Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69416 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #90 Gepost op: 23 December 2008, 08:59:02 »
Laat ik alleereerst zeggen dat als Beneluxspoor een actie op touw zet voor de restauratie van de 3737, dan zal ik daar zeker mijn steentje aan bijdragen. Maar... Dan wil ik behalve een onderbouwd plan voor restauratie ook een zeer degelijk plan voor onderhoud en bemanning die op de loc gaat werken.
ik ga namelijk niet mee betalen aan restauratie als de loc daarna door een groepje machinisten gemakzuctig gebruikt wordt, met alle kwalijke gevolgen van dien.

Persoonlijk heb ik eigenlijk nog veel liever dat er geld ingezameld wordt om de 6000 van de SGB mogelijk te maken. Maar dat terzijde.

Eelco

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 23 December 2008, 10:57:13 »
Citaat
Waarom mogen alleen NS-ers meedoen?
Mijn reactie was gericht op het berichtje van Ger. Die stelde voor bij NS medewerkers 5 of 10 euro op het salaris in te houden voor restauratie van de lok.

Van mij mag iedereen die zich daartoe geroepen voelt zich inzetten voor restauratie van de NS3737. Ik ben er echter ook eerlijk over dat ik geen euro voor het rijvaardig maken zal doneren. Simpelweg omdat ik tevreden ben met de NS3737 als statisch object.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #92 Gepost op: 23 December 2008, 12:24:39 »
Ik denk dat je in eerste instantie moet kijken wat het doel van een organisatie is en dan pas moet kijken welke mogelijkheden binnen dat kader liggen. ls ik nu even in het heel kort de doelen beschrijf van 4 bekende Nederlandse museum organisaties (core-business noemen ze het wel eens) ;

- NSM; behoud en tentoonstelling van historisch Nederlands NS materieel (en haar voorgangers) met alles wat er bij zou kunnen horen.

- VSM; Het rijden met en onderhouden (zelfs reviseren) van stoom- en diesellocs, rijtuigen en wagons.

- SGB; het samenstellen van en rijden met een trein van historisch nederlands, te vernederlandsen buitenlands of nieuwgebouwd hoofdspoormaterieel en het onderhouden en eventueel reviseren ervan.

-SHM; het samenstellen van en rijden met een trein van liefst historisch nederlands, maar ook buitenlands lokaalspoormaterieel en het onderhouden en eventueel reviseren ervan.

Uiteraard ben ik niet volledig en zou het (juridisch gezien) nog beter te formuleren zijn, maar dat terzijde.

Als je naar bovenstaande kijkt, zie je dat het 'doel' van het NSM nou niet bepaald 'rijden' is. Dus zullen ze daar te weinig expertise in opbouwen en zullen onachtzaamheden geregeld voorkomen. Aangezien het NSM gelieerd is aan de NS, is het niet moeilijk om voor het rijden van oud materieel van bekende tractiesoorten (diesel en elektrisch) ervaren personeel in te huren / in te lenen. Voor stoom steekt dat veel nauwer; zowel het bedienen van de tractiesoort is minder algemeen bekend als de specifieke behandeling van deze loc. Bovendien is er maar één van.
Logisch gezien is een rijdende 3737 het best af bij de SGB, daarna de VSM, een niet rijdende 3737 hoort alleen in het NSM stil te staan. Uiteraard ga ik er even vanuit dat zowel SGB als VSM voldoende bekwame machinisten en stokers voor hoofdlijnmaterieel hebben).

Geen rijdende 3737 is jammer, maar ik zou er als NSM geen prioriteit aan willen geven zonder uitgebreide randvoorwaarden als meerdere bekwame stokers en machinisten en een goed geoutilleerde werkplaats met idem personeel.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bert van Buuren

