Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen Aux functies LokPilot door Ben
Vandaag om 15:38:36
Goederentreinen kijken in Duitsland. door Wisselwachter
Vandaag om 15:32:04
Programmer problemen en vragen door ronaldvd2000
Vandaag om 15:21:01
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 15:16:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 15:14:28
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 15:11:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 15:09:36
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 14:06:20
7 en 8 september terug naar toen door Edwin2121992
Vandaag om 13:39:30
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 12:51:35
Nightsleeper, britse filmserie door MOVisser
Vandaag om 12:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:34:13
14 & 15 september 2024 | Open Monumentendagen te Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 12:27:43
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door Wim Vink
Vandaag om 12:24:17
Evergreen platen lijmen, maar hoe? door HuubvG
Vandaag om 12:12:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:02:51
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:14:18
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 09:43:28
NMBS 186 met stam i11 op Amsterdam Zuid door André82
Vandaag om 09:39:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 08:27:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:58
NS 1500 in "tinplate"stijl van ETS/ACE door GerardvV
Vandaag om 04:02:08
"Stahl und Dampf"-baanplan H0 door _Sjors_
15 September 2024, 23:30:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
15 September 2024, 22:34:18
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
15 September 2024, 21:45:04
IP adres z21 (de witte) door ave
15 September 2024, 21:40:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
15 September 2024, 21:40:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 September 2024, 21:39:24
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door einte
15 September 2024, 21:29:01

Auteur Topic: NL cameo layout (0,26m2)  (gelezen 3789 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
NL cameo layout (0,26m2)
« Gepost op: 01 November 2023, 07:45:41 »
Geïnspireerd door de cameo layouts van James Hilton op YouTube zelf ook maar eens aan de slag gegaan. Ik wilde deze keer de fries e.d. als eerste klaar hebben, zodat ik tijdens het bouwen kan zien hoe het oogt bij het uiteindelijke licht. Ik heb dezelfde led strip als James Hilton via Amazon besteld. Voor deze beperkte oppervlak wel genoeg. Geen idee of het voor mijn andere modules ook gaat werken, maar dat kan ik testen.

Het idee is een Nederlandse halte op basis van Velsen Zeeweg, maar wel fictief. Slechts 1 perron spoor, zodat ik aan de achterzijde nog iets met groen kan doen en een stukje straat/bushalte achter het station. Exacte plaats bepaling heb ik nog niet gedaan.

De constructie van de module en de fries bestaat uit vurenlatten met draarom een multiplex plaat met dezelfde afmetingen. Dan nog twee zijwanden en een achterwand die de boel bij elkaar houden. Middels inslagmoeren is het spul demontabel, om er makkelijker aan te kunnen werken.

Ik alvast twee vragen:

• Welke connectors kan ik het beste gaan gebruiken voor de stroom (voor rails en verlichting)? Ze moeten passen in de 7mm vuren latjes, ik vermoed dat ik dat met banaan connectors niet ga redden. Wellicht een Jack? De connectors moeten in de zijkant komen. Dus ik dacht plaatsen in de vuren latjes en dan een gat boren in de zijwand, zodat de plug er in kan.
  • Voor de verlichting in de fries kan ik de binnenzijde het beste wit schilderen lijkt me? Doe ik dat met grondverf en zijdeglanslak? Of gebruiken jullie iets anders?

De genoemde oppervlakte is nog zonder fiddleyard/stick, maar ook dan zal ik niet boven de 0,5m2 uit gaan komen.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 08:11:21 door Joran »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NL cameo layout (0,26m2)
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2023, 08:34:42 »
wat leuk! James volg ik al een tijdje (via een tip van Noordernet/Wolter) en die bouwt zeker interessante cameo layouts. De basis oogt zeker al bekend, een mooie rechte, niet al te diepe bak.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet,
michel

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2023, 08:40:55 »
Gelijk aan James moet het op een Ikea Lack plank passen die hier aan de muurt hangt. Sporenverloop kan zeker met wat industrie interessanter, maar wilde vooral iets te pendelen hebben met een Wadloper en DE-2. En het station had ik ook al liggen  :)

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2023, 09:31:29 »
Ziet er goed uit  (y)

En met fries lijkt het al een mooi geheel, ga je de hoeken links en rechts achter nog wat ronder maken of blijven deze zo??

mvg,

Matthijs

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2023, 12:17:55 »
Leuk!

- Hoeken; kun je ook hollatten voor gebruiken, bouwmarkt -> profielen
- Sub D stekkers heb ik wel gebruikt, XLR gebruik ik tegenwoordig. Solide en sterke verbinding, komt uit de geluidswereld
Binnenkant gewoon wit, hoogglans zou ik niet doen. mat of zijdeglans is prima.

