Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 14:20:53
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 14:14:58
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
  

Auteur Topic: Diode  (gelezen 1390 keer)

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Diode
« Gepost op: 09 December 2023, 09:49:35 »
Hallo,
Ik heb begrepen dat je voor ongedetecteerde gedeeltes van je baan, waaronder ook wissels, beter een diode schakeling toe kan toepassen.
Nu wordt bij alle voorbeelden gebruik gemaakt van de 1N4001 welke dus 1A aan kan.
Nu wil ik dit niet voor elk wissel of ongedetecteerd stuk apart gaan toepassen, maar dit via een draad in de ringleiding gaan doen.
Ik weet dus niet of dan deze diode (1A) voldoende is, ben daarom opzoek gegaan naar zwaardere uitvoeringen en kwam daarbij deze tegen...... 1N5401 welke 3A aan kan.
Omdat mijn kennis hierin te kort schiet, vraag ik mij af het verstandig is om deze zwaardere diode toe toepassen in de diode schakeling.
En of dat consequenties heeft voor de schakeling.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, en mij verder kan helpen.
Alvasr bedankt  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2023, 10:20:43 »
Bij een gemeenschappelijke diodeschakeling voor alle secties kun je beter de 3A variant nemen.
Bij meer secties kunnen er nl. meer treinen tegelijk door die ene diodeschakeling gevoed worden.

Zelf vind ik een diodeschakeling per sectie overzichtelijker. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re: Diode
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2023, 11:25:58 »
Kies bij een centrale leiding gewoon diodes of een brugcel met een maximale stroom gelijk of iets hoger dan de maximale stroom die de centrale of booster kan leveren. Zit je altijd goed. Qua prijs maakt het allemaal weinig uit.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2023, 11:28:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Diode
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2023, 11:33:12 »
Henk en Klaas, bedankt voor de snelle reactie.
Ook voor het prima advies.
Ga gebruik maken van digikijs centrale en boosters, die leveren max. 3A.
Dus keuze is bij deze gevallen op de 1N5401 diode.

Gr,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2023, 11:35:24 »
Over de diodeschakeling staat ook een verhelderend stukje in de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Diode
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2023, 11:40:30 »
@Klaas,
Dankje voor de tip, hierdoor wordt mijn keuze eigenlijk bevestigd.  (y)

DurkVell

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Diode
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2023, 15:15:21 »
Wanneer men een diodeschakeling op alle niet-gedetecteerde delen van je baan wil gebruiken om de spanningsval op te vangen, waarom maakt men dan in plaats daarvan geen extra ringleiding van rijspanning - 1,4V en voedt daarmee de ongedetecteerde delen? Het scheelt een vracht aan diodes en verstookte energie. Of zie ik iets over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 15:34:48 door DurkVell »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2023, 15:34:36 »
Hoe wou je een spanning van -1,4V maken? Bedenk wel dat de digitale spanning een blokvormige wisselspanning is.
Met die vracht aan diodes valt het wel mee en met de verstookte energie ook.
In de stroomdetectors zitten ook diodes, en ook daar wordt energie in verstookt.

Er zijn maar 2 realistische keuzes:
- een centrale diodeschakeling en een extra draad in de ringleiding.
- of een diodeschakeling per gedetecteerde sectie.

Ik verkies de tweede optie, omdat ik dat overzichtelijker vind. Maar daarover mag je van mening verschillen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re: Diode
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2023, 16:24:57 »
Denk dat DurkVell ook de eerste optie bedoelt.  ???
Ik kies voor die optie van een extra draad, via een brugcel verbinden met één van de aansluitingen van de booster, omdat ik dat overzichtelijker vind.  :)

Op het plaatje de centrale voedingsleiding die onder mijn baan loopt. Rood en zwart naar de centrale. Op deze plek wordt de gele draad via een brugcel (is vier diodes) met de rode draad verbonden. Niet gededecteerde secties worden met de gele draad verbonden.
Blauw en bruin zijn voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.

« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 16:35:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DurkVell

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Diode
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2023, 16:33:55 »
Ik bedoelde inderdaad de eerste optie. Ik had misschien beter kunnen schrijven: een extra draad met een spanning van (rijspanning - 1,4V).
Begrijp ik goed dat dit ook daadwerkelijk toegepast wordt?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re: Diode
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2023, 16:36:55 »
Ja, zie plaatje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2023, 16:47:58 »
De verlaagde spanning met een extra draad wordt bereikt met diodes.
Bij deze optie heb je een extra draad nodig, bij de andere optie heb je meer diodes nodig. Het is maar net waar je voor kiest. Qua kostprijs zal het weinig uitmaken. Koperdraad is heel duur en diodes zijn spotgoedkoop.

In energieverlies maakt het ook niks uit. Of je nou 3 A door 1 diode stuurt of 1 A door 3 diodes, komt op hetzelfde neer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.