Volgens mij heeft ICR een enkele leiding: O R A, Oerlikon-eenleidingrem met automatische lastafremmingEn bij mijn weten heeft de NS scharfenberg echt alleen maar elektrische contacten; die zitten onder het wegklappende deksel.Wederom de onuitputtelijke site van Nico: https://www.nicospilt.com/index_koppeling.htmMaar als er wel een luchtkoppling zit: een plaatje is altijd overtuigend
Volgens mij zitten er is automatische koppelingen van treinstellen (Scharfenberg) geen luchtleidingen; ieder treinstel heeft een eigen compressor en remsysteem.Maar wellicht heb ik het verkeerd..?
En bij mijn weten heeft de NS scharfenberg echt alleen maar elektrische contacten; die zitten onder het wegklappende deksel.
Het slepen van een ander treinstel lijkt me anders ook niet mogelijk, dat zal toch geremd moeten worden op de baan.
Alleen moet er wel iets zijn om dat overschot weer in te stoppen en volgens mij schieten we er in Nederland amper iets mee op door de erg korte stukken bovenleiding die op dezelfde voeding geschakeld zijn. Je ziet bij moderne treinen ook geregeld de lucht trillen op het dak, omdat de rem-energie toch ergens heen moet. Is er geen trein die de opgewekte energie kan gebruiken, dan stijgt de spanning op de bovenleiding. Omdat die niet oneindig kan stijgen, wordt uiteindelijk het overschot (of alles) alsnog in remweerstanden opgestookt.
Op de scharffenberg is ook de lucht doorgekoppeld.
Zijspoor en nieuwe vraag van mijn zijde: zou het voor een trein anno nu niet lonen om de remenergie in accu's te stoppen?
Da's niet erg moeilijk; als ieder treinstel een eigen remsysteem met compressor heeft, hoef je in theorie alleen het remsignaal elektrisch door te geven.
Accu's zijn, voor het vermogen wat je voor een trein nodig hebt, bijzonder lomp en daarmee zwaar....Daarom wordt er nu, naast gewichtsbesparing als bijkomstigheid, steeds meer geëxperimenteerd (en al in de dagelijkse praktijk gebracht) met condensatorbatterijen bestaande uit goldcaps/supercaps/ultracaps (de benaming is volgens mij een fabrikant-afhankelijk ding) in een huisje langs de baan bij een station.Van een remmende trein wordt de energie in die condensatorbatterij opgeslagen om bij het aanzetten weer te kunnen gebruiken. De trein heeft geen zware (en complexe) extra elektronica nodig, de condensatorbatterij kan razendsnel volgepompt worden en toch heb je de voordelen van regeneratief remmen.
BR189 bezit 2 verschillende luchtremcircuits.5 bar & 10 bar.Witte en rode handels.Hoe zit dat dan?https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64F4#/media/Datei:Baureihe_189_067-2.jpghttps://www.flickr.com/photos/heyst/7669882750/in/photolist-cFL9VL-cUEGoS-cUEHX1-d8ESQL-d8EUoQ-dxZF85-dKU4Vw-dLb9hh-dLfzim-dLfzpL-dhgJzv-dL5nSp-dL5oc6-78vCgQ-7hMktz-7hPP6J-7iTiuh-7sruqE-7BgnoN-7HNqwB-7LD2gX-7QKMUk-7T3TNf-7TfEXF-7XreMH-7XFM1V-81S8Sv-8d5ZNs-8d6CUd-8KwKeC-8LsriN-8SPF9P-9jntWf-9nYsQd-9sMUwC-9zfFwJ-9Dfg3G-9Dhi4c-cxUuCo-cxW3AE-7iMpqj-7p81u7-7Thtfy-84hx8i-85S5vn-85Vhd9-863WBK-8676Po-87PAXx-89Md4S
Naast Westinghouse is, in ieder geval in Europa, ook het Knorr remsysteem veel toegepast. Je ziet ook veel omschakel - handles op goederenwagons om het gemengd rijden met personenwagons mogelijk te maken.