Het resultaat van deze ABS-schakeling (automatic braking system)Uiteindelijk heb ik in gedachten een ABS-schakeling die ik via een digitaal aangestuurd relais gekoppeld aan de stand van een sein kan aansturen. Dus rood sein: treinen stoppen, groen sein, treinen rijden verder.
Dit systeem heet geen ABS maar ABC : Automatic Braking Control.
Als je daar mee verder wil is het misschien handig om de site van Lenz eens door te nemen.
Met een schakeldecoder kun je de trein via de abc voor een onveilig sein laten stoppen
Je schrijft dat je de lokdecoder kunt instellen bij voor- en achteruitrijden. Dat lijkt me nogal een passen en meten voordat dit goed werkt, lijkt me.
Bij een trek-duw zou je de decoder in de stuurstand hetzelfde adres kunnen geven als de lok. Dat scheelt passen en meten.
Dan maak je het weer duur en ingewikkeld mee. Marklin promote dit ook. Ze willen dat je hun remmodules aanstuurt met M83 decoders. Je moet dan bezetmelders maken met hun S88 modules en dan in een central station een koppeling leggen tussen terugmelder en schakeldecoder. Dit kost bijna tegen de €100,- per blok en is veel meer werk.
Voor een 60cm treinstel met stroomafname ergens in het midden-ish, komt je er mee weg maar als je trein 1,50m lang is en je blokken 1,80m. Dan zou een push-pull setje in 1 richting kunnen remmen over 1,80m en in de andere richting in 0.3m. Dat is natuurlijk niet echt tollerabel imo.
In het geval van push-pull treinen, wordt het ingewikkelder. Je rem sectie moet je dan onderverdelen in een buffer zone en een rem zone. ABC wordt dan pas ingeschakeld als de neus van de trein over de rem sensor rijdt.
Uiteraard omdat ik de BM2 nogal duur vind, heb ik hiervoor ook een ontwerpje liggen. Maar die is nog niet af. Maar je hebt er geen losse schakeldecoders of terugmelders bij nodig en de blokken vormen onderling een failsafe bloksysteem.
Nee, ABC werkt doordat de decoder een lager voltage op de ene rail ziet dan op de andere. Volgens mij werkt dit dus pas als het laatste stroomafnemende wiel de ABC-zone bereikt heeft.
Ik begrijp dat je tegenwoordig makkelijk PCBs kan laten maken in kleine oplagen. Zou dus een optie kunnen zijn een bordje te ontwerpen voor zelfbouw ABC-schakelingen.