Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !)  (gelezen 3576 keer)

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Re: Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !)
« Reactie #15 Gepost op: 29 January 2024, 20:43:47 »
Het hoeft geen fout te zijn.
Met bitmasks kun je dit ook doen, b.v. door in dit geval een enkele variabele 'F' te gebruiken en zelf de individuele bitten te manipuleren met, je raad het al, bitmasks.
0x01 voor F0
0x02 voor F1
0x04 voor F2
etc.
0x80 voor F7

Bij bitfields laat je het de compiler oplossen, dat kan handig zijn, maar heeft ook wat vervelende neven effecten. Bitfields en pointers zijn bijvoorbeeld een vreselijke combinatie.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #16 Gepost op: 29 January 2024, 22:38:40 »
Ik bedoelde idd bitmask zoals Jeroen beschrijft, bitfields zoals Bas beschrijft is ook een optie, beide hebben zo hun voor en nadelen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat meestal uit naar bitmasks, dan heb je ook direct toegang tot de hele waarde wat voor sommige dingen weer handig is, dat kan met bitfields ook wel, maar dan moet je er weer een union omheen vouwen. (bitfields werken ook niet helemaal gelijk, dat verschilt per compiler, binnen 1 systeem gaat dat wel goed, als je data gaat versturen kan dat wat verschillen opleveren.)

Tot zover wat geneuzel over bitjes, doe vooral wat voor jou werkt :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 January 2024, 23:12:48 »
oh dan slik ik mijn woorden omtrent tikfout weer in  :P. Ik ben wel juist fan van de bitfields omdat het fijn codeert. Kan je gewoon lekker simpel in code tikken  F1 = 1 ; Ik hou van dergelijke simpele syntax.

Citaat
Tot zover wat geneuzel over bitjes, doe vooral wat voor jou werkt
Ja ik ben nu ook klaar  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2024, 00:19:48 »
Leuk deze discussie, bedankt voor jullie input heren !  (y)
Deze materie ben ik al vaker tegengekomen, maar had mij er nooit echt in verdiept. Jullie uitleg en toepassing werkt verhelderend.
Ik denk dat ik het voor dit project even hou zoals ik nu bedacht heb, maar dat neemt niet weg dat ik deze methode mogelijk ga toepassen in het grotere geheel waar mijn wired throttle deel van gaat uitmaken. Mocht geheugencapaciteit een issue worden   :)

Enneuh Bas, je hebt helemaal gelijk ik ga de typo aanpassen  ;D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2024, 08:25:01 »
In dat geval  ;) Er bestaat een derde optie. Arduino heeft aanvullend nog extra macro's en functies waaronder deze drie:
bitSet( byte, pin );
bitClear( byte, pin );
bitWrite( byte, pin, state );

Je kan er 1 bit per keer mee schrijven van elke byte naar keuze.

Je kan dan je functies F0 - F5 definieren als
const int F0 = 0 ; // N.B. door const te gebruiken, bespaar je ook RAM. En je kan niet perongeluk de waarde van F0 veranderen. Het is dan een constante en geen variabele meer
const int F1 = 1 ;
const int F2 = 2 ;
const int F3 = 3 ;
const int F4 = 4 ;
const int F5 = 5 ;
Dit is dus iets anders dan bit masks. Maar under the hood werkt het hetzelfde.

Vervolgens om een functie aan te zetten kan je dan kloppen:
bitSet( locDB[currentLoco].functions, F0 ) ;
// of
bitWrite( locDB[currentLoco].functions, F0, 1 ) ;

En idem dito voor uitzetten.
bitClear( locDB[currentLoco].functions, F0 ) ;
// of
bitWrite( locDB[currentLoco].functions, F0, 0 ) ;

Dit is de Arduino way of doing things. Maar naar mijn nederige mening is het niet zo mooi als.
locDB[currentLoco].F0 = 1 ;

Anyways.  Ik hoop straks meer film en plaatjes te zien van je werkende handregelaar   ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Marijn

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2024, 16:40:32 »
Hoi Allemaal,

We hebben weer een dagje lekker aan de hobby gezeten.
De vraag was of alle alle bedieningselementen en nog wat besturingshardware fysiek in een Strapubox 2090 zou passen... nou...
Het was even en passen en meten maar het is gelukt  :)

Alles zit nu op de plek waar het moet zitten.

Van binnen ziet het er zo uit :

De microcontroller is op een baantjes-print terecht gekomen en ik heb deze al kunnen programmeren via de RJ12 aansluiting, dit werkt naar behoren.
Volgende stap: alle draadjes tussen de microcontroller en de bedieningselementen aansluiten en fatsoenlijk wegwerken, dat gaat vast lukken  (y)

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2024, 16:43:25 »
 (y) (y)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2024, 17:05:42 »
Wat ontzettend gaaf dat dit gelukt is.
Mijn volgende projectje is een pendelbaantje met 2 analoge locomotieven te laten rijden, aan te sturen met de DCC-EX centrale en Rocrail.
Maar na het zien van je handregelaar lijkt het me ook leuk om die er bij te hebben. Ik blijf je volgen!
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2024, 12:26:37 »
@ Marijn en AlbertG:

Goedemiddag,

Het is al een tijdje angstvallig stil hier.... Ik heb ook een dcc-ex centrale met wifi en telefoon bediening. Het heeft me behoorlijk hoofdbrekens gekost om het te bouwen want ik ben geen electronicus en programmeren van Arduino is ook niet bepaald dagelijks werk...

Maar ik wil dolgraag een wired controller, desnoods een wifi controller als er maar een draaiknop op zit. En een locomotief kunnen kiezen uit een lijst of menu lijkt me ook handig. Maar ik heb geen idee hoe dat aan te pakken dus ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Op de dcc-ex website kom ik niet veel verder. Ik had gehoopt dat er een manier zou zijn om bijvoorbeeld een Rocomuis op de dcc-ex centrale aan te sluiten maar dat schijnt niet te kunnen.

Dus de vraag is: hoe staat het ermee en kan ik het namaken met jullie hulp of is er een mogelijkheid dit uit te besteden?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

bask185

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2024, 14:00:27 »
Citaat
Dus de vraag is: hoe staat het ermee
Wat betreft multimaus integratie in DCC-EX.
Ik was ooit begonnen met een nieuwe Xnet library omdat die de enige die we kunnen vinden op internet geen GPL licentie wilt toepassen. Die kerel (gathow) maakt leuke libraries enzo, maar je mag er er alleen thuis mee hobbyen, je mag dat niet even toevoegen aan bijvoorbeeld een DCC-EX project en dat op internet zetten volgens mij.

Ik was halverwege ongeveer, maar ik had niet echt niet tijd en zin om hem af te maken.

Dat DCC EX project is tamelijk ingewikkeld. Je fietst niet even mr gathows library er in en ik ga dat niet doen.

Er bestaat wel een arduino library met hun DCC-EX protocol. Daarmee kan je zelf een wired throttle maken. Ik kwam er alleen dat dat ding 950 van je 2000 bytes aan RAM opvreet, voor mijn toepassing was dat een probleem dus ik liet chatgpt een nieuwe maken met minder poespas er in  ::).

Het is wel de manier om het te doen. Ik ben nog bezig een bepaald schaduwstation automiserings programma, maar daarna kan ik opzich wel een programma samenstellen waarmee je een throttle zoals die van Marijn kan maken.

Wat betreft hardware kan je een standaard arduino nano pakken en er een potmeter en iets van schakelaars aansluiten. Dan kan je nog kijken voor een I2C OLED of LCD. Die bedraad je maar met vier draden. Tot hier aan is het nog makkelijk om zelf aan te sluiten. Daar kan ik met aansluit schema's assisteren.

