Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 16:15:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:03:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 15:19:54
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
  

Auteur Topic: Hoge snelheidslijn wordt lage snelheidslijn  (gelezen 2713 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: HSL perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2024, 22:58:41 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: HSL perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2024, 23:10:59 »
Ik ben benieuwd wat de consequenties gaan zijn van de benodigde ingrepen. Met gevoel voor understatement klinkt dit niet alsof dit even met een zakje snelcement in de zomer gefixt kan worden...  :-\
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2024, 08:18:02 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

Die route is al overvol, denk ik.
Dus niet echt een optie.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: HSL perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2024, 09:11:19 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

De thalys kan tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve 160 rijden. TRAXX en ICNG weet ik niet. Maar in elk geval 140.  ;D

Nadeel is sprinters tussen Hoofddorp en Leiden en ander verkeer in het algemeen tussen Rijswijk en Rotterdam, en de gelijkvloerse kruising richting Den Haag CS bij Den Haag HS. Maar daar staat weer tegenover dat Leiden - Mariahoeve en HS - Rijswijk viersporig is.

Jammer dat Delft nog niet viersporig is, dat is volgend jaar klaar als ik me niet vergis.

Als ik thalys/eurostar was zou ik alvast ruimte via Leiden/Den Haag reserveren want de HSL gaat er natuurlijk ook nog flinke tijd uit liggen wanneer ze die constructiefouten gaan repareren.

Ik woon vlakbij het spoor tussen Mariahoeve en Laan van NOI en zie met grote regelmaat thalyssen en intercity directs langskomen hier. Capaciteit zal het probleem niet zijn, maar of ze een beetje door kunnen rijden tussen de huidige dienstregeling door weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2024, 09:13:45 door iljitsch »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4463
Re: HSL perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2024, 10:24:28 »
Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6866

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2024, 11:53:15 »
Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D

Klopt.
Zie ook bv. het uitstel van de renovatie van de Van Brienenoordbrug, en de slechte staat van de Merwedebrug bij Gorinchem.
Bananenrepubliek toestanden, wat mij betreft.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6866
Re: HSL perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2024, 12:27:30 »
Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2024, 12:33:08 »
Ik ken beide dossiers.
Heb vroeger vlak bij de Brienenoord gewoond, en nu in de buurt van de Merwedebrug.
Feit is dat niet alles op orde is zoals we van NL gewend waren.

En de scope van de Van Brienenoord verandert niet, dus het is maar de vraag of dat project veel goedkoper wordt.
Veel te veel kennis weg bij RWS. Allemaal wegbezuinigd...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6866
Re: HSL perikelen
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2024, 12:41:59 »
Het feit dat je naast een brug woont of hebt gewoond zegt helemaal niets.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2024, 13:32:45 »
Wel bij een waterschap gewerkt, en derhalve veel contacten gehad bij RWS...  :)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: HSL perikelen
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2024, 16:12:44 »
Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

Het is maar wat je een oplossing noemt. Er is altijd al aanbesteed bij infraprojecten. De laatste decennia heeft Nederland echter naam gemaakt met aanbestedingen die vooral over de prijs gingen, matig werden begeleid door RWS en zoveel mogelijk risico's bij de opdrachtnemer legden. Daar hebben bedrijven dus geen zin meer in. Opknippen is dan nogal een ad hoc maatregel.

Ik ben niet zo van geroep over bananenrepubliek. Maar het gedoe met de hsl is echt wel vreemd. Die bruggen zijn toe aan onderhoud en het was bij de bouw niet goed te voorspellen hoe intensief ze tegenwoordig worden gebruikt. Maar die hsl is nog jong en wordt gebruikt als bedacht. Hoe kunnen verschillende kunstwerken dan nu al mankementen vertonen? Die kunstwerken zijn in opdracht van RWS door verschillende bureaus ontworpen en door verschillende aannemers gebouwd. Prorail heeft alleen het spoor laten leggen en daar ligt het probleem volgens mij niet. Prorail krijgt in de pers natuurlijk wel uitgebreid de schuld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Hoge snelheidslijn wordt lage snelheidslijn
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2024, 23:45:36 »
Misschien is er al een topic over, want het probleem speelt al 2½ jaar, maar ik kon het niet direct vinden.

De viaducten op de hogesnelheidslijn zijn niet stabiel genoeg, daarom moet de snelheid van 120 naar 80. Groot succes wel die lijn. Eerst het Fyra-debacle, nu dus dit ook nog.

https://www.nu.nl/binnenland/6320145/snelheid-op-hogesnelheidslijn-omlaag-door-problemen-met-viaducten-ns-boos.html
Grt, Wim