In 1869 bedacht Westinghouse de naar hem vernoemde pneumatische rem.
Maar hebben "ouderwetse" passagierstreinen met een locomotief en tot 10+ wagons ook elektrische remmen? Of wordt hier ouderwets met lucht geremd?
En hoe zit het bij moderne treinstammen zoals koplopers, VIRMs, SLTs en dergelijke? Ik neem aan dat daarbij de overhead van naast op lucht kunnen remmen ook elektrisch te kunnen remmen in het niet valt bij de voordelen... Iemand meer info over hoe dit zit?
In aanvulling op Edwin: moderne treinstellen kunnen ook elektrisch remmen. Dan wordt de energierichting omgekeerd, de motoren gaan werken als generatoren en voeden de elektriciteit terug in de bovenleiding.Wordt toegepast bij o.a. de VIRM en waarschijnlijk ook bij andere treinstellen.
Inhoudelijk leek me dit een mooi draadje voor Benelux795, die neemt altijd ruim de tijd voor dit soort vragen en is er vaak snel bij.
Met een speciale koppeling, die aan de trekhaak van de loc wordt bevestigd, kan gekoppeld worden aan de automatische koppeling, hier zit ook een lucht doorvoer op. Die zit ook op de speciale koppeling en die wordt dan weer verbonden met de luchtslang van de loc. Zo kan vanuit de loc gewoon het treinstel geremd worden als een normale getrokken trein.
https://www.nicospilt.com/index_remproef.htm
Volgens mij zitten er is automatische koppelingen van treinstellen (Scharfenberg) geen luchtleidingen; ieder treinstel heeft een eigen compressor en remsysteem.Maar wellicht heb ik het verkeerd..?