Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 15:23:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht  (gelezen 53615 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #210 Gepost op: 17 March 2024, 12:41:43 »
@Stephan, bedankt. Ik kan al die drukte niet aan, al zou ik wel graag weer eens gaan kijken. Nu toch in alle rust genieten van een meesterwerk, mooi opgenomen ook.  (y)
Ik heb al een trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #211 Gepost op: 17 March 2024, 12:47:20 »
Even het beursbezoek evalueren. Ik vind het vooral een hele kleine beurs.
Aantal banen is volgens mijredelijk standaard-Ontraxs. Voor mijn gevoel waren er meer minibaantjes (diorama’s) dan anders. Misschien moeten we het aantal strekkende meter aan banen gaan tellen in plaats van het absolute aantal.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #212 Gepost op: 17 March 2024, 13:10:37 »
Hoe groot zijn de afmetingen van het Rijk van Nijmegen? En in welke schaal/schalen zijn de treinen die er rijden? Ik kan de antwoorden niet uit de video's halen. Het is idd, samen met die lang/brede Franse baan, voor mij de mooiste baan!     

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2157
  • Relax, it is only a hobby.
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #213 Gepost op: 17 March 2024, 13:13:18 »
Even terug komend over mijn opmerking met betreft parkeren in Utrecht. OntraX zou OntraX niet zijn als het niet in het Spoorwegmuseum zou zijn. Wat betreft de parkeer tarieven in Utrecht. Ook de Utrechters klagen steen en been en de politie en scholen kunnen niet voldoende mensen krijgen (volgens een recent artikel in een landelijk dagblad) omdat het personeel van buitenaf hun salaris geminimaliseerd zien door de parkeer tarieven.

Een paar jaar geleden kostte een plekje op de Maliebaan hooguit € 12,- en dat is best redelijk. Volgens de parkeer wijzer van stad Utrecht zou een dagkaart € 18,50 zijn op de Maliebaan en alleen op het terrein van het hotel (22 plekken) € 43. Afijn, of ik heb het verkeerd gelezen of de info staat niet goed op de website. Doch dat was even schrikken bij de parkeer paal.

En het blijkt dat de aantrekkingskracht voor hele dure steden juist voor evenementen organisatoren minder wordt. Vandaar de opmerking over het verplaatsen van OntraX, het was meer bedoeld als een opmerking met een knipoog.

Desalniettemin een hele leuke dag gehad. Genoten van een aantal meesterlijke banen en gesprekken met mede hobbyisten.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #214 Gepost op: 17 March 2024, 13:18:10 »
Gisteren ook even gekomen, ik had mijn rugzak meegenomen maar heb niet genoeg mijn best gedaan om andere bezoekers daar mee te irriteren, volgende keer beter.
Ik vond het weer een geslaagde beurs, vooral de Poolse baan sprak mij aan, maar dat heb ik al snel met landelijk enkelspoor geneuzel.



Ook de Vlaamse boeren tram in 0 gaf mij een warm gevoel !



Een aantal "mini" baantjes spreken mij niet aan, niet zozeer omdat ze "mini" zijn maar meer omdat het thema mij niet ligt maar ondanks dat was de afwerking/kwaliteit van die baantjes gewoon top !

Voorheen kwam ik altijd met de auto maar dit jaar ben ik voor het eerst sinds 10+ jaar met het OV naar de show gekomen.
Ik dacht ik probeer het eens en ik moet zeggen dat het prima ging.
Ik had geen zin in de pendelsprinter vanaf CS dus ik heb gekozen voor bus 8 vanaf busperron D2 jaarbeurszijde.
Uitstappen bij halte maliebaan en dan een paar minuten lopen.
En Ja, de auto is goedkoper en sneller voor mij maar ik had even geen zin in parkeergeneuzel.

Op naar 2025  (y)
 
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #215 Gepost op: 17 March 2024, 13:34:57 »
Vandaag reed er geen pendeltrein. Iets met een seinstoring. Gelukkig is het een prima wandelingetje door de Utrechtse binnenstad.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #216 Gepost op: 17 March 2024, 13:54:21 »
Even het beursbezoek evalueren. Ik vind het vooral een hele kleine beurs. Er staan pareltjes, maar wanneer je de commerciele hoek en alle food shizzle vanaf trekt zijn er maar een beperkt aantal baantjes.
Het aantal valt best mee. Er staan 25 banen/baantjes, dat vind ik niet weinig. Maar er staan inderdaad veel minibaantjes, sommige kun je zelfs microbaantjes noemen.
Je kunt het niet vergelijken met b.v. Eurospoor waar Ivo Schraepen met een steeds groeiende baan stond. Die was op het hoogtepunt 50 meter lang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #217 Gepost op: 17 March 2024, 14:05:37 »
Ontario van Maurice Kleverwal.








Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #218 Gepost op: 17 March 2024, 14:44:08 »
Even terug komend over mijn opmerking met betreft parkeren in Utrecht. OntraX zou OntraX niet zijn als het niet in het Spoorwegmuseum zou zijn. Wat betreft de parkeer tarieven in Utrecht. Ook de Utrechters klagen steen en been en de politie en scholen kunnen niet voldoende mensen krijgen (volgens een recent artikel in een landelijk dagblad) omdat het personeel van buitenaf hun salaris geminimaliseerd zien door de parkeer tarieven.

[…]

En het blijkt dat de aantrekkingskracht voor hele dure steden juist voor evenementen organisatoren minder wordt. Vandaar de opmerking over het verplaatsen van OntraX, het was meer bedoeld als een opmerking met een knipoog.

Denk dat we het bij Ontraxs moeten houden. Slechts ter geruststelling.
Ik weet niet welke inwoners van Utrecht je bedoelt. Gezien de verkiezingsuitslagen wordt het beleid om de auto zoveel mogelijk uit de binnenstad te weren toch vrij breed gesteund. Sommige reaguurders kunnen dat slecht hebben, maar dat betekent niet dat die namens de bevolking van Utrecht spreken.
Parkeren voor leerkrachten verloopt via de werkgever die daarvoor weer plekken met korting van de gemeente krijgt. Er zijn tekorten, net als bijna overal, maar het lijkt niet logisch dat het te maken heeft met parkeertarieven die de leerkrachten dus niet hoeven te betalen. Wat een landelijk dagblad daarover ook mag beweren.
En gezien de drukte in Utrecht in het algemeen en bij Ontraxs in het bijzonder, lijkt het wel mee te vallen met de tanende aantrekkingskracht.

Was trouwens eind december bij de Vestingcross in Hulst. Ondanks gratis parkeren, vanuit Utrecht toch een flinke investering, maar het helemaal waard.  (y)
« Laatst bewerkt op: 17 March 2024, 15:10:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #219 Gepost op: 17 March 2024, 14:49:52 »
Dank voor de foto's Klaas.
Ontario van Maurice Kleverwal is ook weer een mooi tafereel geworden binnen het concept dat Maurice hanteert.
Steeds dezelfde infrastructuur van rondrijden waarbinnen telkens een nieuw diorama geplaatst wordt.
Op die manier al diverse mooie banen/themaś van Maurice gezien.
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #220 Gepost op: 17 March 2024, 14:51:54 »
Dat is slim bedacht! Het ovaal blijft, maar er komt dus regelmatig een nieuwe kijkdoos tussen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #221 Gepost op: 17 March 2024, 15:07:15 »
Merzebach










Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #222 Gepost op: 17 March 2024, 15:08:20 »
Als de drukte een dingetje wordt, kan met slots worden gewerkt. Zo lost het museum de nog heftiger drukte van Winterstation ook op.


Hoe werkt dat dan? Ik kan me wel voorstellen dat je daarmee de instroom kunt regelen (omdat een kaartje pas vanaf een bepaald moment toegang verschaft),
maar de uitstroom kun je toch niet regelen? Dan wordt het in de loop van de dag toch steeds voller?

Bor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #223 Gepost op: 17 March 2024, 15:14:46 »
Kennelijk werkt het, ik denk omdat lang niet iedereen de hele dag blijft. Ik bijvoorbeeld nooit.
Bedenk ook dat Winterstation echt vervelend druk is. Ben er één keer in de kerstvakantie geweest een jaar of wat geleden en dat was gelijk de laatste keer. Bij Ontraxs heb ik dat nog nooit in die mate gezien. Hopelijk komt het daar ook niet van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
« Reactie #224 Gepost op: 17 March 2024, 15:31:48 »
Vrijdagochtend was het vervelend druk. Met name bij het stuk met de commerciële stands: geschuifel langs de vitrines.
Met goed fatsoen kon je daar niet voor blijven staan kijken, want dan liep direct alles vast. Het was serieus niet leuk meer.

Ook stond er veel meer materieel op de sporen dan in voorgaande jaren, waardoor er automatisch al minder ruimte was. Dat hielp niet bepaald.

En dan het grote raadsel waarom anderzijds bepaalde ruimte juist niet benut werd.
Voorbeelden: In het nieuwe gebouw stond er helemaal niets na de stand van de NVBS tot en met de uitgang.
Nou ja, de stembus stond daar, maar verder niets, terwijl daar zeker twee tot drie modelbanen hadden kunnen staan.
Zelfde verhaal voor de ruimte die leidt naar de deuren waar je buiten de kindertrein (thans is verbouw) bereikt.
Tientallen vierkante meters totaal onbenut.

En dan het belangrijkste: waarom vindt de kaartencontrole pas in het moderne gebouw plaats en wordt het oude stationsgebouw niet veel beter benut?
Daar stond nu in de hal één modelbaan en in een zaaltje ook nog iets. In het verleden werd die grote zaal achteraan (links, vanaf binnenkomst) nog wel gebruikt.
Die was nu dicht. Volgens mij kan het echt wel beter worden ingedeeld, zodat er overal wat meer ruimte is.

Bor