Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Hoge snelheidslijn wordt lage snelheidslijn  (gelezen 2539 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: HSL perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2024, 22:58:41 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: HSL perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2024, 23:10:59 »
Ik ben benieuwd wat de consequenties gaan zijn van de benodigde ingrepen. Met gevoel voor understatement klinkt dit niet alsof dit even met een zakje snelcement in de zomer gefixt kan worden...  :-\
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2024, 08:18:02 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

Die route is al overvol, denk ik.
Dus niet echt een optie.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: HSL perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2024, 09:11:19 »
Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

De thalys kan tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve 160 rijden. TRAXX en ICNG weet ik niet. Maar in elk geval 140.  ;D

Nadeel is sprinters tussen Hoofddorp en Leiden en ander verkeer in het algemeen tussen Rijswijk en Rotterdam, en de gelijkvloerse kruising richting Den Haag CS bij Den Haag HS. Maar daar staat weer tegenover dat Leiden - Mariahoeve en HS - Rijswijk viersporig is.

Jammer dat Delft nog niet viersporig is, dat is volgend jaar klaar als ik me niet vergis.

Als ik thalys/eurostar was zou ik alvast ruimte via Leiden/Den Haag reserveren want de HSL gaat er natuurlijk ook nog flinke tijd uit liggen wanneer ze die constructiefouten gaan repareren.

Ik woon vlakbij het spoor tussen Mariahoeve en Laan van NOI en zie met grote regelmaat thalyssen en intercity directs langskomen hier. Capaciteit zal het probleem niet zijn, maar of ze een beetje door kunnen rijden tussen de huidige dienstregeling door weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2024, 09:13:45 door iljitsch »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: HSL perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2024, 10:24:28 »
Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2024, 11:53:15 »
Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D

Klopt.
Zie ook bv. het uitstel van de renovatie van de Van Brienenoordbrug, en de slechte staat van de Merwedebrug bij Gorinchem.
Bananenrepubliek toestanden, wat mij betreft.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: HSL perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2024, 12:27:30 »
Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2024, 12:33:08 »
Ik ken beide dossiers.
Heb vroeger vlak bij de Brienenoord gewoond, en nu in de buurt van de Merwedebrug.
Feit is dat niet alles op orde is zoals we van NL gewend waren.

En de scope van de Van Brienenoord verandert niet, dus het is maar de vraag of dat project veel goedkoper wordt.
Veel te veel kennis weg bij RWS. Allemaal wegbezuinigd...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: HSL perikelen
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2024, 12:41:59 »
Het feit dat je naast een brug woont of hebt gewoond zegt helemaal niets.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: HSL perikelen
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2024, 13:32:45 »
Wel bij een waterschap gewerkt, en derhalve veel contacten gehad bij RWS...  :)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: HSL perikelen
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2024, 16:12:44 »
Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

Het is maar wat je een oplossing noemt. Er is altijd al aanbesteed bij infraprojecten. De laatste decennia heeft Nederland echter naam gemaakt met aanbestedingen die vooral over de prijs gingen, matig werden begeleid door RWS en zoveel mogelijk risico's bij de opdrachtnemer legden. Daar hebben bedrijven dus geen zin meer in. Opknippen is dan nogal een ad hoc maatregel.

Ik ben niet zo van geroep over bananenrepubliek. Maar het gedoe met de hsl is echt wel vreemd. Die bruggen zijn toe aan onderhoud en het was bij de bouw niet goed te voorspellen hoe intensief ze tegenwoordig worden gebruikt. Maar die hsl is nog jong en wordt gebruikt als bedacht. Hoe kunnen verschillende kunstwerken dan nu al mankementen vertonen? Die kunstwerken zijn in opdracht van RWS door verschillende bureaus ontworpen en door verschillende aannemers gebouwd. Prorail heeft alleen het spoor laten leggen en daar ligt het probleem volgens mij niet. Prorail krijgt in de pers natuurlijk wel uitgebreid de schuld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Hoge snelheidslijn wordt lage snelheidslijn
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2024, 23:45:36 »
Misschien is er al een topic over, want het probleem speelt al 2½ jaar, maar ik kon het niet direct vinden.

De viaducten op de hogesnelheidslijn zijn niet stabiel genoeg, daarom moet de snelheid van 120 naar 80. Groot succes wel die lijn. Eerst het Fyra-debacle, nu dus dit ook nog.

https://www.nu.nl/binnenland/6320145/snelheid-op-hogesnelheidslijn-omlaag-door-problemen-met-viaducten-ns-boos.html
Grt, Wim