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • 012082-4
« Reactie #93 Gepost op: 23 December 2008, 23:28:27 »
Als oud lid van de onderhoudsploeg - en verantwoordelijke - van de 3737 heb ik al een tijdje met verbazing gekeken naar de reacties over het wel of niet reviseren van de oude dame. Door een aantal mensen zijn wijze woorden gezegd. Maar voor je kan reageren moet je de geschiedenis vooraf kennen. Die is dus anders. Het herstel in Tb werd gekenmerkt door een geld verhaal. Er was maar 1 miljoen gulden aanwezig voor totaal herstel. Het grootste deel ging zitten in de nieuwe ketel. Die heeft tussen 600.000 en 700.000 gulden gekost. De rest van het geld bleef over voor de rest. Doen bedoelen we drijfwerk, remwerk etc. Het moest een haast klus worden omdat met indienstnemen van de Thalys de 3737 er naast moest staan als de vertegenwoordiger van de oude garde. De mensen van Tilburg hebben een top prestatie geleverd binnen het beschikbare budget. Kort gezegd nieuwe ketel en de rest rolvaardig maken. En daar zit de kruks. Een nieuw hart en de rest een oplap beurt. Het binnenliggende gedeelte van de binnencylinders en schuiven zat vol met speling die buiten de tolerantie vielen. Her linker gedeelte had meer ruimte dan de rechterzijde. Dit is vele malen gemeld aan de toemalige conservator van het NSM. Schade op schade volgde. Mede door onjuist gebruik van .... Ik van mijn tweede man hebben toen een inventarisatie gemaakt van de staat van het complete drijfwerk. Na deze inventarisatie bleek dat er diverse pennen en bussen vervangen diende te worden zodat het drijfwerk - vooral de binnenzijde - weer voldeed aan de officiele maten en afstelling. Na het raadplegen van de diverse bedrijven konden deze zaken voor 15.000 gulden gemaakt worden. Het monteren en afstellen werd eventueel door onze onderhoudsploeg gedaan. Daar hadden wij inmiddels voldoende ervaring mee gezien alle schade die er daarvoor opgetreden was en door ons hersteld was. De offerte van 15.000 gulden richting NSM. Dit werd afgewezen. De 3737 koste alleen maar geld en leverde niets op. Mat 24 leverde tenminste nog geld op in de verhuur. Nu kom ik op het volgende punt. NS Chartertrains had vanaf het begin al niks met de 3737. In de verhuur vroegen zij zo idote prijzen die meer als het dubbele waren van onze collega's van de VSM en SSN. In die tijd dachten wij echt dat er mensen van bovengenoemde organisaties bij Chartrains zaten. Na 2000 toen ik en mijn collega er niet meer bij waren heeft de oude dame ls een invalide nog even door gelopen voordat zij afgekeurd werd voor de actieve dienst. De afkeur was dus ja het drijfwerk!!! Wat bijna niemand weet dat de 3737 inmiddels een paar ton lichter was geworden door de nieuwe ketel. Nieuwe materialen kunnen lichter zijn. De 3737 had dus ook goed gewogen moeten worden voor wat betreft een evenredige verdeling van de asdrukken. Nooit gebeurd en de lijst is nog veel langer. Ik vind het jammer dat deze kar voorlopig niet meer op onze hollandse spoorstaven komt. De reden die tot dit besluit blijft voor mij een vraagteken, maar anderzijds is er niets veranderd met het nabije verleden. Een van de toemalige directieleden zit er steeds nog. Ik en mijn maatje zeiden altijd wij moeten de kar met een poetsdoek en splitpen op de baan houden. Ieder toenmalig lid van de onderhoudsploeg die vele uren, dagen weken etc hun ziel en zaligheid in die kar houden gestoken kwamen van een koude kermis thuis. Alle opgebouwde ervaring ten spijt. Het meeste is inmiddels verloren en het circus begint dus weer van voren af aan. Op een of andere manier schijnt het niet te mogen met onze 3737.
Iedereen denkt te weten hoe het moet maar de weerbarstige praktijk is een ander verhaal.

Bert.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #94 Gepost op: 24 December 2008, 00:29:29 »
De NS was toch staatseigendom,de 3737 was toch van de NS?
Als ik staats eigendom verniel (nadat ik ben ingelicht over de slechte staat van de lok)wat hier toch gebeurd is als ik bovenstaande lees moet ik dit toch verrantwoorden of niet?

Bert van Buuren

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • 012082-4
« Reactie #95 Gepost op: 24 December 2008, 00:38:06 »
Hoe bedoel je dat ik begrijp je reactie niet
Iedereen denkt te weten hoe het moet maar de weerbarstige praktijk is een ander verhaal.

Bert.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 24 December 2008, 00:41:16 »
Als ik staats eigendom verniel (nadat ik ben ingelicht over de slechte staat van de lok)wat hier toch gebeurd is als ik bovenstaande lees moet ik dit toch verrantwoorden of niet?
Is dat niet een beejte vergezochte beschuldiging...  ::)

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #97 Gepost op: 24 December 2008, 00:44:38 »
Als ik te horen krijg dat ik iets niet meer gebruiken kan (simpel voorbeeld ,ik heb nog garantie op mijn auto maar moet dan wel onderhoud plegen volgens de voorschriften ,nu moet ik na verloop van tijd naar de garage om olie te verversen en filters te vervangen ,nu rijd ik gewoon door en de motor loopt in de soep,wie draait er dan voor de schade op?)en dit dan toch doe ?
Mij komt voor dat je als werkgever dan toch wel iets te verantwoorden hebt als je personeel zo met andermans spullen omgaat?
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 01:01:28 door Richard Snijder. Reden: aanvulling »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #98 Gepost op: 24 December 2008, 08:08:46 »
Volgens mij is de 3737 eigendom van het spoorwegmuseum. En dat is geen staatsmuseum...

