Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Märklin M tapijtbaan  (gelezen 4735 keer)

seinhuiswachter

• Offline Offline
Märklin M tapijtbaan
« Gepost op: 14 December 2023, 12:55:29 »
Een Märklin Tapijtbaan

Zoals ik heb aangegeven in het draadje Zonnedael heb ik naast mn eigen modelbaan op zolder ook een oude Märklinbaan van mijn schoonvader overgenomen om zo nu en dan samen met de vrouw op te bouwen in de woonkamer en bij goed weer op het terras. Aangezien de onderdelen van Märklin M goedkoop en veelvuldig te krijgen zijn is de oorspronkelijke voorraad rails en wissel al vrij snel uitgebreid.
Vorig weekend heb ik deze weer opgebouwd. Na een eerste poging kwamen de eerste wensen aan het licht en deze zijn dan ook aangepakt. Omdat het een baan is die elke keer anders is als deze is opgezet zijn er een aantal hulpstukken gemaakt zoals diverse lengtes verlengkabels voor de wissels en seinen.
De basis van de baan is altijd het zelfde: In de keuken zit de wederhelft met een klein stationnetje met daar achter een keerlus. Deze keerlus is vast aangelegd op een plaat. In de woonkamer of op het terras zit ik zelf met een kopstation. Dat betekend veel rangeerwerk wat voor mijn vrouw wat te ingewikkeld is vandaar de keerlus bij haar. Er zijn 3 trafo's. voor elk station 1 en voor de vrije baan. Momenteel rijden we nog enkelspoor. In de toekomst gaan we dubbelspoor rijden.
Het plan is ook om meer met modules te werken want het opzetten kost me al gauw 2 uur. En dan moet alles ook weer opgeruimd worden.

Momenteel zijn er de volgende modules:
- Een keerlus
- 2 seinmodules met een inrijder en uitrijder icm een stopsectie. Deze worden aangepast voor dubbel spoor.

Toekomstige modules:
- Station Küchen
- Tussenblok met 2 seinen
- Dubbelsporige overweg  (Nu nog los opgebouwd)
- Dubbelsporige brug (nu nog een losse brug)

Station Küchen

Station Wohnzimmer

Een niet overbodige luxe is in het bezit zijn van een doos bierviltjes voor de hoogteverschillen te overbruggen bij de verschillende modules. Ook een rol schilderstape is handig voor de opschriften op de bedienkastjes en om de spoor en wisselnummers aan te geven. In om niet te struikelen over de kabels.

Wie komende zaterdag op de beurs in Zutphen iemand een kraampje met Märklin-M rails ziet plunderen zal mij daar waarschijnlijk treffen.  ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Märklin M tapijtbaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2023, 14:05:05 »
Misschien idd een idee om bv wat platen te gebruiken met een licht frame eronder. Dus Multiplex 9 mm en daaronder wat latten als frame. Hoeft niet dik en zwaar te zijn maar zal je speelplezier verhogen. Volgens mij zijn er dingetjes te krijgen waarmee je M-rail vast kunt zetten op de plaat.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2023, 14:54:29 »
dat waren gewoon kleine houtschroeven.  ;)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2023, 14:56:00 »
Nee, Märklin heeft ook rubberen klosjes geleverd waar het schroefje doorheen moest. Dat zou het geluid wat moeten dempen. Ik denk dat Ronald dat bedoelt. Ik heb die dingen alleen nog nooit in het echt gezien, dus ik vermoed dat ze moeizaam te krijgen zullen zijn tegenwoordig.

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2023, 15:12:56 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de bekende rubbers en een doosje railschroeven van Märklin. Die heb ik al toegepast bij de keerlus. De modules die nog komen worden niet zo groot. De keerlus is de grootste module. Ze worden opgestapeld onder de bank na gebruik. Bij elkaar 11 modules van verschillende grotes.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2023, 15:13:56 »
Nee, Märklin heeft ook rubberen klosjes geleverd waar het schroefje doorheen moest. Dat zou het geluid wat moeten dempen. Ik denk dat Ronald dat bedoelt. Ik heb die dingen alleen nog nooit in het echt gezien, dus ik vermoed dat ze moeizaam te krijgen zullen zijn tegenwoordig.

Ja dat  ;) Ik ben geen M-kenner maar die dingen had ik ooit al eens gezien.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2023, 21:10:37 »

Je wordt er praktisch mee doodgegooid  ;D
7171 was het artikelnummer.

Bart

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2023, 14:30:42 »
Hallo allemaal,

Na het plunderen van diverse kraampjes tijdens de beurs van Zutphen afgelopen weekend kon de bouw weer verder. Dit resulteerde in het onderstaande resultaat:

De seinmodule voor dubbelspoor van een nog te bouwen station Wohnzimmer/Hintergarten (of altijd een variabel emplacement) Voorheen was dit een enkelsporige seinmodule. De seinen schakelen ook de rails. De uitrijder is een bloksein en wordt groen als er geen trein achter hem in het blok zit. De inrijder wordt door het station zelf bediend maar valt automatisch op rood na passage net als de uitrijder

De linker module van station Küchen links past een seinmodule en loswegmodule en rechts het rechter deel.

De rechter module van station Küchen. Achter het driewegwissel volgt een seinmodule voor enkelspoor en daarachter een keerlus. Het wissel wordt bediend vanuit de linkermodule van station Küchen. De modules worden gekoppeld met korte of lange railstukken afhankelijk van de beschikbare ruimte.

De seinmodule van station Küchen waarbij bovenin de vrije baan is en onder station Küchen begint. de beide dubbelsporige seinmodules bevatten tevens de scheidingen tussen de 3 trafo's waarbij de NUL (bruin) gekoppeld is. De werking van beide modules is gelijk aan elkaar.

