Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door ArjanB
Vandaag om 22:44:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 22:28:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
Vandaag om 22:08:22
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
Vandaag om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39

Auteur Topic: NS/32  (gelezen 11860 keer)

Olaf

• Offline Offline
NS/32
« Gepost op: 05 January 2024, 12:09:04 »

Het was ergens in de jaren '90 dat ik in een Rail Magazine een artikel las over de zelfbouw van een turkooise NS1100 en een NS1600 in spoor 1. Dat wilde ik ook maar als middelbare school-puber was ik al blij met het H0-baantje op de zolder van het ouderlijk huis. Met de jaren groeide de H0-verzameling, maar dat spoor 1 bleef toch ook wel mooi. Rond 2010 kwam ik op een thans niet meer bestaande occasionsite een Märklin DB 218 in 1:32 tegen die niet eens zo heel duur was. Gewoon omdat het kon toen de stoute schoenen aangetrokken en het ding aangeschaft. Eenmaal thuisbezorgd was ik onder de indruk van de loc, wat een details, afmetingen en gewicht. Eindelijk een modeltrein die je met twee handen moet oppakken!

Maar ja, dan ben je dus verkocht en de jaren erna volgenden er nog enkele locs en wagens en ook de eerste verbouwingen van materieel vonden plaats. Op een gegeven moment begon het een beetje te 'knagen'. Er is behoorlijk wat materieel in spoor 1 verkrijgbaar, ook steeds meer in de latere perioden, maar het is hoofdzakelijk Duits georiënteerd. Niet vreemd aangezien de meeste spoor 1'ers uit Duitsland komen, maar echt origineel is het op een gegeven moment niet meer. Ook in Nederland zijn er voornamelijk spoor 1-modules en baantjes naar Duits voorbeeld te vinden en dan vaak Tp3. Stuk voor stuk schitterende meesterwerkjes in aankleding en detaillering, maar het is not my cup of tea (zoals ze in Frankrijk zeggen). In Nederland hebben we toch ook treinen?
Nou zal er niet snel een specifiek, wat moderner, NS-model door een fabrikant in 1:32 uitgebracht worden, daar is de markt simpelweg te klein voor. Maar er zijn zeker mogelijkheden in het aanpassen van buitenlands materieel naar een NS-uitvoering, immers ontwierp de NS vroeger lang niet al het materieel zelf. Zodoende kreeg ik Modelbex in 2021 zover de E-loc 1300 uit te brengen toen ze de Franse CC7100 aankondigden en heeft Michiel bij Wunder zitten pushen om ook vooral een aantal Nederlandse versies van de standaard zelflosser Tds uit te brengen. Daarnaast zijn er nog legio mogelijkheden om bestaande wagens zelf naar een NS-uitvoering te verbouwen, of om geheel uit niets iets te bouwen. De Sik 200/300 van Frits&Co is daar een mooi voorbeeld van.

In dit draadje wil ik een aantal verbouwingen van materieel naar een NS-uitvoering tonen om te laten zien dat natuurgetrouwe NS-modellen in 1:32 haalbaar zijn.
Laat u inspireren en misschien wordt het dan nog wel eens wat met spoor 1 naar NS-voorbeeld ;)             

Meer NS in spoor 1!

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
Re: NS/32
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2024, 12:23:40 »
Leuk !!   (y)

Mijn interesse heb je !   :)

Grt.

Ferry

becasse

• Offline Offline
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2024, 12:46:12 »
Ik zit ook vooraan!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2024, 14:22:57 »
Ik zit ook vooraan  (y)

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2024, 14:37:53 »
Mooi het begint al gezellig te worden hier, zeker vooraan!
Later dit weekend meer.
Meer NS in spoor 1!

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2024, 15:01:45 »
Ik kom er ook aan met mijn stoeltje. Zet ik wel naast of voor de eerste rij.

En meneer "Co" ook.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 15:03:33 door FritsT »

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2024, 19:22:33 »
Hallo

Al ben ik geen spoor 1 rijder of bouwer maar NS locs in spoor 1 is mooi idee.   Ik zie het al voor mij iets met een Sik of NS 500-600 in spoor 1  bij een mooie Goederloods met de opschrift op het dak  Van Gend & Loos  met wat van de grijze  vrachtauto´s er bij. Zo goederenloods die in het Openlucht museum staat in Arnhem bijvoorbeeld.

Ik denk dat juist iets Nederlands  spoor 1 module zou leuk zijn voor het spoor 1 en 0 treff in Maarn 2025. Dat zou totaal weer eens iets anders zijn dan Alle Duitse spoor 1 module banen.  Vroeger was bij het oude station van Hilversum ook een grote Goederenloods van Gend & loos te vinden.

Ik blijf het draad je volgen  ben dus benieuwd of iemand Nederlandse spoor 1 module  gaat bouwen.

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2024, 19:39:42 »
Veelbelovend. Ik ga er ook graag voor zitten. ;D
Vriendelijke groet,
Michiel

H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2024, 17:54:01 »
Couchetterijtuig type Bcm

Sinds vele jaren levert Märklin de standaard Duitse intercityrijtuigen in 1:32. Weliswaar iets te kort, want dat kennen 'we' in spoor 1 ook, namelijk 75cm i.p.v. 82,5cm lengte, maar het zijn verder prima rijtuigen. Van dit type rijtuig is er in het verleden ook een aantal bij de NS terecht gekomen. Zo verkreeg de NS begin jaren '90 in totaal 20 couchetterijtuigen na het opheffen van een rijtuigpool die ze samen met de DB had. De rijtuigen werden gereviseerd en in een donkerblauwe outfit gestoken met een gele maan en grote tekst "couchette" op de zijwand. Leuk ding om in spoor 1 te maken dus!
Märklin heeft echter nooit deze variant uitgebracht, maar alleen een 1e klas, 2e klas, bagagerijtuig en een restauratierijtuig en geen van allen hebben de juiste raamindeling. De couchettes hebben 11 grote ramen per zijwand en dat hebben de door Märklin geproduceerde rijtuigen dus niet. We moeten dus zelf aan de bak! Als basis heb ik een 2e klasse rijtuig Bm234 in oceaanblauw/beige gebruikt:

Ding helemaal uitgekleed:

Dan eens nadenken hoe we het beste van 12 grote ramen naar 11 grote ramen per zijkant kunnen gaan. Eerste idee was om de vensters allemaal een stukje op te schuiven door steeds een stukje styreen in de raamopeningen te plakken en aan de andere zijde de raamopening groter maken. Aan het eind heb je dan vanzelf een raam opgeofferd.

Dat was toch wel een hoop gedoe met uitsnijden, stukje styreen lijmen, rondingen netjes maken en dan ook nog plamuren en schuren. Dit was pas één raam, daarna nog tien en dan ook de andere zijde nog... Gaan we niet doen, zeker niet als je tegenwoordig dingen kan laten snijden, plotten, laseren, enz.
Mijn oude Autocad-skills even opgefrist, want de laatste keer was toch alweer zo'n 20 jaar geleden. Maar uiteindelijk is het gelukt om de nieuwe zijwand te tekenen en daarna heb ik Snijlab aan het werk gezet om de wanden te snijden uit 2mm dik styreen.

Dan is het alleen nog een kwestie van de oude wand eruit snijden. Hier geen gedoe met een mesje een aantal keren langs een lineaal halen, maar lekker vlot raggen met een slijpschijfje in de Dremel. Maar wel secuur het vooraf getekende potloodlijntje volgen! En ff het raam open zetten, want warm plastic stinkt.

Uiteindelijk staat er dan een bak met 11 grote ramen per zijkant. Het tussenschot dat in het midden van het rijtuig zat, zat nu precies in het midden van een raam (zie foto hierboven) en heb ik vervangen door een balkje om de boel toch wat stevigheid te geven. De eerste coupe links is nu een ruimte voor de begeleider van het rijtuig.

Na een paar rondjes plamuren+schuren ging de bak in bad. Letterlijk in dit geval want door de grootte ging het niet in een wasbak of teiltje.

