Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
Vandaag om 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:23
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:27:22
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 19:08:53
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35

Auteur Topic: DCC EX Arduino Mega.  (gelezen 5673 keer)

Scratchbuilt

• Online Online
DCC EX Arduino Mega.
« Gepost op: 17 December 2023, 14:24:13 »
Samen met andere clubleden ben ik ook begonnen met de Arduino Mega. Ik heb de dcc ex website doorgespit en de video's van 'albert' op youtube bekeken. Ik heb gewoon de dingen besteld volgens het boodschappenlijstje via Amazon.

Dat zag er zo eenvoudig uit dat ik dacht dat ik dat ook wel kan. Nou niet dus. Ik heb tevens een wifi EPS gekocht. Die doet het ook niet. Ik lees op de dcc website dat de recent gekochte eps-sen idd niet werken. Lekker dan.

Omdat ik niks digitaal had heb ik een Lokpilot 5 met een zespolige stekker gekocht en die in een voorbereidde Fleischmann 537753 gedrukt.

Op de Arduino en de motorshield branden wel vele ledjes, maar de locomotief geeft geen krimp. Niet met wifi en ook niet met de computer.

Kortom: het is een peulenschil voor mensen die snachts dromen van electronica en bij wie soldeertin door de aderen stroomt.
Voor alle anderen is het een luchtspiegeling.

Inmiddels ben ik er achter dat je het vooral niet moet doen zoals op de site en youtube is voorgespiegeld. Spijt dus.

Hoe dit afloopt? Via marktplaats in de kliko vrees ik.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Rico [momfer]

• Offline Offline
Re: DCC EX Arduino Mega.
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2023, 14:43:43 »
Of we proberen er hier met elkaar uit te komen, Albert.

Jammer dat je eerste stappen op dit pad je tegen vallen. Niettemin is er vast een manier om verder te komen.

Kun je een foto maken van je opbouw van de kale DCC-EX centrale (= Arduino + Motorshield) en beschrijven hoe je e.e.a. hebt aangesloten?

Werk je met de EX-Installer of met de Arduino IDE (en dan welke versie)?

De kliko kan altijd nog.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 14:45:15 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2023, 16:16:13 »
Dank voor het aanbod Momfer. Ik ben idd wat gefrustreerd, gaat wel weer over. Eerst de foto's.

2e foto: Roco testrondje. Ik heb het condensatortje tussen de spoorstaven weggehaald.

Ik heb de Ex=installer Automated Installer gebruikt, de optie Deek-Robot motorshield stond er niet bij als keuze en koos voor 'standard motorshield' en de tweede keer voor Arduino motorshield. Op de motorshield, naast/achter het groene aansluitblok, brandden wel alle 4 de leds, maar de multimeter gaf op de sporen 0 volt. Is dat niet raar? Voeding levert wel braaf 14 volt. De locomotief deed niks, ook niet de lampjes, wat ik wel had verwacht. Ik las in de beschrijving van de Lokpilot dat het adres CV3 is? Ik heb ook gekeken of de stekker van de decoder niet verkeerd om zit.

Op de foto zie je verder een extra 5V voeding voor bij gebruik van de EPS, bij gebruik van de laptop hoeft dat niet begreep ik.

Dit alles met de laptop er aan met de EX web throttle.

Met de EPS wordt voorlopig niks vrees ik: (Ik heb wel de geadviseerde 'Engine Driver' op de telefoon.)

"......a supported WiFi shield
We recommend the Makerfabs ESP8266 WiFi Shield
WARNING: Most ESP8266 WiFi options, including the Makerfabs WiFi Shield, are now shipping with an incompatible AT firmware version. This can be corrected, but is probably beyond Conductor level and requires additional hardware.
See ESP8266 (WiFi Boards) - AT Version Issues and Solutions for more information.
We are currently investigating other options...."

Misschien is de Lokpilot niet goed? Of de loc? (analoog reed het prima) Of moet iemand anders (clubgenoot) eerst even de loc-met-decoder testen en een adres instellen?

Ik hoop dat we er uit komen.

