Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts  (gelezen 4281 keer)

AP3737

• Offline Offline
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts
« Gepost op: 03 February 2024, 10:52:27 »
Hallo allemaal

Ik heb een vraag aan de Loconet experts. Even wat achtergrond over mijzelf: ik heb ervaring met het bouwen van DCC en RS-Bus decoders, en heb voor beide ook Arduino libraries ontwikkeld (https://github.com/aikopras).

Nu ben ik wel benieuwd naar Loconet, maar heb mijn twijfels over het gemak en betrouwbaarheid van zelfbouw Loconet decoders. Ik weet dat er een (mrrwa) Arduino Library is, en dat er aan versie 2 wordt gewerkt. Mijn indruk is dat iedere hobbyist deze mrrwa library gebruikt. Of zie ik dat verkeerd, en zijn er ook alternatieve libraries?

Voor zover ik weet, werkt de mrrwa library alleen op een 328, 2560 of ESP. Niet op nieuwere Microchip processoren, zoals bijvoorbeeld dxcore (die een stuk beter en goedkoper zijn). Mijn indruk van de mrrwa library is dat deze behoorlijk veel vraagt (CPU, maar vooral timing) van de 328. Als ik het goed begrijp, vereist Loconet dat er bijvoorbeeld niet meer dan 2 microseconde verstrijkt tussen detectie van Carrier Sense en het begin van zenden. Voor zover ik weet, gebruikt de mrrwa library daarom voor het zenden ook geen UART, maar wordt ieder bit afzonderlijk door de software verstuurd. Alhoewel zoiets prima zal werken op een dedicated processor, heb ik mijn twijfels of zoiets wel altijd betrouwbaar werkt als er ook andere tijdkritische processen draaien, zoals DCC decoding. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe Loconet in centrales wordt geïmplementeerd: gebruikt men hiervoor een eigen Loconet processor? Zijn er ook decoders die voor Loconet een eigen processor gebruiken, of hebben alle decoders slechts één processor waarop Loconet samen met de overige functies draaien?

Als je Loconet betrouwbaarder en efficiënter zou willen bouwen, zou je het CSMA/CD deel in hardware kunnen uitvoeren. Een goed voorbeeld hiervan zag ik bij Mikael Ejberg, die een prototype heeft ontwikkeld op basis van de AVRDA (dxcore) processoren (https://www.ejberg.dk/portfolio/loconet-avr-da/). Dat lijkt me een mooie aanpak, maar het aanpassen van de mrrwa library lijkt me niet eenvoudig. Ook het zelf schrijven van een nieuwe library lijkt me, gezien de complexiteit van het Loconet protocol, niet eenvoudig. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,
Groet, Aiko

Geert2

• Offline Offline
Re: Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2024, 17:56:41 »
In mijn LocoNet communicatie gebruik ik heel veel hardware reeds ingebouwd in de Microchip µC. En ik volg niet letterlijk alles zoals beschreven in LocoNet Personal Edition. (ze hebben het veel te complex gemaakt) En Mikael Ejberg ken ik, ik heb hem getipt om zijn baudrate generator te resetten net voor verzenden om zo tot minder dan 2µs detectie te bekomen  tussen Carrier Sense en het begin van zenden.

Hieronder een schema waarop je kan zien dat ik maar 5 weerstanden en transistor (en µC uiteraard) nodig heb om te communiceren met LocoNet. Daarna het door mij gebruikte programma voorgesteld als flowchart. 

Succes,

Geert Giebens

LocoNet Interrupt
by Geert Giebens, on Flickr

LocoNet flowchart
by Geert Giebens, on Flickr

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2024, 22:31:33 »
Hallo Geert
Leuk jouw bijdrage hier te zien. Ik had je al eerder gezien op het Belgische Modelspoormagazine forum, YouTube, GitHub en natuurlijk je suggestie om de baudrate generator opnieuw te starten. Dank ook voor de flow chart; ik moet echter wel toegeven dat ik die nog wat langer moet bestuderen voordat ik het helemaal begrijp.

Op je GitHub site heb ik alleen ASM (en HEX) files gevonden; heb je zelf een Loconet library in assembler geschreven? Indien dat zo is, dan lijkt me dat een hele klus. Of heb je toch delen van de mrrwa bibliotheek gebruikt? Je schrijft dat alleen een low-priority interrupt nodig hebt voor de synchronisatie tussen hard- en software. Weet je ook toevallig hoeveel tijd deze interrupt nodig heeft?

