Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69344 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #75 Gepost op: 22 December 2008, 00:27:38 »
Ik zie hier hoe men hier omgaat met historisch matrieel in Oostenrijk ,als ik hoor hoe men in Innsbruck omgaat met de 1020 en de 1110 die daar gestationeerd zijn.
Hier in Oostenrijk is het ÖBB matrieel gedeeltelijk verdeeld over de werkplaatsen ,die doen het onderhoud en van daaruit wordt het matrieel dan ook ingezet in gedeeltelijk ook reguliere dienst (we hebben een monteur als stamgast,waar hij wel een beetje ziek van wordt is het papierwerk wat dit matrieel met zich meebrengt).

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #76 Gepost op: 22 December 2008, 17:19:21 »
Zou dit ook niet in Nederland kunnen omdat het personeel van de Standplaats dan dit matrieel als hun eigen kunnen gaan zien ,dus ook meer verandwoording krijgen voor dit matrieel.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #77 Gepost op: 22 December 2008, 18:43:21 »
Dat Meiningen voorzichtig is en dus hoog inzet kan ik me wel voorstellen, die zijn Duitse meuk gewend en dat is toch heel anders dat Britse techniek. Dat, in combinatie met de onbekendheid met het werk, maakt dat het misschien toch verstandiger was om bij York te blijven, ook al duurt het dan nog een tijdje.
In Meiningen zijn ze ook Engelse meuk gewend hoor ;D ;)

Het bewijs ;)
Vr. groeten,
Bob

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #78 Gepost op: 22 December 2008, 18:44:50 »
*zwaaaar off topic*
@tuindert, ik chargeer, dat weet ik. Maar die (in mijn ogen) Wilderiaanse sneer richting het multiculturele gebeuren schoot mij even heel erg verkeerd. Ik had de hoop dat dit forum van dat soort opmerkingen verschoond zou blijven.
*on topic*

Eelco

Eelco, ik zie dat je mensen het recht gunt een eigen mening te hebben, en ik zie dat je zeer conseqent bent daarmee.   ;D    ;D
Ook lees ik dat je vooral niet op basis van een opmerking over een detail, dat ik overheids geld liever een bijvoorbeeld spoorse bestemming zou geven, iemand meteen in een hokje plaatst.     ;D    ;D
En ik ben een medelander ter overbodige info.

Groeten, Alexander

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #79 Gepost op: 22 December 2008, 19:36:57 »
Alleen een ketel bouwen is natuurlijk iets eenvoudiger dan een hele loc reviseren. Al was dit geen eenvoudige ketel, dat klopt! In GB kon / wilde men 'm niet bouwen... dat zegt wel wat.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #80 Gepost op: 22 December 2008, 21:33:36 »
Ik denk dat ik nu ga vloeken in de kerk.

De 3737 is een bejaarde dame. Ik denk dat we haar met rust moeten laten. Gewoon door de oude techniek is ze niet erg geschikt voor de exploitatie. Je blijft aan die lok repareren totdat er niets authentieks meer over is.

Bouw gewoon een nieuwe replica. Breng de nodige verbeteringen aan (bijv. rollagers, lassen i.p.v. klinken) zodat de lok minder kwetsbaar wordt en gemakkelijker in het onderhoud. En omdat de kosten in het ontwerp en het eerste exemplaar zitten kunnen tegen geringe kosten een tweede of derde exemplaar gebouwd worden. Er kunnen dan meteen één of twee tenderloks van hetzelfde ontwerp bijgebouwd worden voor de museumlijnen. Ik bedoel niet de bouw van een nep-stoomlok die niet mag roken voor een toeristische lijn in het noorden van het land. Blijf zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp maar haal de meest problematische aspecten uit het ontwerp. Op termijn is nieuwbouw van een replica waarschijnlijk gunstiger dan het steeds maar restaureren.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #81 Gepost op: 22 December 2008, 21:56:31 »
@ Moddemeijer.

Ik ga met je mee.
Als je aan die loc blijft repareren en onderdelen vernieuwen , is er inderdaad niet zo heel veel van de orginele loc over.

En volgens mij is een replica bouwen van de loc financieel intresanter.

Zoals ik al een paar reacties terug als schreef.
Om de loc gewoon te conserveren hoe die er nu bij staat, dan hebben we in de toekomst waarschijnlijk langer plezier van haar.
Als je er mee gaat rijden slijt zo een ding enorm.
En je zal dan van alles en nog wat blijven vervangen aan de loc.

In de slechtste zin van het woord heb je dan in feite alleen nog maar de nummerplaat als enigste onder deel orgineel als je lang en vaak genoeg herstelt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #82 Gepost op: 22 December 2008, 22:16:52 »
Ook ik sluit mij aan bij deze mening.

Ik heb in de jaren '90 wel eens rondgekeken in Simpelveld
waar toen de 3737 af en toe op de Miljoenenlijn reed
en het is een zeer fraaie loc, maar idd bewerkelijk :-X

Als het financieel te doen is dan zijn nieuwbouwlocs voor het
rijden denk ik het beste ;D

Mvg,

Tis
********

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #83 Gepost op: 22 December 2008, 22:17:37 »
Als je aan die loc blijft repareren en onderdelen vernieuwen , is er inderdaad niet zo heel veel van de orginele loc over.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dat vrij normaal bij een machine en zeker bij een stoomloc, ook toen de locs nog in de gewone dienst waren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #84 Gepost op: 22 December 2008, 22:20:51 »
Ook ik wil wel even reageren.

