Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies  (gelezen 1898 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #15 Gepost op: 29 december 2023, 18:37:08 »
Het gekibbel was van mijn kant niet de bedoeling, gewoon een antwoord op een wat felle reactie van Bas. Die m.i. gewoon niet nodig was.
Volgens mij is er niet veel gekibbel. Bas kennende is er geen sprake van een felle reactie en ik snap zijn inbreng wel. Diverse kanten worden belicht, wat goed is. Ik zou zelf dan weer niet zo'n beperkt baantje met een pc en iTrain willen aansturen. Maar ook dat is een persoonlijke keuze.

Veel plezier met deze nieuwe stap, Geert-Jan.

Groeten,
Werner

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #16 Gepost op: 29 december 2023, 18:47:10 »
zie hier de V200 van MBW, geweathered door Becasse ( Michiel )

https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html


Op mijn androidtablet werkt deze link niet. Ik kom op de startpagina van blospot terecht. Ik zie dat hij de link probeert te laden, maar hij start dan gelijk door (om het zo maar te zeggen)  naar de startpagina.
Waarom?

Modbreak: er zat een tiepvout in, dit is aangepast
« Laatst bewerkt op: 31 december 2023, 10:13:15 door Duikeend. Reden: link foutje aangepast »
Jeroen

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2023, 18:53:29 »
Mijn 0 module  baan is 9 meter lang, gebruik gewoon roco processor met multimuis, booster niet nodig.   Meeste spoor 0 locs gebruiken soms nog minder dan h0 locs.

Verder is meeste van mijn spul Nederlandsch, wel wat lenz en brawa 0 wagens, prima spul.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2023, 20:44:47 »
Citaat
op een wat felle reactie van Bas. Die m.i. gewoon niet nodig was
Ronald, ik wil niet op je tenen staan, echt niet, noch wil ik kibbelen. Maar ik wil 1 klein ding uitleggen, en dan 'rest ik mn case'. Ik heb ook geen zin meer in gekibbel.

Op het forum komen vragen, adviezen en antwoorden voorbij. Zo'n advies kan soms zijn, dat iemand iets moet kopen omdat die het nodig heeft om zijn probleem op te lossen. En dat zijn dan goed adviezen.

Waar ik inderdaad 'fel' op tegen ben, is dat mensen dergelijke adviezen gaan uitdelen om iets te kopen voor veel geld terwijl ze zelf niet precies weten wat dat 'iets' nou inhoudt.

Zonder te weten wat de TS wilde doen met zijn centrale, geef je tussen haakjes een advies even €70,- af te dragen voor een of andere upgrade. Voor een beetje support wat je waarschijnlijk nooit nodig heb?
Citaat
(Al zou ikzelf de DR wel even de update naar Yamorc geven)

Opzich is het geen slecht advies, maar dan moet je in mijn optiek er wel ook bij vertellen waarom de TS die upgrade zou moeten aanschaffen. Want nogmaals, ik wil echt niet op je tenen staan, maar kan jij zonder op te zoeken ons vertellen wat je nu precies hebt aan die upgrade behalve 'support'? Ik kan dat namelijk niet, volgens mij kan je o.a. de WiThrottle app gebruiken... ? Maar verder.. Bas niet weet  :-X

Maar dan rest eigenlijk alleen de vraag, lost die upgrade iets op? Dat doet het dus niet. Als ik lees wat de TS wilt doen, kom ik tot de conclusie dat zijn DR5000 het exact even goed zal doen met of zonder upgrade.

Dus daarom ben ik dus een beetje 'fel' tegen het advies om de TS €70,- te laten neertellen voor iets waarvoor hij wellicht nooit de vruchten zal plukken. Als puntje bij paaltje komt, zal het mij ook niet malen waar wie zijn spaarcenten naar toe brengt. Als de TS zich er goed bij voelt, dan moet hij het vooral doen. En ik gun hem het geluk. Dat is immers een beetje het doel van de hobby toch? En een YD7001 zal altijd meer waard blijven dan een DR5000.

