Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:23:10
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57

Auteur Topic: Abc pendelen met Zimo decoder  (gelezen 2703 keer)

MartinRT

• Offline Offline
Re: Abc pendelen met Zimo decoder
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2023, 12:42:20 »
Hallo Peter,
dat er verschil is tussen Esu en Lenz klopt volgens mij wel.  Eigenlijk zou ik moeten zeggen verschil tussen Lenz en Esu, want Lenz kwam er als eerste mee met bijbehorende units als de BM 1 2 en 3.
Om niet alles dubbel te moeten maken (omgekeerde verlaging) en vooral om verwarring te voorkomen heeft Lenz de éénduidigheid:  alle isolatie in de rechter railstaaf in rijrichting. En niks in te stellen in de decoder.
Bij Esu kun je in de decoders wel de keuze maken tussen links en rechts (of beide) en hebben ze, maar ik ben geen Esu kenner, gekozen voor standaard links, in ieder geval de omgekeerde verlaging. Ook bij Zimo is de keuze mogelijk.

Waar het probleem aan ligt weet ik nu ook niet meer.  Je rijdt toch niet met wagons met verlichting ?  Je test toch alleen met de loc ?  En stoppen andere loc's wel op de ABC sectie ? En weet je zeker dat de railisolatie in orde is ?
En heb je de decoder instellingen ook gecontroleerd na het programmeren ? Kan daar iets fout gegaan zijn ?
« Laatst bewerkt op: 23 December 2023, 12:48:51 door MartinRT »

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2023, 12:59:12 »
Wat ik gedaan heb is beide rails geïsoleerd, met een aftakking van de voeding rechtstreeks naar de rechterrail en via dezelfde schakeling die jij hebt naar de linkerrail.

Dit alles zit vrij ver van de plek waar de voeding normaal op de rails aangesloten is, en ik had het idee dat als ik de schakeling rechtstreeks zou voeden maar de rechterrail via de baan zou voeden het voltageverschil te klein zou zijn omdat het nikkelzilver van de sporen minder goed geleidt dan de koperdraadjes naar de voeding.

Uiteraard had voeding voor de linkerrail via de schakeling van de rails iets verderop aftappen ook gekund maar daar had ik niet voldoende aansluitspul voor.

Als het goed is is er ook een instelling voor het voltageverschil dat de decoder wil zien voor ABC. Dat zou je kunnen verkleinen.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2023, 13:01:32 »
Let op dat de instelling voor links/rechts verwarrend is, want dat is de instelling voor de kant met het hogere voltage, en de schakeling verlaagt het voltage dus die moet dan aan de andere kant zitten. Ben ik in eerste instantie het schip mee ingegaan.

Oh, en draai de polariteit van de schakeling eens om voor de zekerheid. Oh, dat had je al gedaan.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2023, 13:03:35 door iljitsch »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2023, 13:26:07 »
Verwarrend zeer zeker.   :-[   En daarom ben ik zo blij, dat Lenz voor éénduidigheid heeft gekozen.
De verwarring is pas ontstaan toen er ook andere mogelijkheden geboden werden. Die kunnen op zichzelf misschien best positief zijn, maar dan moet je daar wel goed mee kunnen omgaan.
Ik houd het lekker op Lenz, nu nog in voorbereiding voor mijn baan.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2023, 13:32:43 »
ik gebruik 5 diodes, 4 in serie, 1 anti paralel.
Je zou 5 in serie en 1 anti kunnen proberen, of juist 3 en 1.
Domburg Train Support heeft hier een instelbaar printje voor gemaakt, kijk maar op hun site. (Toevallig gevonden op zoek naar informatie)

En ik kom op nog een vraag:  welke centrale gebruik je (hopelijk geen Ühlenbrock 1)  en als het multi-protocol is, staat die dan op alleen DCC ?
« Laatst bewerkt op: 23 December 2023, 13:35:01 door MartinRT. Reden: toevoeging »

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2023, 17:15:28 »
Heren, weer bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik de witte z21 als centrale. Ik heb inmiddels een poging gedaan om het verschil tussen de railstaven te meten ik meet zo'n 2 volt verschil. De multimeter in de wisselstroomstand. Ik kan nog een poging wagen met een extra diode, maar ik denk toch wat Martin al oppperde, het pendelen in ieder geval hiermee niet zal lukken. Het controleren van de waardes na het programmeren zal ik ook nog gaan doen, ik programmeer met de Esu programmer. Voor alle duidelijkheid, het linkerspoor is voor zien van de diodes, gezien in rijrichting.

