Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: UTD mengvoeder wagon  (gelezen 12264 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2007, 21:07:43 »
Nog wat extra info.
Mengvoeder UT-Delfia BV (afgekort UTD) is in 1963 ontstaan uit samenvoeging van twee bedrijven, Ulbe Twijnstra en Delfia. Deze laatste verwerkte de restproducten van Calvé-Delft  tot mengvoeders. De wagons zijn dus bruikbaar vanaf 1963.

Nee, de Hbis-serie Werkspoorwagens kwamen weliswaar vanaf 1963 op de baan, de UTD-wagens (met comp.nr) met hun beschildering werden 1970 in die firmakleur als [p]-wagen geschilderd en genummerd en in dienst gesteld en reden in die outfit dus tot 1972.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2007, 21:20:29 »
Leuk om dat te lezen over Wouw. In het archief van Roosendaal staat een foto van het raccordementje.
Werd de landbouw cooperatie ook nog bediend? Wat werd er afgeleverd?

En wat was de firma Mulders voor een bedrijf? wat werd er afgeleverd/opgehaald?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2007, 21:23:23 door RJ »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #17 Gepost op: 11 December 2007, 09:00:31 »
Dus een sikje met die wagens is eigenlijk maximaal, of een hippel?
Want met 2 wagens werd er dus nooit gereden.

Of snap ik het dan niet?

Die Sik of Hippel is alleen voor het laatste stuk vanaf Roosendaal, voor de rest gingen de wagens met reguliere treinen mee. Genoeg mogelijkheden voor je modelbaan dus!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2007, 21:23:37 »
Citaat
Werd de landbouw cooperatie ook nog bediend?
De Melkfabriek heeft een spooraansluiting gehad tot 1971, de firma Mulders tot 1972.

Citaat
Wat werd er afgeleverd?
De Wouwsche Coöperatieve Landbouwvereniging ontplooide diverse activiteiten nabij het station van Wouw. De eerste jaren bleef het beperkt tot de aanvoer van mest (later kunstmest). In 1894 werd naast het station een fabriek gebouwd voor de verwerking van melk. Kaas en roomboter werden per spoor afgevoerd, terwijl voor de stoomketels steenkool werd aangevoerd. Later werden ook kalk, veevoer, zaai- en pootgoed en levende dieren aangevoerd. Verzonden werd later onder meer aardappelen, uien en suikerbieten.

Citaat
En wat was de firma Mulders voor een bedrijf? wat werd er afgeleverd/opgehaald?
De firma gebroeders Mulders handelde in bulkgoederen zoals kunstmest, graan, veevoer en steenkool.

Andere producten die in Wouw op de trein werden gezet waren dakpannen, vloertegel, draineerbuizen, baksteen en naaldhout. Laatste 2 producten werden per smalspoor aangevoerd vanaf Steenfabriek Wouwse Plantage en landgoed Wouwse Plantage.

Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #19 Gepost op: 11 December 2007, 21:44:40 »
In 1941 hebben de Duitsers een aantal wissels verwijderd, waaronder de wissels die de doorgaande sporen verbonden.

Goederenwagens voor Wouw kwamen sindsdien aan in Roosendaal. Van daaruit werden zij met een Sik of Hippel naar emplacement Wouw gebracht.
De NS vond het onwenselijk dat de lok bij gebrek aan wissels 7 km over linker spoor naar Roosendaal terug zou rijden. Dus moest de lok 6 km doorrijden naar Bergen op Zoom. Vanaf Bergen op Zoom kon de lok dan weer over rechter spoor naar Roosendaal terugkeren.
Een dag later volgde weer het traject Roosendaal - Wouw - Bergen op Zoom - Roosendaal om de wagon op te halen.

De NS had hierdoor meer tijd nodig om die ene UTD wagon te brengen,  dan de firma Mulders nodig had om de wagon te legen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #20 Gepost op: 11 December 2007, 21:52:43 »
Leuk draadje! Nu ben ik wel benieuwd naar een afbeelding van het ombouwprojectje van Wim (Sneek) op zijn ex- UTD Roco wagen. Wim zou je dat met ons willen delen? Misschien dat ik ook nog zoiets gaat doen.