Naast de bovenstaande modules zijn er nog 3 modules waarvan 1 nog niet gebouwd is:
- De dubbelsporige spoorbrug
- De loswegmodule van station Küchen (ruwbouw nog zonder perron en loods)
- De loswegmodule van station Wohnzimmer/Hintergarten. (Nog in ontwerp)

Verder is er al nagedacht hoe we de baan gaan gebruiken. FREMO had daarvoor een systeem welke ik bekeken heb en iets bedacht heb voor onze eigen baan. Aangezien mijn vrouw nog niet veel van modelbanen weet moet t voor haar ook begrijpelijk zijn vandaar het onderstaande idee en ontwerp:

Van de kaarten heeft ieder station zijn eigen set. De trein zelf heeft een miniversie mee met slechts alleen het bijbehorende volgnummer.
Bij een goederentrein zijn er naast de kaart van de trein (rood) ook een of meerdere opdrachtkaarten (groen) erbij voor de wagens die uitgerangeerd moet worden. De wagens van de vorige goederentrein worden uitgewisseld met de wagens die in het betreffende station moeten achterblijven. Bij de volgende goederentrein gebeurd dit opnieuw enzovoort. Dit is slechts de theorie. De praktijk moet de werking nog uitwijzen.
Goederentreinen (Rood) stoppen altijd, reizigerstreinen (blauw) uiteraard aan perron en exprestreinen (paars) rijden door. Verder zijn er nog speciale treinen (Oranje). Hierbij gaat t om een poetstrein, werktrein of een losse lok

Zo dat was m dan voor deze update. Kijken of alles goed uitpakt bij de eerst volgende keer dat we de tapijtbaan weer opzetten.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2023, 15:20:03 »
Je wordt er praktisch mee doodgegooid  ;D
7171 was het artikelnummer.

Kan best. Nooit naar gezocht en daarom nooit gevonden ;)

seinhuiswachter

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2024, 20:09:02 »
Hallo iedereen,

Weer een update van de tapijtbaan. Vandaag heb ik deze na de laatste aanpassingen weer eens opgezet. Deze keer met dubbel  in plaats van enkelspoor. Doordat er verschillende platen met rails waren i.p.v. alles losse rails ging het opzetten en zeker ook het opruimen een stuk sneller. Alleen nog wat gestoei met de kabels. Helaas had ik wel wat ruzie met enkele storingen maar uiteindelijk konden we rijden. De bedoeling was dat het blok tussen beide stations automatisch werd vrijgegeven door de trein bij het verlaten van het blok middels een schakelcontact achter het inrijsein welke de uitrijder (begin blok) van het andere station schakelde maar helaas lukte dit nog niet. Dat moet ik nog nakijken.
We hebben ook getest of het werkt met de vrachtbrieven, Dat werkte wel en gaf de nodige hilariteit omdat de bedrijven op de vrachtbrieven een link hadden met familie of vrienden. Een succes dus. Verder was na de vorige keer het materieelbestand verdubbelt en ook de aantal sporen.

Bahnhof Wohnzimmer. Een kopstation aan een dubbelsporige lijn. Het spoor linksonder is een uithaalspoor wat ook gebruikt kan worden voor als wachtspoor voor locomotieven om klaar staande treinen op te halen.

Bahnhof Küchen in de keuken. Dit station heeft een overgang van dubbel naar enkelspoor waarbij het enkelspoor altijd naar een keerlus loopt.
Treinen komen binnen over spoor 1 en rijden via de keerlus naar spoor 2. Goederentreinen stoppen daar om wagens middels een rangeerlocomotief uit te wisselen. Deze wagen staan/gaan naar spoor 4 met de goederenloods. De bedoeling is dat er meestal 2 of 3 wagens uitgehaald worden en de wagens van de vorige goederentrein terug geplaatst worden. Middels de vrachtbrieven weet men welke wagen eruit moeten.

Voor het geval iemand t opgevallen is: De zwarte strepen op de zijkant van de rails geeft aan dat hier een onderbreking zit in de middenleider. Dit is bij schakelbaar spoor en bij trafoscheidingen. Verder was duidelijk te merken dat de rubbers hun werk deden. Hoewel ik er niet genoeg had was t geluid flink gedempt.
Het was in ieder geval een nuttige rij en testdag. We zijn op de goede weg en de kluslijst is weer gevuld.
Tot de volgende update.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2024, 23:10:48 »
Super toch zoiets? (y)
Wist je dat je blokken kunt maken door stukjes dik papier tussen de lipjes van de middengeleider te doen? Dan hoef je de rails niet te beschadigen door de middengeleider door te knippen. Märklin heeft er ook officiële strookjes voor op de markt gebracht (ook geleverd bij de seinen), maar dik papier gaat ook prima.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2024, 23:54:58 »
Gewoon papier of een oude krant/reclamefolder werkt ook gewoon.

Bart

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2024, 00:13:42 »
Bij een grote baan met m-rail bij een vriend van mij heb ik voor isolatie voor de middenleider krimpkous om de lipjes gebruikt.
Was voor mij 100 % zekerheid.

Mvg Johan

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2024, 00:53:58 »
Leuk idee zo'n "tapijtbaan op plankjes"
kep zelf nog zat M-rails en ander spul om zo iets te maken om de kleinkinderen n.met de treinen te leren spelen.
Het idee is in ieder geval gebore
De groeten van Rob

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2024, 12:59:39 »
Gewoon papier of een oude krant/reclamefolder werkt ook gewoon.
Of tape.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal