Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
  

Auteur Topic: Fleischmann HO: Rondmotor BR78  (gelezen 2384 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Gepost op: 04 November 2023, 13:07:58 »
Hallo,
Ik heb een Fleischmann BR78 op de rollenbank staan die na lang heeft stilgestaan en daarvoor behoorlijk wat stof heeft gehapt.
Ben dus op alle ongemakken voorbereid het binnenwerk gaan reinigen. Tandwielen vrijgemaakt van olie (met SR24) en schmutz verwijderd.

De loc komt ook na deze reiniging nog steeds heel langzaam op snelheid. Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt
 ie aan de gang, en dan loopt het toerental in anderhalve seconde tot twee seconden naar het maximum.
Op zich vind ik dat opbouwen naar snelheid wel aardig (zou je ook bijvoorbeeld bij een zwaar vliegwiel verwachten)- maar de hoge startspanning is niet normaal. En dus vermoed ik een probleem.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze traagheid?

Ik vrees een beetje dat het probleem zit op de enige plek waar ik niet goed bij kan komen: bij de collectoren of de koolborstels.
De collectoren zijn niet goed te bereiken zolang ik het motorschild niet los krijg. En dat motorschild niet te kunnen worden weggehaald achter de grote drijfwielen van de loc want het lager is niet van de motoras te halen... Zou ik werkelijk die drijfwielen los moeten maken om het motorschild te reinigen en/of koolborstels te vervangen?

Of zie ik een eenvoudiger ingreep over het hoofd?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1273
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2023, 13:38:38 »
Ik heb even nagekeken hoe het er bij de mijne uitzag, helaas is op de foto  het motorschild niet goed te zien. Ik neem echter aan dat je zelf goed gezien hebt dat het er niet af kan. Wel raar dat ze het zo gebouwd hebben.

Toevallig ben ik vandaag bezig met een oude BR 50 die te veel olie in de motor had gekregen van de vorige eigenaar. Die rijdt, zelfs na uit elkaar halen en schoonmaken van de motor, nog langzaam.

Mijn volgende plan is een wasbenzine-bad. Niet eenvoudig, maar minder ingrijpend dan wielen van assen trekken.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2023, 13:53:58 »
Verschil tussen de BR50 en de BR78 is dat de 50 de aandrijving heeft lopen via de tenderwielen (ook jouw oude versie denk ik?) De 78 heeft geen tender.

Wasbenzinebad klinkt als goed plan. Ik heb de wielen van de loc net een beurtje gegeven met (opnieuw) die SR24 olie. Loopvlakken en achterkant van de flenzen is meteen ook contactvlak voor de wielcontacten. Dit is  een stuk makkelijker te bereiken dan de achterkant van het motorschild. En hoewel het er op het oog best oké uit zag, kleurt het keukenpapiertje waarmee ik dit doe toch behoorlijk zwart...  ::)

En het helpt best wat.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #3 Gepost op: 04 November 2023, 14:16:41 »
Ik had een V100 die vuil was
en een tandwiel defect tussen de assen
Ook daar moesten de wielen iets naar buiten om het schild eraf te halen
De wielen hoeven er niet compleet af,maar een stuk naar buiten is/moet genoeg zijn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Duitsland TP III/IV
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2023, 17:21:35 »
Bij het digitaliseren van mijn BR 78 moest ik het motorschild vervangen door een geïsoleerd schild. Ik heb het oude schild doorgeslepen daar waar het rode gedeelte begint. Hierna kan je zonder problemen het schild wegnemen. Wat ook een mogelijkheid is om de "hoedjes" voorzichtig los te wippen en dan komen de koolborstels vrij. Wel voorzichtig doen want de veertjes kunnen zomaar weg springen. Hoe ik dat weet? ......
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
  • Aachenau West
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2023, 22:03:06 »
Hallo,
Ik heb een Fleischmann BR78 op de rollenbank staan die na lang heeft stilgestaan en daarvoor behoorlijk wat stof heeft gehapt.
Ben dus op alle ongemakken voorbereid het binnenwerk gaan reinigen. Tandwielen vrijgemaakt van olie (met SR24) en schmutz verwijderd.

De loc komt ook na deze reiniging nog steeds heel langzaam op snelheid. Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt
 ie aan de gang, en dan loopt het toerental in anderhalve seconde tot twee seconden naar het maximum.
Op zich vind ik dat opbouwen naar snelheid wel aardig (zou je ook bijvoorbeeld bij een zwaar vliegwiel verwachten)- maar de hoge startspanning is niet normaal. En dus vermoed ik een probleem.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze traagheid?

Ik vrees een beetje dat het probleem zit op de enige plek waar ik niet goed bij kan komen: bij de collectoren of de koolborstels.
De collectoren zijn niet goed te bereiken zolang ik het motorschild niet los krijg. En dat motorschild niet te kunnen worden weggehaald achter de grote drijfwielen van de loc want het lager is niet van de motoras te halen... Zou ik werkelijk die drijfwielen los moeten maken om het motorschild te reinigen en/of koolborstels te vervangen?

Of zie ik een eenvoudiger ingreep over het hoofd?
Ik heb iets dergelijks gehad met een BR 94. Die trok ook heel traag op. De overbrenging is in principe gelijk aan die van de BR 78.