Ik vind het een schande dat de loc in de mottenballen gaat. Iedereen kent wel het verhaal van de 3737, daar hoef ik verder niet over uit te wijden. Maar als ik kijk hoe er bij mijn baas (NSR) met geld gesmeten wordt in allerlei projecten die niets meer of minder zijn dan hersenspinsels van managers, valt het me zwaar tegen dat mijn baas zich het lot van de loc niet aantrekt. Ik weet goed dat de loc formeel geen eigendom meer van NSR is; toch zou het bedrijf zich een morele plicht moeten opleggen. Zeker als ook het bedrijf het verhaal zou kennen... Zonde zonde.
Een directe collega-mcn in Ehv was één van de bevoegd mcn-en, die zal het ronduit met me eens zijn.
Als er een actie zou komen waarin het personeel gevraagd werd om bijvoorbeeld € 5 of € 10 te laten inhouden van het salaris tbv de restauratie, dan had ik die er graag voor over...

Fijne dagen allemaal.   :-|

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #85 Gepost op: 23 December 2008, 01:33:02 »
Eelco,

Als je je ongenoegen uit op diegene op een privé-bericht te sturen , zorg dan wel dat je de goede voor je hebt.
Er zijn immers hier meerdere Alexanders aktief, voorkomt een hoop misverstand.

Greetz Alexander

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #86 Gepost op: 23 December 2008, 07:25:12 »
Als je aan die loc blijft repareren en onderdelen vernieuwen , is er inderdaad niet zo heel veel van de orginele loc over.
Wat zal er van de gemiddelde stoomloc na zo'n 30 à 40 jaar rijdende dienst dan nog werkelijk origineel zijn (dus zoals de loc uit de fabriek kwam)?

En volgens mij is een replica bouwen van de loc financieel intresanter.
Zonder bedragen te kennen, zou ik vermoeden dat er in het bouwen van een replice veel meer geld gaat zitten.  En helemaal als je deze loc op een aantal punten zou willen veranderen, zodat ze makkelijker te onderhouden is. Je kunt dan immers niet simpelweg de oude bouwtekeningen kopieëren, maar bouwt in principe een (deels) andere loc.

Zoals ik al een paar reacties terug als schreef.
Om de loc gewoon te conserveren hoe die er nu bij staat, dan hebben we in de toekomst waarschijnlijk langer plezier van haar.
Als je er mee gaat rijden slijt zo een ding enorm.
Dat geldt, als dan niet in mindere mate, ook voor de DE-I 41, de hondekoppen, en ga zo maar door. Dus alles maar oppoetsen en in een loods zetten?

@ algemeen: Ik vind het fantastisch, dat zoveel mensen zich -in hun vrije tijd!- inzetten om veel oude treinen in bedrijf te kunnen laten zien. En ik denk, dat we moeten leren om beslissingen die gemaakt worden, ook te respecteren. Immers, elk museum zal een groot deel van de tijd in een spagaat verkeren tussen allehande wensen en datgene wat haalbaar is.

Groeten, Bart
Groetjes, Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #87 Gepost op: 23 December 2008, 08:07:19 »
Eelco,

Als je je ongenoegen uit op diegene op een privé-bericht te sturen , zorg dan wel dat je de goede voor je hebt.
Er zijn immers hier meerdere Alexanders aktief, voorkomt een hoop misverstand.

Greetz Alexander

Dat heb je me ook al per pb gemaild, dus het ontgaat me waarom dat dan ook nog een keer via het topic moet...

Eelco

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #88 Gepost op: 23 December 2008, 08:27:32 »
Citaat
een actie ... waarin het personeel gevraagd werd om bijvoorbeeld € 5 of € 10 te laten inhouden van het salaris ...
Ik ken ook (ex-)NS'ers die de inventaris van het spoorwegmuseum per direct als oud ijzer zouden verkopen als dat hun € 5,- of € 10,- op hun salaris zou opleveren  ;D

Ik heb mijn twijfels of zelfs maar 10% van het NS personeel bereid is eenmalig 5 euro af te staan voor de restauratie van de NS 3737. En als dat zo is, dan heb je nog steeds maar ongeveer 15.000 euro opgehaald. Ik weet niet hoeveel de restauratie moet kosten. Maar vergeleken met genoemde bedragen van 200.000 euro is het een druppel op een gloeiende plaat.

Maar goed, het staat je vrij een actie op touw te zetten. En misschien dat het je lukt het benodigde bedrag te vinden. Met alleen maar op dit forum roepen dat NS of andere bedrijven geld moeten geven gaat het in ieder geval niet lukken.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #89 Gepost op: 23 December 2008, 08:41:11 »
Citaat
Ik heb mijn twijfels of zelfs maar 10% van het NS personeel bereid is eenmalig 5 euro af te staan voor de restauratie van de NS 3737.

Waarom mogen alleen NS-ers meedoen?

Ik heb er ook wel 5 euro voor over, hoor.

Leen.