Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel  (gelezen 867 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Gepost op: 29 December 2023, 20:50:56 »
(1) Ooit heb ik na het geven van een lezing bij een NVBS afdeling in de negentiger jaren een Lima 1605 E-loc op de kop getikt. Toen bedoeld voor de kinderen en nauwelijks gebruikt. Bij een poging het rijgedrag wat te verbeteren brak helaas een tand van een tandwiel uit de Lima overbrenging en verbleef de loc verder in de vitrine.
Rond 2006 heb ik een drietal Roco 53301 elocs, een als NS 1700 vermomde duitse loc, uit de Roco hobby serie aangeschaft. Ze waren toen aantrekkelijk geprijsd en waren voorzien van een decoder zodat er meerdere tegelijk op de baan konden rijden. Drie bleek teveel, eentje is er snel omgebouwd tot NS 1400, de tweede bleef op de baan en de derde ging terug in de doos.
Omdat mijn geklus aan de Twentse 1:1 TET 1 intussen over is ben ik weer gaan kijken naar de treinbaan. De werkeloze Lima 1605 en Roco 53301 vormden een uitdaging, zou de kap van de Lima op het Roco onderstel passen? Dat onderstel is van metaal, de aandrijving is met een middenmotor en een wormoverbrenging op een as van beide draaistellen.
Na wat meten bleek overzetten mogelijk, de breedte was goed en als het onderstel zou worden ingekort moest het in de kap passen.  Het Roco onderstel ging dus de bankschroef in en met de metaalzaag werd een deel van beide uiteinden afgezaagd. Het hele zaakje bleek zuigend pas. Alleen zat de lichtgeleiding in de weg en is de perspex inleg pal onder de kopramen doorgezaagd. De bak zakte verder op het onderstel totdat de neuzen er op klem liepen.
-(2)-

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2023, 20:56:51 »
Om te weten hoe die Roco loc in elkaar zit ging ik kijken op de Roco site. Maar daar kennen ze nummer 53301 niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2023, 21:07:17 »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2023, 21:21:37 »
(2)In eerste instantie heb ik overwogen om de originele Roco draaistellen te handhaven. Eigenlijk was dat geen optie. Door het inkorten van het onderstel staken de koppelingen veel te ver uit en ook waren de draaistel zijkanten nauwelijks gelijkend op die van een NS 1600. De vraag was dus of de Roco draaistel onderkanten in de Lima draaistellen passend gemaakt konden worden. Na wat meten zou dat mogelijk moeten zijn, maar hoe moesten beide delen aan elkaar worden vastgemaakt? Op dit forum wordt uitgebreid gemeld dat draaistel kunststof niet te lijmen valt. Dat wilde ik dan wel eerst eens proberen want het leek ook mogelijk om daarna de draaisteldelen aan elkaar vast te schroeven. Na wat rondneuzen op het web kwamen er twee lijmsoorten boven water: de Pattex secondenlijm plastics en de Loctite super glue all plastics. Wat het interessant maakte was dat zowel Pattex als Loctite onderdeel zijn van Henkel die uiteraard geen naam wil verliezen door het leveren van slechte producten. In de bouwmarkt bleek alleen de Loctite verkrijgbaar en daarmee is gelijmd. Het Lima draaistel werd ontdaan van alle binnenwerk en bij het Roco onderstel werd het bodemdeel met de stroomafnemertjes eruit gezaagd. De voor- en achterkant van dat bodemdeel is zo breed mogelijk gehouden om een zo groot mogelijk contactvlak te krijgen. Na wat pasvijlen werden de te lijmen delen behandeld met de activeerstift van de Loctite en een minuut later voorzien van een druppeltje secondenlijm. Daarna was het vol verwachting wachten of het lijmen zou lukken.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2023, 21:33:00 »
(3)

De volgende morgen bleken de delen stevig aan elkaar vast te zitten. Daarna is het tweede draaistel, dat net weer iets afweek, behandeld. Het vastklikken van de nieuwe Lima zijkanten met Roco onderkant in het tandwielkastje van Roco bleek wat problematisch. In een draaistel wilde het niet vastklikken, waarschijnlijk door iets te weinig speling. Het resultaat is nu een goed rijdende Lima 1605 die iets te hoog staat op het onderstel. Voorlopig kan dat wel, sowieso heeft deze kap al veel afwijkingen ten opzichte van de NS 1600, het is de Franse kap in NS geel/grijs. Het verder mishandelen van het onderstel met de haakse slijper komt later nog wel een keer.


mvrgr
« Laatst bewerkt op: 29 December 2023, 21:36:17 door jjg koopmans »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Lima 1605 kap op Roco 53301 onderstel
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2023, 22:05:52 »
Leuke ombouw (y)

Volgende keer wil ik best een tandwieltje of complete Lima motor ruilen met zo'n Roco 1700 voor mijn verzameling "Vaudte NS modellen". Zal mooi staan naast de Piko NS BR232, Jouef 1600 en natuurlijk de Roco 1800/BR215 en Roco 6400 ;D . Ik heb ook nog de Piko NS dubbeldekkers op basis van DR materieel en een DE2 van Piko op basis van een VT137. En natuurlijk de NS 1100 op basis van een BR 144 :P .

Ik had ooit een Lima 1601 voorzien van 2 motoren. Frames van een 1605 en de 1601 doormidden gezaagd en aan elkaar geplakt. Toen met DAS klei een 3e frontsien geboetseerd, LED verlichting er in en de Lima pantografen gepimpt met dwars stangen op het bovenste deel. Het leek toen heel wat in de ogen van 14 jarige Biesje :P .

Lima is prima!

Mvg,

Robert