Zou het kunnen zijn - zoals bij mijn BR 94 - dat een tandwiel zwaar draait vanwege uitgehard vet?

Groet, Bas

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2023, 23:53:07 »
Uitgehard vet zou heel best kunnen. Oud vet wordt een soort stroop...

Het zou de vrij abrupte versnellingen kunnen verklaren tijdens het proefrijden - na een paar meter - zo van : met die snelheid kan het de tandwielen/assen niet meer vastkleven. Maar even later zit het toch weer in de weg.

Ik weet dat die SR24 heel geschikt is om vast vet weer los te maken. Ga het ook maar eens in de as-lagers druppen. Ik heb de tandwielen bijna allemaal al los van de as gehad. En ook ontvet.

We zijn er nog niet, maar met al deze tips komen we steeds dichter bij de oplossing, dank voor het meedenken!
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2023, 00:00:38 »
Die motorschilden zijn toch wel afneembaar? Volgens mij is het bij deze iets meer dan een halve cirkel, beetje trekken en kantelen. Natuurlijk wel eerst even de koolborstels verwijderen en niets foeceren maar dat oude spul kan wel wat hebbenf. Misschien zit er ergens een blokkade in het drijfwerk ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2023, 00:18:49 »
Hoi,

In de BR78 is het motorschildje rond. Het dekt de hele anker-ruimte af (behalve dan het lagertje natuurlijk en een kleine opening erboven waar je de collectoren ziet. En met een satéprikkertje de prut tussen de collectoren kunt wegvegen. Maar bij de achterkant van de koolborstels kom je dan niet, helaas... en het motorschildje reinigen is er dan ook niet bij.

Plaatje uit onderdelenlijst:


« Laatst bewerkt op: 05 November 2023, 00:22:28 door Syb030. Reden: plaatje erbij »
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1273
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2023, 11:04:44 »
Nu ik wat beter lees begrijp ik dat het probleem met mijn BR 50 niet hetzelfde is. Die gaat niet zo hard als ik zou verwachten, maar doet dat wel meteen niet ;).

Bij jou zou het dan, zoals Bas suggereert, toch aan de aandrijving kunnen liggen? Suggestie voor een test: haal een voor een de tandwielen er tussenuit (om te beginnen de eerste na het rondsel) en kijk wanneer het verschijnsel optreedt.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2023, 12:19:02 »
Wat  ook kan zijn ,dat de koolborstels niet genoeg tegen de collector drukken door vuil in de geleiding

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2023, 13:47:37 »
Citaat
Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt ie aan de gang

Citaat
En met een satéprikkertje de prut tussen de collectoren kunt wegvegen

80% zeker dat een vervuilde collector de oorzaak is. Het beste is om toch het motorschild te verwijderen en na de gleufjes voorzichtig te hebben schoongemaakt met een houten cocktailprikker o.i.d. poetsen met een wattenstaafje met isopropylalcohol of wasbenzine.
Groet Frits

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1273
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #12 Gepost op: 05 November 2023, 21:47:29 »
Voordat Syb begint aan het loshalen van een van de wielen, om het motorschild los te kunnen halen, is het misschien goed nog even te kijken naar die andere 20% mogelijke oorzaken ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #13 Gepost op: 05 November 2023, 21:52:40 »
Ik  kijk net even naar mijn BR 78 (uit een set ruhr schnel verkehr)
Daar zit maar een half schild op,welke je zo over de wielen kan halen
De onderkant is deel chassis
Dus het schild moet er zo af kunnen

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Fleischmann HO: Rondmotor BR78
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2023, 01:24:23 »
Inmiddels is mijn onderhoudstrajectje weer een paar stappen verder.

Al met al heeft de loc de volgende behandelingen ondergaan:

1. De zwarte tandwieltjes zijn ontdaan van oude plak.
2. De loopvlakken van de wielen en de contactlipjes zijn geschoond.
3. Overbodige olie en vet is weggehaald bij de lagers (al is dat deels vooral cosmetisch, de zwarte derrie op de lager op de foto is hooguit een verklikker van vuil in het binnenwerk, wat je hier ziet is natuurlijk zelf niet zozeer van invloed op de rij-eigenschappen).
4. De asjes van de tandwielen hebben een tipje SR24 gehad en liggen losjes om hun as.
5. De collectoren van de rondmotor heb ik met een droog stukje keukenrol op een luciferhoutje schoongeveegd.
6. De veertjes van de koolborsteltjes heb ik uit de hoedjes gehaald en vrij gemaakt van zwarte prut.
7. De groefjes tussen de collectoren heb ik met een satéprikkertje vrijgemaakt (5 en 7 door het ronde gat bij de pijl)
8. Daarna heb ik de aandrijving van een nieuw drupje olie voorzien.

De foto is gemaakt voor enkele reinigingsstappen...



Je ziet op de foto dat het motorschild een rode onderste helft heeft. En dus wel rond is. Gek dat op andere BR78s  - mijn vraag begon ook over een Ruhr Schnellverkehr model - andere motorschildjes worden aangetroffen... meerdere varianten? Eerdere onderhoudsingrepen?

Mijn vraag is opgelost... Ik ben te spreken over de rij-kwaliteiten van de geschoonde loc. Het motorschildje ga ik niet verder losmaken. Denk ik.  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 November 2023, 01:36:46 door Syb030 »
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------