Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 21:37:08
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Menno
Vandaag om 21:07:21
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
  

Auteur Topic: De eerste hippels in 1946  (gelezen 5874 keer)

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
De eerste hippels in 1946
« Gepost op: 03 May 2008, 05:46:01 »
In het boek "diesellocomotieven in Nederland" is te lezen dat de NS in 1946 beschikte over de ex WD nummers 70260-70261 en 70264-70269, later dat jaar nog uitgebreid met 70270-70273, waarvan de laatste in september 1949 terugkeerde naar Engeland.
In NL werd dit de serie 501-510.
Een foto op blz 34 laat de ex 70267, NS 506 zien.
Hierop is te zien dat de oorspronkelijke uitvoering op een paar punten afwijkt.
Zo kan ik me ook voorstellen dat de locs niet direct overgeschilderd werden in het NS groen en vraag me dus eigenlijk af welke kleuren er door het War Department voor deze locs werd gebruikt. Hadden ze bv dezelfde kleur zoals de NS 5000 (Longmoor), bekend van NSM?

grt,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 03 May 2008, 05:47:36 door mpol »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2008, 09:36:57 »
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar die locs zijn in Engeland bekend als Class 08. Misschien kun je iets vinden als je dat in Google intypt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2008, 09:57:10 »
Snuffel hier eens rond:
http://www.lner.info/locos/IC/des1.shtml
Mischien helpt dat verder.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

modelspotter

  • Gast
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2008, 11:08:10 »
Een foto van de NS 508, nog in WD uitvoering maar met provisorisch NS nummer, gemaakt in 1946/7 te Rotterdam Ijsselmonde door Ed. J.J. de Bruijn. Kleuren mij niet bekend. Links een open goederen wagen, GTM (een wit blokje), in donkergrijs.

www.spoorinfo.nl/images/NS508.jpg

Modelspotter

Nb.: De 509 en 510 waren ex WD 70263 en 262 en niet zoals hiervoor is vermeld.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2008, 11:22:47 door modelspotter »

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2008, 15:57:47 »
Ben nog even verder op zoek geweest. Voorlopig nog niet veel verder gekomen dan de vermelding op Wikipedia dat deze locs aanvankelijk grijs zouden zijn geweest....

grt,
Marcel

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2008, 13:09:45 »
Marcel,
Nog even voor de duidelijkheid, deze locs waren geen class 08, maar class 11 locs.

De WD loc’s komen uit een levering van mei ’44 van 20 stuks. Hiervan gingen er 14 naar de WD (WD 260-273 en 6 naar de LMS (LMS 7120-7125). De 14 werden naar het continent verscheept waarvan uiteindelijk er 10 naar de NS gingen: WD 70260-269). Deze zijn voorlopers van de latere class 11 welke ook model stond voor de latere leveringen aan de NS. De benaming class 11 kwam pas met de vernummering in 1962; vanaf ’48 was de codering D3/8 en daarvoor DEJ 3. Er zijn kleine verschillen, tenminste in de lengte, tussen de WD machines en de latere NS versie.

"War Department" locs waren in het algemeen dgrijs. Hierbij een voorbeeldje van een stoomloc in WD grijs.



Ook konden WD locs voorzien zijn van het wapen van het legeronderdeel waaraan zij verbonden waren. Zo heeft class 11 WD 70270 met het wapenschild (rood met blauw kruis) van het 21e (Montgomery) Engelse leger rond gereden.

Bij deze ook nog de foto van de NS 510 in orginele WD beschildering en belettering, met het doorgestreepte WD 70262 nummer.



Neem aan dat het met biede foto's wel lukt om er een vorostelling van te kunnen maken (ik ga er van uit dat de NS belettering wit was).

Groet,

Jeroen

PS: In het Utrechts Archief is ook nog deze foto van de NS 502 te vinden in WD uitvoering:

« Laatst bewerkt op: 04 May 2008, 13:22:02 door Spoors »

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2008, 16:06:21 »
Kijk met dit soort informatie kun je wat beginnen  geweldig interessant, dank voor deze uitgebreide informatie  :)

Dirk Bolt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2008, 16:31:09 »
Nog even voor de duidelijkheid, deze locs waren geen class 08, maar class 11 locs.
Jeroen, ik ga je niet tegenspreken, maar kun je daar wat meer over zeggen? Volgens mij waren de Classes 08, 09, 10 en 11 uiterlijk gelijk, maar verschilden ze op technische details. Hoe kunnen de Nederlandse Hippels gelijk zijn aan de Class 11, als die aanduiding pas in 1962 is ingevoerd? Kortom, ik geloof je wel, maar ik snap het niet. De informatie die je op internet kunt vinden is op dit punt tegenstrijdig.

Om even terug te gaan naar de vraag, Marcel refereert aan het boek "Diesellocomotieven in Nederland". Nou kan het nooit kwaad om in zo'n boek even door te lezen, en wat zienik? Op blz. 39, rechts onderaan staat: "Ofschoon de eerste tien 500'en in hun WD-tijd donkergrijs waren,.....
Dit is toch eigenlijk het antwoord op de vraag?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2008, 19:43:34 »
Klaas,
Deze link verklaar't één en ander. Bevat deze mooie foto van dit type lok bij de LMSR:


 
Voor zover ik begrijp betroffen het loks van  Londen, Midland and Scottish Railway (LSR) en niet van BR. Bij LMSR hadden ze een andere serie aanduiding, namelijk de Class OF. Ze hebben pas in een later stadium bij BR de Class 11 aanduiding gekregen.

