Of dingen als het terugmelden van de snelheid van de loc zoals gezien door de decoder toegevoegde waarde hebben... geen idee.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2024, 15:10:26 »
Op de eerste plaats:  de DR4088 kent geen RailCom.  Dan zou je de 5088RC moeten hebben.
Dus daar zal het bij jou uit praktische (financiële) overwegingen wel ophouden.

Naast een aantal technische voordelen en eventuele spelmogelijkheden (voorraad kolen, water of andere) wil ik het (voorlopig) alleen gebruiken om te weten welke locomotief waar is.  Zonder programma.
Ook als er een loc op de vrije baan richting station komt, en die wil ik weer handmatig gaan bedienen, weet ik welke het is.

Belangrijkste vind ik dan, dat ik een locomotief willekeurig ergens neer kan zetten en meteen het decodernummer weet, dus geen andere instructies hoef te geven.   Dat zou juist ook bij gebruik van PC en programma's makkelijker werken, want je hoeft niks meer in de PC in te vullen.  Die ziet waar en welke richting (zo nodig daarna ook snelheid en andere zaken).
« Laatst bewerkt op: 03 February 2024, 15:12:10 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Ben

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2024, 15:26:55 »

Graag jullie ervaringen.

Niet.

Mijn treinbesturingsprogramma weet precies waar een trein is, hoe snel deze rijdt en in welke richting. Meer heb ik niet nodig en heb dus ook geen Railcom detectoren in m'n terugmelding. Bovendien zet ik een lok nooit willekeurig op de baan maar altijd in een bepaald blok en dus weet ik ook gelijk waar die staat. Kolen en water doe ik ook niet aan, ik probeer zo veel mogelijk normaal te blijven doen al was het maar voor m'n huisgenoten.  ;)

Gr, Ben.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2024, 17:21:55 »
Wel ervaring, maar zeer beperkt.

Blijkbaar ook hier een basaal verschil.
Ik heb geen treinbesturings programma, geen terugmeld detectoren, ik zet graag een willekeurige loc op een willekeurig baanvak, (en hoef die niet in te voeren in het programma), maar doe ook niet aan kolen of water.
Juist voor een niet-programma-gestuurde baan vind ik het een leuk hulpmiddel, met een programma zou ik het zo niet weten. ;)

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2024, 23:47:28 »
Om RailCOM uberhaupt te kunnen gebruiken moet je centrale een RailCOM cutout kunnen genereren, in die cutout kan de lok/wagon dat even praten.

Meest gebruikte feature van RailCOM is denk ik het uitlezen van het lok adres en evt. richting. Voor de PC software die dat ondersteund is dat handig, die kan dan zelf de trein in het blok plaatsen, scheelt je weer een handeling.

Wat wel een nadeel is aan de DR5088RC is dat die net wat meer stroom moet "zien" t.o.v. een standaard melder. Op de clubbaan hadden we daar last van op de opstelsporen (de enige sporen met RailCOM), 10k weerstand was niet genoeg om een wagon te detecteren.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2024, 23:56:40 »
Met railcom melders kun je een programma zoals iTrain een noodstop laten triggeren als een railcom melders onverwachts het verkeerde blok inrijdt waar die niet zou moeten zijn.  Maar merk op. Je kan hier dus ook je defecte wissels fixen en/of je programma goed instellen. Het is een laatste redmiddel, geen oplossing.

Ik heb ook gehoord dat als je een trein op een railcom melder plaatst dat de computer hem zelf in het blok zet. Ik weet alleen niet welke programma's en centrales dit nou daadwerkelijk doen. Je hebt daarvoor ook minstens Loconet of BiDib nodig of die can bus melders van roco. Ik heb dit nog nooit gezien in de praktijk bij iemand.

CV uitlezen kan op het hoofdspoor. Opzich niet verkeerd, maar ik zou dit geen noodzaak willen noemen. Eerder een nice to have.

Je kan o.a. de snelheid uitlezen van een decoder. Volkomen puntloos. Je weet toch zelf wel hoe hard je aan de knoppen draait? Of welke geijkte snelheid je PC opstuurt?   Misschien dat je met railcom beter/sneller een loc kan ijken ofzo? Maar ik ben dit nog nooit tegen gekomen en je zal dit niet nodig hebben.

Een trein kan zijn DCC instructie Acknowledge'en waardoor een centrale minder DCC pakketten hoeft te herhalen en meer informatie de DCC bus op kan sturen. Dit kan dus maar.. ik weet bij god niet welke centrales dit nu daadwerkelijk ook echt doen. En je moet best wel een heel grote baan hebben om dit probleem te mogen ervaren dat je DCC bus het niet trekt.

Ik sprak Karst een paar jaar terug in Utrecht en die had bedacht railcom te gebruiken op een draaischijf decoder om automatisch een lok stil te zetten op de draaischijf. Dat vond ik daadwerkelijk wel een leuke en praktische toepassing.

