Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.  (gelezen 837 keer)

Cobra

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Gepost op: 06 januari 2024, 17:06:27 »
Beste modelspoorders,

Even een korte voorstelling...... (nou ja kort....)

Mijn naam is Marc en ik heb Cobra als nickname voor verschillende forums op allerlei gebied. Vandaar dat ik deze naam heb aangehouden.  ;D
Maar ik zal me even voorstellen. Ik ben 57 jaar en woon in het Zuiden van het land, Landgraaf. :o
Hoe het allemaal begon :
Kerstmis 1971, als ik het mij goed kan herinneren, ben ik door mijn ouders blij verrast met een starterset van Märklin. Ik was toen bijna 6 jaar, dus erg vroeg om al een bepaalde verantwoordelijkheid met elektrische treinen te hebben. Maar alles is goed gegaan en mijn ouders hadden kennelijk toen al het gevoel dat er zich een technische knobbel bij zou ontwikkelen.  ::) Gedurende mijn jeugd heb ik deze set dan ook met van alles en nog wat uitgebreid en uiteindelijk is er een schuchter baantje ontstaan. Mede door een vriendje die destijds ook al een flinke baan aan het maken was, ben ik blijvend met het virus besmet geraakt.

Maar zoals altijd, tijden veranderen, interesses komen en gaan. Zo ook met de treinbaan. Verkering komt, vrouwtje, huisje, boompje en (kleine) beestjes .....  en dan raakt de treinbaan in een vergetel hoekje voor langere tijd. Uiteindelijk wel de draad weer proberen op te pakken. Märklin had plaats gemaakt voor Fleischmann, Lima en Roco. ( Ik weet eigenlijk niet meer waar dat Märklin spul is gebleven)  Dus van 3-rail naar 2-rail systeem. Proberen een baantje te maken, maar niet verder af kunnen maken. Door diverse verhuizingen is alles weer in de bekende verhuisdozen terecht gekomen. Alles is netjes opgeborgen geweest. Ik heb nu veel Lima-rails ( wel ouwe meuk), enkele Jouef-rails ( ook oude meuk) en een aardig begin met Fleischmann profi-rail ( waar ik verder mee wil gaan). Verder een stoomloc Fleischmann BR64, stoomloc ROCO BR01 en stoomloc ROCO BR23 met een 5-tal personenwagons uit hetzelfde tijdperk. Vanwege de leeftijd van het spul ben ik me nog aan het beraden of ik digitaal ga.....

Maar goed, enkele weken geleden is, na het zien van een filmpje op Y..Tube van een Duitse modelspoorder, het vlammetje weer aangewakkerd. Nog meer filmpjes en forum en info sites verder en toen waren de rapen gaar.  :o De treinbaan gaat er weer komen. Vrouwlief moest wel zo langzamerhand een beetje bewerkt worden, maar met een behulpzame 81-jarige schoonmoeder ( 'Jonge, zelfs ik vind dat nog interessant en ik zal zeker het bouwen van de treinbaan blijven volgen'), zit dat wel snor.  :-*
Dus...... de baan gaat er komen, maar het gaat zijn tijd nog wel duren voordat ik wat kan laten zien. Het hoeft ook niet binnen 2 weken klaar te zijn. Ik heb nog even tijd tot mijn pensioen, dus rustig aan.  ;)

Genoeg bij elkaar geschreven alweer..... maar mochten er vragen / opmerkingen / aanbiedingen  ;D zijn..... ik sta er open voor.

Ik ben begonnen met een baanplan basisidee waar ik tot nu toe op verder wil borduren. Ik heb nog geen idee of ik analoog wil blijven of toch naar (gedeeltelijk) digitaal wil gaan. Ik heb op dit moment 2 analoge Roco stoomlocs, BR01 en BR23en 1 analoge FLeischmann BR64 Tenderloc. Ik ben mij aan het orienteren als het digitaal gaat worden op een z21start setje van Roco met bijbehorend multimaus. Ik heb nog geen kaas gegeten van dit systeem en ik weet ook niet of dit toereikend is voor deze baan. Ik wil in principe de wissels analoog gaan bedienen, zodat ik ook nog wat moet doen....
Onderstaand heb ik het baanplan in SCARM ontworpen. Laat jullie licht erover schijnen en schiet maar los met ideeen / tips / (opbouwende danwel afbrekende) kritiek. Het rechtergedeelte wordt bergpartij met misschien een optie voor een tandradbaantje naar boven.
Verder in het midden een station met mogelijk een aansluitend klein werkplaatsje. Tijdperk zal stoom / beginnend diesel zijn. Géén elektrisch.






