Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:06:53
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 17:01:52
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R v/d Hoven
Vandaag om 16:22:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07

Auteur Topic: Schema Arduino DCC decoder  (gelezen 7005 keer)

Bert55

• Offline Offline
Re: Schema Arduino DCC decoder
« Reactie #15 Gepost op: 02 December 2023, 13:12:36 »
Uiteraard, was even de spanningsval vergeten. Goed om in het lage bereik te gaan zitten, minder vermogen verstoken is langere levensduur en……minder CO2:)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2023, 10:33:26 »
Toch begrijp ik iets niet, waarom zo ingewikkeld? Ik gebruik alleen de schakeling van Dave Falkenberg (https://i.stack.imgur.com/TzGoO.png), de 5v die dit nodig heeft komt van de 5v pin op de arduino. Verder heb ik een 12v ringleiding, de benodigde 5-6v voor de servos komt van step down convertor geplaatst dicht bij de servo's.

Groet Meino

Met dat schema ben ik ook begonnen. Maar ik wil meer. Zo vind ik het vervelend dat ik 2 aansluiten nodig heb. Dcc voor het signaal en ergens ook nog 5V voor de Arduino. Das prima voor tijdens het programmeren van de Arduino, maar later onder de baan vind ik het onhandig. Als ik dan toch iets aan het knutselen ben, dan wil ik er ook van leren. Dus ben ik schemas gaan combineren en functionaliteiten toe gaan voegen. Zo heb ik nu voor het eerst Kicad gebruikt en ben ik door verschillende mede-forumgebruikers er fijntjes op gewezen dat ik de datasheets van de componenten (beter) moet lezen ;) En misschien leren anderen hier ook weer iets van.

Heb je trouwens de opmerking van Frits gezien eerder in dit topic dat de 1K weerstand in dat schema van Dave Falkenberg (mogelijk) te laag is? De uitleg van Jeroen even later legt je uit waarom en waar je op moet letten.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 10:37:04 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2023, 10:52:19 »
Prima post dit, leuk te volgen (y)

Ga je er nog een nette print van maken?
Zelf heb ik dat diverse keren gedaan via jlcpcb, onder €10 heb je er dan 5 thuisbezorgd.
Ik ontwerp in Eagle omdat ik dat gewend ben, bijvoorbeeld een print met 2 Nano’s, 1 als DCC decoder, no 2 om de eigenbouw draaischijf aan te sturen.
Märklin, DCCnext, ECOS

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2023, 11:27:34 »
Ook ik hebben ben een (behoorlijk) aantal jaren geleden begonnen met het ontwerpen van mijn eigen DCC decoders. Toen ik begon, waren er nog nauwelijks Arduino’s, en heb ik de processoren rechtstreeks op de print gezet. Voor het merendeel van de schakeling maakt dat echter niet uit, dus zou je, als voorbeeld daar eens naar kunnen kijken: https://oshwlab.com/aikopras?tab=project&page=1. Misschien dat je daar wat ideeen kunt opdoen.

Toen ik begon, was mijn uitgangspunt het OpenDCC project, waar Wolfgang Kufer de leidende kracht is. Bij veel van wat je op het Internet over DCC vindt, is hij de geestelijke vader. Daarom denk ik dat het ook goed is de OpenDCC website eens te bekijken: https://www.opendcc.de/

Groet, Aiko

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2023, 11:48:33 »
@Bert: Ik was in eerste instantie niet van plan om er een nette print van te maken. Ik heb het schema in KiCad in eerste instantie vooral gemaakt om een handig overzicht te hebben voor wanneer ik alles op een breadboard en/of gatenprint in elkaar zou gaan steken. Toen bedacht ik me dat het wellicht handig is om het een en ander voor te leggen aan mensen met verstand van zaken hier op het forum :) En nu ik alles in KiCad heb staan, is de stap naar een nette print niet heel groot volgens mij. Maar ook dat is nog onbekend terrein voor mij, dat moet ik ook nog gaan beleven.

@Aiko:
Dank voor de tip! OpenDCC ken ik, toen ik ooit herstartte met modeltreinen, heb ik daar uitvorig naar gekeken, dromend over een OpenDCC centrale. Dat was toen voor mij echt een stap te ver in het diepe. Nu heb ik op die site een hoop inspiratie opgedaan, vooral in de Opendekoder sectie :) Jouw ontwerpen kende ik nog niet. Maar ik herken inmiddels veel componenten en schakelingen in jouw werk!

Ik heb wel meteen een vraag over je Switchdecoder ontwerp: Je schrijft op je site dat de decoder ook met het DCC signaal gevoed kan worden. Ik zie in het schema dat daarvoor de aansluitingen K en J àchter de gelijkrichter op het voedingscircuit aangesloten kunnen worden met een diode en een soldeerbrug. Maar dan heb je toch niet de volledige tijd de volledige spanning op het circuit staan?
« Laatst bewerkt op: 03 December 2023, 11:58:41 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2023, 12:06:30 »
ik heb kicad net bekeken, kan mijn eagle projecten simpel importeren, het lijkt op elkaar.
Jouw schema omzetten in gerber lijkt me vrij eenvoudig. Ik zou ervoor gaan, maakt het veel netter en de kans op fouten met een gatenprint is veel groter.
Märklin, DCCnext, ECOS

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2023, 13:14:50 »
Hallo Jan Willem

Je kunt de decoder (Arduino) ook aansluiten door als massa rechtstreeks één van beide DCC signalen te gebruiken, en de andere via één diode op de Electrolytische Condensator (Elco) aan te sluiten. Je hebt dan de brug schakeling van 4 dioden (dubbele gelijkrichting) vervangen door 1 diode (enkelvoudige gelijkrichting). Je hebt gelijk dat de Elco dan slechts de helft van de tijd gevoed wordt, maar de Elco kan voldoende lading opslaan om de rest van de schakeling ook de andere helft van stroom te voorzien.