Albert (niet dezelfde albert als van de youtube DCC-EX filmpjes..  ;) )

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2023, 17:10:36 »
Er is een update.... (zo snel kan het gaan)

Net, minuut geleden, was ik aan het proberen en alles was zoals ik beschreef in het vorige bericht. Maar toen deed ik iets stoms. Ik drukte op de reset knop van de motorshield. Natuurlijk deed toen de shield niks meer. Paniek. Ik heb alle stekkers losgetrokken en de voeding uitgeschakeld. En de EPS (wifi-ding) losgehaald van de Arduino. En de web-throttle opnieuw opgestart.

Na enige tijd toch maar weer wat proberen. De ledjes op de motorshield van de baan brandden weer, de ledjes van het programmeerspoor gingen aan en uit. (knipperen) foto 3

Met de multimeter gekeken of er wel weer stroom was op de motorshield en uit gewoonte ook even aan de rails gehouden.  Programmeerspoor gaf 0 volt maar de baan gaf zowaar wat spanning aan! Ik dacht: het zal toch niet waar zijn? Snel de loc van programmeerspoor op de baan gezet en wat? Het reed!. Met de throttle kon ik harder en zachter, voor en achteruit, en de lichten aan en uit zetten! Voor een digitaal analfabeet als ik een adrenaline verhogende ervaring.

Maar nu: vraag 1, hoe krijg ik het programmeerspoor weer tot leven? Vraag 2: Ik heb de EPS nog niet weer geprobeerd, dat zal ik van de week doen, al verwacht ik daar niet veel van gezien het bericht op de dcc-ex website, maar vraag 3 en 3,5 heb je daar ideen over? Moet ik een andere wifi verbinder kopen?  vraag 4: Kan het echt aan het resetten van de shield gelegen hebben?

Albert

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2023, 18:11:52 »
Dank voor het aanbod Momfer. Ik ben idd wat gefrustreerd, gaat wel weer over. Eerst de foto's.

Bij de bovenstaande foto: De aansluitingen zien er goed uit, dat is fijn, Ik laat voor nu de wifi even buiten beschouwing, dat komt later wel.

Citaat
Ik heb de Ex=installer Automated Installer gebruikt, de optie Deek-Robot motorshield stond er niet bij als keuze en koos voor 'standard motorshield' en de tweede keer voor Arduino motorshield.

EX-Installer is prima. Werk meestal vlekkeloos. Voor DEEK motor shield  is Standard Motor Shield de juiste keuze

Citaat
Op de motorshield, naast/achter het groene aansluitblok, brandden wel alle 4 de leds, maar de multimeter gaf op de sporen 0 volt. Is dat niet raar?Voeding levert wel braaf 14 volt. 

1. Als de ledjes branden (alle 4) dan heb je zowel de PROG als de MAIN aanstaan en werkend.  (y)

2. Het is niet raar dat je niks meet. DCC is een wisselspanning in blokvorm en de meeste multimeters kunnen er niet mee overweg. De meeste meters geven in de DC-stand 0 Volt aan. In AC-stand geven de meeste pakweg de helft van de aangeboden voedingsspanning aan, in jouw geval dus ±7V.

Citaat
De locomotief deed niks, ook niet de lampjes, wat ik wel had verwacht. Ik las in de beschrijving van de Lokpilot dat het adres CV3 is? Ik heb ook gekeken of de stekker van de decoder niet verkeerd om zit.

De lok gaat pas rijden als je het lokadres (af fabriek standaard bij elke decoder adres 3) in EX webthrottle  hebt ingegeven en daarna in het scherm de regelaar verschuift.

Citaat
Op de foto zie je verder een extra 5V voeding voor bij gebruik van de EPS, bij gebruik van de laptop hoeft dat niet begreep ik.

Dit alles met de laptop er aan met de EX web throttle.

Met de EPS wordt voorlopig niks vrees ik: (Ik heb wel de geadviseerde 'Engine Driver' op de telefoon.)

Zoals gezegd laat ik de wifi eerst even buiten beschouwing.