Eelco

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #99 Gepost op: 24 December 2008, 09:10:53 »
Mijn reactie is als volgt: Het probleem in het huidige tijdperk is dat elke investering geld moet opleveren. Korte termijn gedachte en verkwanseling aan de commercie levert afbraak van historisch erfgoed. Bonussen van managers hangen af van winstgevendheid, lees hangen af van hoeveel de aandeelhouders opstrijken. Dood en doodzonde dat de 3737 zo slecht wordt behandeld. Wij moeten ons schamen!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #100 Gepost op: 24 December 2008, 09:45:34 »
Het probleem in het huidige tijdperk is dat elke investering geld moet opleveren.
Dat is nou het hele principe van het kapitalisme. In beginsel is dat helemaal zo slecht nog niet. Elke investering moet winst opleveren. Van deze winst kunnen dan nieuwe investeringen gedaan worden en kunnen de aandeelhouders hun percentage ontvangen op het geld dat zij hebben bijgedragen aan de onderneming.

Korte termijn gedachte en verkwanseling aan de commercie levert afbraak van historisch erfgoed.
Nonsens. Commercie en historisch erfgoed kunnen prima samen. Kijk alleen al naar het vernieuwde spoorwegmuseum. Het draait op volle toeren én het slaagt er in Nederlands spoorwegerfgoed rijdend op de rails te houden.

Bonussen van managers hangen af van winstgevendheid, lees hangen af van hoeveel de aandeelhouders opstrijken.
Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.

Wij moeten ons schamen!
Ik moet niks.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 09:53:45 door NS8714 »

henk

• Online Online
« Reactie #101 Gepost op: 24 December 2008, 10:59:10 »
Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.

Het is erg off topic, maar je zegt het. Als het spel volgens de regels wordt gespeeld. Het probleem van de laatste jaren was nou net dat de beurskoersen, dividenduitkeringen en bonussen nog zo weinig met de werkelijke prestaties van veel ondernemingen hadden te maken. Banken hebben, aangespoord door eisen van aandeelhouders en de bonussen, te grote risico's genomen en krijgen nu het deksel op de neus. Hoeft op zich niet erg te zijn, behalve dat ze de hele economie meesleuren.
Maakt de negatieve bijsmaak misschien toch wel iets begrijpelijker.

Ik ben absoluut niet tegen commercie, maar in dat systeem wordt alleen geïnvesteerd als iets voldoende oplevert. Logisch.
Voor zaken waarin dan niet wordt geïnvesteerd, is een rol voor de overheid weggelegd, maar ook die moet kiezen. Logisch.
Kennelijk levert een rijdende 3737 te weinig op en liggen de prioriteiten elders.
Jammer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #102 Gepost op: 24 December 2008, 11:59:34 »
Met dank aan Bert voor zijn informatie! Hebben we er tenminste iemand bij met inside kennis.
Het lijkt er op, als ik Bert goed begrijp, dat de 3737 eigenlijk alleen rijvaardig kan blijven als hij/zij bij een museumlijn wordt ondergebracht, waar ze een echt levend bedrijf en een echt depot hebben. Vanaf de manager z'n bureau in het museum wordt het niks.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 21:27:52 door janw »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 24 December 2008, 18:03:53 »
Mijn reactie is als volgt: Het probleem in het huidige tijdperk is dat elke investering geld moet opleveren. Korte termijn gedachte en verkwanseling aan de commercie levert afbraak van historisch erfgoed. Bonussen van managers hangen af van winstgevendheid, lees hangen af van hoeveel de aandeelhouders opstrijken. Dood en doodzonde dat de 3737 zo slecht wordt behandeld. Wij moeten ons schamen!
Het NSM is echt niet gek en die weten ook dat een rijdende 3737 geen rooie stuiver op zal leveren.
Zo'n ding rijvardig houden kost meer geld dan dat ding ooit zal opleveren, iets wat trouwens voor de rest van de collectie ook geld....

Verder word ik een beetje moe van allerlei dingen die er hier bij gehaald worden die er geen ene hout mee te maken hebben...  ::)

De collectie word beheerd door een 3 tal conservatoren en geen managers, en bonussen krjigen die al helemaal niet, dus dat is totale kul wat erbij gehaald word.  :(

Verder ben ik blij dat Bert hier zijn verhaal neergezet heeft wat al wat meer duidelijkheid geeft over de historie van de machine.
Echter mis ik [En daar kan Bert niets aan doen denk ik] de motivatie waarom men dat geld toen niet wou uitgeven, wie weet is daar wel een gegronde reden voor geweest...
Als dat geld er toen neit was, was het niet uit te geven immers...

Daarnaast nogeens de kanttekening dat er inmiddels bij het NSM een aantal stoelen door andere worden bezet dan toen en sindsdien wel een hoop veranderd is...

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 24 December 2008, 19:44:29 »
Soms heb je wel eens van die (TV-)programma's waarin er voor museale doeleinden een leuk geldbedrag gewonnen kan worden....

of er moet één of ander fonds opgericht worden.....

of er moet iemand onder ons een leuk geldbedrag in de oudejaarsloterijen winnen en een deel daarvan in de oude dame willen investeren.

Ach ja, I had a dream.....  ;D