Het DCC signaal (ruwweg 10Khz) wisselt veel vaker van polariteit dan een gewoon signaal uit een standaard transformator (50Hz). Daardoor kan de waarde van de Elco (als je het DCC signaal als voeding gebruikt) veel kleiner zijn dan bij een standaard 50Hz voeding (formule C * V = I * t. C is de capaciteit, V is het verschil in Spanning, I is de stroom en t is de tijd).

Succes, Aiko

PS: Kicad is een uitstekende keus (open source), maar je zou ook eens naar EasyEda kunnen kijken (Chinees, brrr), want dan is de stap richting productie bij JLCPCB eenvoudiger, zeker als je ook de componenten door JLCPCB laat assembleren.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2023, 13:28:54 »
Ze hebben een instructie pagina:
https://jlcpcb.com/help/article/16-How-to-generate-Gerber-and-Drill-files-in-KiCad-6
In Eagle, ook gratis voor de hobby, is het eenvoudig:
Create gerber, upload het naar jlc, ff controleren anders mopperen zij wel dat het niet ok is.
Märklin, DCCnext, ECOS

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 04 December 2023, 20:38:39 »
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik zojuist een bestelling heb geplaatst bij JLC en Reichelt  :angel:

Bedankt iedereen voor de tips en suggesties!
Gr,

Jan Willem

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 December 2023, 23:20:00 »
top, heb je bij jlc voor de zekerheid hun gerber viewer gebruikt om even te controleren, ik ben 1 keer (van de vele) een keer op mijn snufferd gegaan ;D
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2023, 08:20:17 »
@ Wummeke
(y). Ben benieuwd naar het resultaat.

Citaat
Kicad is een uitstekende keus (open source), maar je zou ook eens naar EasyEda kunnen kijken (Chinees, brrr), want dan is de stap richting productie bij JLCPCB eenvoudiger, zeker als je ook de componenten
Niet helemaal meer. Zoals je zegt, het is open source dus -> Kicad heeft een plugin speciaal voor JLCPCB en voor hun smd assemblage. Het kost mij precies 2 hele muisklikken voor mij om een geschikt zipje te maken met gerbers.

In dit draadje staat een filmpje van mij waar ik het hele proces doorloop.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105341.0

De default board settings in Kicad zijn ook goed genoeg voor JLCPCB.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2023, 10:35:25 »
Ik heb voor nu de instructies door gelopen die Bert eerder al postte: https://jlcpcb.com/help/article/16-How-to-generate-Gerber-and-Drill-files-in-KiCad-6 Daar wordt ergens ook een aantal links genoemd om je gerber-files te bekijken. Het zag er exact hetzelfde uit als in KiCad, dus denk dat het allemaal wel goed gaat. Ik schrok in eerste instantie wel van de verzendkosten van bijna 2 tientjes. Dat staat niet helemaal in verhouding tot de 2 dollar die het maken van de 5 PCB'tjes kost. Maar gelukkig was er ook een veel goedkopere optie. Uiteindelijk was ik 4,5 dollar kwijt of zo iets. Alleen duurt het nu nog tot na kerst gok ik voordat ik mijn printjes in huis heb.

Nadat ik de opdracht verstuurd had (en de opdracht aangenomen was) vond ik nog een paar verbeterpuntjes voor mijn ontwerp ( Mounting holes... ). Maar goed die gaan dan mee in v2 (misschien...)
Die plugin klink ook interessant Bas! Sowieso wil ik ook nog een keer een SMD versie maken van mijn ontwerp, dus ik ga je filmpje binnenkort eens bekijken.
Gr,

Jan Willem

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 December 2023, 10:39:43 »
Haha, voor die verzendkosten had ik je even moeten waarschuwen. Goed dat je de goedkope versie gevonden hebt, kies ik ook altijd.
Bij mij zijn alle printen binnen 2 weken geland.
Je kunt mooi de productie volgen in jouw account
Märklin, DCCnext, ECOS

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2023, 18:09:00 »
Misschien mosterd na de maaltijd maar bij deze een simpele schakeling die werkt.

Groet Frits

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2023, 21:15:52 »
Dank je wel Frits, voor het schema. Voor mij inderdaad iets te laat, maar wellicht heeft een ander er nog iets aan. Er valt me wel iets op: eerder werd er in dit topic gezegd dat een 1k weerstand op de R3 in jouw schema te laag was en dat 1k3 of 1k5 beter is. Nu zie ik dat jij daar een 3k9 weerstand hebt staan. Is dat dan niet wat hoog?
Gr,

Jan Willem