Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:08:45
4 ledjes op één voorweerstand? door NL-modelspoor
Vandaag om 21:04:43
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 21:01:54
S3/6, de grote ontbrekende… door Syb030
Vandaag om 20:44:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Diode  (gelezen 1349 keer)

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Diode
« Gepost op: 09 December 2023, 09:49:35 »
Hallo,
Ik heb begrepen dat je voor ongedetecteerde gedeeltes van je baan, waaronder ook wissels, beter een diode schakeling toe kan toepassen.
Nu wordt bij alle voorbeelden gebruik gemaakt van de 1N4001 welke dus 1A aan kan.
Nu wil ik dit niet voor elk wissel of ongedetecteerd stuk apart gaan toepassen, maar dit via een draad in de ringleiding gaan doen.
Ik weet dus niet of dan deze diode (1A) voldoende is, ben daarom opzoek gegaan naar zwaardere uitvoeringen en kwam daarbij deze tegen...... 1N5401 welke 3A aan kan.
Omdat mijn kennis hierin te kort schiet, vraag ik mij af het verstandig is om deze zwaardere diode toe toepassen in de diode schakeling.
En of dat consequenties heeft voor de schakeling.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, en mij verder kan helpen.
Alvasr bedankt  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2023, 10:20:43 »
Bij een gemeenschappelijke diodeschakeling voor alle secties kun je beter de 3A variant nemen.
Bij meer secties kunnen er nl. meer treinen tegelijk door die ene diodeschakeling gevoed worden.

Zelf vind ik een diodeschakeling per sectie overzichtelijker. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Diode
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2023, 11:25:58 »
Kies bij een centrale leiding gewoon diodes of een brugcel met een maximale stroom gelijk of iets hoger dan de maximale stroom die de centrale of booster kan leveren. Zit je altijd goed. Qua prijs maakt het allemaal weinig uit.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2023, 11:28:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Diode
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2023, 11:33:12 »
Henk en Klaas, bedankt voor de snelle reactie.
Ook voor het prima advies.
Ga gebruik maken van digikijs centrale en boosters, die leveren max. 3A.
Dus keuze is bij deze gevallen op de 1N5401 diode.

Gr,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2023, 11:35:24 »
Over de diodeschakeling staat ook een verhelderend stukje in de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wacco

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Diode
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2023, 11:40:30 »
@Klaas,
Dankje voor de tip, hierdoor wordt mijn keuze eigenlijk bevestigd.  (y)

DurkVell

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Diode
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2023, 15:15:21 »
Wanneer men een diodeschakeling op alle niet-gedetecteerde delen van je baan wil gebruiken om de spanningsval op te vangen, waarom maakt men dan in plaats daarvan geen extra ringleiding van rijspanning - 1,4V en voedt daarmee de ongedetecteerde delen? Het scheelt een vracht aan diodes en verstookte energie. Of zie ik iets over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 15:34:48 door DurkVell »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2023, 15:34:36 »
Hoe wou je een spanning van -1,4V maken? Bedenk wel dat de digitale spanning een blokvormige wisselspanning is.
Met die vracht aan diodes valt het wel mee en met de verstookte energie ook.
In de stroomdetectors zitten ook diodes, en ook daar wordt energie in verstookt.

Er zijn maar 2 realistische keuzes:
- een centrale diodeschakeling en een extra draad in de ringleiding.
- of een diodeschakeling per gedetecteerde sectie.

Ik verkies de tweede optie, omdat ik dat overzichtelijker vind. Maar daarover mag je van mening verschillen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Diode
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2023, 16:24:57 »
Denk dat DurkVell ook de eerste optie bedoelt.  ???
Ik kies voor die optie van een extra draad, via een brugcel verbinden met één van de aansluitingen van de booster, omdat ik dat overzichtelijker vind.  :)

Op het plaatje de centrale voedingsleiding die onder mijn baan loopt. Rood en zwart naar de centrale. Op deze plek wordt de gele draad via een brugcel (is vier diodes) met de rode draad verbonden. Niet gededecteerde secties worden met de gele draad verbonden.
Blauw en bruin zijn voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.

« Laatst bewerkt op: 18 December 2023, 16:35:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DurkVell

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Diode
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2023, 16:33:55 »
Ik bedoelde inderdaad de eerste optie. Ik had misschien beter kunnen schrijven: een extra draad met een spanning van (rijspanning - 1,4V).
Begrijp ik goed dat dit ook daadwerkelijk toegepast wordt?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Diode
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2023, 16:36:55 »
Ja, zie plaatje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Diode
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2023, 16:47:58 »
De verlaagde spanning met een extra draad wordt bereikt met diodes.
Bij deze optie heb je een extra draad nodig, bij de andere optie heb je meer diodes nodig. Het is maar net waar je voor kiest. Qua kostprijs zal het weinig uitmaken. Koperdraad is heel duur en diodes zijn spotgoedkoop.

In energieverlies maakt het ook niks uit. Of je nou 3 A door 1 diode stuurt of 1 A door 3 diodes, komt op hetzelfde neer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.