Hallo,Ik heb een Fleischmann BR78 op de rollenbank staan die na lang heeft stilgestaan en daarvoor behoorlijk wat stof heeft gehapt.Ben dus op alle ongemakken voorbereid het binnenwerk gaan reinigen. Tandwielen vrijgemaakt van olie (met SR24) en schmutz verwijderd.De loc komt ook na deze reiniging nog steeds heel langzaam op snelheid. Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt ie aan de gang, en dan loopt het toerental in anderhalve seconde tot twee seconden naar het maximum.Op zich vind ik dat opbouwen naar snelheid wel aardig (zou je ook bijvoorbeeld bij een zwaar vliegwiel verwachten)- maar de hoge startspanning is niet normaal. En dus vermoed ik een probleem.Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze traagheid? Ik vrees een beetje dat het probleem zit op de enige plek waar ik niet goed bij kan komen: bij de collectoren of de koolborstels.De collectoren zijn niet goed te bereiken zolang ik het motorschild niet los krijg. En dat motorschild niet te kunnen worden weggehaald achter de grote drijfwielen van de loc want het lager is niet van de motoras te halen... Zou ik werkelijk die drijfwielen los moeten maken om het motorschild te reinigen en/of koolborstels te vervangen?Of zie ik een eenvoudiger ingreep over het hoofd?
Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt ie aan de gang
En met een satéprikkertje de prut tussen de collectoren kunt wegvegen