Jeroen
We're all riders on this train.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2007, 09:34:20 »
Wie meer wil weten over het station in Wouw en UTM klant Fa. Mulders kan ik de artikelen van dhr. Marius Broos aanbevelen. Deze heeft een reeks artikelen geschreven over de geschiedenis van dit station.

De artikelen zijn tussen 1986 en 1989 gepubliceerd in de kwartaaluitgaven van heemkundekring De Vierschaar uit Wouw. In de bibliotheek van Wouw heeft men (5 jaar geleden althans) de meeste van deze kwartaaluitgaven liggen.


Groeten,

Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #22 Gepost op: 23 December 2007, 11:58:18 »
Leuk draadje! Nu ben ik wel benieuwd naar een afbeelding van het ombouwprojectje van Wim (Sneek) op zijn ex- UTD Roco wagen. Wim zou je dat met ons willen delen? Misschien dat ik ook nog zoiets gaat doen.


Jeroen

Dat moet allemaal nog, die UTD afterparty uitvoering. Ik heb alleen op de bestaande Roco wagen het geel lichter van kleur gemaakt. Dit is redelijk de kleur http://www.peterelskamp.eu/images/VDB-oplegger-838-Utd.jpg
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2007, 23:43:45 »
Bij deze nog even een luchtfoto van het Wouw raccordementje.
http://members.lycos.nl/alers/upload/p424.jpg

Op de voorgrond de Zuivelfabriek, links de CLV en de firma Mulders is die loods met twee gesloten wagens en een open wagen ervoor.

Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #24 Gepost op: 25 December 2007, 23:54:15 »
Heej dank voor de info! Dat is nog eens een leuk projectje.
RJ... het lijkt eerder op een slagboom? Eerst melden en dan mag u verder dieselen.
;)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 23:57:04 door Thowra »
We're all riders on this train.

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #25 Gepost op: 26 December 2007, 10:20:41 »
Bij deze nog even een luchtfoto van het Wouw raccordementje.
http://members.lycos.nl/alers/upload/p424.jpg

Op de voorgrond de Zuivelfabriek, links de CLV en de firma Mulders is die loods met twee gesloten wagens en een open wagen ervoor.

Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?
Prachtige foto. Je kunt de gebouwen nog goed terugvinden via recente luchtfoto's. Uit welk jaar komt de foto (ongeveer)? En heeft de zuivelfabriek ook een aansluiting op het spoor gehad ooit?

Groeten,

Frank

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #26 Gepost op: 26 December 2007, 11:06:25 »
De foto is dacht ik gemaakt rond 1970. Het pand van de zuivelfabriek staat op de monumentenlijst.
Bergsebaan 37
Bergsebaan 37a
Bergsebaan 37b

Of de zuivelfabriek een spooraansluiting had weet ik niet, maar aan het begin van de eeuw vermoed ik wel aangezien een eerdere reactie in dit topic:
In 1894 werd naast het station een fabriek gebouwd voor de verwerking van melk. Kaas en roomboter werden per spoor afgevoerd, terwijl voor de stoomketels steenkool werd aangevoerd. Later werden ook kalk, veevoer, zaai- en pootgoed en levende dieren aangevoerd. Verzonden werd later onder meer aardappelen, uien en suikerbieten.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 11:09:57 door RJ »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #27 Gepost op: 26 December 2007, 12:00:27 »
Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?


Het gebouwtje bij de rode pijl is de goederenloods, welke in 1902 is gebouwd en 1965 gesloopt. Het gebouwtje bij de gele pijl is een nieuwe goederenloods, gebouwd in 1958.

Citaat van: RJ
Uit welk jaar komt de foto (ongeveer)? En heeft de zuivelfabriek ook een aansluiting op het spoor gehad ooit?
Gezien het bovenstaande dus uit begin jaren 60. De zuivelfabriek heeft nooit een eigen aansluiting gehad, maar wel een directe wegverbinding met het emplacement.

Werner


RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #28 Gepost op: 26 December 2007, 12:04:59 »
En dat kleine gebouwtje/hokje links van de oude goederenloods?

Dennis

  • Gast
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #29 Gepost op: 26 December 2007, 12:12:20 »
Dat is naar ik denk een bedieningshuisje van de weegbrug of de ladingmal.
Dat laatste lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk , omdat ik geen ladingmal op de foto kan ontdekken.

Groeten,
Dennis