PeterC

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2023, 17:42:51 »
Afhankelijk van de decoder kan je een vertraging voor het ABC-remmen en een vaste rem-afstand onafhankelijk van de snelheid instellen. Ik zou al die opties op 0 of minimaal zetten voor de zekerheid.

En: inertie bij het remmen op 0 zodat remmen ook direct stilstaan is.

Oh, en bij Zimo kan je een instelling maken waarbij met een F-toets de ABC genegeerd wordt. Ik neem aan dat je die niet per ongeluk de hele tijd aan had staan, maar ja even controleren kan geen kwaad.

En ik dacht dat ik het lastig had met ABC aan de praat krijgen...

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 December 2023, 18:22:52 »
Met deze decoder software versie gaat pendelen niet lukken.

En ik dacht dat ik het lastig had met ABC aan de praat krijgen...

Lenz centrale (de kleine)  Lenz decoder   Lenz BM1 BM2 BM3   werkend vanaf de eerste seconde  ;D  (y)

Ben nu een beetje de grenzen van de mogelijkheden aan het verkennen op een voorlopig baantje, zodat ik mijn definitieve ontwerp er op kan afstellen/aanpassen.

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2023, 21:24:17 »
Heren,

Ik zie op de Zimo gebruiksaanwijzingen blad dat er ook updates zijn voor deze decoder. Heeft iemand ervaring met het updaten van een decoder, blijft het aanwezige geluid onverandert? Met deze update zou het pendelen wel mogelijk moeten zijn. Gezien het feit dat dit geen eigen loc is ben ik toch een beetje huiverig om dit zomaar te doen.

PeterC

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2023, 23:28:29 »
Firmware updaten gaat onafhankelijk van het geluid

Groet,
Guus
OpenDCC fan

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2023, 00:41:57 »
Maar stopt de loc nou inmiddels wel ?  Anders heeft updaten in mijn ogen geen zin.
En omdat je de diodes in de linker railstaaf hebt, heb je ze dan ook omgekeerd, althans omgekeerd aan Lenz, en staat de decoder dan ook op links of allebei de richtingen ?  En de andere geadviseerde instellingen ?

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2023, 15:42:18 »
Heren,

Ik heb op het proefbaantje de onderbrekingen aan de rechterkant gemaakt. Ik had het advies van een extra diode even vergeten maar ik heb inmiddels deze erbij gezet en nu stopt de loc zodra hij op het geïsoleerde gedeelte komt, zijn nu dus 6 diodes. Dus dat werkt nu.
Dan is het de vraag hoe je een Zimo decoder kunt opwaarderen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb de Esu programmer en het JMRI programma.
Sorry dat ik bepaalde handelingen niet vermeld heb maar ik heb alle hier gegeven adviezen geprobeert.(Behalve de diode)
Voor alle duidelijkheid, ik gebruik dus een apart stukje rail waar ik de onderbrekingen in heb zitten, kan deze dus eenvoudig wijzigen indien noodzakelijk. Het rijden doe ik met de multi mouse.

PeterC

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 December 2023, 17:03:25 »
Wat wil je opwaarderen?

DecoderPro, onderdeel van JMRI, snapt zowel mijn Zimo als ESU decoders. Ik heb nu een tweede ABC-sectie ingericht en terwijl ik dit typ pendelt er een locomotief heen en weer. Werkt bij beiden.   :)

(In eerste instantie had ik dezelfde schakeling op beide sporen aangesloten, maar dat betekent dat het bij de ene rechterspoor is en de andere linker. De decoders instellen dat ze op beide richtingen reageren hielp niet, dan reden ze gewoon helemaal niet meer want in beide richtingen ABC... Dus aparte schakelingen voor de twee richtingen. Je kan volgens mij de schakeling wel hergebruiken voor een ander spoor in dezelfde richting.)

Overigens ideaal bij Zimo dat je een F-toets kan instellen om de ABC te overrulen.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2023, 19:38:06 »

zimo firmware kun je 'opwaarderen' met een zimo programmer, de mxulfa.

Ik heb zo'n ding, je mag de decoder opsturen dan zal ik em voor je updaten

Je mag ook langskomen in Hilversum.

De zwarte Z21 schijnt ook firmware van zimo decoders te kunnen updaten, daar heb ik geen ervaring mee.

Guus
OpenDCC fan

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2023, 21:13:33 »
Iljitsch, ik zag op de Zimo site dat er updates zijn voor decoders. Ik zie daarbij ook dat na deze update het pendelen wel zou moeten werken vandaar dat ik dat wil proberen.(Als de eigenaar van wie de loc is dat goed vind natuurlijk.)

Piksov, bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachte, zou mooi zijn. Je hoort nog van mij.
PeterC