Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:09:18
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:04:39
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 21:01:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
borotof
Vandaag
om 20:56:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:44:57
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:18:19
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Falkenberg
Vandaag
om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:00
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:10:30
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
Vandaag
om 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
Vandaag
om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:48:09
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
Vandaag
om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
"De Franklin Rail Compagnie"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: "De Franklin Rail Compagnie" (gelezen 7799 keer)
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
«
Reactie #15 Gepost op:
02 mei 2008, 18:21:00 »
Ik zou het gewoon in dit draadje (artikel) schrijven, dan houd je alles bij elkaar en het komt vanzelf weer bovenaan staan.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
«
Reactie #16 Gepost op:
23 juni 2008, 11:49:47 »
Ik was hierboven al eens begonnen met wat foto's etc.
Voor de liefhebbers nu de officiele beschrijving die bij de foto's horen
Op een of ander manier lukt het momenteel niet om andere foto's te uploaden volgende keer beter.
Mijn beschreven artiekel is nog al lang dus ik zal deze dan ook in delen plaatsen.
"De Franklin Railcompagnie"
Jaren geleden eind 80 er jaren heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een andere manier te beoefenen. Op kleinere schaal.
En dan bedoel ik niet schaal HO of N of Z maar meer in de zin, minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, uitgaande van een thema en rijdend van punt A naar B en terug.
Welnu, het heeft iets langer geduurd dan ik eigenlijk wilde maar nu (Mrt 2005) is het licht bij mij eindelijk aangegaan en begin ik te weten wat ik wil. Nou ja wil het is nu inmiddels half 2008 geworden, zijn de begin plannen toch nog gewijzigd.
Dit wordt een beschrijving van de bouw van de “FRANKLIN RAILCOMPAGNIE” De naam is een verzonnen grootmacht (Industriegigant) voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, tevens is dit een eerbetoon aan mijn ouders die mij hebben opgevoed en hebben gemaakt tot een persoon met interesse in alles wat met natuur en techniek te maken heeft.
De baan wordt opgezet in het tijdperk 1940-1960 en als thema heb ik gekozen voor het logistieke proces van de kolen en staal industrie.
Onderstaand verhaal is de meeste van ons wel bekend.
De meeste huisgezinnen gebruikten kolen om te stoken en te koken, en omdat kolen de goedkoopste en meest voorkomende energiebron in de toen huidige economie was, lag dit voor de hand.
Op vele stations met goederenkoer had de lokale kolenboer dan ook een kleine opslagplaats. Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar vaak werden ze ook tijdelijk opgeslagen in een kolenloods, waarna ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer via een overslag punt, hier werden de kolen ingescheept in grote binnenvaart schepen.
Maar dat kolen ook een belangrijk bestandsdeel voor de ijzer industrie is, is minder bekend.
Kolen is een van de grondstoffen die nodig is om staal te produceren. Om staal te produceren heb je in het eerste plaats natuurlijk ijzererts nodig, Daarnaast vormen steenkool en kalksteen de belangrijkste basisingrediënten. Hierbij bedenken de aanvoer van deze grondstoffen, het verwerken hiervan in hoogovens, staalfabrieken etc. Dit is een proces waarin je binnen de modelspoor hobby eindeloos kan anticiperen.
Maar pas op om echt het hele proces uit te beelden van steenkoolwinning, hoogovens, staalfabrieken en opslag en haven overslag heb je een ruimte nodig van ± 10 à 15 meter lang en dat is zeker niet voor een ieder weg gelegd, ook voor mij niet. Daarom moeten we keuzes maken, Mijn eigen keuze verwoord ik onder de kop “Wat uit te beelden “
WAT UIT TE BEELDEN
Franklin railcompagnie zal een opzet zijn van het verwerken van ijzererts tot bruikbare bestandsdelen voor de ijzer industrie en een klein stukje logistieke proces van kolen en erts via spoor en de binnenvaart. Ik heb gekozen voor een kleine haven (binnenvaart) vervoer naar verre oorden, het geheel gesitueerd naast een kolenoverslag complex. Verder op, op de baan een kleine hoogoven met aangrenzend een staalfabriek en het logistieke proces richting haven en de andere kant op het land in naar verre oorden via de weg.
Als inspiratie bron om te komen tot een dergelijke opzet met ook de daarbij behorende technieken heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 15 à 30 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen.
Voor mij belangrijke artikelen in de modelspoor hobby heb ik gebundeld in een makkelijk op te zoeken reeks verzamelmappen waar ik d.m.v. een index voorbeelden en bouw technieken in op kan zoeken.
Een eenvoudig binnenhaventje, een rij huizen ingeklemd tussen industrie en een spoorlijn, de troosteloze sfeer die je in die oude voorsteden aantreft en een plaatselijke kolenboer met z’n opslag en vooral de diverse typische details allemaal zaken waar veel bouwplezier aan verbonden zal zitten.
DE EERSTE STAPPEN
De oppervlakte van de baan moet zodanig zijn dat het werkbaar is, dus geen grote rechthoeken waar je, je helemaal moet uitrekken en op een verhoging moet klimmen om er nog bij te kunnen. Tevens is het de bedoeling om binnen niet al te lange tijd (1 à 6 jaar) te verhuizen naar een kleiner en eventueel gelijkvloers appartement, ook wij worden ouder en komen er kleine gebreken om de hoek kijken.
Dus de keus was al gauw gemaakt moduulbouw, stukken van ± 100 cm bij 50 cm. deze kan je makkelijk vervoeren en weer aan elkaar koppelen mocht ik ooit eens gaan verhuizen. De garage die bij ons gebruikt wordt als hobby ruimte en washok is daar uitermate geschikt voor.
Langs de lange zijde werden 4 modulen opgezet met een half 5e moduul naar rechts als eind stuk. De modulen hangen aan de achterkant aan de muur en hebben aan de voorkant poten. Boven de modulen is een berging gemaakt met aan de onderkant regelbare spotjes voor extra directe verlichting. Deze berging is trouwens niet modulair en daardoor dus ook niet makkelijk mee te nemen.
Achter de modulen is een rechtopstaand hardboard plaat aangebracht als achtergrond plaat.
Tijdens de eerste opzet van de baan zal hier een schilderij ontstaan voorstellende de lucht en een zodanige voorstelling dat de dieptewerking van het beeld op de baan versterkt, maar hier kom ik later op terug. Eerst ben ik geruime tijd bezig geweest met het plan op papier weer te geven en hier het sporenplan in te verwerken.
Zelfs tijdens de bouw veranderde ik wel eens de plannen, maar dan toch rekening houdend met mijn doelstelling.
De eenvoud van het sporenplan is voor mij zeer belangrijk, overdaad schaad tevens gaat het bij mij vooral om de entourage zo natuur getrouw mogelijk na te bootsen en niet kilometers rij mogelijk heden.
Moduul 01
Zoals al eerder aangegeven begint moduul 01 met de haven en overslag bedrijf van kolen en ijzererts. Het spoor wat over het fabrieks terrein loopt van het overslag bedrijf gaat aan de linkerkant door de achterwand en komt dan op mijn werktafel terecht, dit is handig om locs naar de werktafel te dirigeren voor de nodige revisie.
Tijdens de bouw kwam ik er achter dat 50 cm diep niet voldoende was om de hoogovens cq staalfabriek te situeren en dan ook nog één of twee doorgaande lijnen te plaatsen. Dus het volgende heb ik toen verzonnen, 80% van de gehele baan over 3 modulen gezien wordt verhoogd uitgevoerd. Dat betekende voor mij dat moduul 02 bijna in z’n geheel verhoogd wordt tot aan de voorrand daardoor kan ik de volle 50 cm diepte benutten voor mijn tafereel staalfabriek en deel hoogovens.
De doorgaande sporen lopen hier onderdoor.
Op moduul 01 komen deze doorgaande sporen uit bij de haven en op moduul 03 komen deze uit bij de stortplaats van de slakken en andere afval, één spoor loopt door naar moduul 04. Op het bovenste deel van moduul 01 lopen de sporen die een verbinding hebben met de fabrieksterreinen van de staalfabriek en hoogoven op moduul 02 en 03.etc.
Door deze verhoging te creëren ontstond tevens een mogelijkheid om een storthelling te maken voor de afvoer van slakken vanuit de hoogoven, zie moduul 03
Moduul 02
Moduul 02 geeft de staalfabriek weer en nog een stukje van de hoogoven. Aan de voorkant onderste deel lopen de doorgaande trajecten richting haven en de andere kant op richting stortplaats slakkenkuil en moduul 04
Aan de achterkant bovenste deel loopt een traject die het interne logistiek proces verzorgd van de aanvoer kolen en ijzererts van het overslag bedrijf bij de haven naar de hoogovens.
Dit traject is opgezet als pendelbaan, hier zullen drie locomotieven continu heen en weer gaan om de nodige grondstoffen aan te voeren naar de hoogovens.
Moduul 03
Moduul 03 geeft de Hoogoven industrie weer. Aan de voorkant onderste deel lopen de doorgaande trajecten weer richting haven etc. Aan de achterkant loopt wederom het interne logistiek proces. van het Overslag bedrijf naar de hoogoven en staal fabriek. De blikvanger op dit moduul is uiteraard de kleine hoogoven en de stortplaats van de slakken
Moduul 04
Op dit moduul is een kleine spiraal in wording om het bovendeel en onderdeel met elkaar te verbinden.
Ik zoek alleen nog een manier om deze spiraal te verbergen, ik heb namenlijk geen berg traject.
Dus ik moet deze kleine spiraal wegwerken in een deel aangrenzende stad
of iets dergelijks, wie een idee heeft graag hoor ik jullie.
Ik hoop de volgende keer wat andere foto's te laten zien.
Momenteel ben ik erg druk met de electronica dus de scannery laat even op zich wachten.
groetjes,
Herwim Frank
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: "De Franklin Rail Compagnie"
«
Reactie #17 Gepost op:
23 juni 2008, 12:25:59 »
Stoer thema om een modulebaan van te bouwen, ik ben heel benieuwd hoe het worden gaat.
Heb je toevallig ook al iets van tekeningen of schetsen van hoe de modules er uit moeten gaan zien?
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
"De Franklin Rail Compagnie"