Maar verder is mijn vraag of ik voor dit baantje kan volstaan met een Digitale set van ROCO, namelijk de z21Start en multimaus ? 
Het station is nog niet zoals ik het wil, maar dit is wel het idee. Ik wil er nog een keerlus in gaan maken, maar weet nog niet goed waar ik deze zal inpassen.
Verder ben ik nog aan het stoeien met de hellingshoeken. Deze zitten in de bestaande hellingen tussen de 3.5 en 4.0 %. Ik weet, dit is eigenlijk te veel, maar ik kom er met deze baan niet onderuit. Tenzij ik de niveaus ten opzichte van elkaar ga verlagen. Ik heb nu elk niveau op 10 cm liggen. Ik ga niet elektrisch rijden, dus ik hoef geen bovenleiding te plaatsen. Enige suggesties om de niveaus te verlagen ???

Nu definitief besloten om digitaal te gaan. In 1e instantie nog niet voor de wissels. Maar dat komt misschien nog. Verder het terugmeld gebeuren, heb ik nog geen kaas van gegeten. Digitaal rijden ook niet, maar dat is niet zo moeilijk, hoop ik.

Dit zijn zo wat gedachtes.....

MvG. Marc

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2024, 17:37:58 »
Ga gewoon maar bouwen en werk eerst met de hellingen met op maat gezaagde blokjes. Kijk maar waar je tegenaan loopt en pas dan aan.
Mvg.

Cor

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2024, 20:13:16 »
Hallo,

Goed om weer te beginnen. Een paar opmerkingen.
Het is een echte rijbaan met nauwelijks rangeermogelijkheden als losweg, industrie of zoiets dergelijks, maar dat is een keuze.
De doorrijhoogte hoeft niet meer te zijn dan echt nodig. Hellingen zijn onderhevig aan natuurkundige wetten en die laten zich niet om de tuin leiden met wishfull thinking.
De reikwijdte van je armen is max 90 cm en de trein ontspoort altijd daar buiten en ook die boom die je wil planten staat verder weg.
Na een digitaal avontuur ben ik toch terug naar analoog. Veel gedoe en niet werkende programmering en geen zin daar hoofdpijn van te krijgen.

Succes en ik ben benieuwd naar de resultaten 
groet jandcargo

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2024, 21:03:22 »
Citaat
Maar verder is mijn vraag of ik voor dit baantje kan volstaan met een Digitale set van ROCO, namelijk de z21Start en multimaus ?
Ja dat kan prima.

Digitaal heeft als 'het' voordeel dat je geen afschakelbare secties meer hoeft te maken. In principe hoef je slechts 2 draadjes aan je baan aan te sluiten. Je wilt wel meerdere aansluitpunten hebben voor een betere stroomvoorziening... maar 2 draadjes.

De z21 is wel toekomst gericht, je kan met je z21 je baan ook automatiseren. Sommigen vinden dat leuk, ik vind het saai. Dat is ook een keuze dingetje. Die deur is tenminste open, je hoeft er niet door.

Je baan heeft inderdaad wel een bereikbaarheid issue. Je gaat handmatig de wissels stellen. Dus  dan is het bijna onontkoombaar dat je een keer een ontsporing veroorzaakt op je schaduwstation.

Ik vind verder dat er echt heel veel sporen in tunnels lopen. Er is nauwelijks nog parade spoor over.

De bogen die in wel in het zicht liggen zijn ruimer gekozen. Dat doe je goed.

Als je een tandrad baan wilt, dan zou ik daar vanaf je hoofdstation een apart spoor voor maken.

