Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 19:48:24
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
edwin1974
Vandaag
om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
puntstukpolarisatie en isolatielassen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: puntstukpolarisatie en isolatielassen (gelezen 2216 keer)
HenkN
Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
Offline
Berichten: 272
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
«
Reactie #15 Gepost op:
13 December 2023, 21:31:08 »
Dank Klaas.
Ik vermoed toch dat ik het probleem vooral in de wagon moet zoeken.
Er rijden diverse Artitecwagens (stalen D; Post) probleemloos over de wissel.
Dat mijn Plan E sluiting maakt is vervelend nu ook blijkt dat 5 Cobalt wisselaandrijvingen niets meer doen, terwijl de speciale voedingsleiding voor de Cobalts in takt is en spanning levert.
We zoeken verder
Henk
Gelogd
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
«
Reactie #16 Gepost op:
14 December 2023, 12:12:00 »
Zonder precies te weten waar de loc's hikken of waar de kortsluiting met de plan E ontstaat is het natuurlijk lastig te analyseren waardoor het probleem ontstaat.
Maar je zou eens kunnen kijken naar de afstelling(en) van de bewegende tongen. Die zitten aan beide kanten opgesloten in het binnenstuk van de Engelsman, als ik het zo mag zeggen. Aan beide kanten komen de desbetreffende 2 tongen héél erg dicht bij elkaar. Mogelijk dat daar een kortsluiting ontstaat, doordat een wiel op de ene tong rijdt, maar de andere raakt.
Iets dergelijks heb ik lang geleden ook eens gehad, vandaar deze opmerking.
Waarom dan de plan E kortsluiting veroorzaakt en de loc's hikken blijft daarmee een raadsel. Waarschijnlijk heeft dat een andere oorzaak, want anders zou de centrale daar ook op moeten reageren door af te schakelen.
Dat zou je kunnen testen door de gevoeligheid voor kortsluiting in de centrale aan te passen, zodat je daarna zou kunnen weten of de loc's inderdaad ook kortsluiting veroorzaken of niet.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
«
Reactie #17 Gepost op:
14 December 2023, 12:51:04 »
Wat Martin noemt is een reële mogelijkheid. Om deze kans te verminderen is het beter om de B-maat volgens de norm op minstens 14,4 mm te zetten.
Een andere mogelijkheid zit in het puntstuk. In bijgaande foto heb ik twee stippen gezet. Als een wiel b.v. op de blauwe stip rijdt, kan hij misschien contact maken met de rode stip. Niet erg waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
HenkN
Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
Offline
Berichten: 272
Re: puntstukpolarisatie en isolatielassen
«
Reactie #18 Gepost op:
14 December 2023, 16:29:11 »
Martin, Klaas,
Ontzettend fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga met jullie opmerkingen aan de slag.
Het blijft vreemd. Ik heb inmiddels al mijn locs over de wissel laten rijden en dat gaat probleemloos op de kleine haperingen van Piko 1100 na.
Wordt vervolgd
Henk
Gelogd
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
puntstukpolarisatie en isolatielassen