Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: UTD mengvoeder wagon  (gelezen 12232 keer)

Dennis

  • Gast
UTD mengvoeder wagon
« Gepost op: 26 August 2006, 17:21:02 »
Hallo,

Roco heeft enige tijd geleden een gesloten wagon uitgebracht met totaal reclame voor UTD menvoeder.
Het is de geel blauwe wagon.

Nu heb ik van een familie lid een stapeltje treinen overgenomen waaronder twee van dit soort modellen.

Nu is mijn vraag kan ik die twee modellen in mijn tijdperk (1970/1980) inzetten?

En heeft iemand nadere informatie over dit model?

Groeten,
DEnnis

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2006, 17:59:37 »
Hoi Dennis,
Zover ik weet zijn deze wagons van +-1970 t/m 1973 ingezet geweest.
Misschien weten anderen nog aanvullende info ;)

Mvg Tino

Dennis

  • Gast
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2006, 18:37:09 »
Dat zou dan dus perfect in mijn tijdperk passen ;D

Bedant voor de info,

Dennis
« Laatst bewerkt op: 09 May 2008, 18:25:16 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2006, 20:01:33 »
In het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland" van Hans Nahon en Gerrit Nieuwenhuis staat naar mijn weten een stukje over deze Hbis. Ik zit nu op mijn werk, dus kan het helaas niet voor je nakijken, maar de harde schijf boven mijn ogen zegt dat je maar eens in dat boek moet kijken.
Tbinnebarretije…

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2006, 20:12:26 »
Correct, er staat dat ze een zeer speciale luchtkussenstuurveerinrichtingsysteem kregen (iets in die richting), systeem 'Daberkov', verder staat er niks over de UTD wagens in.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2006, 21:17:49 »
Hoi Dennis,

Wat Tino schrijft, klopt (ongeveer  ;D), deze wagens werden in 1970 in dienst gesteld en in 1972 al weer afgevoerd. Een afbeelding van beide wagens voor de loods van de wagenwerkplaats Amersfoort, kun je vinden op onderstaande link.


http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159919
« Laatst bewerkt op: 26 August 2006, 21:19:54 door CorvK »
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Dennis

  • Gast
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2006, 22:12:02 »
bedankt allemaal voor de bruikbare informatie.
Weet iemand ook toevallig waarom ze zo snel werden afgevoerd?


Groeten,
Dennis

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2006, 00:39:19 »
Het enige wat ik kon vinden was het volgende

(Citaat ROCO folder NS modellen 1989)

Koekjeswagen type HS (1963-1970)
Deze wagens reden 2 x per dag naar Wouw bij Roosendaal. Toen de NS besloot om op deze zg. raccordementen en op kleine stations nog slechts eenmaal per dag te rijden, was deze wijze van vervoer niet langer aantrekkelijk voor de UTD.

(einde citaat)

Verder weet ik dat er idd totaal 2 wagens zijn geweest.

Het Daberkow-systeem bestond uit een soort opblaasbare kussens, om te voorkomen dat de lading, om diverse redenen, zou gaan schuiven.

MVG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2006, 12:16:58 »
Nog wat extra info.
Mengvoeder UT-Delfia BV (afgekort UTD) is in 1963 ontstaan uit samenvoeging van twee bedrijven, Ulbe Twijnstra en Delfia. Deze laatste verwerkte de restproducten van Calvé-Delft  tot mengvoeders. De wagons zijn dus bruikbaar vanaf 1963.

Op goederenstation Wouw werd dagelijks een wagon van UTD mengvoeder geplaatst. Deze was bestemd voor de firma Gebr. Mulders. Elke ochtend omstreeks 9:00 uur werd met een Sik of Hippel een volle wagon geplaatst, en de geloste wagon van de vorige dag opgehaald.

In 1971 en 1972 werden veel kleine goederenstations, Waaronder Wouw, definitief gesloten.
Kijkend naar Wouw niet verwonderlijk. Dagelijks 1 wagon van UTD naar veevoerhandelaar Mulders vormde in 1971 85 procent van het totale goederenvervoer op station Wouw. Wouw werd op 28 mei 1972 voor goederen gesloten.
De wagons kunnen dus worden ingezet tot ongeveer 1972.


Ter illustratie:
In 1927 werden op station Wouw dagelijks nog gemiddeld 8 wagons geplaatst.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2006, 13:30:09 »
Blijft de vraag waarom zo snel afgevoerd? Waren ze nergens meer bruikbaar voor?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WillemNS

  • Gast
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2007, 17:40:08 »
Nou, dan blaas ik dit draadje weer even leven in:
Ik kan 2 van die wagens aankomen, maar waar reden ze mee?
En waarheen?

En reden ze alleen met een loc en dan 2 wagens, of gecombineerd met andere hbis'sen?

Alvast bedankt!
Willem

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2007, 18:09:53 »
Hans Nahon heeft over deze wagen in Railhobby en stukje geschreven in het artiekel over de H-bissen.
en het verhaal van elt-Mhv geeft de juistheid en inzet van de wagen weer.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WillemNS

  • Gast
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2007, 18:18:23 »
Dus een sikje met die wagens is eigenlijk maximaal, of een hippel?
Want met 2 wagens werd er dus nooit gereden.

Of snap ik het dan niet?

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2007, 18:21:32 »
nou, er werd gezegd dat er dus een volle wagon werd weggebracht en een lege wagon werd terug gehaald, dus een sikje en 1 wagon heen en weer karren, het zal geen lang stuk spoor geweest zijn neem ik aan?

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: UTD mengvoeder wagon
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2007, 20:53:46 »
Na verwijdering van hun UTD-outfit bleven de basiskleuren blauw en lichtgeel (Roco heeft 'm te donker, bijna huisstijlgeel gemaakt helaas) nog enkele jaren op de wagens aanwezig. Ze waren toen de Daberkov-stuwinrichting al kwijt en werden weer in het commerciele park ingezet, voorzien van een zwart NS-vignet op de zijwand (rechts op het gele vlak). Nadien zijn ze weer goederenwagenbruin geworden, ik meende ergens in 1975.
Ik heb de gele vlakken van mijn Roco-model destijds in de juiste kleur overgespoten, tussen lichtgeel en zandgeel in.

Even licht off-topic nu we het over 'reclame Hbis'en hebben:
Het plan van Heineken om de voor hun vervoer ingezette Hbis'en in firmakleuren te schilderen was overigens toen al op de tekentafel gereed. In het echt werd het last-minute afgeblazen, het kleurenschema werd destijds wel door Minitrix en Fleischmann overgenomen op fantasie bierwagentjes.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie