Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 19:51:29
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 19:29:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:26:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 19:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:25:02
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
  

Auteur Topic: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem  (gelezen 2570 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2023, 10:25:38 »
Het gaat m.i. zowel bij Collin als bij Jo om de 4029 (oud 1321).
De versies van Jo zijn ouder, waarschijnlijk heeft Fleischmann de aandrijving gewijzigd vanwege de komst van de tandradloc "Groene Karel" (4028).
De 1321/4029 kwam al in 1962 als opvolger van de 1320, de Groene Karel kwam pas zo'n 12 jaar later.

Op het wereldwijde web zijn diverse versies te zien.
Bij sommige is het grote tandwiel in de cabine te zien, ongeveer recht boven het paddestoelcontact.
Bij de versies van Jo zit daar geen tandwiel.

Verder zijn er diverse uiterlijke verschillen. Voorheen opschriften in reliëf, later gedrukt. Bij de laatste zowel BD Nürnberg/Bw Ansbach als BD Frankfurt/Bw Frankfurt.
Ook het gat in de kruiskop is gewijzigd, eerst rond, later ovaal.

Ik vraag me af of het middelste tandwiel wel een klemring nodig heeft. Het tandwiel zit immer geheel opgesloten tussen de tandwielen erboven en eronder.
Ook kan ik op de foto geen gleuf in de as ontdekken.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 10:30:03 door grossraumwagen »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2023, 12:39:34 »
Die zit er wel.

Ik heb zowel de nieuwe versie (links, 4029*) met opschriften gedrukt, als de oude versie (rechts, 1321*) met reliëfdruk, als de Carl:



De veronderstelling van grossraumwagen is aannemelijk als je de wielen van beide BR 80-versies vergelijkt met die van de Carl. Die van de nieuwe versie zijn hetzelfde als die van de Carl, met een dunnere wielband en fijnere spaken. Ook heeft de nieuwe al een aangepast frame (rood, links van de motor), met gaatjes op de plekken waar Carl-tandwielen horen te zitten.

De nieuwe heeft dus een afwijkende aandrijving, die ik ook nog nergens in een handleiding heb teruggevonden (zie bijvoorbeeld de Fleischmann HO-database).

En er zit wel degelijk een dun borgringetje (E) op het tweede tandwiel na de motoras:




Moeilijk te zien, daarom hier even los neergelegd:



*De catalogusnummers zijn in 1971 aangepast; de Carl is van 1972. Het kan dus zijn dat de BR 80 al onder nummer 4029 werd uitgegeven, maar nog met de oude aandrijving. In de Fleischmann HO-database staat een versie van de 1321 vermeld met verschijningsperiode 1970 - 1972. Die heeft “verfijnde spaakwielen”, helaas geen vermelding van een wijziging van de aandrijving. Deze wordt ook vermeld als 4029.

Vrolijke Kerst!
« Laatst bewerkt op: 25 December 2023, 15:56:01 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Fleischmann BR80 (4029?) aandrijvingsprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2023, 14:45:07 »
De borgring(clip) ligt dus achter het voorste tandwiel zodat dat tandwiel er overheen glijdt.