Ik zou wel opnieuw beginnen. En ik heb een paar links voor inspiratie.
flachdorf


Albula in N


En ik heb ooit een stukje geklopt over baanplannen. Staan een paar voorbeeldjes in en wat uitleg over praktische zaken.


https://train-science.com/out-of-the-box-baanplannen/

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cobra

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2024, 22:45:17 »
Citaat
De z21 is wel toekomst gericht, je kan met je z21 je baan ook automatiseren. Sommigen vinden dat leuk, ik vind het saai. Dat is ook een keuze dingetje. Die deur is tenminste open, je hoeft er niet door.
Heb je het hier over de z21START of die zwarte Z21 ? Zit wel een prijsverschilletje in. Waarvan ik nu nog niet weet of ik alle mogelijkheden van de zwarte Z21 ga gebruiken.

Citaat
Je baan heeft inderdaad wel een bereikbaarheid issue. Je gaat handmatig de wissels stellen. Dus  dan is het bijna onontkoombaar dat je een keer een ontsporing veroorzaakt op je schaduwstation.
Ja, daar zal ik rekening mee moeten gaan houden. Ik hoop dat ik de achterliggende sporen enigszins goed kan bereiken via de onderkant. Die blijft grotendeels open.

Citaat
Ik vind verder dat er echt heel veel sporen in tunnels lopen. Er is nauwelijks nog parade spoor over.
Ja, daar heb je mij wel getriggered. Daar moet ik mijn hoofd nog eens over breken. Het stationsgedeelte is echter nog niet klaar dus daar valt nog wat winst te behalen.

Citaat
Ik zou wel opnieuw beginnen.
Hoe bedoel je ? Dit ontwerp vergeten en opnieuw beginnen ? Of aanpassen ?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2024, 00:34:10 »
Hoi,

Bij de naam Cobra als nickname zou je kunnen denken aan een Shelby Cobra ;)

Op zich is je baanplan wel een mooi herbeginconcept.
Zo te zien als berg aan bedoeld.

Idd de bereikbaarheid moet je wel controleren.

Dit in samenwerking met de beschikbare radius voor je treinen en lengtes station.

In een hoek aan zou je eens kunnen kijken naar langere flauwe bogen over de uiterste diagonale lengte van de hoek.

Een meter diepte is nog steeds lastig te bereiken, zoals gezegd.

Je kan er wel voor kiezen je binnenhoek smal houden tot 80/90 cm max.

Het wordt dan een zgn geknikte 'hondenbot' model.

Een steengroeve of kleine locloods kan al voor wat rangeerwerk zorgen.

Gr Koen.


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Cobra

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2024, 11:14:37 »
Goedemorgen,

@NS264 :
Citaat
Bij de naam Cobra als nickname zou je kunnen denken aan een Shelby Cobra ;)
Je gaat door naar de volgende ronde  :D  Cobra is inderdaad afgeleid van een (voor de kenners) SN95 Ford Mustang SVT Cobra. Het paardje staat nu op stal.

Citaat
Idd de bereikbaarheid moet je wel controleren.
Ik ben aan het shuffelen en heb het plan de basisafmeting te veranderen. Ik heb de linker lange zijde 40 cm ingekort naar 2.00m, waardoor ik linksvoor ruimte krijg om meer bereikbaarheid in die hoek te krijgen. Maar vooral ook om de baan in zijn geheel 40 cm naar voren te rijden ( op wieltjes of id.) waardoor ik aan de achterzijde (de 2.60m zijde) omhoog kan om daar overal redelijk goed bij te kunnen.

Dit gaat wel inhouden dat ik het ontwerp tot nu toe aan de kant moet gooien. Dus.... weer terug naar de tekentafel.....

Citaat
Dit in samenwerking met de beschikbare radius voor je treinen en lengtes station.
Wat betreft de treinen, de BR01 en BR23, zal er geen probleem zijn om de R6120 bochten te gebruiken in niet zichtbare gedeeltes. De lengtes van de treinen zullen op zich niet zo groot zijn. Ik denk max. 5 rijtuigen. In de zichtbare bochten probeer ik zoveel mogelijk een flauwe bocht te maken zodat dit natuurgetrouwer uit ziet.