Anyways, I rest my case... en beëindig mijn deel van het gekibbel  :-X
 
@Geert Jan... je kan ook altijd nog Engelse treintjes kopen in 0  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Geert-Jan van Nimmerdor

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2023, 20:58:00 »
Bedankt voor al het advies

Fijn dat ik nu zeker weet dat ik niet in een nieuwe centrale hoef te investeren. Ik heb immers nog een dr5000 met variabele voeding.
Ik wil toch de zaak ook met iTrain automatiseren, met kleine kinderen erbij kan ik dan denk ik wat meer opletten op wat er gebeurd. Maar ik ga ook lekker zelf rijden met de multimaus en wat rangeren.
Engels spoor nul heb ik ook naar gekeken. Leuke treinen leuke kleuren, maar dat wordt het toch niet helaas.
En de dr5000 upgraden lijkt me wel de moeite. Ik heb zelf een grote H0 baan gehad en ken mensen met een grote H0 baan en de dr5000 is dan toch niet de beste centrale wat mij betreft.
Sommige V200 locs van MBW eten inderdaad de eigen motoren op, maar SB modelbouw heeft tegenwoordig een vervangingsset te koop. En ik mag er toch wel vanuit gaan denk ik dat dit niet 1,2,3 gebeurd.

Als jullie nog andere punten hebben waar ik op kan letten dan hoor ik dat graag.

groet

Geert-Jan





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2023, 21:15:35 »


Geert-Jan, het gaat je zeker lukken. 0 is een mooie schaal. Pas maar op want voor je het weet ben je zo verslaafd  ;D :) Sorry voor de ruis naast je vraag, wat ik je mee wilde geven was oprecht en goed bedoeld. Je zult daar zeker je weg in vinden. Good luck ;)

« Laatst bewerkt op: 30 december 2023, 06:55:34 door Martijn193. Reden: Persoonlijk weggehaald »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2023, 01:36:04 »

Op mijn androidtablet werkt deze link niet. Ik kom op de startpagina van blospot terecht. Ik zie dat hij de link probeert te laden, maar hij start dan gelijk door (om het zo maar te zeggen)  naar de startpagina.
Deze:
ww1.blospot.com/?backfill=0&term=Blogging+Platform&term=Topic+Database+Management&term=Online+Photo+Gallery



Waarom?

Ik krijg een virus melding

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2023, 08:33:22 »
Hallo Bijna naamgenoot,

Ik ben ergens in 2015/2016 overgestapt van h0 naar 0 en heb daar nooit spijt van gehad. Gewoon begonnen met twee wissels en een Lenz Kof op een baantje van 3.00 bij 45 cm en daarmee ook op beurzen gestaan. Ondertussen is die baan uitgegroeid tot iets groters (hier op bnls te vinden onder Ostmuhle), nog steeds ongeveer 3.60 meter lang.

Inmiddels rijden er meer loks op dan de eerder genoemde Kof en dat rijdt allemaal op een Roco multimaus, de blauwe versie, waarmee ik eigenlijk wil aangeven dat investeren in allerlei systemen niet je eerste prioriteit hoeft te zijn om over te stappen. Wat rails, een lok en een paar wagens en je bent verkocht.

Groet, Gert-Jan

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2023, 09:43:03 »
 Gratis een extra G voor je link van onder de rivieren!

https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html

 Op een dergelijke baan kun je toch niet met veel loks tegelijk rijden dus de centrale maakt niet zo heel veel uit. En je kunt altijd een nieuwe kopen als je tegen beperkingen aanloopt. Ik zou eerder gaan denken over welk railsysteem je wilt gaan gebruiken (Lenz/Peco/Zelfbouw), of je de wissels handbediend of elektrisch wilt hebben en of je de onderbouw gaat maken. Over enkele maanden zijn de Internationale Spoor 0 dagen in Giessen, altijd een goede plaats om inspiratie op te doen of spullen aan te schaffen!

https://www.internationale-spur-0-tage.de/


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2023, 10:05:43 »

Kleine tip: Misschien ook bij het spoor 0 forum aanmelden. Een heleboel spoor 0 leden daar zitten hier trouwens ook maar het forum gaat eigenlijk alleen maar over spoor 0 en een beetje over Spoor 1 https://www.spoornul.nl/forum/index.php.