Ik ben benieuwd! (y)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2023, 12:32:44 »
@Ronald Halma, die hollatten zat ik ook aan te denken. Even kijken hoe dat ik het beste bevestig, alles moet wel demontabel blijven :). XLR is nog wel een goede, heb wel speakon liggen, maar die zijn 4 aders en ik was plan 2x 2 aders te gebruiken.Even kijken ook hoe het groot die dingen zijn. Ik moet dan namelijk een gat boren in het multiplex om bij de XLR te kunnen. En met een speedboor wordt dat een bende is mijn ervaring  ;D

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2023, 12:34:33 »
Dat lukt jou best  ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2023, 13:01:41 »
En met een speedboor wordt dat een bende is mijn ervaring  ;D
daar hebben ze de stofzuiger voor uitgevonden. ;)

Staat er op het youtubekanaal van James Hilton ook een video over de constructie van de bak? Ik heb er naar gezocht, maar niet gevonden.

Ik vind de constructie van je bak nogal zwaar uitgevallen. Zelf bouw ik veel lichter, onder het motto: als 4 mm triplex dik genoeg is, dan geen 9 mm. Maar dat is waarschijnlijk ingegeven door het feit dat ik er mee op reis ga.

Heb je overwogen om de bovenkant opklapbaar te maken? Mijn ervaring is dat dat veel gemak geeft tijdens het bouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2023, 13:08:25 »
Klaas:

De constructie van de module en de fries bestaat uit vurenlatten met draarom een multiplex plaat met dezelfde afmetingen. Dan nog twee zijwanden en een achterwand die de boel bij elkaar houden. Middels inslagmoeren is het spul demontabel, om er makkelijker aan te kunnen werken.

;D ;)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2023, 14:16:29 »
@Klaas Zondervan: Valt mee wat het weegt hoor. 4mm multiplex had ook wel gekund. De vurenlatten is vooral uit gemakzucht, de bouwmarkt hier zaagt ook niet smaller dan 10cm.

Met de speedboor gaat het met niet zozeer om het stof, maar dat een speedboor in multiplex niet een mooi rond gat maakt, maar meer een rafelig geheel. Althans met het materiaal dat ik heb.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2023, 14:48:35 »
Dan zou je een klokboor kunnen gebruiken, ook wel gatenzaag genoemd. Om rafels te voorkomen een stukje hout er achter klemmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2023, 15:09:33 »

Met de speedboor gaat het met niet zozeer om het stof, maar dat een speedboor in multiplex niet een mooi rond gat maakt, maar meer een rafelig geheel. Althans met het materiaal dat ik heb.

Klopt, een speedboor is mooi maar soms vrij lomp  ;) Multiplex heeft snel de neiging tot splinteren. Ook is het vaak even kijken vanaf welke kant je boort en waar het gat het meest splintert. Even testen op een afvalstukje.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2023, 17:44:20 »
Staat er op het youtubekanaal van James Hilton ook een video over de constructie van de bak? Ik heb er naar gezocht, maar niet gevonden.

In zijn draadje over Pont-y-Dulais op RMWeb is wel wat terug te vinden. Het is heel basaal.

Leuk project, Joran. Ik volg dit met belangstelling.

Groeten,
Gerard

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2023, 17:53:48 »
Klopt, een speedboor is mooi maar soms vrij lomp  ;) Multiplex heeft snel de neiging tot splinteren. Ook is het vaak even kijken vanaf welke kant je boort en waar het gat het meest splintert. Even testen op een afvalstukje.
Twee oplossingen voor:
- Blok hout of een andere plaat multiplex er achter klemmen met lijmtangen zodat de achterkant van de te boren plaat er niet uit spat.
- Niet in één keer door-boren maar vanaf elke zijde tot halverwege boren.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 17:55:57 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2023, 21:54:51 »
Er gebeurt wel wat, maar snel gaat het allemaal niet. Wel bezig geweest met het plamuren en schuren van de fries, maar daar is weinig aan om te posten  8)

De gaten niet met een speedboor maar met een slangenboor gedaan, tevreden!

In middels bijna zover dat de LED strip zijn definitieve plek kan krijgen. James Hilton bevestigd de strip aan de binnenzijde van de voorkant van de fries, dan schijnt het licht als het ware naar achteren. Dat heb ik op onderstaande foto ook even zo gedaan met een paar lijmklemmen. Vond de rode wagen aan de rechterkant van de module dan te donker ogen, niet direct in de schaduw maar ook niet helemaal mooi uitgelicht. Ik heb nog wat varianten geprobeerd door de strip onder een hoek van 45 graden te houden en ook door deze tegen het "plafond" van de fries aan te houden.  Beide versies belichten de rode wagen beter dan op onderstaande foto. Ik heb toen ook nog een gebouw er bij gepakt. En daar zie je wel langere schaduwen wanneer de strip tegen het plafond aan zit, i.t.t. onder een hoek van 45 graden.

Hoe doen anderen dit? Misschien zie ik nog iets over het hoofd... doe het het liefst in 1x naar tevredenheid  ;D