Precies dit (zelf throttle bouwen met losse onderdelen) wel eens gedaan en ik heb hem ook nog. Dus die kan je evt overnemen. Je kan hem hier zien. Er staan ook nog wat filmpjes verderop.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99163.msg3222240619#msg3222240619

Ik heb ook ooit voor Xnet (maar dit kunnen we nog ombouwen) een setje throuh hole printplaten laten maken. Daarvan kan je er 1 af solderen en met een kleine wijziging (2 draadbruggen) maken we hem zo geschikt voor gebruik bij een DCC-EX centrale.

Vanaf hier kan je er over zien en lezen. Mits ik ze niet heb weggegooid, zou ik er nog 4 over moeten hebben. In essentie kan je hem zien als arduino met 3 potmeters, drukknopjes en een schermpje in 1 print.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99163.msg3222308333#msg3222308333

Ik heb ook 3D bestanden online staan om die niet al te mooie doch functionele behuizing te 3D printen.

Maar even praktisch, als je met een multimaus en apps wilt rijden, waarom haal je niet gewoon even zo'n z21 met router in huis? Die zijn relatief niet duur en die werken meestal out-of-the-box zonder hoofdbrekens of zelf handregelaars in elkaar solderen  ::).

Citaat
of is er een mogelijkheid dit uit te besteden?
Je kan altijd een contact formulier invullen op m'n website, te vinden hier

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2024, 15:43:36 »
Hoi Albert,
Welke software gebruik je voor je modelbaan? Als je Rocrail gebruikt kun je de Roco Wlanmaus toevoegen als extra centrale. De maus verbind je dan met hetzelfde netwerk als de computer waar Rocrail op draait. Daar heb je verder geen z21/Z21 voor nodig. Dit is verreweg de eenvoudigste oplossing voor een draadloze controller. Je hebt er wel een geldige support key voor nodig.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=roco:roco-wmz21-en

Op de DCC-EX website staan diverse handregelaars genoemd:
https://dcc-ex.com/throttles/hardware/index.html#gsc.tab=0

Ik heb zelf deze nagebouwd:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca-wioctrl-en
Deze werkt ook alleen met Rocrail samen.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2024, 16:09:01 »
Hoi Albert,

Geen van allen. Ik heb de dcc-ex centrale nagemaakt met een Arduino mega. Mede aan de hand van jouw filmpjes 😉.  En ik bedien het met de app engine - driver.
Dat is alles. Ik vind rijden met mijn telefoon niet prettig. Ik wil liever een handregelaar. Ik wil een loc kunnen kiezen uit een lijst en rijden met een draaiknop. Mag bedraad of draadloos. Draadloos is misschien handiger als dat kan.

Wissels blijven handbediend. Het gaat mij puur om het rijden. Als ik alles van te voren had geweten (beseft)  had ik liever een plug-and-play centrale gekocht. Een z21 of een tweede hands Rocomuis oid. (Maar ach, het was ook wel leuk om te maken....)

Ik zal je links even uitpluizen. Als ik het niet meer snap meld ik me wel weer.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Marijn

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2024, 16:30:27 »
Hallo heren, ja alles ligt stil niet zozeer omdat ik er geen zin meer in heb maar er zijn even wat andere zaken die wat belangrijker zijn.

Ik doe wel even een stapje terug, ik kies voor mijn eerste proto voor een iets grotere behuizing Hammond 1593X https://www.hammfg.com/electronics/small-case/plastic/1593
Het lukt mij nog niet zo goed om mijn variant in de Strapubox 2090 te krijgen en dan gaat het met name m de hoeveelheid draden die tussen de display/potmeter/toetsen en de PCB met de microcontroller moeten komen.
Ik heb liever een werkend exemplaar in een grotere behuizing, dan de situatie zoals die nu is  ;D

Dus Albert (Scratchbuild)  helaas kan ik je nu nog niet helpen aan een werkend exemplaar, maar misschien dat de oplossingen van Albert en Bas je nu even verder opweg kunnen helpen.
Mijn vriendelijke verzoek dit eventueel in een neeuw draadje voort te zetten, ik ben een beetje bang dat als ik hier weer mee verder ga dit draadje vol zit met goede info en tips die dan weer niks met de Throttle die ik bouw te maken heeft. Alvast bedankt !  (y)