Klein voorbehoud bij die suggestie: ga niet op het spoornul forum voor de levendige discussies. Daarvoor is het aantal deelnemers domweg te klein. Op de meeste bijdragen reageert helemaal niemand. Wanneer je dat voor ogen staat wacht een teleurstelling. Tegelijkertijd is het wel de plek waar de meeste nul kennis zit en er zitten daar ook mensen die niet op BNLS komen. Goede tip, maar met verwachtingsmanagement dus  :)
Boomshanka!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2023, 11:32:21 »
Tegelijkertijd is het wel de plek waar de meeste nul kennis zit ....
Hoe moet ik dit nou weer opvatten? ;D

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #26 Gepost op: 30 december 2023, 11:44:54 »
Het is in ieder geval niet een plek waar zoveel gezeurd en gekissebist wordt als op beneluxspoor.net. :-[
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #27 Gepost op: 30 december 2023, 13:57:20 »
Er zit daar i.d.d. een hoop kennis op het spoor 0 gebied,maar zoals al gezegd,als je nu een vraag stelt,verwacht niet binnen een paar uur een berg reacties,geduld is een schone zaak.
( verder niks mis mee om je licht daar op te steken )
Verder is nadenken over wat je wil gebruiken qua rails en wat voor baan je wilt maken ( vast of modules) en hoe je die wil bouwen een goed plan.
Evenals goed nadenken wat je qua sporenplan wil maken,je bent met spoor 0 al snel meer ruimte kwijt dan je van tevoren had bedacht,hoe ik dat weet ?  ;)
Langdurig tekenen en proberen niet al teveel willen,dat is wel een "must"
Eenmaal eraan begonnen,dan ben je al snel verslaafd,maar goed dat is dan wel een gezonde verslaving  ;D
Suc6 en ik ben benieuwd welke plannen en ideeën je hier gaat tonen  (y)
Hier gebruik ik overigens gewoon 2 MM de rode uitvoering en voor wat ik heb en rij,is dat meer dan zat,een draadje van m'n frutsels is hier ook te vinden,linkje vind je onderaan dit bericht.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2023, 15:10:15 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #28 Gepost op: 30 december 2023, 14:08:54 »
Ha Geert-Jan,

Op gevaar af in herhalingen te vervallen:
Ik rijd ook al jaren 0 (Zwitsers 0m in mijn geval, beetje niche) met een klassiek thema: doorgangsstation aan een enkelsporige hoofdlijn met aftakking. Al het materieel reed probleemloos met mijn oude Intellibox II. Toen de snelheidsregeling van dat ding de geest gaf ben ik op Lenz overgestapt. Sinds die tijd rijdt het rollend materieel met Lenz en schakel ik de wissels (via een apart lijntje) met de intellibox II. Die heb ik gekoppeld aan Railware Switch (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62429.60, post 67.) Kan in jouw situatie ook leuk zijn.
Ik heb op een blauwe maandag, bij wijze van 'guilty pleasure', ook wat 0 spul gekocht: van MBW een 65 met twee zilverlingen. Dat is geen succes geweest. Ik kan de ervaringen op verschillende fora onderschrijven: ook mijn lok vertoonde na korte tijd meerdere storingen, terwijl een van de zilverlingen ineens vanuit een hoek een scheur in de kap kreeg, waarschijnlijk een gevolg van opgebouwde spanning door een klemmende onderkant. (De andere wagon bleek er ook last van te hebben, die heb ik inmiddels bijgevijld.) De firma zelf is (volgens mij begin dit jaar) opgehouden te bestaan. Lenz materieel daarentegen is bij mij volledig probleemloos: één lok had kuren bij ingebruikname maar die werd direct omgewisseld door de firma. Ikzelf ben voor een V100 gegaan: die zou ook goed in jouw plannen passen, beter dan een V200.
Nog twee kleine tips.
Kijk ook eens rond op het SNM forum, daar is veel info te vinden.
En koop wat poppetjes in schaal 1:45. In het begin van mijn 0 tijd namelijk bleef ik heel lang denken vanuit mijn oude (en hardnekkige) H0 perspectief, waardoor ik de neiging had alles net wat kleiner en wat krapper te maken dan eigenlijk zou moeten in deze schaal. Door daar die poppetjes bij te plaatsen (en eventueel een autootje) kom je daar heel snel achter en kun je nog aanpassingen maken. (Aan de andere kant: misschien ben ik de enige die daar last van heeft.)
Ik hoop je verdere activiteiten straks op dit forum te lezen!
Groet!  Frans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
Re: Spoor nul, opnieuw beginnen, graag advies
« Reactie #29 Gepost op: 30 december 2023, 14:31:19 »
En het hoeft niet duur te zijn........   https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104433.0

Voor branchlines en sidings gewoon code 100 rails op kartonnen dwarsliggers.... enz.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran