Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: "De Franklin Rail Compagnie"  (gelezen 7792 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
"De Franklin Rail Compagnie"
« Gepost op: 30 april 2008, 09:41:10 »
Hallo modelbouwers

Ik heb pas geleerd van Marco Ratree hoe ik mijn foto's moest inpassen in een dergelijk artikel waardoor het voor mij zin had om ook eens een stukje van mijn werk te laten zien.
Ik bouw een baan op 4 moduuls met als thema het logistieke proces van kolen en staal industrie genaamd "de Franklin Rail Compagnie"
Deze naam is afgeleid van mijn eigen achternaam en een eer betoon aan mijn ouders die mij hebben gemaakt zo als ik nu ben met de interesses voor natuur en techniek.

Een kolen mijn met overslag bedrijf, een haventje met bordeel kroeg etc.
Een stukje hoogoven en staalfabriek etc.

Hieronder een paar foto's als het mij lukt.


Dit is de kolenmijn met overslag bedrijf


Hier verschijnt het bordeel en cafe gelegen aan de haven

Mijn baan bestaat uit een boven en onder deel


Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken van afval producten en natuurlijk
ook wel oude bouwpakketten die ik in de loop der jaren heb aangeschaft



Hier zien jullie bijvoorbeeld het begin van mijn hoogoven waar de toren is gebouwd van een oude sinaasfles.



Ik heb gemeent het artikel even aan te passen daar ik de vorige keer wat te snel en entosiast was en daardoor het geheel wat onsamendhangend was.
Zo ik stop even met het artiekel, als blijkt dat er interesse is naar meer
dan ben ik zeker genegen om hier verder tijd in te steken.

Allen veel bouw en hobby plezier,
groetjes,
Herrwim Frank






« Laatst bewerkt op: 02 mei 2008, 16:02:44 door Chris van Diesen »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2008, 10:20:57 »
Hallo Herwim,

Ik zie dat je al weer wat verder bent, en heb je de lima staalwagens al gepimpt?

Groet Stephan.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2008, 10:49:13 »
het is zo te zien gelukt :)
het ziet er mooi uit en vraagt zeker naar meer
groeten,marco

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2008, 11:49:11 »
Ziet er goed uit, alleen lijkt mij de trap wat oversized...op de foto lijkt het alsof de treden zo'n 1 meter hoog zijn....

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2008, 14:00:31 »
Hallo Ron

Je hebt gelijk als je deze foto bekijkt, komt vooral ook omdat de trap
hier nog spierwit is.
Maar in de praktijk op mijn moduul valt dit reuze mee, ik heb inmiddels
ook nieuwe foto's gemaakt nu ik van Marco heb geleerd hoe ik deze kan bewerken in mijn artikelen, komt later meer van.

Stephan
Leuk je weer te horen.
Nee ik heb de Lima staalwagens nog niet gepimt dit is een aktie die zeker
nog gaat gebeuren.
Ik ben de laatste maanden erg druk geweest met de elctra van mijn moduuls, deze heb ik nu bijna af en dan ga ik verder met de bouw en aankleding van de moduuls.
1e Het eerst volgende is de kolen mijn en overslag af te maken
2e De achtergrond van moduul 01 schilderen (klein stadje en industrie)
3e Eerste opzet van de staal fabriek waarin de containerkraan van Heris
verwerkt wordt als een soort loopkat.

Hoe gaat het bij jou met je plannen ik hoor het graag
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2008, 20:17:26 »
Mijn baan staat nog in de hoek.
Vandaag ben ik bezig geweest om een wandje van een metertje of 10 neer te zetten, dit moet dienen als wilde apenbarrière, aan de andere kant wil mijn zoontje met trawanten wel eens voetbaltafelen en zo.
Als de wand klaar is ga ik mijn baan weer opbouwen en uitbreiden.

Groet Stephan.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Tweede deel (Electra) "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2008, 15:17:11 »
Hallo modelbouwers

Voor degene die hier interesse in hebben het tweede deel
over mijn baan in opbouw "de Franklin Rail Compagnie"
Deze keer wat over mijn stroomvoorziening.

