Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:43:29
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:41:48
Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:32:17
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 09:19:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
  

Auteur Topic: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.  (gelezen 2160 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Gepost op: 05 December 2023, 22:40:44 »
Vanaf 11 december rijden er wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
Stoptreinen blijven wel gewoon rijden.

Geen sneltreinen door testritten Drielandentrein https://www.1limburg.nl/nieuws/2342422/geen-sneltreinen-door-testritten-drielandentrein #1limburg


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2023, 08:54:35 »
Tjonge, ongekend! Kon dat nou ècht niet anders? Het geeft in ieder geval aan hoeveel belang Arriva aan haar passagiers hecht: 0! Lang leve de privatisering (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6880
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2023, 09:32:08 »

Stoptreinen blijven wel gewoon rijden.


En er rijdt een snelbus met een stop in Valkenburg als vervangend vervoer. Dus: hoe groot is het probleem nu eigenlijk, nihil toch.....?

Gr, Ben.

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2023, 09:59:18 »
En er rijdt een snelbus met een stop in Valkenburg als vervangend vervoer. Dus: hoe groot is het probleem nu eigenlijk, nihil toch.....?

Gr, Ben.

bus is een beetje veel langzamer dan trein, bus heeft daarnaast ook minder capaciteit en is vatbaar voor files. hoe groot is het probleem? aanzienlijk groot. en daarnaast is het ook gewoon een mega middelvinger naar de mensen zelf.
-Martijn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2023, 09:59:54 »
Zo'n snelbus ist erg beperkt in het comfort (hoge in/uitstap ) , krappe zitplaatsen en wenig mogelijkheden om een fiets mee te nemen . Ook zijn ze vaak langer onderweg . Dat hangt van de route af waarop ze moeten rijden . Zou toch op dit trajekt voor de stoptrein kiezen als slecht ter been zijnde persoon .

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6880
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2023, 10:20:06 »
Krappe zitplaats, hoge in/uitstap, vatbaar voor files.... middelvinger naar de reiziger?
We zijn een beetje errug verwend lijkt het wel. Niets is meer goed......

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2023, 11:00:19 »
Krappe zitplaats, hoge in/uitstap, vatbaar voor files.... middelvinger naar de reiziger?
We zijn een beetje errug verwend lijkt het wel. Niets is meer goed......

blijkbaar is kritiek hebben op een sneltrein die weken lang gewoon niet meer rijd niet toegestaan. er was vast wel een manier mogelijk geweest voor een compromis. dat de sneltrein wel (minder) rijd in de spits en niet in het weekend bijvoorbeeld. het OV buiten de randstad word al steeds kariger. en dan helpen dingen zoals dit niet mee.
-Martijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2023, 11:39:18 »
Ja, en dan duurt die overlast in de weekenden tot ergens Juni, en zitten de toekomstige reizigers van de drielanden trein ook nog veel langer te wachten tot ze een keer een trein krijgen...

Vaak zijn dingen gewoon een afweging van hoeveel overlast iets oplevert, en hoe je die overlast soms moet verdelen over mensen maar ontkomen doe je er nu eenmaal niet altijd aan.

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2023, 11:57:20 »
Ja, en dan duurt die overlast in de weekenden tot ergens Juni, en zitten de toekomstige reizigers van de drielanden trein ook nog veel langer te wachten tot ze een keer een trein krijgen...

Vaak zijn dingen gewoon een afweging van hoeveel overlast iets oplevert, en hoe je die overlast soms moet verdelen over mensen maar ontkomen doe je er nu eenmaal niet altijd aan.

ter verduidelijking. ik heb het alleen over het doorrijden tijdens de spits! niet alleen maar testen in het weekend. tijdens de spits rijden de sneltreinen door. buiten de spits kunnen de testen weer verder gaan. wij gaan hier niet kersen plukken uit teksten om uw mening te bewijzen. er zit een significant verschil tussen alleen in het weekend testen wat u beweerd dat ik zeg en wat ik werkelijk zei. namelijk sneltreinen door laten rijden in de spits volledig op normale frequentie OF aangepaste frequentie. en testen in dal uren EN weekend.
-Martijn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6880
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2023, 12:29:43 »

blijkbaar is kritiek hebben op een sneltrein die weken lang gewoon niet meer rijd niet toegestaan.


Jawel, dat is wel toegestaan, je kunt gewoon zeggen wat je vindt maar dat geldt ook voor mij. Niet zo snel gepikeerd zijn joh.

Ik zit er gewoon wat anders in bij zo'n discussie. Er vindt nu eenmaal vernieuwing plaats, of verandering en/of onderhoud of wat dan ook. En ja dat geeft wat hinder, so what. Daarnaast is Heerlen - Maastricht een ritje van 3x niks wat ik geloof een ruim half uur duurt met de RE18 en met de stoptrein 11 minuten langer. Maar daar kun je je gewoon op instellen. Je moet wat vroeger weg of komt wat later aan. Nou nou.....  ;D ;D

Gr, Ben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2023, 15:39:49 »
Ik zie niet in waarom zo'n trein niet 's nachts kan worden getest. Dan heeft er geen reiziger last van. Alleen zijn de (personeels-)kosten dan natuurlijk hoger. Dat geeft voor mij aan waar de prioriteiten voor Arriva liggen en dat is met alle respect niet waar die m.i. zouden moeten liggen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2023, 23:50:30 »
Tjonge, ongekend! Kon dat nou ècht niet anders? Het geeft in ieder geval aan hoeveel belang Arriva aan haar passagiers hecht: 0! Lang leve de privatisering (y)

Hier kan Arriva niks aan doen, deze perikelen zijn echt de schuld van de Belgen.
Die liggen al sinds dat de 1e multicurante treinstellen geleverd waren dwars.
Nu zijn er alleen nog 3 stellen vrij om de dienst tussen Heerlen en Aachen te verzekeren.
De rest wordt gebruikt voor testritten, en instructie personeel voor op het Belgische traject.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2023, 00:03:49 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2023, 23:54:55 »
bus is een beetje veel langzamer dan trein, bus heeft daarnaast ook minder capaciteit en is vatbaar voor files. hoe groot is het probleem? aanzienlijk groot. en daarnaast is het ook gewoon een mega middelvinger naar de mensen zelf.

Wil je echt weten wat het verschil in reistijd is met de stoptrein en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen?
Dat is slechts 9 minuten.
Die snelbus gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.
Bovendien, waarom zou dit een middelvinger naar de reiziger zijn?

Overigens is de treindienst tussen Heerlen en aachen tijdens de ombouw van het traject Landgraaf-Herzogenrath 6 weken buiten dienst geweest.
En was er alleen busvervoer mogelijk.
En nu gaan we moeilijk doen over amper 9 minuten langere reistijd.

Krappe zitplaats, hoge in/uitstap, vatbaar voor files.... middelvinger naar de reiziger?
We zijn een beetje errug verwend lijkt het wel. Niets is meer goed......
Precies dat, heel erg verwend als je het mij vraagt.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2023, 23:59:52 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2023, 00:01:46 »
Ik zie niet in waarom zo'n trein niet 's nachts kan worden getest. Dan heeft er geen reiziger last van. Alleen zijn de (personeels-)kosten dan natuurlijk hoger. Dat geeft voor mij aan waar de prioriteiten voor Arriva liggen en dat is met alle respect niet waar die m.i. zouden moeten liggen.

Daar heeft Arriva niks aan te zeggen, dat bepalen de Belgen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2023, 00:25:33 »
Het is wel erg makkelijk om de schuld volledig bij de Belgen te leggen.
Ze hebben daar gewoon een besluit genomen om een kip-ei probleem op te lossen. En dat wist Arriva ook wel, maar ze hebben gegokt dat ze wel zielig genoeg waren om toch te mogen rijden. (En blijkbaar is dat smoesje goed genoeg om nu nog steeds de Belgen de schuld te geven).

In Nederland zouden we dat inderdaad anders oplossen. Zo'n beetje elk kip-ei probleem wordt hier simpelweg niet of hooguit half opgelost.
Zitten we al op 25kV bovenleiding? Of toch 3kV? Of toch maar gewoon zo laten?
Hoeveel ERTMS hebben we in Nederland al? En is dat volledig uitgerold voordat onze kinderen of kleinkinderen met pensioen zijn?