Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:58:51
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
  

Auteur Topic: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem  (gelezen 2167 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2023, 10:25:38 »
Het gaat m.i. zowel bij Collin als bij Jo om de 4029 (oud 1321).
De versies van Jo zijn ouder, waarschijnlijk heeft Fleischmann de aandrijving gewijzigd vanwege de komst van de tandradloc "Groene Karel" (4028).
De 1321/4029 kwam al in 1962 als opvolger van de 1320, de Groene Karel kwam pas zo'n 12 jaar later.

Op het wereldwijde web zijn diverse versies te zien.
Bij sommige is het grote tandwiel in de cabine te zien, ongeveer recht boven het paddestoelcontact.
Bij de versies van Jo zit daar geen tandwiel.

Verder zijn er diverse uiterlijke verschillen. Voorheen opschriften in reliëf, later gedrukt. Bij de laatste zowel BD Nürnberg/Bw Ansbach als BD Frankfurt/Bw Frankfurt.
Ook het gat in de kruiskop is gewijzigd, eerst rond, later ovaal.

Ik vraag me af of het middelste tandwiel wel een klemring nodig heeft. Het tandwiel zit immer geheel opgesloten tussen de tandwielen erboven en eronder.
Ook kan ik op de foto geen gleuf in de as ontdekken.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 10:30:03 door grossraumwagen »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2023, 12:39:34 »
Die zit er wel.

Ik heb zowel de nieuwe versie (links, 4029*) met opschriften gedrukt, als de oude versie (rechts, 1321*) met reliëfdruk, als de Carl:



De veronderstelling van grossraumwagen is aannemelijk als je de wielen van beide BR 80-versies vergelijkt met die van de Carl. Die van de nieuwe versie zijn hetzelfde als die van de Carl, met een dunnere wielband en fijnere spaken. Ook heeft de nieuwe al een aangepast frame (rood, links van de motor), met gaatjes op de plekken waar Carl-tandwielen horen te zitten.

De nieuwe heeft dus een afwijkende aandrijving, die ik ook nog nergens in een handleiding heb teruggevonden (zie bijvoorbeeld de Fleischmann HO-database).

En er zit wel degelijk een dun borgringetje (E) op het tweede tandwiel na de motoras:




Moeilijk te zien, daarom hier even los neergelegd:



*De catalogusnummers zijn in 1971 aangepast; de Carl is van 1972. Het kan dus zijn dat de BR 80 al onder nummer 4029 werd uitgegeven, maar nog met de oude aandrijving. In de Fleischmann HO-database staat een versie van de 1321 vermeld met verschijningsperiode 1970 - 1972. Die heeft “verfijnde spaakwielen”, helaas geen vermelding van een wijziging van de aandrijving. Deze wordt ook vermeld als 4029.

Vrolijke Kerst!
« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 15:56:01 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2023, 14:45:07 »
De borgring(clip) ligt dus achter het voorste tandwiel zodat dat tandwiel er overheen glijdt.