draad van 0,2 mm ø bij 400 mm lengte. een langer weerstandsdraad grotere stukken zou kunnen gaan snijden. hoor ik een klap. Er was inmiddels al teveel stroom door de draad gelopen, de draad was warm geworden, heet en geknapt.
0,2 mm ø , bedoel je dan 0,1 mm straal, dus 0,1 x 0,1 x 3,14 = ongeveer 3/100ste kwadraat mm. ?Op de foto zie ik toch iets anders, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Ikzelf heb ook eens zoiets gemaakt, met 1 litze (koper) uit een gewoon 230 volt snoer, een cm of 15 lang.Een paar volt is genoeg om de boel heet te stoken.Ook bij een apparaat overgenomen van iemand anders staat iets van 2,3 V (of 3,2 V, heb hem nu niet bij de hand)Dus een volgend experiment: begin eens bij 1 volt en wees voorzichtig, je brand je vingers al. Wat de amperage doet kan ik zo niet beoordelen, maar bij die 12 volt was het zo ongeveer een lasapparaat. Ik zou het bijvoorbeeld doen door een laag voltage te kiezen en dan de amperage op te schroeven.
Zo'n labvoeding kan wat vreemd reageren. Je moet een zeker voltage hebben om het amperage goed te kunnen regelen en omgekeerd, heb ik gemerkt.Zet hem maar op 5V met het amperage minimaal; kan niet misgaan.Dan draai je de stroom op en test met een stukje piepschuim.Let op de stroom; die bepaalt de warmte van de draad.
Warmte draad heeft toch een bepaalde weerstand?Geldt dan niet V=I*Rhttps://www.calculator.net/ohms-law-calculator.html
Dat is waar, al wordt die wel groter bij verwarming.Maar rekenen helpt hier niet zoveel; men moet toch uitproberen wat de draad met het materiaal doet ¯\_(ツ)_/¯
Beetje basis kenis , simpel uitgelegdSpanning is hoe hard die electronen door de draad worden geduwdStroom is de hoeveelheid electronen door je draadWeerstand is hoe moeilijk de electronen door de draad (of weerstand ) gaanAls je draad warm word verrandert de weerstand,De voeding die je heb kan je op stroom af stellen (begrenzen) , dit kan je makkelijk doen door de uitgang kort te sluiten en de stroom die je wilt dan in te stellenSpanning kan je dan verder omhoog zettenDe voeding zal nu de ingestelde stroom handhaven, hopelijk zal dan je draad wel heel blijvenAls alles goed gaat zal je stroom hetzelfde blijven en de spanning bij inschakelen wat zakken ( doordat de draad warm word , en de weerstand hoger word)Hopelijk heb je wat aan deze uitleg
Ik zou zelf gewoon de spanning op 24 Volt of zo zetten en de stroom helemaal minimaal. Draad aansluiten en dan de stroompotmeter langzaam opendraaien en kijken wanneer je draad goed snijdt.
Let wel: niet elke labvoeding is hetzelfde en de uitgang kortsluiten kan bij sommige modellen in ingeschakelde toestand nog steeds een beste vonk en klap veroorzaken, doordat er (vaak) een uitgangsfilter met elco op de aansluitklemmen zit. De uitgang eerst kortsluiten en dan pas inschakelen is dan een stuk prettiger voor jezelf.Hou er wel rekening mee dat goedkope labvoedingen het lang niet altijd leuk vinden om lang ingeschakeld te zijn, maar dat hangt wel van het gebruikte vermogen af.
Bij langdurig gebruik richt ik een ventilatortje op het uitwendige koelblok.
Maar bij de labvoeding kun je de spanning en stroom apart regelen.
Ik zou het anders doen…….Stroom op maximaal. Spanning langzaam opvoeren tot de draad heet genoeg is. Dan eventueel de stroom terugdraaien totdat hij net begrenst. Op mijn snijder is dat 11V. Naar stroom kijk ik nooit.