Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door PeMBW
Vandaag om 23:09:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 18777 keer)

MartinRT

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #195 Gepost op: 07 September 2024, 09:55:13 »
Begrepen.
Dan zal ik de communicatie tussen de ABC modules maar de "ABC-Bask-bus" noemen  ;D

Vraagje: je inrij- en uitrij module heb je getekend met Loconet.  Heb je of komt er ook een versie voor Xpressnet ?  Of zitten beide er op ?

bask185

• Online Online
« Reactie #196 Gepost op: 07 September 2024, 10:26:34 »
Nee ik doe geen XpressNet, ik ga wel ooit een omzetter maken voor multimaus en andere throttle ondersteuning. Evt ook die andersom kan werken zodat je loconet kan toevoegen aan bijvoorbeeld een z21 start mode. Misschien kan er ook nog een IR ontvangen op voor meer throttles, maar verder geen Xnet voor mijn lijn.

Die centrale die is zo goedkoop omdat ding eigenlijk een noodzakelijk iets is. Je kan hem zien als een soort router. Ze zijn niet duur, je hebt er altijd maar 1 van nodig en het is alleen maar een doorgeefluikje van berichten. De decoders die ik maak, hebben geen intelligentie verder. Servo dingen kunnen alleen maar met DCC werken. Ze kunnen niet zelf een wisselstraat/rijweg doen.

Je hebt ook van die servo decoders die zonder DCC kunnen werken. Die van ESU kan dat, DTS had er ook 1 dit dat kon. Maar ik heb dat niet. Als je bij mij hetzelfde wilt bereiken, heb je op zijn minst 1 loconet ding nodig die wissels kan aansturen, en een centrale'tje die dus brug is tussen loconet <> DCC.

Dat soort 'slimmigheden' zoals rijwegen enzo dat vind je terug aan de loconet apparaten zoals bijvoorbeeld deze schakelpaneel controller

Hier hang ik een paneel aan, en deze kan je configureren met rijwegen en dat soort dingen. Zo kunnen de decoders lekker dom bijven en daarmee makkelijk en ook goedkoop.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 19 September 2024, 16:29:54 »
Na alle zijsporen over iTrain, RailCom, Xpressnet :  hoe staan de zaken er voor ?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #198 Gepost op: 19 September 2024, 16:38:24 »
Mocht je geïnteresseerd zijn; ik sta overmorgen (zaterdag) met een demo bij de Digitale Infodag bij Domburg. Daar demonstreer ik het apparaat wat ik laat zien in de bouw van mijn Duitse baan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103906.0  Die zal ook wisselstraten kunnen besturen op vrij eenvoudige wijze mits je modelbaan niet heel groot is.

Waar we zijn?: https://digitaleinfodagen.nl/ Misschien tot ziens! (y)
« Laatst bewerkt op: 19 September 2024, 17:41:37 door Ronald Halma. Reden: spelfautje »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 19 September 2024, 16:44:13 »
mits je modelbaan niet heel groot is.
Vijf sporen voor elk 3 treinen, verbindingsspoor, en weer 5 sporen voor 3 treinen ?   Is dat klein genoeg ?

(Ik kan overigens niet aanwezig zijn, maar dank voor de uitnodiging)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 19 September 2024, 17:00:38 »
Ja hoor, dat zou zeker kunnen. Hou die bouwdraad maar in de gaten en lees het stukje even wat er als laatste in staat. Dan kun je een beetje zien hoe het ding werkt.

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Online Online
« Reactie #201 Gepost op: 19 September 2024, 17:38:48 »
Ehm Ronald, het is vandaag donderdag!? Dus als je er zaterdag staat is het overmorgen?
Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 19 September 2024, 17:40:42 »
Klopt.... na de nachtdiensten ben ik nog weleens aan het vechten met de dagen  ;) Aangepast!

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 19 September 2024, 19:53:34 »
Als je denkt, dat dit de vraagsteller kan helpen, zou je die er op kunnen wijzen.  Forumnaam panto (= Steve)

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 19 September 2024, 19:54:17 »
Ja hoor, dat zou zeker kunnen. Hou die bouwdraad maar in de gaten en lees het stukje even wat er als laatste in staat. Dan kun je een beetje zien hoe het ding werkt.

Maar is dat nu het systeem dat Bask heeft bedacht of iets anders?
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Online Online
« Reactie #205 Gepost op: 19 September 2024, 21:40:41 »
Uitleg heeft Ronald hier gegeven.

In kort: je kan op voorhand vertellen (hoe weet ik niet, ik vermoed een PC?) wat het ding moet doen, je kan kleine programmaatjes maken om kleine baantjes te automatiseren.

