Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?  (gelezen 1661 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Gepost op: 06 January 2024, 22:13:06 »
Op een duits forum las ik dat er in 1951 een Baldwin Demonstrator locomotief in Nederland is geweest voor testen.
Weet iemand daar meer van?

In hetzelfde bericht staat een ombouw van een 1200 naar diesellok.
Link naar Stummiforum

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2024, 22:28:53 »
Natuurlijk... ;D
Heb je toevallig de genoemde datums wat beter bekeken?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2024, 22:57:56 »
Hmmm, nu je het zegt.
Maar het past wel in mijn straatje 'wat als'.
Ik heb al een diesel 103 en 2400 met dubbele cabine.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2024, 23:02:26 »
Fantaseren is altijd leuk (y)
Kun je wat laten zien?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2024, 09:33:05 »
De diesel 103 heeft als basis de fantasie blauw-beige 103 van Roco. Alleen dak en nummer zijn veranderd. Het is de 222 001-0 geworden met delen van een V200 dak en 218 uitlaten.


De 2400 met dubbele cabine was een echt bouwproject waarbij de zaag aan te pas kwam. Maar weinig spuitwerk (alleen het frame).


Zie voor de bouwbeschrijvingen mijn draadje over dieselstad (zie handtekening voor de link). Daarin ben ik ook al met twee andere fantasieloks begonnen.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2024, 10:01:46 »
Al heel lang vind ik dat de kop van de SGM-sprinter het goed zou kunnen doen op een locomotief.
Daar heb ik verder niets mee gedaan, zou niet weten hoe. Dromen is ook leuk.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2024, 13:41:39 »
Misschien iets voor Richard om te bouwen: een SGM-dieseltreinstel met één bak, dus een kop aan beide uiteinden?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2024, 14:43:05 »
Ik vind het er heel geloofwaardig uitzien, vooral die "Br.222"! (y)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2024, 18:18:00 »
Een sprinter motorwagen is ook wel een leuk idee. Eerst maar eens naar de tekentafel.
En eerst maar eens de electrische variant.
 


Dan met dieselcompartiment a la DE3 (maar iets kleinere diesel).


En vervolgens zonder remweerstanden op het dak.


Een versie met motoren onder de bak kan natuurlijk ook nog.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2024, 19:05:09 »
Leuk! Ik vroeg me al af of een eenbaks-diesel een groot motorcompartiment nodig heeft. Omdat het niet per se gaat om een realistisch model, vind ik het wel een leuk idee van je om de DE-3 te “citeren”. In die zin zou ik ook de remweerstanden behouden, omdat ze zo kenmerkend zijn voor de Sprinter.

De kleurvarianten vlaflip en Strandsprinter zou ik ook graag willen. Omdat ik op het idee kwam door de Wadloper zou je, analoog aan de Wadfietser, een Fietssprinter (Strandfietser?) kunnen maken. Leuk voor PB Models: een Strandloper of Strandfietser.

Maar nu sla ik door - en het heeft allemaal nog maar weinig te maken met de 1 aprilgrap uit 1951.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2024, 20:10:22 »
Het kost best wel wat tijd om zoiets te maken, al is het wat knip en plakwerk (en daarna fatsoeneren). Dus ik laat het hier even bij.
Misschien kunnen we een apart draadje openen voor nederlandse fantasiemodellen. Het vergelijkbare draadje op het duitse forum heeft inmiddels al 528 pagina's met in totaal 13185 bijdragen. Zou dat hier ook zo'n vaart lopen?

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2024, 22:35:52 »
Geen probleem hoor. Met “zou ik ook graag willen” spreek ik alleen maar wat gedachten uit, ik verwacht helemaal niet dat je dat speciaal voor mij gaat doen - zelfs niet virtueel. Die drie hierboven vind ik al geweldig!

Zo’n draadje is er al!. Het gaat voor het grootste deel over een blauwe 2200, maar er komen meer - ook buitenlandse - fantasiemodellen voorbij. Jouw creaties passen daar goed bij.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 07:24:34 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf