Ik vind het grappig dat ook hier weer de nadruk wordt gelegd op kleurtemperatuur (terwijl elke digitale foto of videocamera de kleurtemperatuur kan compenseren), maar de kleurweergave vergeten lijkt te worden (en dat is toch wel belangrijk bij fotografie).
Ik heb in de garage en op zolder 4.000k led batten hangen. Dit is prima licht om in te werken. Kouder (6.000k) zou ik voor een modelspoorbaan zeker niet gaan, dat wordt onaangenaam kil.Ik heb één nadeel ondervonden van dit type verlichting: de lampen verstoren de ontvangst van mijn dab+ radio. FM-ontvangst is geen probleem.Tom
Misschien komt dat omdat fotografen zich in de discussie mengen. Dat mag natuurlijk maar baantjes worden gemaakt om naar te kijken, om aan te bouwen en om treintjes te laten rijden. Dat schieten van een fotootje is toch echt ondergeschikt (behalve voor Wim Vink dan toch) en als je dat al wilt zet je er een extra lampie op zou ik zeggen.
Ik vind het grappig dat ook hier weer de nadruk wordt gelegd op kleurtemperatuur (terwijl elke digitale foto of videocamera de kleurtemperatuur kan compenseren), maar de kleurweergave vergeten lijkt te worden (en dat is toch wel belangrijk bij fotografie).Alleen is spul met goede kleurweergave (hoger dan 90 en liefst hoger dan 95) duurder of zelfs onverkrijgbaar. 5600-6000K met een kleurweergave-index (CRI) van 95 of hoger is prima licht: geloof me dat je er zo aan went. Het is de beroerde kleurweergave waarom mensen 5600-6000K vaak als kil ervaren, terwijl juist het volle spectrum ervoor zorgt dat het gewoon als aangenaam, normaal licht aanvoelt.Zelf heb ik 4000K als werklampen boven beide bureaus, maar voor foto of video kan ik alles tussen 3200K en 5600K instellen op de LED-panelen die ik heb. Daarbij heeft 5600K zeker m'n voorkeur, maar als ik wil, kan ik ook gewoon alles bij 3200K fotograferen of filmen.
Een CE-markering zegt helemaal niets tegenwoordig.