Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: NAM ketelwagen types  (gelezen 6263 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2024, 08:51:35 »
Hi,

Naar aanleiding van dit topic toch maar wat zaken aangeschaft. Toch mooi die "amerikaanse wagens".





Het begint ergens op te lijken:


Naar aanleiding van dit topic ook wat onderzoek naar de belgische wagens:

bronnen:Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD

De openbare tekening in het HUA lijkt totaal niet te matchen met foto's van de bestaande wagens. Het onderstel lijkt ongewijzigd maar de ladder en vuldoppen bovenop lijken totaal op een andere plaats. Hoe zit dit? Is dit een andere deelserie?

Als ik het weet dan kan ik lekker verder modeleren :)



MVG,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2024, 09:02:12 »
@Adriaan,

Ja, het is een andere serie. Onderaan de tekening in HUA staat dat het de serie 500879-500908 betreft;  op de foto staat wagen nummer 500868.

Grtz, Ton

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2024, 10:59:59 »
Ton,

Dank voor het antwoord, maar weet niet of het mysterie helemaal is opgelost:


Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
806676 / collectie Het Utrechts Archief.


Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
170965 / collectie Het Utrechts Archief.

Trappen en bordessen lijken ook niet helemaal te matchen met de tekening.

MVG,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2024, 11:22:03 »
Adriaan,

Trappen en bordessen zijn vrij eenvoudig te vervangen bij een tussentijdse revisie. Het gaat natuurlijk om de positie van de mangaten bovenop de ketel.
Om het zeker te weten zou je de tekeningen van de eerdere deelserie moeten bekijken (500854 - 500878), maar die staan niet op de website. Daarvoor zou je dan naar de studiezaal moeten.

Grtz, Ton

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2024, 11:32:43 »
Na de helaas onduidelijke plaatjes... een foto uit het HUA van een der Belgische typen en uit het materieelboek der NS anno 1954 met wijzigingen.










 
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 11:39:27 door odaoda »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2024, 13:40:53 »
Hierbij nog een foto van de 500904, dus 2e deelserie, uit RM 263. Ik had altijd aangenomen dat die 2 deelseries (500854-878 en 500879-908) identiek waren, maar niet dus!



orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #36 Gepost op: 07 September 2024, 13:57:47 »
Hi,

Vraagje is dit piko 54688 model:

 
Nou in basis hetzelfde als dit?



Ik weet dat er een exact model ooit uit moet komen maar misschien is dit ook wel een goedkoop leuk ombouw klusje.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #37 Gepost op: 07 September 2024, 14:03:17 »
Als je een (veel) kleinere ketel op het onderstel zet, ander hekwerk voorop en de borden aanpast, kom je volgens mij aardig in de buurt.

Grtz, Ton

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #38 Gepost op: 07 September 2024, 14:47:44 »
Goede namiddag,

Lichtbouw ketelwagens (Leichtbau), een verhaal apart.

De zw/w-foto lijkt een Einheits Leichtbau met de kleine ketel, 24m/240hL. Met klinknagels boven assen en veren. En oudere DWV-vetlageraspotten
(in ieder geval geen  Leichtbau Uerdingen, noch Deutz)            (de Einheits 24m3 werd uitgebracht door Exact~train)

De oudere en de heruitgebrachte Piko's zijn nog uit de periode dat h0-materieel niet exact 1/87ste was, maar soms iets  'dikker'.
Stefan Carstens (Miba) klasseert deze Piko's daarom als een na-oorlogse Leichtbau 39.3m3.(bouwjaar 1960) . Met 'modernere' kleine, ronde kogellageraspotjes.  (deze zo bekende h0-wagentjes werden ondertussen trouwens aangepast met een fraaier onderstel, inclusief KKK, kortkoppelingskinematiekje.  Tevens kwam er een fijnere loopbordesreling bovenop de ketel. De remblokjes zitten nu in lijn met de.wieltjes)

 >  toegevoegd
Het 'onderstel' van de h0-Piko is wel eerder verwant aan de oorspronkelijke Einheits lichtbouw wagens. De diverse na-oorlogse evoluties van de lichtbouw-wagens kregen nl. stevigere veerophangingen (-bokken) en andere aanpassingen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2024, 11:52:38 door hervé. Reden: toevoeging »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #39 Gepost op: 08 September 2024, 12:18:19 »
Ton & Herve,

Dank voor jullie antwoorden. Het verschil in ketelgroote en andere details is mij nu meer duidelijk.

Hoeveel van deze 2 assers waren er eigenlijk van de Bataafsche Petroleum Maatschappij ? Op de foto's van het utrechts archief herken ik:
DR Münster 949704
DR Münster 949710

Met vriendelijke groet,

Adriaan


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #40 Gepost op: 08 September 2024, 13:33:45 »
    Goede namiddag,

    'k Zou dit interessante verhaal & foto's eerder zoeken in een minder  "Algemene"  rubriek.   Misschien in  "Materieel"  of zo ?

     toegevoegd  >
 Is er voorheen reeds gekeken naar die  'Belgische' draaistelketelwagens in oude catalogi van de Ateliers Metallurgique?
 ( sommige zijn ooit gescand, dacht 'k )
« Laatst bewerkt op: 08 September 2024, 13:42:04 door hervé. Reden: toevoeging »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #41 Gepost op: 08 September 2024, 14:22:36 »
Beste Herve,

Ik heb wel eens deze website bekeken met documentatie van Ateliers Metallurgique maar het daar niet gevonden.
ttps://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php#gsc.tab=0

Wat betreft verplaasting ik weet niet wat de correcte rubriek ik voor grootspoor historische vraagstukken. Mocht er een beter geschikte rubriek daarvoor zijn dan heb ik daar geen bezwaar tegen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan