Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 09:13:42
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:02:58
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Kortsluiting, steekvlam  (gelezen 2110 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Kortsluiting, steekvlam
« Gepost op: 14 december 2023, 17:27:36 »
Was vanmiddag bezig met aansluiten seinen en wissels…..opeens steekvlam uit stekkerdoos en aardlek om.

Geen idee wat de oorzaak is, maar mogelijke daders (stekkerdoos, trafo) gaan anders de prullenbak in.

Ik zie 2 opties:

- heb oude hema trafo gebruikt om 16v soldeerboutje mee aan te te sturen. Gaat al 24 uur goed, ligt dus niet voor de hand

- de polen van de soldeerbout (Wisselstroom uit trafo) hebben te lang tegen elkaar aan gelegen en tot langdurige kortsluiting geleid. In dit leiden tot zo’n forse reactie?


Moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt als ik niet in de buurt ben…….

« Laatst bewerkt op: 14 december 2023, 17:30:47 door Luc2000 »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2023, 17:45:58 »
Kan Eén piekbelasting zijn.
Oude apperatuur is voor 220 en niet voor 230V
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2023, 17:55:29 »
Dan zou de HEMA trafo de “dader” zijn?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2023, 18:16:10 »

Moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt als ik niet in de buurt ben…….

Altijd alles spanningsloos met 1 schakelaar als je de ruimte voor langere tijd verlaat. Zo simpel is het  ;)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2023, 18:19:03 »
Lijkt meer op een slechte kabel in de stekkerdoos...

Mss een draad losgeraakt of gebroken die vervolgens de aarddraad raakte.
Vooral bij slecht contact (af en toe raken) kan vonkvorming (en een steekvlam) optreden.
Dat kan zelfs al gebeuren zonder echte kortsluiting, maar bij een bijna-draadbreuk is er lokaal maar een kleine kabeldoorsnede aanwezig waar alle stroom doorheen moet. Hier wordt veel warmte ontwikkeld die uiteindelijk tot vonkvorming en een steekvlam kan leiden. Alleen zal hierbij niet per se de aardlek uitslaan, tenzij een verbinding met de aarde ontstaat.

Wat betreft de soldeerbout/trafo: wat is het vermogen van de soldeerbout?
De HEMA-trafo's geven naar mijn weten max. 0,5A af, dus bij 16V is dat 8W.

Verschil 220/230V (<5%) zal weinig uitmaken, maar die discussie hebben we hier al vaker gehad.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2023, 18:20:55 »
Dat 220 verhaal ipv 230 volt is niet juist. Want alle apparaten zijn sinds de jaren 50 al voor 230 volt gemaakt. Sterker nog ze zijn al voor 250 volt aangepast. Overigens schommelt de spanning op het lichtnet tussen de 205 en 245 volt. Dat is afhankelijk van de wisselende belastingen op het net of kabellengte ed. Echter kan ik niet verklaren dat er opeens kortsluiting, daar lijkt het op, ontstaat. Wellicht een poreuze elektrische draad. Zeer oude Fleischmann trafo's hadden daar weleens last van. Dat een draad niet goed vastzat kan ook een mogelijke oorzaak zijn. Als het goed is is er geen aardraad aanwezig in een trafo die dubbel geïsoleerd is. Sterker nog, dat is zelfs niet de bedoeling. Anders is ie niet dubbel geïsoleerd meer.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2023, 18:32:20 door zuylen »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2023, 19:16:34 »
TS schrijft dat de vlam uit de stekkerdoos kwam...
Dat kan best een geaarde doos zijn, een 2polige eurostekker past daar gewoon in.
Als er in de doos een slechte kabel zit kan er dus best een kortsluiting of een slechte verbinding met de aarde zijn ontstaan.
Mits de geaarde doos op een geaarde wcd (stopcontact) was aangesloten.

220/230 is precies wat ik bedoel. Daar kan de oorzaak niet zitten.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2023, 19:35:11 »
Ik hou het ook op de stekkerdoos. Ik heb ook al 2 keer zoiets gehad, vooral goedkope stekkerdozen met een schakelaar zijn een ramp qua betrouwbaarheid en veiligheid vind ik.
Gewoon openschroeven of boren dat ding en kijken wat er mis is. En natuurlijk een fotootje hiervan plaatsen  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 december 2023, 19:38:14 door René 4312. Reden: Nog een regeltje toegevoegd »
René

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2023, 20:37:06 »
Luc schrijft dat de aardlek er uit ging. Dat gebeurt niet bij een kortsluiting, en zeker niet bij een kortsluiting achter de trafo.
Het is een sluiting in de stekkerdoos tussen aarde en fase of aarde en nul. Gezien de steekvlam is sluiting tussen aarde en fase het meest waarschijnlijk.
Sommige stekkerdozen zijn zo gammel geconstrueerd dat dat gebeuren kan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2023, 20:55:33 »
Was vanmiddag bezig met aansluiten seinen en wissels…..opeens steekvlam uit stekkerdoos en aardlek om.

Geen idee wat de oorzaak is, maar mogelijke daders (stekkerdoos, trafo) gaan anders de prullenbak in.
Is het een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging? Die zijn nogal eens wat krap bemeten (niet alleen kwa vermogen wat ze aan moeten kunnen maar ook kwa spanning waarbij ze moeten ingrijpen).
Overspanningsbeveiligingen verouderen en falen dan uiteindelijk. Omdat hun faalmodus bewust zo gemaakt is dat ze kortsluiting veroorzaken en daarbij vaak uit elkaar spatten (met steekvlam tot gevolg) zou dat het kunnen zijn.
- heb oude hema trafo gebruikt om 16v soldeerboutje mee aan te te sturen. Gaat al 24 uur goed, ligt dus niet voor de hand

- de polen van de soldeerbout (Wisselstroom uit trafo) hebben te lang tegen elkaar aan gelegen en tot langdurige kortsluiting geleid. In dit leiden tot zo’n forse reactie?
Ik weet niet beter dan dat elke trafo al decennia lang thermisch beveiligd is. Heel basaal maar praktisch onverwoestbaar met een bimetaal: teveel stroom laat het bi-metaal uiteindelijk krom trekken en de spanning verbreken. Daardoor koelt de boel weer af en komt er uiteindelijk weer spanning op de uitgang. Daar staat een symbool voor op de trafo.
Dat 220 verhaal ipv 230 volt is niet juist. Want alle apparaten zijn sinds de jaren 50 al voor 230 volt gemaakt.
Er is knap wat apparatuur van daarna die echt niet zo geschikt is voor de iets hogere netspanning. Bij transformatoren veroorzaakt dat een wat hogere uitgangsspanning.

Trafo's kunnen spontaan defect raken, maar dat is echt ongelooflijk zeldzaam.
TS schrijft dat de vlam uit de stekkerdoos kwam...
Dat kan best een geaarde doos zijn, een 2polige eurostekker past daar gewoon in.
Luc schrijft dat de aardlek er uit ging. Dat gebeurt niet bij een kortsluiting
Niet helemaal waar ;) Ik heb het gehad met keiharde sluiting in de primaire van een trafo. Met grof geweld verdampte de glaszekering en blijkbaar gebeurde er ook iets waardoor de aardlek-automaat aansprak.
Er zijn meer verhalen bekend dat een aardlek-indicator van een automaat uitslaat bij gewone sluiting. Over het waarom heb ik een keer een interessante uitleg over gevonden, maar kan het niet meer vinden.

Wat me logischer lijkt is dat de topicstarter mogelijk het verschil tussen aardlek en automaat niet weet of dat het een gecombineerde variant (aardlek-automaat) betreft zonder indicatie van de oorzaak van de fout (Eaton levert onder andere automaten zonder indicator, terwijl ABB en volgens mij GE dit wel hebben)

Maar gammele stekkerdozen genoeg ja. Bij sommigen is het insteken al voldoende om sluiting te maken. Ik maak ze daarom altijd zelf van losse 6-voudige blokken die ik bij de electronicazaak haal waar ik heb gewerkt. Stevig Oost-Duits spul zoals m'n baas ze altijd noemde. Ik krijg stekkers er echt met moeite in en uit én die dingen hebben geen kinderbeveiliging, ook wel prettig.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2023, 22:37:37 »
Luc,

Kwam er spontaan een steekvlam uit de stekkerdoos of gebeurde dat toen je er aan zat of er een stekker in stak?

Als je een beetje handig bent kan je een gloeilamp in serie schakelen met de transformator en soldeerbout, aan de zijde van het lichtnet dus. Dan heb je geen kortsluiting en als de gloeilamp oplicht is dat een indicatie dat er iets mis is.

Op basis van jouw verhaal heb ik het vermoeden dat er in de stekkerdoos een draad losgekomen is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2023, 22:57:39 »
.....en blijkbaar gebeurde er ook iets waardoor de aardlek-automaat aansprak.
Nu heb je het over een aardlekautomaat. Dat is niet hetzelfde als een aardlekschakelaar.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2023, 08:23:59 »
Wat ook kan en vaak verkeerd zit is de stekker.
Als het een zelf gemonteerde stekker betreft worden vaak de uiteinden van de soepele kabel die aan de stekker gemonteerd moet gaan worden vertind.
Echter als dit vertinde deel van de soepele kabel dan onder het schroefje van de stekkerpoot wordt vastgezet begint de ellende. Koper wat wordt vertind verliest daardoor zijn rek en gaat na een tijd loszitten met als gevolg vonken en daardoor warmte ontwikkeling.
Soms kun je het al zien aankomen als rond de gaatjes van de WCD verkleuringen ontstaan.
Meestal ligt dit dan niet aan de WCD maar aan het bovenstaande probleem in de stekker.
Nu zal dit bij lage vermogens meevallen, maar de waarschuwing blijft van kracht.
Vertin NOOIT de uiteinden van een soepele kabel als ze daarna onder een schroefje worden vastgezet.
Gebruik van adereindhulzen mag wel.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2023, 10:09:36 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2023, 09:33:23 »
Dank voor alle reacties

Paar verduidelijkingen

Stekkerdoos kwam nieuw uit de verpakking, verkocht in NL

Geen stekkers die ik zelf gemonteerd heb

Oude hema trein trafo, die het altijd goed doet bij klusjes

Reichelt mini soldeerbout die aangesloten was op HEMA trafo

Ik was bezig met bevestigen dunne draadjes onder baan (dus geen relatie met stekkerdoos ….)


Mijn theorie, maar wellicht onzin….

De beide polen van de reichelt soldeeebout hebben langdurig tegen elkaar aan gelegen en dus langdurig kortsluiting in de henna trafo veroorzaakt….


Heb alles gisteren toch nog een keer gebruik (stekkerdoos, trafo en soldeeeboutje). Geen problemen  ???

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Kortsluiting, steekvlam
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2023, 10:24:46 »
Er kan geen steekvlam uit de stekkerdoos komen als de kortsluiting in de soldeerbout zit. Een kortsluiting gebeurt op 1 plek. Of je gegevens kloppen niet of je hebt het niet goed gezien. Het gebeurt immers in een fractie van een seconde.
Of de soldeerbout lag op de stekkerdoos....

Groet, Raymond van den Hoven (elektromonteur)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2023, 10:27:40 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !