Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:
Wel moet ook de verlichtingsprinten even los gehaald te worden zodat je die mee kunt nemen naar boven. En misschien dat het dan in de praktijk ook lukt om dat maar aan 1 kant te doen?Misschien dat dat lossolderen ook zorgt voor het herprogrammeren omdat draadjes verwisseld zijn?
Op het plaatje is dat al gebeurd. Je ziet daar die zes zwarte lijntjes omhoog van het chassis richting de printplaat. Dat zijn die draadjes die ieder door een klein gaatje in de printplaat gaan en dan aan de bovenkant vastgesoldeerd zijn.Helaas steken die draadjes niet zo netjes recht omhoog nadat alles los is, ze weer door die gaatjes krijgen en vastsolderen is best een hoop gedoe.
Ik heb ontdekt dat die cabineverlichting onder F6 zit. [..] De cabineverlichting is gekoppeld aan de voorlichten, als die om één of andere reden aan de betreffende kant uit zijn dan gaat de cabineverlichting aan die kant ook niet aan. Het lijkt er ook sterk op dat de wisseling van rijrichting niet door de decoder aangestuurd hoeft te worden maar dit voor de voorlichten en cabineverlichting automatisch gebeurt.
Maar voor de achterlichten geldt dit allemaal niet: die worden apart aangestuurd via AUX1 en AUX2 en moet je dus de juiste CVs instellen om te reageren op de rijrichting. En ik heb ook condities toegevoegd dat ik met F10 en F11 de lichten aan de kant van de loc waar wagons gekoppeld zijn uit kan zetten.
Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:Maar in de handleiding staat dit alleen bij het deel van motor vervangen? Al kun je ook daar op de aangegeven tekening niets vinden over het lossolderen van draden?
maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.
Ik kan het op de foto niet goed zien (en ik heb de handleiding niet gelezen daar ik geen artikelnummer heb) maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
En hoe kom je bij dat plaatje in de handleiding? Door eerst de stappen 1 t/m 3 te volgen. Heeft iemand van jullie de loc in bezit, laat staan open gehad?
Dat is jouw interpretatie.
Ik kijk naar het rechter deel van de handleiding wat over het plaatsen van de decoder gaat. Daar zie je duidelijk dat de hoofdprint en de beide lichtprintjes opgetild worden om bij de decoder te komen.
Blijf het een absurd idee vinden dat je een halve loc moete demonteren en draadjes moet lossolderen om de decoder te kunnen plaatsen. Het is een digitaal voorbereide loc. Dan moet het plaatsen van een decoder gewoon zonder kunnen. Niet iedereen heeft de skills om priegelsoldeerwerk te kunnen doen. Al helemaal niet in een N spoor loc.
Als ik de foto's van de TS bekijk kan het volgens mij gewoon heel simpel. Beide schroefjes van de hoofdprint loshalen. Hoofdprint iets optillen waarbij de drie draadjes naar de lichtprint iets mee omhoog komen. Dan moet er toch voldoende ruimte zijn om de dummy te verwijderen en de decoder te plaatsen.