Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Vraag: wiel Brawa BR65  (gelezen 753 keer)

Syb030

• Offline Offline
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Vraag: wiel Brawa BR65
« Gepost op: 14 November 2023, 02:50:55 »
Hallo allemaal,
Ik heb op de beurs een opknapper gekocht en ben nu aan het kijken wat er aan moet gebeuren.
Meest in het oog springend is het drijfwerk aan de linkerkant. Bij het derde koppelwiel mist e.e.a.

De onderdelen zijn al besteld bij Brawa en onderweg.
Mijn vraag gaat over de restanten van de oude pin/klemmetjes/schroef waarmee dit vast zou moeten zitten. Specifieker: hoe krijg ik het er uit om ruimte te maken voor het nieuwe onderdeel? Is dat een kwestie van draaien? Of duwen? Iemand ervaringstips?

Hier in extreme close-up:

Heel benieuwd naar de diagnose door de BNLS experts!

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)

ArjanB

• Offline Offline
Re: Vraag: wiel Brawa BR65
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2023, 03:13:09 »

Is het een schroef of een pin?

Als het een pin is misschien met een boortje uitboren of als het gat open is aan de achterkant er uit proberen te tikken moet je misschien wel de wiel as uit het model halen.

Arjan

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2023, 08:49:29 »
Rijdt de loc nog?

Dan zou ik alleen een dekseltje aanbrengen.

Anders uitboren, onafhankelijk van het vervangende onderdeel:  heeft dit een pin of heeft het schroefdraad.
Schroefdraad verwijderen dus er een pin van maken. daardoor is het te boren gat zo smal/klein mogelijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2023, 11:56:57 »
Ik zou zeggen: nog even geduld. Als je de onderdelen binnen hebt, weet je of het een pin of een bout is.
Kun je niet wachten, probeer dan eens een van de andere. Op basis van de zeskantige kop denk ik: boutje.

Als het een boutje is, wordt het uithalen wel lastig. Kun je er een sleuf je in frezen, zodat het er met een schroevendraaier uit te draaien is? Of iets erop plakken met secondelijm? Of beter: een stukje uitboren en dan iets in dat gat lijmen.

Allemaal wel priegelwerk :). Ik ben benieuwd hoe het afloopt!
« Laatst bewerkt op: 14 November 2023, 15:15:10 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2023, 12:29:51 »
Ik zou het wiel voorzichtig met een heeeel klein boortje uitboren. En dan proberen de schroef of pin???? eruit zien te tikken of draaien. Succes!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Syb030

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2023, 18:04:12 »
Dank voor alle tips. Ik heb het envelopje met nieuwe onderdelen afgewacht en vandaag al ontvangen.

Uitboren bleek gelukkig niet nodig. In het wiel  was een kunststof pinnetje blijven zitten, dat via de achterkant van het wiel makkelijk terug te duwen was. Waar ik vreesde voor weerhaakjes  ging het er (onder een beetje duwen) vrij makkelijk uit.

Het gat in het wiel bleek van de achterkant benaderbaar zonder de breekbare rode rem- en zandstraalleidingen te hoeven verwijderen. Een dunne paperclip heb ik ervoor opgeofferd: het puntje 90 graden omgebogen om als wrikstokje aan de achterkant tussen wiel en chassis te komen.

Toen lag het gat open.

Om de drijfstangen (en kruis) te kunnen plaatsen moest de cilinder los van het chassis. Daarvoor heb ik de kap losgeschroefd (één schroef midden onder het chassis) en recht omhoog van het chassis getild. Opletten, zit vrij strak, en aan de voorzijde tussen de buffers en aan de achterzijde tussen de buffers zitten clipjes waar de kap op zijn plaats gehouden wordt. De clipjes zijn via de onderzijde met een schroevendraaier los te maken.

De cilinder zit aan het chassis vastgeklikt en kan haaks op de rijrichting worden losgeschoven als het clipje aan de onderzijde is losgemaakt.

Gelukkig had ik de goede onderdeeltjes besteld: ik hoefde niet het hele mechaniek na te bestellen, maar de grote stang van kruis naar koppelwiel en de verbinding tussen dit wiel en de pal bovenin had ik allebei nodig. En wat ik zelf nooit zou hebben bedacht: er is een minuscuul busje nodig om de drijfstang op voldoende afstand te houden tot het wiel. Zat er ook bij.

Met de cilinder eenmaal los is het losmaken van de oude en plaatsen van de nieuwe stangetjes een eenvoudig priegelwerkje. Ik doe dit soort klusjes altijd met een vergrootglasbril met ledlampje op. Heb dat vorig jaar gekregen van de Sint en ben er sindsdien blij mee. Gewoon fijn om te zien wat je doet en dat je op de goede plekken druk kunt zetten.

Kap terugplaatsen (opletten dat alle onderdeeltjes weer op hun plek vallen) en altijd controleren of er niet een schroefje, ringetje, of wat dan ook, los overblijft.

Dat was ook hier het geval. Een zwart plastic 'bekertje' bleek van zijn plekje te zijn gevallen. Het hoort onder het rookgeneratorsnoer om kortsluiting te voorkomen bij de fitting.

En nu zit alles weer op zijn plek. Loc rijdt en alles werkt. En man! Wat ben ik blij met deze 'bastel'-loc... zou dat het IKEA-effect zijn? (Als je ergens zelf op hebt zitten zwoegen ben je blijer met het resultaat). Later vanavond voeg ik een paar foto's van het eindresultaat toe. 

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2023, 18:18:38 »
Je  hebt weer mazzel
Waar bestel jij je  onderdelen zoals deze
Die 78 rijdt prima

Syb030

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2023, 19:48:33 »
Ha Jerry,
Zo dicht mogelijk bij de bron :-) Voor het wielstel van de BR78 ga ik naar Mike, die de vroegere zaak van Erwin heeft overgenomen. Maar het schijnt dat ook MTE in Vlaardingen rap levert. Heb ook weleens besteld via Harlaar, en ook via die zaak in Utrecht.

Voor de Brawa-onderdelen schrijf ik de fabrikant zelf aan. Die heeft een nette onderdelenservice. Je betaalt evenveel aan porto- en handlingkosten als voor het hele onderdeel, maar dan heb je het ook binnen een paar dagen in huis.

Hierboven is het drijfwerk na de reparatie. En hieronder de hele locomotief.