Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door martijnhaman
Vandaag om 13:34:00
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Sikje 225 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:01:10
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:57:33
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:19:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38

Auteur Topic: Esu Ecos problemen  (gelezen 3746 keer)

Matthijs M. Wognum

• Offline Offline
  • West-Friese Modelspoorwegen
Esu Ecos problemen
« Gepost op: 27 January 2024, 23:30:35 »
Ik ben de ongelukkige bezitter van een Esu Ecos 50210. Op aanraden van vele dit toestel gekocht, alleen ik heb er tot op heden alleen maar ellende mee.

Het eerste probleem ondervond ik met het aansturen van een Viessmann 5211 magneetartikel decoder. Deze doet helemaal niets. Als ik de stekker overzet op een CS2 centrale werkt alles naar behoren.

Maar de aller grootste ergernis is dat bij het aanmelden van nieuwe treinen het al gelukt is om met uitlezen van de treinen met behulp van de Esu Ecos de decoders softwarematig compleet te verwoesten. Twee gloednieuwe Roco Plan V doen het nu nog maar voor de helft.

oowhh....en dat ding liep ook nog een keer compleet vast. Das best grappig als je trein een kopstation inrijdt en dan vervolgens door rijdt en je niet snel genoeg bent en eerder bij de rand bent dan je trein. Die flikkert en dan vanaf.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe of dat dit toestel gewoon kapot is. Hij is nogal duur om hem zo uit het raam te flikkeren en er met een tractor een aantal keer over heen te rijden (de frustratie is aardig opgelopen hier, bedoel, zo ingewikkeld kan het toch niet zijn om een trein fatsoenlijk aan te melden en erg bijzonder dat een decoder van slag raakt).
« Laatst bewerkt op: 27 January 2024, 23:36:48 door Matthijs M. Wognum. Reden: wat nog een mankement vergeten »

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Re: Esu Ecos problemen
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2024, 00:31:29 »

Het eerste probleem ondervond ik met het aansturen van een Viessmann 5211 magneetartikel decoder. Deze doet helemaal niets. Als ik de stekker overzet op een CS2 centrale werkt alles naar behoren.

Dat kan kloppen.
Motorola heeft van die chip een keer de specificaties aangepast.
De ECoS zit met het Motorola signaal op het randje van het gebied.
Door weerstand of condensator van waarde wijzigen van de `Viessmann is het op te lossen en luistert de decoder ook naar de ECoS.

Diverse keren bij de hand gehad.

Verder ik werk al jaren met de ECoS en ben best wel te vreden.
Ik werk wel multiprotocol DCC en Motorola maar railcom en MFX zijn allemaal uitgeschakeld.

Mvg, Johan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2024, 10:26:49 »
Als je dat "ding" nieuw gekocht hebt zal er misschien nog garantie zijn en stuur je hem op naar Esu. Die zijn coulant genoeg denk ik. Heb je het via een winkelier gedaan zou je ook die weg kunnen bewandelen.

..om met uitlezen van de treinen met behulp van de Esu Ecos de decoders softwarematig compleet te verwoesten. Twee gloednieuwe Roco Plan V doen het nu nog maar voor de helft.

Sorry, geloof ik niks van. Een Esu Ecos die de software van decoders vernietigd? Echt niet (en ik heb zo'n ding niet). Misschien eigen onkunde en/of foutieve handelingen?
Laat er eerst eens naar kijken door een kenner en anders gewoon opsturen. Misschien is er echt iets mee en dat krijgen ze bij Esu echt wel boven water dan.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2024, 10:42:26 »

Citaat van:  Viesmann
De Viessmann Motorola schakelmodule is te gebruiken in combinatie met de Viessmann Commander, Märklin Digital en Uhlenbrock Intellibox.

Misschien is het handig om hardware te gebruiken die ook werkt met de ECOS?

Wat bedoel je met 'uitlezen'? Waarom zou je die Plan V willen uitlezen? Als het een vanaf fabriek geleverd soundmodel is met een zimo decoder, deze laten zich niet uitlezen door bijv Railcom(+).

Vreemd verhaal allemaal dit.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2024, 11:21:14 »
Hoi!

Plan V heeft twee decoders.
Je hebt ze toch niet samen op de programmeeruitgang gezet?

Zoja, even beide een voor een resetten, doen ze het vast weer.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2024, 12:27:18 »
Wat hier wellicht parten speelt is het pseudo MFX (M4) van de Zimo decoder. Dat werkt voor geen meter in een Ecos centrale.

Matthijs M. Wognum

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2024, 14:37:01 »
Het bericht heb ik ook met enige frustratie geschreven, maar om tot het probleem te beperken:

hoe krijg ik die decoder weer goed, of wordt het opsturen.

Verder: in een magneet artikel decoder zit naar mijn weten geen condensator, alleen in (meestal) in treinen die je van analoog naar digitaal maakt kun je ze tegen komen en voor gekke problemen zorgen.

weet iemand welke Zimo decoder er in de (nieuwe) plan V van Roco zit en hoe je eventueel de CV's weer goed kunt krijgen.

bellejt

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2024, 14:42:02 »
n de magneetdecoder van viesmann zit een RC kring in die bij bepaalde modellen niet juist is afgesteld.Ik had er 2 waar ik de RC kring heb vervangen en die werkten toen op de ecos.Verder werken ze allemaal als ze juist gebruikt worden en ingegeven in de ecos
Greetings,salutations,groetjes,

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2024, 15:01:46 »
De instructies van de decoder (sound versie) van de Plan V staan gewoon op de Roco site. Anders staat daar het typenummer. Bij de groene versie is het deze: MS450P22

Je kan in theorie de Plan V weer naar fabrieksinstellingen zetten door CV 8 op 8 te zetten.

Matthijs M. Wognum

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2024, 16:10:51 »
Dank u, ik ga dat eens proberen.

De magneet decoder moet ik op een later tijdstip doen (als de modulebaan gedemonteerd wordt kan ik hier beter bij en afzonderlijk aanpassen). Ik kan hier momenteel fysiek niet bij. Wellicht ben ik een leek, maar wat is een RC-kring? Het is een decoder met dipswitches.

Verder zijn alle schakeldecoders, servo decoders (Digikeijs DR4024) YamoRC sein decoders (8116) onveranderd (dus dezelfde adressen als toen ik de boel nog op de CS2 had aangesloten), welke overigens zonder problemen ingesteld zijn op de Ecos (gelukkig gaan er ook dingen goed).

--------------

Verder kom ik er niet uit hoe nieuwe treinen aangemeld dienen te worden. Ik hoor steeds dat de Eco's vrijwel alles vind, maar mijn treinen op de een of andere manier allemaal niet. Met handmatig invoeren blijf ik nu wel van de knop 'decoder uitlezen' wel af.

Het is onderhand wel gelukt om in ieder geval de front en sluitlichten weer aan de praat te krijgen van de Plan V, waarvoor naar mijn idee vrij diep in de menu's moest zitten (tabblad Uitgebreid en in de rechter kolom knop AUX en van F0 voor en achter op Uitgangen 1 - 2 - 3 en 4 handmatig in te stellen).
Dit lijkt mij niet echt de normale procedure om een trein aan te melden. Ik kan me voorstellen dat als je hier dingen verkeerd doet het een zooitje wordt.

F2 werkt nog steeds niet en F3 krijg ik nog steeds het geluid van F2 en F3 gelijk te horen (dat krijg ik niet opgelost).

--------------------

Enige manier dat ik een loc aangemeld krijg is handmatig en dan moet ik ook nog het adres laten aflezen. En weer met een andere trein lijkt het erop of bepaalde functies verdwenen zijn of niet goed werken (ik ben juist overgestapt van Cs2 naar Ecos omdat ik daar al problemen had, maar persoonlijk vind ik deze centrale ook niet echt relaxed werken).

Het lijkt bijna wel alsof er iets niet goed is ingesteld of ik doe echt iets structureel verkeerd. Met de handleiding kom ik er ook niet echt uit, daar staat in dat alles vanzelf gaat en makkelijk makkelijk makkelijk

Verder kan ik geen eigen loc foto erin zetten, de desbetreffende knop staat op grijs en is niet aanvinkbaar, dat viel mij ook op.

bellejt

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2024, 16:23:24 »
mss moet je eens de moeite doen om de handleiding van de ecos goed door te nemen en als je niet weet wat een RC kring is gebruik dan alles van hetzelfde merk wat veel makkelijker zal zijn maar mss wat duurder.
Greetings,salutations,groetjes,

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2024, 18:02:25 »
Locomotieven melden zich op 2 manieren automatisch aan in de Ecos:
- via het MFX protocol (of daarvan afgeleid M4)
- via Railcom, als toevoeging op DCC

Beschikken de decoders niet over 1 van deze 2 opties dan zal je ze handmatig in moeten voeren.

In deze video leg ik uit hoe je je eigen afbeeldingen toevoegt.
https://www.youtube.com/watch?v=sDEYn0XD-cA
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 January 2024, 18:05:56 »
Diverse malen is hier op BNLS het uitzetten van RailCom (centrale) voorbij gekomen.  Voor zover ik onthouden en begrepen heb kunnen diverse decoders (niet loc-decoders) niet goed overweg met RailCom.
Dus je zou kunnen proberen om RailCom uit te zetten in de centrale en dan te kijken of het mogelijk wel werkt.

En volgens mij kent de CS2 helemaal geen RailCom, dus dat zou het verschil kunnen verklaren

degeluidsman

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 28 January 2024, 21:03:46 »
Hoi Mathijs,

Heb je het voltage al ingesteld?
In het display kun je uitlezen hoeveel volt er naar de baan gaat, voor H0 is dit rond de 19V.

Op je voeding zit een klein zwart schroefje waarmee je het voltage in kunt stellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 January 2024, 13:10:03 »
Ik zie nu, dat de Viessmann magneetartikel decoder een Motorola decoder is.  Heb je dat dan wel in je Ecos ingegeven ?  Anders werkt het natuurlijk sowieso niet. En op de CS2 wel.