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2024, 23:29:40 »
Ik heb een vraag aan de Loconet experts. Even wat achtergrond over mijzelf: ik heb ervaring met het bouwen van DCC en RS-Bus decoders, en heb voor beide ook Arduino libraries ontwikkeld (https://github.com/aikopras).

Nu ben ik wel benieuwd naar Loconet, maar heb mijn twijfels over het gemak en betrouwbaarheid van zelfbouw Loconet decoders. Ik weet dat er een (mrrwa) Arduino Library is,
Gemak vind ik prima. Die library werkt opzich wel goed. Alleen slots wisselen met de throttleClass is een beetje tricky, maar wel te doen. Het tricky gedeelte ligt ook niet aan de library zelf  ;)

Betrouwbaarheid, daar kan ik niks over zeggen, want ik heb geen baan met heel veel loconet verkeer. Die arloco dingen van Nico lijken het volgens mij goed te doen.

Citaat
Als je Loconet betrouwbaarder en efficiënter zou willen bouwen, zou je het CSMA/CD deel in hardware kunnen uitvoeren.
Hoe bedoel je dat precies? Leuk dat je een chip met interne opamp hiervoor kan gebruiken. Maar dat doet volgens mij weinig aan de betrouwbaarheid. Dat ene opampje en die paar weerstandjes. Ik zie daar geen probleem in.

Je had ook over DCC decoding. Maar een apparaat wat al loconet heeft. Waarom zou die ook DCC moeten decoden? Misschien voor een sniffer ding, bedenk ik me nu. In ieder geval. Zowel DCC decoderen (als encoderen) en loconet dat loopt allemaal over interrupts. Zolang jij in je applicatie code niet te lange for-loops plempt, is zelfs de 328 snel genoeg om beide te doen. Ik heb nog geen noodzaak gezien om van de 328 af te stappen. En ik betaal nu €1,40 voor die dingen. Ik weet niet wat zo'n dxcore kost?

Wat wel een interessante chip zou zijn, zijn die dingen die op een pico raspberry zitten. Je kan voor die IO pinnen een soort state machines maken die parallel aan je hoofdprocessor lopen. In theorie zijn ze perfect voor dingen zoals SPI, I2C, serieel, loconet, xpressnet, s88 etc. De pinnen kunnen dan zelf de bussen regelen met een berichten buffer ed en ze genereren dan een interrupt als je iets moet inlezen of kan verzenden ofzo. Ik heb alleen zelf geen ervaring met die dingen en ik kan je niet vertellen of je ze werkend kan krijgen voor loconet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2024, 23:59:16 »
Als experiment heb ik een project gemaakt met een ATmega328 icm de mrrwa library, dat werkt prima tot nu toe, ook LNCV werkt mooi :)

Qua eigen hardware verder heb ik niet zo veel ervaring met LocoNet, ik zit meer aan de PC applicatie kant, over de inhoud van LocoNet berichten weet ik meer :) (Ook over berichten buiten de personal edition.)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2024, 00:21:04 »
. En ik betaal nu €1,40 voor die dingen.
Heb je daar een link van Bas? Voor die prijs heb ik ze nog niet gezien.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2024, 09:01:03 »
Ik koop zelf uitsluitend nog hier, ik laat ze dan meteen op de print bestellen en ik koop vaak aantallen van 30 stuks. Ik zie dat de dagprijs alweer op €1,75 staat.

En anders kan je bij alie zoeken. Voor commerciële apparatussen raad ik het niet aan natuurlijk. Maar voor de DIY'er...
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-atmega-328p.html?spm=a2g0o.home.search.0

https://nl.aliexpress.com/item/4000463929286.html
De DIP is 60ct duurder.

Bas

EDIT:
Hier bij train-science ondersteunen we de DIY waar mogelijk  ;). Ik heb hier een 'bare mininum' loconet printje.
link naar gerbers

(weerstand waardes staan onder de weerstanden)
« Laatst bewerkt op: 04 February 2024, 09:19:20 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2024, 10:37:22 »
Dank je Bas (y)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2024, 12:20:50 »
Als eerste wil ik jullie bedanken voor de reacties.

Misschien is het goed iets meer achtergrond informatie te geven. Ik denk aan een grote verenigingsbaan, met vele honderden wissels, seinen en terugmelders. De bekabeling kan meerdere tientallen meters lang zijn. Bij een groot aantal decoders zal de maximale stroom die Loconet kan leveren snel overschreden worden (LocoNet B: 200mA, LocoNet T: 500mA). ik weet dat er ook iets is als een LocoHubSupply, maar ook daar is 500mA het maximum. Servo's kunnen pieken van 1A trekken, dus zeker als een hele wisselstraat met servo's wordt bediend, kan je in problemen komen. Je wilt daarom misschien aparte voedingslijnen leggen, en/of de accessory commando's via DCC sturen. Één van de mogelijke problemen die dan kunnen ontstaan zijn aardlussen. Daarom zou ik ook altijd optocouplers nemen voor het ontkoppelen van de Loconet TX en Rx. Dat is allemaal wel oplosbaar.

Zolang jij in je applicatie code niet te lange for-loops plempt, is zelfs de 328 snel genoeg om beide te doen.
Stel je wilt Loconet in combinatie met de NMRA DCC library gebruiken. Een DCC Interrupt kost op de 328 (UNO, Nano) ongeveer 15 µs, en op nieuwere processoren zoals de 4809 (Nano Every) zelfs 22 µs (zie https://github.com/aikopras/AP_DCC_library/blob/main/extras/Performance_MegacoreX.md. Tot overmaat van ramp kennen de nieuwe (MegaCoreX en DxCore) processoren geen nested interrupts meer. De eis dat je binnen 2 µs op een carrier sense moet reageren, zal je dus niet altijd halen.

Andere voorbeelden van libaries die veel tijd kunnen kosten, zijn LiquidCrystal en MobaTools; Bij de laatste library kan de interrupt routine voor steppers tot wel 200µs kosten.

Leuk dat je een chip met interne opamp hiervoor kan gebruiken. Maar dat doet volgens mij weinig aan de betrouwbaarheid. Dat ene opampje en die paar weerstandjes. Ik zie daar geen probleem in.
Het gaat niet zozeer om die paar componenten die je al of niet op de print moet plaatsen, maar dat je de tijdkritische functies niet meer door de processor laat uitvoeren, maar uitbesteed aan hardware. Dat kan met moderne microcontrollers, zoals de AVRDA processoren die Mikael Ejberg gebruikt, en ook met de PICs die Geert gebruikt. In dat geval kan je de processor voor andere taken gebruiken, zoals DCC decodering, LCD aansturing of MoBaTools.

Wat wel een interessante chip zou zijn, zijn die dingen die op een pico raspberry zitten.
Vast, maar draaien de bestaande Arduino libraries daar wel op? Als je veel libraries moet herschrijven, lijkt me dat een mega klus.

over de inhoud van LocoNet berichten weet ik meer :) (Ook over berichten buiten de personal edition.)
Goed te weten bij wie ik eventueel later terecht kan  ;D ;D

Groet, Aiko

Geert2

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2024, 14:28:46 »
Op je GitHub site heb ik alleen ASM (en HEX) files gevonden; heb je zelf een Loconet library in assembler geschreven? Indien dat zo is, dan lijkt me dat een hele klus. Of heb je toch delen van de mrrwa bibliotheek gebruikt? Je schrijft dat alleen een low-priority interrupt nodig hebt voor de synchronisatie tussen hard- en software. Weet je ook toevallig hoeveel tijd deze interrupt nodig heeft?

Hoe lang de interrupt erover doet is niet zo belangrijk. Bijna alles is hardware gestuurd, receiver start automatisch en de transmitter zorgt voor correcte afhandeling te verzenden byte. Linebreak wordt o.a. herkend  via framing error receiver, en dat de datalijn vrij is wordt o.a. herkend via RCIDL (receiver is idle) en nog wat andere hardware gedoe. Het low-priority Interrupt programma moet enkel ervoor zorgen dat data bytes klaar staan of verwerkt worden.  (wel zeer eenvoudig voorgesteld…) Het high-priority interrupt kan gebruikt worden om correcte servo pulsen op te wekken (indien nodig)

De ASM code wordt nu omgezet naar C zodat deze op meerder Microchip µC ingezet kan worden.

Geert

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2024, 17:35:10 »
Je hebt helemaal gelijk, mits je het CSMS/CD deel aan de hardware overlaat, dus zoals jij (en Mikael) doen.

Mooi te horen dat je met een C implementatie bezig bent. Ik ken de PIC18 ontwikkel omgeving niet, maar vermoed dat die nogal afwijkt van Arduino (of PlatformIO). Toch zou het mooi zijn als er een generieke Loconet library zou komende die op moderne processoren zou draaien, welke CSMA/CD in hardware kunnen uitvoeren.

Ik heb net nog even naar de Loconet2 library gekeken, die misschien als basis zou kunnen doen, maar "schrik" iedere keer weer als ik de licentie voorwaarden lees (zie Loconet2.h).

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2024, 08:28:33 »
Citaat
Vast, maar draaien de bestaande Arduino libraries daar wel op? Als je veel libraries moet herschrijven, lijkt me dat een mega klus.
Nou, ik ging ff zoeken. Die pico pi heeft een Cortex M0, maar Arduino lijkt die chip ook te ondersteunen.
https://docs.arduino.cc/software/ide-v1/tutorials/getting-started/cores/arduino-samd/
Ik denk dat je met die boards ook er mee wegkomt om de loconet communicatie uit te besten aan hardware. Alleen nul ervaring hier, je kan het op hun forum vragen dan word je meestal wel goed op weg geholpen.

Citaat
maar "schrik" iedere keer weer als ik de licentie voorwaarden lees (
Ik weet niet wat je wilt doen? Als jij gewoon thuis dingetjes maak, kan je doen en laten wat je wilt. Dan zet je je git repo op private en ben je klaar. Als je lapjes code wilt delen, kan je digitrax even een mailtje sturen. Die doen niet zo heel moeilijk als jij iets van code voor.. een handregelaar online zet ofzo. Uhlenbrock zou ik de moeite niet voor nemen. Ik gebruik die LNCV opcodes van ze, ik heb ze gemaild maar no problemo allemaal. Ik weet eigenlijk niet wat ze nog meer hebben toegevoegd. En als nodig kan je ook 'hun' delen uit de library slopen...

Als je printen wilt verkopen die naar loconet ruiken (een shield bijvoorbeeld) zoals ik ga doen, dan heb je wel een licentie nodig van digitrax.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Geert2

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2024, 10:27:52 »
Volgens mij is het patent op LocoNet verlopen? Loopt af na 20 jaar en kwam al eens ter sprake op LocoNet-Hackers Forum.

Geert

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2024, 15:31:35 »
@Geert: interessante opmerking dat het patent wel eens verlopen zou kunnen zijn. Ik zal eens op het LocoNet-Hackers Forum zoeken of ik daar meer over vind.

@Bas: mijn toepassing zou een grotere modelbaan vereniging zijn. Om continuïteit te garanderen en niet afhankelijk te zijn van een enkele persoon, zou ik graag alle hard- en software ontwerpen open source willen hebben. Natuurlijk zou je binnen de vereniging je eigen, gesloten Git infrastructuur kunnen bouwen, maar dat zou niet mijn ideaal zijn.

Je suggestie om "van scratch te beginnen" op een pico pi is natuurlijk mogelijk, maar ik zou dan liever willen voortbouwen op de ervaringen die anderen al hebben gemaakt op basis van AVRDx of PIC.

Mijn oorspronkelijke vraag ging echter vooral op de ervaringen met de mrrwa. Heeft iemand met die library al eens performance metingen uitgevoerd, en er bijvoorbeeld een logic analyser aangehangen?  Of bestaan er alteratieve libraries?

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2024, 16:26:02 »
Ik had even een mail opgegraven. Ik had ooit aan digitrax gevraagd of ik een terugmelder online mocht zetten, zowel hard- als software.

Antwoord hierop
Citaat
With regards to some of your other questions, there are a wide array of LocoNet resources available including Hardware and Software.  The only time we request something be licensed is when that item is for sale. 

Lijkt mij vrij duidelijk. Online gooien  ;D

Ik heb nog geen performance meting gedaan. Ik denk dat ik de terugmelder ga afronden en er 10 ga bestellen. Dan kan ik die vanuit software bezetmeldingen laten triggeren en dan moet ik alleen iets bedenken om de performance goed te testen. Wellicht een simpele arduino logger ofzo? Zal binnenkort het ontwerp naar m'n DIY repo verplaatsen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github