Dit is het baantje in kwestie

Ik heb in April 2022 al code ontwikkeld waarmee ik precies dit al kon. Zie de filmpjes

In juni vorig jaar heb ik er ook nog een DIY print voor gemaakt gemaakt. Hij werkt alleen anders en hij is dynamischer omdat die 8 programma's gelijktijdig kan afspelen, je kan met veel minder sensors overweg en je hebt meer controller over remwegen ed.

Zelf geloof ik niet in op voorhand een scipt/programma kloppen. Het werkt natuurlijk wel, maar het is voor de gemiddelde man over het algemeen niet makkelijk om tekst om te zetten naar dingen als treinbewegingen. Dat is feitelijk al programmeren, ook al zijn het maar 5 instructies.

Daarom doe ik zo'n script/programma opstellen niet door woorden te gebruiken maar door handelingen voor te doen met je regelaar. Je kan hierdoor ook veel nauwkeurigere remwegen, optrekvertragingen en eindposities regelen, dat doe je immers met je duim op je regelaar. Deze layout manager X (ben ik trouwens momenteel mee bezig om ook af te maken) kan Ronalds baantje ook aansturen maar met 1 enkele sensor die dan ergens in het midden zou komen te staan.

En met die 8 programma's parallel kan je dan ook een geluids ding parallel laten meelopen zoals zo'n hornby sound van. En je kan voor dat programma ook nog een knopje toekennen zodat publiek ook iets kan laten doen op je layout.

Voor dit schaduwstation echter kan je hier helemaal niks mee om minstens deze 2 redenen.

#1). Dat kastje van Ronald kan voor zover ik heb kunnen lezen, slechts 1 programma tegelijk afspelen. Bij dit schaduwstation gebeuren er minstens 10 processen parallel.
#2). Dit ding stuurt lok adressen aan die je hebt opgegeven. Je kan hiermee dus nooit ad random een trein je schaduwstation insturen. Dat ding moet dan al weten welk adres die heeft en dat kan dat ding niet.
Die layout managerX kan dit ook niet, er is gewoon een enorm groot verschil tussen een kleine-baan-automatiseer-kastje en een zelf regulerend bloksysteem.

Citaat
Na alle zijsporen over iTrain, RailCom, Xpressnet :  hoe staan de zaken er voor ?
Ik heb een week of 2 terug een dertig tal DCC servo decoders met puntstuk relais besteld en die zijn al op de post. Kostte wel weer een kleine rib, maar die krijg ik ooit vast wel een keer terug  :angel:. Het duurt vaak wat langer als er nog wat handsoldeerwerk op zit om te maken. Ik hoop eigenlijk dat ze van de week nog binnen komen. Ik heb ze ook nodig omdat de TS van dit draadje van wissels zonder polarisatie overstapt naar wissels met polarisatie.

En ik wil me volgende week ontfermen over de inrij/uitij printen.

Als iemand trouwens alleen geintereseerd is in 'slechts' wisselstraten leggen, dan kan je hier een blik op werpen. Het PanelX project werkt inmiddels naast XpressNet ook op Loconet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 19 September 2024, 21:51:15 »
Ok, dan blijf ikzelf nieuwsgierig naar jouw modules. De technische uitleg laat ik aan me voorbij gaan,  daar snap ik geen reet van. Dus ik hoop op een p&p met een beknopte uitleg. Zoiets als ”een kind kan de was doen” 

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 20 September 2024, 10:44:53 »
Ik blijf ook heel nieuwsgierig, want als het werkelijk plug&play is, zou het mogelijk zelfs eenvoudiger zijn dan het trekken van draden zoals in mijn voorgestelde oplossing met de Lenz ABC modules.
Of het wordt "hybride"   ;D  (modewoord)

bask185

• Online Online
« Reactie #208 Gepost op: 20 September 2024, 15:11:36 »
Behold, de nieuwe standaard OS Servo Driver MK2 30 stuks.

Deze zijn speciaal ontworpen om gepolariseerde wissels met servo aan te sturen. Prijstechnisch is dit bij verreweg de goedkoopste manier om een wissel aan te sturen.

Je kan ze alleen aansturen met DCC. Dit kan met een reeds aanwezige centrale of met een 2e centrale. Ik vertel er vanavond meer over in een filmpje zodat het grote plaatje duidelijk is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Online Online
« Reactie #209 Gepost op: 21 September 2024, 14:46:44 »
Was gisteren vergeten iets op te slaan ofzo. Ik wilde een filmpje posten, maar zal wel op kruisje gedrukt hebben ipv 'verzenden'.
<a href="https://www.youtube.com/v/M6CpeTBbZ74" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M6CpeTBbZ74</a>

anyays dat was gisteren.

Nu heb ik in-uit rijprint ontworpen.
<a href="https://www.youtube.com/v/Z0g4Cz-eiwU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Z0g4Cz-eiwU</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github