Citaat
Misschien is de Lokpilot niet goed? Of de loc? (analoog reed het prima) Of moet iemand anders (clubgenoot) eerst even de loc-met-decoder testen en een adres instellen?

Met de decoder is vast niks mis, je hebt geen gekke dingen gedaan.

Citaat
Ik hoop dat we er uit komen.

Vast

Citaat
Albert (niet dezelfde albert als van de youtube DCC-EX filmpjes..  ;) )

Dat is mij bekend, die spreek en zie ik regelmatig :)

Ik beantwoord straks je andere bericht, eerst even eten :)
« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 18:14:08 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2023, 18:27:49 »
Hoi,
ben met hetzelfde project bezig.

Dus ook de filmpjes gevolgd en nog een keer en keer.
Maar ik moet zeggen. Bij mij werkt het PERFECT.

Let wel. Ik volg de filmpjes tot op de komma nauwkeurig. Mijn enige probleem is dat ik met een apple werk. Das soms onhandig in dit soort projecten.

Dus volhouden of even terug.
Groet Ad

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2023, 18:29:54 »
Ik lees een Arduino Mega gekocht via Amazon en denk dan als eerste aan een kloon (geen officiële Arduino die het platform zelf ondersteunt).

Die hebben een ander communicatie-onderdeel (CH340 als ik me goed herinner in plaats van een Atmega16U2) tussen computer-met-USB en de Arduino Mega chip (Atmega 2560). Dat leidt bij meer dingen tot problemen, omdat er dingen (intern) gewoon net even anders werken.
Omdat de WiFi-module rechtstreeks op de Arduino zit, kan ik me voorstellen dat het mogelijk aan kleinigheden in de communicatie ligt waardoor het niet werkt.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2023, 18:32:00 door Menno »

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2023, 19:01:29 »
Ik lees een Arduino Mega gekocht via Amazon en denk dan als eerste aan een kloon (geen officiële Arduino die het platform zelf ondersteunt).

Klonen werken over het algemeen prima. Ikzelf heb 2 klonen via AliExpress, die prima hun werk doen.

Citaat
Die hebben een ander communicatie-onderdeel (CH340 als ik me goed herinner in plaats van een Atmega16U2) tussen computer-met-USB en de Arduino Mega chip (Atmega 2560). Dat leidt bij meer dingen tot problemen, omdat er dingen (intern) gewoon net even anders werken.

Als de drivers voor de CH340 geïnstalleerd zijn, zal het prima werken. Ik heb wel gemerkt dat de CH340 chips nogal eens kapot gaan,  dat is natuurlijk lastig maar wel oplosbaar. Ook kan het in combinatie met RocRail in eerste instantie niet werken omdat de CH340 geen CTS ondersteund (onderdeel van het communitatieprotcool). 1 vinkje zetten in de instellingen kan dat oplossen.

Citaat
Omdat de WiFi-module rechtstreeks op de Arduino zit, kan ik me voorstellen dat het mogelijk aan kleinigheden in de communicatie ligt waardoor het niet werkt.

Dat is niet per sé eenvoudig oplosbaar, omdat de ESP software notoir onbetrouwbaar is en tussen veel verschillende versies zijn er steeds nieuwe issues. Het DCC-EX team heeft uitgezocht dat de AT versie 1.7.4 de meest betrouwbare versie is. Helaas zijn veel ESP chips uitgeleverd met andere versies, die allemaal hun eigen mankementen hebben. De chips kunnen een nieuwe firmware krijgen, maar dat is beslist geen beginnersklusje.

De versie van de wifichip wordt tijdens het opstarten van de centrale trouwens weergegeven. Op basis daarvan kan een uitspraal worden gedaan of het gaat werken of dat er een nieuwe firmware moet worden geflasht.
Groet,
Rico (momfer)

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2023, 19:03:46 »

<knipje>
Mijn enige probleem is dat ik met een apple werk. Das soms onhandig in dit soort projecten

De nieuwe EX-Installer schijnt het ook met Apple computers goed te doen. Ik heb zelf geen Apple computer, dus niet uit eerste hand.
Groet,
Rico (momfer)

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2023, 19:16:18 »
Er is een update.... (zo snel kan het gaan)

Resetten van de Arduino is niks ernstigs. De centrale start opnieuw op, meer niet.

Voor het programmeerspoor is de EX-Webthrottle nauwelijks te gebruiken. Je kunt dan alleen met zelf ingegeven commando's de opdrachten laten uitvoeren. Voor het omnummeren van de lok nog wel te doen, maar voor uitgebreide acties is DecoderPro  (onderdeel van JMRI) de aangewezen software.

EX-toolbox, een Android app die afgeleid is van Engine Driver kan ook redelijk wat op dat vlak.

Om de Program Track te testen kun je in EX-WebThrottle het volgende proberen (elk commando afsluiten met enter):

<R>  :   lees het decoderadres (lok moet op Programmeerspoor staan)

wat gebeurt er als je dit doet:

1. Er wordt spanning op de Prog  Track gezet
2. Locomotief begint wat te stotteren (elk stottertje is een ACk puls)
3. Het adres wordt weergegeven of je leest een foutmelding
4. Spanning gaat weer uit.

Wil je het adres veranderen (uitlezen moet dan wel lukt zijn, anders zal het programmeren ook niet lukken)

<W address> : geef de decoder een nieuw adres
Groet,
Rico (momfer)

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2023, 19:25:32 »
Net, minuut geleden, was ik aan het proberen en alles was zoals ik beschreef in het vorige bericht. Maar toen deed ik iets stoms. Ik drukte op de reset knop van de motorshield. Natuurlijk deed toen de shield niks meer. Paniek. Ik heb alle stekkers losgetrokken en de voeding uitgeschakeld. En de EPS (wifi-ding) losgehaald van de Arduino. En de web-throttle opnieuw opgestart.

Albert,
Blijkbaar heb je niks stoms gedaan, het werkt toch weer? (y)

Op de website van DCC-EX wordt aanbevolen om de Arduino seperaat te voeden met max 9v.
Nu draait ie bij jou op de 5v van de usb, weet niet of dit bezwaarlijk is mbt het wifi printje?
Ik heb beide boards van een eigen voeding voorzien (baat het niet dan schaadt het niet).

Mocht je toch graag wireless gaan dan zou je ook JMRI kunnen installeren en dan via je thuis wifinetwerk kunnen werken.
In dit geval heb je het wifi printje niet meer nodig.
Werkt ook perfect alleen moet je dan wel je JMRI server op je pc opstarten om de Engine Driver app te gebruiken.
Hier wordt een en ander uitgelegd (interessant Youtube kanaal trouwens).
https://youtu.be/CvdO3g_1sSk?si=AxjRiYQSfOvW3EXL

Andre

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2023, 22:36:24 »
Albert,
Ik heb net op jouw foto's de bedrading naar het wifi printje nog eens bekeken maar volgens mij zitten de oranje en gele draadjes van de TX en RX precies verkeerd om.
Dat zou wel verklaren waarom de wifi niet wil werken.

Andre

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 18 December 2023, 22:41:43 »
Ik heb niet het kleurenschema aangehouden. Zolang tx aan tx zit en rx aan rx maakt de kleur niet uit.  ;)

Albert

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 December 2023, 22:53:50 »
Albert,
Welke kleuren je gebruikt is ook niet belangrijk.
Wel dat RX naar TX gaat en TX naar RX :P

Andre

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 December 2023, 11:56:01 »
Ik heb de foto's ook n nog even nader bekeken en ik denk dat André gelijk heeft.

De tx/rx verbindingen zijn niet gekruist. Dat moet wel

Correct is dus:

MEGA          WIFI adapter
TX1 (18)  >>  RX
RX1 (19)  <<  TX

Je kunt eventueel ook doorschuiven naar TX/RX2 of TX/RX3. DCC-EX kan zelf bepalen op welke Serial de wifi=-adapter is aangesloten.

Aanvulling: De dupont connector van de bruine draad op de MEGA ziet er ook niet erg betrouwbaar uit.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2023, 12:23:47 door momfer. Reden: Tekst aangevuld en afb toegevoegd »
Groet,
Rico (momfer)