Vervolgens heb je een metalen chassis met bovenop een circuit-bord. Dat moet eraf om de decoder te kunnen plaatsen. Dus twee schroeven los, maar vervolgens moest ik nog zes heel dunne draadjes lossolderen. Dat was te doen.
Het programmeren van de LocPilot viel ook niet mee. De loc die onderdeel was van de startset zorgt automatisch dat de voor/achterlichten in overeenstemming zijn met de rijrichting. Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Het inbouwen van de ESU DCC-decoder in de DC-locomotief viel niet mee: allereerst met een zooi tandenstokers de buitenkant van de lok eraf halen. Uiteindelijk gelukt maar echt handig is het niet. Vervolgens heb je een metalen chassis met bovenop een circuit-bord. Dat moet eraf om de decoder te kunnen plaatsen. Dus twee schroeven los, maar vervolgens moest ik nog zes heel dunne draadjes lossolderen. Dat was te doen.Ik kon toen het bestaande circuit-bordje vervangen door een echte decoder. Die zijn echt superklein: ongeveer zo groot als de nagel van mijn ringvinger. Daarna moesten die zes draadjes weer gesoldeerd worden. Dat was niet makkelijk omdat ze eerst door een klein gaatje moeten. Uiteindelijk gelukt maar een deel van de isolatie verbrand dus daar moest wat extra magnetronfolie omheen om kortsluiting te voorkomen. Werkt allemaal goed, maar ik heb het idee dat dit wel gezorgd heeft dat de locomotief nu wat meer herrie maakt dan nodig bij het rijden.
DCC digitaal gelijkstroom
Het lukte mij niet zonder de draadjes los te maken. Achteraf gezien had ik de drie aan één kant kunnen lossolderen, had me de helft van de moeite gescheeld. Maar slecht dat Fleischmann het inbouwen van een decoder zo lastig maakt. Ze hadden die draadjes bijvoorbeeld allemaal aan één kant kunnen hebben waardoor je bij de onderkant van de printplaat had gekund zonder solderen. Ik ga hier zeker op letten bij een volgende aankoop.
Ik denk dat het handiger is als je volgende keer de handleiding leest die bij de set zit.
Want daar zal ongetwijfeld in staan dat je, zoals Rick ook aangeeft, gewoon de dummysteker moet verwijderen en dan de decoder zo kan inprikken. Hooguit 2 minuten werk.
Je vroeg je niet af waarom er een zespolige steker aan de decoder zat en dat er een zespolige connector in de loc
En wat betreft de instellingen van de decoder. Standaard hoef je niets aan te passen.Heb je geen lokprogrammer dan kan je wel de lokprogrammer software gebruiken en daar alles in aanpassen naar je eigen smaak en dan een uitdraai generen met de CV's die je moet aanpassen. Heb je de handleiding dan verder neit voor nodig.
En wil je in de toekomst ESU blijven gebruiken dan zou ik de aanschaf van de lokprogrammer wel adviseren. Dan is het instellen van de decoders zo genakkelijk.
Maar slecht dat Fleischmann het inbouwen van een decoder zo lastig maakt.
En hij doet het op zich wel, alleen de functies zo krijgen als ik wil bleek erg lastig te zijn.
Waar ik nog niet uit ben is zorgen dat als je bijvoorbeeld wagons achter hebt, je de lichten aan de achterkant bij die wagons niet gebruikt worden, maar de lichten aan de andere kant wel wit/rood zijn afhankelijk van de rijrichting
Ik denk dat het handiger is als je volgende keer de handleiding leest die bij de set zit.Want daar zal ongetwijfeld in staan dat je, zoals Rick ook aangeeft, gewoon de dummysteker moet verwijderen en dan de decoder zo kan inprikken. Hooguit 2 minuten werk.Je vroeg je niet af waarom er een zespolige steker aan de decoder zat en dat er een zespolige connector in de loc
Als je gewoon doet wat de fabrikant bedoeld heeft hoef je helemaal niet te solderen zoals ik hierboven ook al uitleg.Je slingert nu allemaal aannames de wereld in die niet nodig zijn.
Hm... lijkt het maar zo of zit er een led bovenop dat printplaatje die voor cabineverlichting zou kunnen zorgen??
Ok dat wordt experimenteren hoe ik die cabineverlichting activeer!Overigens volgens mij niet echt waarheidsgetrouw want normaliter wordt er niet gereden met een verlichte cabine.(Het feit dat het passagiersgedeelte normaal wel verlicht wordt is best wel irritant want als het donker is zie je buiten dus helemaal niks.)
Ik kon toen het bestaande circuit-bordje vervangen door een echte decoder. Die zijn echt superklein: ongeveer zo groot als de nagel van mijn ringvinger.
Daarna moesten die zes draadjes weer gesoldeerd worden. [...]Uiteindelijk gelukt maar een deel van de isolatie verbrand dus daar moest wat extra magnetronfolie omheen om kortsluiting te voorkomen.
Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Bijvoorbeeld regel 5 is "als rijrichting vooruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan". En regel 6 "als rijrichting achteruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan".Waarom zijn er "voorlichten (1)" en "voorlichten (2)"? Wordt niet uitgelegd in de handleiding. Na een ochtend stoeien met de handleiding, ESU software voor het instellen van de decoder en dingen handmatig uitproberen (ik heb niet het apparaatje dat de software met de decoder laat praten) is mijn conclusie dat je twee verschillende instellingen voor voor- en achterlichten kan hebben, bijvoorbeeld verschillende helderheid.
Ok dat wordt experimenteren hoe ik die cabineverlichting activeer!Overigens volgens mij niet echt waarheidsgetrouw want normaliter wordt er niet gereden met een verlichte cabine.
Misschien voor jou ook, het gaat om een Next18 decoder van de 1848 en die zat niet in de set. De draadjes moeten volgens de handleiding los om de decoderte plaatsen.
Installing a digital decoder:The loco is equipped with a Next18 interface (NEM 662). Remove the dummy plug “Z” andplug in for example a FLEISCHMANN DCC decoder 685101. Please consult the instructionsincluded with the decoder for fitting advice.
Maar dit is dus precies zoals de fabrikant het bedoelt.
Gewoon de functietoetsen afgaan tot de verlichting aangaat. Je hoeft de cabineverlichting natuurlijk niet aan te zetten als de loc rijdt, je kan het ook zo programmeren dat deze pas gaat branden als de loc stilstaat.
Daar zie je dat je de hele hoofdprint met daaraan de beide verlichtingsprintjes opgetild moeten worden (kwestie van die twee schroefjes los draaien) om de dummysteker los te halen en de decoder te plaatsen.
En ik vindt het nog steeds vreemd dat je na het plaatsen van de decoder zoveel moet aanpassen. Standaard zou gewoon de front en sluit verlichting moeten functioneren. Lijkt me sterk dat Fleischmann hier een hele aparte methode hanteert.
Met het losdraaien van de schroefjes heb je een paar millimeter extra ruimte. de printplaat komt niet zo ruim los als de handleiding laat zien als je de draden vast laat zitten. In de handleiding staan ook keurig een stap 1, 2 en 3 aangegeven.
Met een Kuehn had ik zonder iets in te stellen de sluitseinen op F1 en F2, frontseinen op F0. Het kan onervarenheid met digitaal zijn maar de decoder kan ook verkeerdom erin gezet zijn.