Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald Halma
Vandaag om 20:09:48
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Bouw NS-serie 6000 (6015)  (gelezen 4854 keer)

peterha

• Offline Offline
Re: Bouw NS-serie 6000 (6015)
« Reactie #30 Gepost op: 27 January 2024, 15:28:03 »
Ik wilde beginnen met de drijfstangen te gaan monteren, maar bij het oppakken van de krukas zag ik dat alle delen van de as roestvorming hadden.

Alvorens alles verder te monteren eerst maar alles schoongevijld en om te voorkomen dat dit opnieuw zou gebeuren en de as daardoor vast zou komen te zitten in de lagers, heb ik het handeltje vernikkeld. Kijken hoe dat zich houdt.

Lange drijfstangen aangebracht: alles loopt soepel. Leiderplaat gemonteerd en de korte drijfstangen aangebracht: het wringt. Na het nodige extra vijlwerk op de kritieke punten loopt dit nu ook mooi vrij. Aangezien de leiderplaat nu op z'n plek zat, getest met alle 4 de drijfstangen gemonteerd en natuurlijk zat er een hik in; ergens liepen onderdelen tegen elkaar. Toen bedacht ik me dat Frits ook last had van een hik en warempel ook bij mij liepen de lange drijfstangen aan tegen de (bovenste) leibanen. Dit verholpen en alles loopt nu vlekkeloos. Nu de rest van het stangenstelsel nog ....

Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #31 Gepost op: 27 January 2024, 15:31:43 »
En de onderste delen van de kruiskop tegen het draaistel?

Maar mooi dat het eerste euvel verholpen is.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2024, 15:33:19 door FritsT »

peterha

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 27 January 2024, 17:13:59 »
Hè, dacht ik even rust te hebben, kom jij met zo'n intrigerende vraag  ;D
Ik was daar nog niet aan toe, dus gelijk maar even kijken; daar valt nog wel wat aan te veranderen/verbeteren  :-X
De dwarsstang van het draaistel ligt net onder het begin van de kruiskop, maar het naar beneden stekende deel stuit er wel tegen waardoor de drijfstang niet de volledige slag kan maken: aanpassen.
Als het draaistel recht staat, ligt het vrij van de achterste veerpakketten van het draaistel, maar zodra het draaistel maar ook iets uitwijkt, komt het er tegen: aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2024, 14:28:53 »
Aangezien -ik vind dat- het gietwerk nogal grof uitgevoerd is, moet er constant gepast, gevijld, gemeten en bijgesteld worden. Gezien de ervaringen met de gietdelen tot nu toe was ik steeds erg voorzichtig, maar als het materiaal niet goed is, helpt dat ook niet. Wat ik vreesde, gebeurde: een deel van een handje van de tussenstang naar de schaar, brak af precies op de zwakste plek: het 1e gaatje.

Eerder had ik al dat het oog van een bovenste zuigerstang afbrak, maar dat gietdeel had voldoende lengte zodat ik aan het eind een deel plat kneep in de bankschroef, er een gaatje in boorde en rond vijlde en ziedaar: gefixt. Maar dit was andere koek.
Mijn gietdelen zijn allemaal erg buigzaam en hier op het breukvlak kon je een vrij grove korrelstructuur zien, wat er voor mij op duidt dat het zwak/broos materiaal is.

De ruimte in de scharen is al weinig dus heb ik van 2 stukjes dunne strip een nieuw handje gemaakt en er op gesoldeerd. Voordeel hiervan is wel dat de 2 strips nu wel door de schaar kunnen glijden maar voor de andere schaar zal ik toch (heeeel voorzichtig) ruimte moeten maken. Betekent ook het gietdeel dunner vijlen. Als dat maar goed gaat.....
En uiteraard is het bij het uiteindelijk (voorzichtig) monteren niet goed gegaan; ook hier brak een deel af bij het 1e gaatje. Dus ook hier maar 2 stripjes op gezet.

Vervolgens de overige stangen en verbindingen aan en met elkaar verbonden.

Maar ook bij mij lijnen de scharen en de tegenoverliggende cilinders niet uit. Moest dus ook de positie van de cilinders en de cilinders zelf aanpassen.

Daarna het complete stangenstelsel in elkaar gesoldeerd.

(Wat een wirwar; komt dat nog wel goed?)

Nadat ik het er als een geheel in gemonteerd had, bleek er toch nog een 'zwaar' punt in te zitten; ergens bij de grote drijfstangen liep er iets aan.
Verder merkte ik iets merkwaardigs op: een drijfwiel slingerde. Schroef niet goed aangedraaid? Nee, het bleek een slingering in de krukas te zijn.
Waarschijnlijk bij wat laatste vijlwerk aan de binnenwangen van de krukas is het toch al makkelijk buigbare materiaal ietwat vervormd geraakt. Na kijken en meten de vervorming er gelukkig uit weten te krijgen waardoor de as en het wiel nu weer recht en haaks staan en er niets meer slingert.

Toen de binnenliggende drijfstangen gemonteerd; alles liep nog steeds soepel. Daarna de buitenste drijfstangen aangebracht en warempel, het geheel draaide nog steeds soepel. Tenslotten de lagers en de wielen op de krukas in het frame gezet, zodat nu het binnenliggende drijfwerk eindelijk functioneel is.
Tevens even provisorisch de dwarsstang voor de bediening van de scharen op het frame gezet.

Drijfwerk
https://youtu.be/TrhUhxwn4Q0

Schaarbeweging
https://youtu.be/8A_6qDBW0q4

Mijlpaal!

Nu de aandrijving nog.....
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2024, 15:50:38 »
 (y)

Knap dat je het toch allemaal in elkaar hebt weten te krijgen. Mijn geduld was snel op en ik heb dat specifieke gietwerk naar mijn Modelbouw-Museum verbannen en het overeenkomstige bij Shapeways besteld en die vernikkelt.

« Laatst bewerkt op: 05 February 2024, 15:52:46 door FritsT »

peterha

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 February 2024, 12:40:58 »
Als volgende stap wil ik de motorisering maken.
De motor is van Slater's en bij de nikkelzilver gietdelen zitten ook de koppelstangen; maar ook hier veel nabewerking nodig. Zoals al bekend is er bij het gietproces sprake van krimp en is de maatvoering niet constant en exact. Om die reden ook een setje gelaserde koppelstangen aangeschaft, deze moet wel gelamineerd worden tot een goede koppelstang.

Op deze foto staat e.e.a. fout aangegeven. Zie de juiste foto verder naar onderen

De delen (a) in de witte cirkel vormen de daaronder liggende voorste koppelstang (b). De delen in de rode en gele rechthoek hebben (beide op een verschillend deel) een uitsteeksel. Dat uitsteeksel is de aandrijving van de snelheidsmeter.
Zo'n uitsteeksel zit ook op beide achterste gietdeel koppelstangen (groene cirkel).

Frits wees me op de fout die ik gemaakt had door beide uitsteeksels te verwijderen. Aangezien ik de NS versie bouw, moet ik nu op linker koppelas alsnog een uitsteeksel maken.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 20:00:37 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #36 Gepost op: 08 February 2024, 12:45:42 »
Dat uitsteeksel is de aandrijving van de snelheidsmeter. Zit aan de linker kant van de NS-loc. Bij SS locs zit dat rechts. Vandaar dat ik ze op beide koppelassen heb gezet en je de JUISTE er af moet halen maar zeker niet allemaal.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222345571#msg3222345571

« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 13:07:09 door FritsT »

peterha

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 08 February 2024, 13:16:18 »
Dank voor de terechtwijzing  (y)
Die had gemist.  :P
Zal ook mijn tekst gaan aanpassen.

Met vriendelijke groet,
Peter

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #38 Gepost op: 08 February 2024, 13:53:50 »
Bij de gelaserde koppelstangen is neen links en rechts.   Aan een kant moet je dat het uitsteeksel plaatsen. Voor en achterkant zijn zelfde..  niets verwijderen dus bij gelaserde delen.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 February 2024, 14:58:48 »
Dit is een doordenkertje die ik fout had. Nu snap ik wat je bedoelt.
Op mijn foto van de losse delen heb ik de gelaserde delen verkeerd neergelegd. Ik ging ervan uit dat het dichte deel in het midden moest komen, maar de 2 delen waar ik op de foto een blauwe cirkel om heb gezet, horen op elkaar en aan één (achterste) koppelstang en daarbij opletten of het een linker of rechter deel wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 February 2024, 14:59:56 »
Na een kleine aanpassing is dit de gelaserde koppelstang geworden.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 February 2024, 20:02:03 »
Aangezien de eerdere foto van de koppelstangen fout was, heb ik 'n nieuwe gemaakt.

De delen (a) in de witte cirkel vormen de daaronder liggende voorste koppelstang (b), daarbij maakt het niet uit wat links of rechts is. De delen in de rode en gele rechthoek vormen de rechter c.q. linker achterste koppelstang. Twee delen in de gele rechthoek hebben een uitsteeksel dat de aandrijving is van de snelheidsmeter.

Ik bouw de NS versie en dat betekent dat in de rode rechthoek de onderdelen voor de rechter achterste koppelstang liggen en in de gele rechthoek die voor de linker koppelstang, waarbij beide delen met het uitsteeksel op elkaar gesoldeerd moeten worden.

Zo'n uitsteeksel zit ook op beide achterste gietdeel koppelstangen (groene cirkel). Dus ook hier opletten bij het verwijderen van 1 uitsteeksel aan welke kant die achterste koppelstang komt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 11 February 2024, 12:25:35 »
Voor het bepalen van de juiste hoogte (wel of geen veertjes op de aslagers, wel of geen opvulplaatjes) wordt uitgegaan van de hoogte spoorstaaf tot midden buffer, maar dan moet je natuurlijk wel buffers hebben.

Ik gebruik de Philotrain buffers, deze hebben aan de achterzijde 2 uitsteeksels die weliswaar corresponderen met de gaatjes in de bufferplaat, maar die moeten worden opgeboord zodat de buffer past.  Aan de voorkant hebben deze buffers al imitatiebouten.

Na het vastsolderen heb ik alles wat aan de achterkant uitsteekt, afgezaagd. Daarvoor heb ik het 'overtollige/uitstekende' deel van de buffersteel vanaf het markeerstreepje ingekort.

Ik wilde proberen om de achterkant vlak te houden en toch de functionaliteit van de buffer te behouden. Mocht het niet lukken, kan er altijd nog een andere oplossing geprobeerd worden.

De bufferschotel wordt met een M1,2 mm boutje van onderaf vastgezet. Nu kan straks ook de buffersteun zonder wijzigingen vastgezet worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 19 February 2024, 15:09:15 »
Rollend frame + stroomafnemers + motor + decoder = het rijdt!
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #44 Gepost op: 19 February 2024, 16:15:58 »
Rijdt heel goed zo te zien. Mijlpaal. :D

Laat eens wat zien van die stroomafnemers.