Wat betreft station en rangeerwerk, ja daar wil ik wel wat meer van inpassen. Vooral het nabootsen van stoomloc onderhoud etc. lijkt me een leuke scenery om te maken.

Wordt vervolgd....

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2024, 12:45:59 »
Touché ;D

Ben benieuwd, gewoon losjes ontwerpen.
Maak ook eens een vrijblijvend schetje dat haalt de starre bochten er een beetje uit.
Aan uiteinden baan kun je wat meer ruimte maken voor de bochten, 6120 klinkt als een stuk Märklinrails.
Kun je combineren met nieuwere rails?

Ben benieuwd naar het volgende ontwerp.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2024, 13:09:42 »
Ik denk max. 5 rijtuigen.

Ik ga er dan van uit, dat je korte rijtuigen bedoeld. De langere hebben al gauw een lengte van 250-300 mm en dan is een trein al gauw 1,5 m.
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2024, 13:22:28 »
Citaat
Hoe bedoel je ? Dit ontwerp vergeten en opnieuw beginnen ? Of aanpassen ?
Opnieuw beginnen. En wellicht meerdere concepten uitwerken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2024, 13:36:30 »
Hoi Marc,

Heb je de profirails nog liggen?
Fleischmann is namelijk gestopt met de profirails.

Verder is het lastig om op deze beperkte ruimte een acceptabel hellingpercentage aan te houden.
Vooral omdat je 3 niveaus hebt. In principe heb je aan 7,5 cm speling genoeg als je er van onder goed bijkomt. Scheelt toch weer 2.5 cm per niveau.
Zelf heb ik op mijn oudere banen ook percentages gehad tussen de 3 en 4 procent en dat ging redelijk, wel ervoor gezorgt dat er zo min mogelijk bochten inzitten.
Vooral grotere stomers komen hierin in de problemen.

Groeten van een stadsgenoot ;D
Wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Cobra

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2024, 15:13:36 »
@W. Thomas :
Citaat
Heb je de profirails nog liggen?
Ja, ik had nog redelijk wat profi rail liggen en wat oude meuk van Lima en Jouef. Maar Lima en Jouef ga ik niet meer gebruiken.
Ik heb deze week een grote partij 2e hands profi rail gekocht via MP. Daar zal ik met hetgeen ik al had, goed mee uit kunnen komen. De baan wordt nu zelfs een stuk kleiner.

Citaat
Groeten van een stadsgenoot ;D
Wat leuk. Als dit ook je achternaam is, dan komt de naam me wel bekend voor. Ik heb je draadje even doorgenomen. Maar die baan bij je ouders thuis was al behoorlijk uit de kluiten gewassen. Zo groot kan ik helaas niet gaan. Daartegenover wordt die van mij maar een kleintje. Zal in de toekomst ook niet groter kunnen worden omdat ik geen grotere ruimte ter beschikking heb. Daarom vond ik mijn 1e ontwerp wel aangenaam omdat er naar mijn idee behoorlijk wat rijspoor in zat.  Nu zal dit allemaal wat minder worden, vrees ik. Die 40 cm korter aan de linkerkant beperkt me behoorlijk. Maar ik denk dat het wel noodzakelijk is, wil ik overal goed bij kunnen komen.

@NS264 :
Citaat
Aan uiteinden baan kun je wat meer ruimte maken voor de bochten, 6120 klinkt als een stuk Märklinrails.
6120 is een bocht uit het profi railconcept van Fleischmann. Deze bocht heeft de kleinste radius.

Ter verdere info :
Ik heb op een ander forum de tip gekregen om eens te oriënteren op Dinamo besturing.

MvG. Marc

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: Basisidee Baanplan H0 240/260 x 140/130 cm Profi rail Cobra.
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2024, 16:35:36 »
Als je alternatieve besturing speur eens op het forum naar Bas' ideeen.

Kan op vele manieren.
Zeker voor een baantje als dit.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#