De NS 500/600/700 is gebaseerd op de Engelse Class 11. Het Engels War Department (WD) bestelt een serie van 20 loks die gebaseerd is op een ontwerp voor de LMS (Londen, Midland and Scottish Railway). Van deze serie worden 14 loks voor het einde van de oorlog afgeleverd en worden de serie WD 70260-70273 (de overige zijn pas na de oorlog klaar en worden aan de LMS geleverd).

De loks van deze serie doen gedurende de oorlog dienst in Frankrijk, België en Nederland. Na de oorlog , in 1945, huurt de NS een aantal loks van het WD en na proeven met deze loks, gaat de NS over tot de aanschaf van een 8-tal lokomotieven (naast de al aanwezige proefloks).

Later in april 1946 worden nog twee loks aangeschaft, deze loks werden geruild tegen de proefloks 521 en 522 (De 521 en 522 weken qau aandrijving en as indeling aardig af, ze hadden een aangedreven blinde as. Deze loks zijn later in Belgie terecht gekomen).

Van de oorspronkelijke 14 loks van de serie WD 70260-70273, komen er dus 10 in Nederland terecht en vormen de serie NS 501 - 510. Verder eindigen er nog een lok in Frankrijk en in Denemarken. Ik vermoed dat de resterende loks  weer naar Engeland verscheept zijn ...

De loks blijken zeer succesvol in Nederland en de NS gaat over tot de aanschaf van meerdere loks van dit ontwerp, die de serie NS 500/600/700 zullen vormen.

Het ontwerp verschilt inderdaad van de Class 08. Dit is een later ontwerp en uiterlijk valt vooral een andere indeling van de kisten op.

Groet,

Jeroen


PS: Hier nog wat Engelse info:

Citaat

Class 11 Diesel Shunter
#12049

LMSR/English Electric 350hp 0-6-0 Diesel-Electric

Class: LMSR Class OF, BR Class DEJ3, later D3/8; 3/8A; TOPS 11
Purpose: General shunting duties
Introduced: 1944
Original numbers: (WD) 70260-70273, (LMSR) 7120-7132, M7130/1, 12045-12138 BR numbers: 12033-12138
Total built: 120

Details of Nos 12033-12138:
Engine: English Electric 6KT
No of cylinders - 6
Max cont rated output: 350hp at 680rpm
Main generator: English Electric EE 801
Traction motors: Two English Electric EE 506
Type of suspension: nose
Type of gear drive: double reduction
Performance: Tractive effort 35,000lb
Braking: Air for loco
Speed: 20mph
Tank capacity: Engine fuel 660gal

This wartime design was the outcome of all the trials and tribulations the LMSR had experienced during their pioneer work on diesel shunting locomotive design and development. In particular it carried-on the use of the trustworthy EE Co type 6KT power unit, but it returned to the two-motor, outside-frame arrangement, in favour of the jackshaft-drive. The reason for this was that troubles had been experienced with excess stresses on the frames of the jackshaft-drive locomotives; whilst in the interim a very successful modification had been applied to EE Co twin-motor No 7074 (as described on page 24) whereby the use of double reduction gearing and force-ventilated traction motors had eliminated the problems of overheating. The first locomotive appeared in 1944, and it was destined to set the basic standard for all that have followed since for BR use; as well as being adopted by certain overseas railways. The first order was in fact for WD use, but after 14 of the 20 ordered by the WD had been built, the final six went instead to the LMSR, who had in fact designed them for their own use in the first place! This slightly austere- looking 47.5 ton diesel electric 0-6-0 was to prove so successful that all told 106 were built by 1952 (four years after nationalisation), including 36 built at Darlington for ER and NER use. In 1946 the LMSR announced it was to be their standard type of diesel-electric shunter, and BR at first continued this policy, trying-out a 400hp engine in No 12045, the first one built under their auspices. This was because R. A. Riddles was evaluating the EE Co engine for future standard use, perhaps at the higher power rating. It later reverted to 350hp. Of interest is the fact that the Dutch railways (NS) tried-out both the jackshaft and the twin-motor versions of the LMSR/WD shunters, and preferred the twin-motor version, and purchased some secondhand. They were considered to be extremely successful, and led to further orders afterwards, direct from the EE Co. Withdrawal of the class commenced in 1967 and the run-down was relatively swift, with the last examples going in 1971, a combination of loss of freight traffic and the rationalisation of motive power under the National Traction Plan being largely responsible. A number survive in other ownerships, and three have been preserved: WD No 70272 on the Lakeside & Haverthwaite Railway; BR No 12077 at the Midland Railway Centre, Butterley, and BR No 12131 on the North Norfolk Railway, Sheringham.

*The total for locomotives on BR was 106, the 14 WD examples not going into BR ownership.

« Laatst bewerkt op: 04 May 2008, 19:55:59 door Spoors »

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: De eerste hippels in 1946
« Reactie #9 Gepost op: 05 May 2008, 21:20:49 »
Om even terug te gaan naar de vraag, Marcel refereert aan het boek "Diesellocomotieven in Nederland". Nou kan het nooit kwaad om in zo'n boek even door te lezen, en wat zienik? Op blz. 39, rechts onderaan staat: "Ofschoon de eerste tien 500'en in hun WD-tijd donkergrijs waren,.....
Dit is toch eigenlijk het antwoord op de vraag?
:-[ Oei.......schaam mij diep......., maar dat is mij helemaal ontgaan.
Ben echter wel erg blij met aanvullende info/foto's die nu boven water gekomen zijn ;)
grt,
Marcel