Dan witte primer:

Ho! Even vergeten dat die schuine schoren op de kopwanddeuren er af moeten en dat ik een inkeping op de hoek wilde maken voor de hoogspanningskabel:

Een strook geel onder de ramen voor de bies en de maan:

Bies en maan afplakken en dan de bak blauw spuiten met een spuitbus RAL5011 (NS Internationaal blauw)

De exacte kleur van de binnenzijde van het rijtuig heb ik niet kunnen achterhalen en heb ik bepaald a.d.h.v. een foto. Een spuitbus Motip-lak die er het meeste op leek heb ik er uiteindelijk op gespoten.
En dan staat er ineens een erg NS-igge rijtuigbak voor je neus. Maar we zijn er nog niet, er is nog genoeg te doen aan de draaistellen, bodem, interieur en dak.
Later meer :)
« Laatst bewerkt op: 07 January 2024, 21:37:30 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

becasse

• Offline Offline
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2024, 09:54:53 »
Ha Olaf,

Wel stom publiek hoor! Zitten ze allemaal klaar met popcorn, krijgen ze zo‘n mooi verhaal en dan 0 reactie….
Nou, ik vind het behoorlijk gaaf wat je laat zien en ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

Ik heb in ieder geval een NS zelflosser besteld bij wunder, en heb ook vernederlandste goederenwagens…Oja, en een oersik in Duitsland…heel realistisch; een soort oorlogsbuit ;D

Ik heb ooit voor een oude vriend ( die die Nederlandse modellen heeft gebouwd in 1) een 2200 gepatineerd. Deze was op basis van Amerikaanse onderstellen en daarom in 1/29 gebouwd maar o boy…wat was die grijs/gele reus mooi! Die in schaal 1 zou tof zijn. Zou prima een styreen gelaserde kap kunnen zijn, roosters in 3D print of zo….dat zou leuk zijn; een kunststof bouwpakket! Maar aangezien ik digibeet ben hoef je van mij niks te verwachten helaas….

Hoe dan ook…ik verheug mop het volgende deel.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2024, 10:26:58 »
Indrukwekkend rijtuig 
Schaal 1 is mij net te groot maar erg netjes verbouwd  (y)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2024, 10:30:27 »
@Jan,

Even ter zijde in dit draadje.. Een Sik in 1 is kleiner dan een SS-1200/NS-6000 in 0.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2024, 10:32:25 »
Er moet ook nog wat achter hangen he  ;D

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2024, 22:00:46 »
Ha Olaf,

Wel stom publiek hoor! Zitten ze allemaal klaar met popcorn, krijgen ze zo‘n mooi verhaal en dan 0 reactie….
Nou, ik vind het behoorlijk gaaf wat je laat zien en ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

Ik dacht dat er misschien een lange rij voor de popcornkraam stond, maar dat was het dus niet ;D

Ik heb in ieder geval een NS zelflosser besteld bij wunder, en heb ook vernederlandste goederenwagens…Oja, en een oersik in Duitsland…heel realistisch; een soort oorlogsbuit ;D

Beloven mooie wagens te worden van Wunder, ik ben benieuwd!

Ik heb ooit voor een oude vriend ( die die Nederlandse modellen heeft gebouwd in 1) een 2200 gepatineerd. Deze was op basis van Amerikaanse onderstellen en daarom in 1/29 gebouwd maar o boy…wat was die grijs/gele reus mooi! Die in schaal 1 zou tof zijn. Zou prima een styreen gelaserde kap kunnen zijn, roosters in 3D print of zo….dat zou leuk zijn; een kunststof bouwpakket! Maar aangezien ik digibeet ben hoef je van mij niks te verwachten helaas….

Same here! Ik wil nog van alles, maar ook hier het vaker gehoorde probleem: het 3D-ontwepen onder de knie krijgen gaat eeuwen duren en bovendien zit ik voor de baas ook al de hele dag achter de PC...
Maar er is meer dan 3D en iets in 2D lukt dus nog wel en dingen met de handjes maken ook ;)
Meer NS in spoor 1!

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2024, 11:46:33 »
Dat ziet er gaaf uit Olaf  (y)