Bovenstaande zette mij aan het denken. Het is mogelijk om railcom te gebruiken om een zelf regulerend bloksysteem te maken.  Het is mogelijk om railcom te gebruiken om iets te laten pendelen. Maar daar hebben we nu niks aan, want er bestaan tot mijn weet toch nog geen apparaten die dit ook daadwerkelijk doen.

Belangrijke kanttekening.
Sommige decoders die gaan zoemen. Ook decoders die railcom ondersteunen kunnen ongewenst geluid maken. Sommige ledstrips die gaan flikkeren door railcom. Sommige oudere pre-railcom decoders die doen het niet of half door railcom. Er wordt hier op BNLS heel vaak advies uitgedeeld om railcom uit te zetten.

Dus vandaag de dag zou ik zeggen, je hebt het echt niet nodig. Over 5 jaar heb ik misschien wel een andere mening.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2024, 06:44:42 »
Eens met Bas. Met die aantekening dat we die conclusie 5 jaar geleden ook bereikte, en 10 jaar geleden, en 15 jaar geleden …
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17950.msg271717#msg271717

Inmiddels voorziet de industrie veel centrales en zowat alle nieuwe decoders voor de zekerheid van Railcom, maar praktische toepassingen blijven schaars. De doorbraak wil maar niet komen.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2024, 06:56:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2024, 09:28:03 »
Dank voor al jullie ervaringen en meningen.

Zoals gezegd zijn vrijwel al mijn decoders ( ruim 40 stuks) voorzien van Railcom.
Of ik Railcom ga gebruiken of niet lijkt het mij toch voor de hand liggend om een centrale te nemen die Railcom standaard aan boord heeft zoals de Digikeijs DR5000 of de vervanger van Karst.

Ik gebruik als software Rocrail en die kan met Railcom overweg.
Vooral de functie "welke loc is in welk blok" spreekt mij aan gezien het aantal locs en blokken.
Ik ga zeker niet voor de 5088RC, dat is een te grote investering.

Mocht Railcom niet bevallen kan ik het altijd nog uitzetten.

Eens kijken of ik eind van de maand in Houten een DR5000 kan scoren.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2024, 11:08:34 »
Ik heb ook gehoord dat als je een trein op een railcom melder plaatst dat de computer hem zelf in het blok zet. Ik weet alleen niet welke programma's en centrales dit nou daadwerkelijk doen. Je hebt daarvoor ook minstens Loconet of BiDib nodig of die can bus melders van roco. Ik heb dit nog nooit gezien in de praktijk bij iemand.
De H0m Zwitserse baan van Swiss Trak op de tentoonstelling in het Autotron in Rosmalen. (2022 ?) (mijn inspiratiebron voor ABC)
De Om baan "Hoch über dem Fluß Albula" op OnTraxs Spoorwegmuseum 2022.

Door vragen te weten gekomen:  beide met BiDiB centrale, beide met iTrain, de eerste ook met ABC.
Omdat ik zelf door Lenz gecharmeerd was (en ben), is het geen BiDiB geworden.  Anders had ik dat gekozen.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2024, 11:13:32 door MartinRT. Reden: toevoeging »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2024, 11:12:12 »
Eens kijken of ik eind van de maand in Houten een DR5000 kan scoren.
Ik zou ook eens naar BiDiB kijken:  centrale met 16 bezetmelders ineen, of losse componenten. Ik denk dat als het om investering gaat je mogelijk ook nog goedkoper uit bent, en je hebt volledige RailCom bezetmelders. Ik heb begrepen dat er in Nederland zowel leveranciers zijn als ook ondersteuning.

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2024, 12:17:17 »
Ik zou ook eens naar BiDiB kijken:  centrale met 16 bezetmelders ineen, of losse componenten. Ik denk dat als het om investering gaat je mogelijk ook nog goedkoper uit bent, en je hebt volledige RailCom bezetmelders. Ik heb begrepen dat er in Nederland zowel leveranciers zijn als ook ondersteuning.

Hi Martin,
ik heb zo'n 240 bezetmelders dus het wordt dan toch wel een dure oplossing.
Groet, Rob

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2024, 12:28:18 »
het idee is ook niet om overal railcom melders te gebruiken. Alleen op sommige plaatsen. Naar mijn mening, hoef je alleen het spoor te voorzien van railcom melders waar je de treinen op het spoor zet. Als je dan een trein er op zet, zet het programma die trein in het blok. Je sleept hem naar een ander blok en je kan je volgende trein er op zetten.

Dan kan je eventueel nog je station er mee voorzien. Maar op het hoofdspoor in het bloksysteem moet je geen railcom melders plaatsen. Daar voegt het echt niks toe.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2024, 12:45:51 »
Bij het verzamelen van informatie over de Digikeijs DR5000 zag ik dat deze kennelijk niet meer gemaakt wordt.
Er is een nieuwe firma (YaMoRC) die nu de YD 7001, YD 7403 etc maakt.

Ik kan op de site van YaMoRC niet zien of deze ook Railcom aan boord hebben.
Groet, Rob

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2024, 12:59:05 »
Centrale: ja.
Bezetmelders:  YD6016LN-RC