Om voor mijn modulen een algemene stroomvoorziening te maken is zeker een half jaar denk en tekenwerk aan voorafgegaan. Ik heb ooit eens een verrijdbare vierkante tafel op de kop getikt en was van plan deze te gebruiken als bediening tableau, maar hoe hier vandaan de bekabeling te realiseren naar de modulen zonder honderden draden te moeten trekken. Punt 01 op het bediening tableau moest makkelijk terug te vinden zijn op moduul 01, 02, 03 of 04. Ik besloot alle draden af te werken op kroonstenen en d.m.v. computer connectors en kabels te verbinden naar de modulen. Ik kocht 25 polige connectors die ik bekabelde met 25 aderig snoer, Als ik dit nou 2x uit voerde tussen de bedieningstafel en tussen de verschillende modulen had ik een 50- aderig verbinding. Op zowel de bedieningstafel als onder elke moduul maakte ik een elektrisch paneel die ik naar voren kan trekken dan hoef ik niet elke keer bij elke ader verbinding onder de tafel te kruipen. (zie foto’s hieronder).



Hieronder schematisch mijn regelpaneel, het bovenste deel bestaat uit paneel met regelknoppen en bediening wissels, verlichting etc. Het middelste deel bestaat weer uit de naar voren te schuiven la met trafo’s t.b.v.wisselspanning en bediening van andere elektronische zaken,   kroonstenen etc. Het onderste vaste deel bestaat uit trafo’s t.b.v. gestabiliseerde voedingen t.b.v. de rijspanningen plus het sterkstroom deel.
                                                                         
Per Moduul heb ik dus een uitschuifbaar paneel met dezelfde kroonsteen verdeling als op het schakelbord.
Jammer genoeg kan ik niet mijn excel bestand uploaden of kopieren
Op deze excel tekeningen heb ik per moduul uitgewerkt de aansluitingen
van de kroonstenen betreffende aansl wissels, div.rijstromen, alg. verlichting etc.




DIVERSE  VERLICHTINGS METHODEN EN HUN STROOMTOEVOER

Om een rieel beeld te krijgen in de voorstellingen die we bouwen is verlichting één van de onderwerpen die niet vergeten mag worden. Zo hebben we verlichting in de huizen, kantoor en fabrieks- panden, straatverlichting, fabrieksterrein verlichting, reclame verlichting en zelfs nog flitslichten bijv. Laslicht op een fabrieksterrein of in een fabriekshal of nog realistischer in mijn thema licht van vloeibaar ijzer.
Ik wil beginnen met de algemene zaken te bespreken in mijn optiek van de verlichting in Franklinland                                                                             
Niet in alle gebouwen brand licht en als er licht brand dan niet in alle ruimten van een gebouw, dit is een belangrijk uitgangspunt, dat betekend dat in één gebouw de verschillende ruimten gescheiden moeten worden door wanden  of de diverse ramen aan de binnenkant een zwarte laklaag krijgen                                                   
in het eerste geval werk je dan met verschillende lichtpunten en in het tweede geval werk je met één lichtpunt, de keuze is afhankelijk van hoe het bouwwerk is uitgevoerd en hoe groot de oppervlakte van het gebouw is.
Bij meerdere lichtpunten zou je ook kunnen kiezen voor gescheiden stroomtoevoer die apart geschakeld kunnen worden Elk gebouw krijgt bij mij in principe één stroom toevoer die ik door pen en gat verbinding koppel aan de aan de onderkant vaste aansluitpunten in de reeds besproken schuifla.   Op deze manier kan je bij storingen in het gebouw het gebouw makkelijk los koppelen van de tafel zonder eerst de draden los te moeten maken.
De pen en gat verbinding worden gerealiseerd door de bekende bananensteker en contrasteker of door zelf gemaakte pen en gat verbinding.


Ooit ergens gelezen in een blad.

Een veel gebruikte verlichting  in de industrie is de ronde kap met een lamp in het midden, deze is goed te gebruiken als loods en hal verlichting boven in de hanenbalken. Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)





Zo het is weer genoeg geweest voor deze keer, als er verder interesse is
schrijf ik graag nog een deel met uiteraard een ander onderwerp

groetjes,
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2008, 16:00:10 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Electra Franklin Rail Compagnie
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2008, 15:48:14 »
Citaat
Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)


Leuk verslag Herwim. Maar ik denk dat lampjes die je gebruikt aan de grote kant zijn.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2008, 16:03:30 »
Beide draadjes onder 1 topic geplaatst.
Delen kun je zo verder uitbouwen onder deze draad.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2008, 16:13:22 »
Je hebt gelijk Jaap.
Op deze foto lijken ze ook groter dan in werkelijkheid.
Het zijn oude lampjes uit de modelspoorwereld alleen ik heb de kapjes
wat te klein gemaakt.
Ik gebruik deze dan ook niet zo in het zicht, onder de overkapping van mijn hoogoven loods.
Dit was ook mijn eerste keer.
aldoende leerd men
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2008, 16:20:29 »
Geachte heer Chris v. Diessen

ik weet niet of dit zo slim is om mijn beide artikelen samen te voegen
allereerst wist ik hier niets van en was ik mijn tweede stuk ion eens kwijt
terwijl ik juist iets aan het veranderen was.
Ten tweede is mij verteld dat bij een nieuw artikel het blauwe icoontje Nieuw staat, nu dit er niet meer bij staat weten lezers die mijn eerste artikel hebben gelezen niet dat er iets nieuw onder staat, en lezen dit dus waarschijnlijk niet meer.
Ik zeg dit met mijn lekenverstand over dit Forum en na aanleiding van een tip die ik juist had gekregen om steeds een nieuw artiekel te starten
Degene die mij deze tip gaf vertelde ook dat een geschreven artikel na 24
uur niet meer te veranderen is, dus hoe moet ik nu dit artikel onder dezelfde topic veranderen.
Gaarne wat tekst en uitleg hierover.

Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2008, 16:39:19 »
Herwim,

Elk bericht wat je hier op het forum plaatst kun je 24 uur lang aanpassen, ongeacht of dat een eerste bericht in een topic is of niet. Het bericht wat je net hebt geplaatst kun je dus nog tot morgen aanpassen!

Door alles over jou baan in dit draadje te plaatsen, houd je het verhaal bij elkaar en blijft het overzichtelijk.

Groeten,

Lars
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2008, 16:44:09 »
Citaat
houd je het verhaal bij elkaar en blijft het overzichtelijk

Zie bijvoorbeeld: Boppard in N 72.000x bekeken of Plan U in styreen 113.000x bekeken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2008, 17:00:13 »
Ten tweede is mij verteld dat bij een nieuw artikel het blauwe icoontje Nieuw staat, nu dit er niet meer bij staat weten lezers die mijn eerste artikel hebben gelezen niet dat er iets nieuw onder staat, en lezen dit dus waarschijnlijk niet meer.

Ha nee, dat werkt een klein beetje anders: zodra er een nieuwe reactie in een onderwerp komt, komt dat blauwe icoontje tevoorschijn. Dus ook al mensen reageren op je lampjes of als je zelf iets nieuws schrijft, krijg je zo'n blauw icoontje.

Die lampjes zijn trouwens erg leuk! Inderdaad zijn de gloeilampjes misschien iets aan de grote kant, maar het is zo aardig om te zien hoe je een ouderwetse lampenkap bouwt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2008, 18:19:42 »
Lars en Peter bedankt
Weer wat geleerd.
Toch nog een vraag, weet nog niet alles.
Kan ik nu in mijn bestaand artikel weer een stuk bij schrijven volgende week bijv. of begin ik weer een nieuw artikel die dan automatisch onder het zelfde hoofdstuk komt, leg mij dat nog even uit, uitgaande dat ik bijv.dus over een week weer een stuk wil schrijven over mijn baan
"de Franklin Rail Compagnie"
Alvast bedankt
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html